مقایسه ۳ خودروی مدعی در محدوده ۱۱۵ میلیون تومان (تیگو ۵ ،جک اس۵ ،byds6)

0

بخش عمده‌ای از بازار کراس اورها در دست چینی‌هاست و به همین دلیل هر جا سخن از کراس اور تولید داخل می‌آید، لااقل به نام یکی از این خودروها برخورد می کنیم. امروز و در ادامه بررسی رقبای موجود در رده های قیمتی، به سراغ سه خودروی چینی در محدوده قیمتی ۱۱۵ میلیونی رفته ایم.

مقایسه خودرو مقایسه خودرو چینی مقایسه جک S5 با تیگو 5 مشخصات جک اس 5 قیمت جک S5 مزایا و معایب جک اس 5 معایب و مزایای BYD S6 قیمت BYD S6 مشخصات BYD S6 Chery Tiggo 5 قیمت تیگو 5 معایب و مزایای تیگو 5 راهنمای خرید خودرو

چری تیگو ۵از مدیران خودرو، بی وای دی اس ۶ از کارمانیا و جک S5 (اتوماتیک) از کرمان موتور، سه خودروی رقیب مورد بررسی امروز ما هستند که از زمان حضور آن ها در بازار خودروی کشور بیش از سه سال نمی گذرد. با این حال، این سه خودرو توانسته اند لااقل نگاه خریداران و طرفداران خودروهای کراس اور با آپشن های به روز را به خود جلب کنند.

جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانیم.

جک S5 اتومات، توربوی پرآپشن

