چگونه ترمز کاسه ای را به ترمز دیسکی تبدیل کنیم ؟

0

نحوه تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی

اگر قصد دارید سیستم ترمز کاسه ای خودروتان را به سیستم ترمز دیسکی تبدیل کنید، این مقاله را از دست ندهید. در ادامه اطلاعات مهمی در این باره در اختیارتان خواهیم گذاشت.

چگونه ترمز کاسه ای را به دیسکی تبدیل کنیم ؟

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرو است که وظیفه کنترل سرعت و توقف اتومبیل را بر عهده دارد. ترمز کاسه‌ای (Drum Brake) و ترمز دیسکی (Disc Brake) به عنوان دو مدل از ترمزهای پرکاربرد در صنعت خودروسازی شناخته می‌شوند

که در تولید اتومبیل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدل کاسه‌ای در مقایسه با مدل دیسکی، قدیمی‌تر است و در خودروهای ضعیف‌تر و دارای شتاب کمتر نصب می‌شود.

از این رو بسیاری از رانندگان به دنبال پیدا کردن روشی برای تبدیل ترمز کاسه ای به ترمز دیسکی هستند تا از طریق آن بتوانند قدرت و کارایی ترمز اتومبیل خود را بهبود بخشند.

ترمز کاسه ای چیست و چگونه عمل می کند؟

آموزش مکانیک خودرو تعمیرات تخصصی خودرو آموزش عیب یابی خودرو علت چوب شدن پدال ترمز علت ضعیف شدن ترمز علت خالی کردن ترمز بهترین مکانیک تهران آدرس مراکز صداگیری ماشین آموزشگاه برق خودرو

 

ترمز کاسه‌ای یک نوع سیستم ترمز نسبتا قدیمی است که در چرخ‌های عقب اتومبیل نصب می‌شود. این سیستم ترمز دارای یک کاسه گرد و مخروطی است که عنصر اصلی آن بوده و به چرخ متصل می‌شود.

درون کاسه ترمز، کفشک‌های ترمز نصب شده‌اند که از طریق سیستم ترمز به کاسه فشار می‌آورند تا با ایجاد اصطکاک، اتومبیل را متوقف سازند.

سیلندر ترمز نیز وظیفه ایجاد فشار مایع ترمز را دارد که این فشار به کفشک‌های ترمز منتقل می‌شود تا امکان ایجاد اصطکاک و توقف چرخ‌ها را فراهم آورد.

بدین ترتیب زمانی که راننده ترمز را فشار می‌دهد، فشار در سیلندر ترمز ایجاد می‌شود و مایع ترمز به کفشک‌های ترمز منتقل خواهد شد.

پس از آن نیز کفشک‌های ترمز به دیواره‌های کاسه ترمز فشار می‌آورند و با ایجاد اصطکاک، منجر به توقف کامل و یا کاهش سرعت اتومبیل می‌شوند.

ترمز کاسه‌ای در سرعت‌های پایین و توقف‌های معمولی عملکرد قابل قبولی دارد و از لحاظ قیمتی نیز در مقایسه با سایر سیستم‌های ترمز، مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر است.

ترمز دیسکی چیست و چگونه کار می کند؟

تقویت ترمز پراید راه های تقویت ترمز ماشین ترمز پراید خراب شدن ترمز پراید بهترین دیسک ترمز انواع دیسک ترمز تعویض لنت ترمز تعمیرکار مکانیک پراید

ترمز دیسکی یکی از پرکاربردترین سیستم‌های ترمز در خودروها است که عملکرد بسیار ساده و در عین حال کارآمدی دارد. این سیستم با استفاده از دیسک‌های دوار نصب شده در جلوی چرخ‌ها عمل می‌کند و بسیار سریع، خودرو را متوقف خواهد کرد.

عملکرد این سیستم به این صورت است که در هنگام فشار دادن پدال ترمز توسط راننده، پد ترمز به سمت کالیپر ترمز حرکت می‌کند.

سپس کالیپر ترمز که در نزدیکی دیسک ترمز نصب شده است، پیستون‌های داخلی خود را به سمت دیسک ترمز فشرده می‌کند که این امر موجب ایجاد اصطکاک میان دیسک ترمز و پدال کالیپر می‌شود.

این اصطکاک نیز در نهایت منجر به تولید نیروی معکوس به سمت چرخ دیسک، کاهش سرعت چرخ و در نتیجه، توقف خودرو خواهد شد.

یکی از مزایای قابل توجه ترمز دیسکی نسبت به سایر سیستم‌های ترمز این است که سیستم ترمز دیسکی قادر به تولید اصطکاک بسیار زیاد در مدت زمان کوتاه است.

این سیستم همچنین به لحاظ خنک کنندگی نیز عملکرد بهتری دارد؛ زیرا دیسک ترمز دوار است و گرمای تولید شده در هنگام ترمز کردن به آسانی به محیط منتقل می‌شود.

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که ترمز دیسکی مناسب‌ترین گزینه برای سرعت‌های بالا و توقف فوری خودروها باشد.

نحوه تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی

آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش ترمز گرفتن اساس کار ترمز انواع ترمز خودرو انواع لنت ترمز ایرادات سیستم ترمز ماشین بهترین سیستم ترمز تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی معایب دیسک ترمز آموزش تعمیر خودرو مجله مکانیک

بسیاری از افراد به منظور ارتقای سطح کیفی و عملکردی ترمز کاسه‌ای اتومبیل خود تصمیم می‌گیرند آن را به ترمز دیسکی تبدیل کنند؛ زیرا ترمز دیسکی دارای سرعت بالاتری در توقف خودرو است و کنترل آن در هنگام کاهش سرعت را ساده‌تر می‌سازد.

تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی فرآیند پیچیده‌ای است که انجام آن به دانش و مهارت فنی بالایی نیاز دارد. از این رو باید برای تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا این کار را در نهایت دقت انجام دهند.

با این حال تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی شامل مراحل کلی زیر است:

تهیه قطعات:

ابتدا باید تمامی قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی را فراهم کنید. این قطعات شامل دیسک‌های ترمز، کالیپره‌های ترمز، پد‌های ترمز، خطوط ترمز و دیگر قطعات مرتبط است.

جداسازی اجزای ترمز کاسه‌ای:

برای انجام این کار باید قطعاتی اصلی سیستم ترمز کاسه‌ای همچون کاسه‌ها، کابل‌ها، لوله‌ها، کالیپره‌های ترمز و و دیسک‌های کاسه‌ای را از محور چرخ‌ها جدا کنید.

نصب ترمز دیسکی:

حال باید اجزای ترمز دیسکی توسط متخصص به طور کامل بر محور چرخ‌های جلو نصب شود و کالیپره‌های ترمز نیز بر روی دیسک‌ها قرار گیرد.

نصب پدهای ترمز:

حال باید پدهای ترمز به درستی در کالیپره‌های ترمز دیسکی قرار داده شوند.

تنظیمات نهایی:

پس از انجام مراحل بالا باید تنظیمات نهایی همچون تنظیم کالیپره‌ها، برقراری تعادل میان ترمز دستی و پای راننده و همچنین تست‌های لازم جهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز دیسکی انجام شود.

همانطور که اشاره کردیم، مراحل تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی باید در نهایت دقت و توسط افراد متخصص انجام شود تا اجزای ترمز به درستی در محل موردنظر قرار گیرند.

هزینه تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی پراید

چهار علامتی که نشان می‌دهد ترمز نداریم!

 

هزینه تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی پراید بر اساس عوامل بسیار متنوعی محاسبه می شود و باید توجه داشته باشید که به غیر از قطعات و لوازمی که برای این کار باید بخرید، می بایست اجرت تعویض ترمز کاسه ای را نیز بپردازید.

بنابراین، هزینه تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی به دو بخش دستمزد تعمیرکار و خرید مجموعه کامل سیستم ترمز تقسیم بندی می شود که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت می کنیم.

برای تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی پراید، باید حتما کل سیستم ترمز عقب شما تعویض شود. از این رو خرید سیلندر، پمپ، شلنگ ترمز و دیسک برای هر چرخ الزامی است.

قیمت سیستم کامل ترمز دیسکی ماشین می تواند بر اساس قیمت روز دلار و همچنین قیمت هر یک از قطعات متفاوت باشد. اما در حال حاضر در مجموع این مجموعه سیستم ترمز بیش از 11 میلیون تومان قیمت دارد.

بخش دوم هزینه تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی پراید، مربوط به اجرت تعمیرکار است.

با توجه به اینکه نرخ مشخصی برای دستمزد تعمیرکار جهت تعویض سیستم ترمز وجود ندارد، پیشنهاد می کنیم که حتما در مورد این موضوع با تعمیرکاران متخصص مشورت کنید و از چند تعمیرکار حرفه ای قیمت بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.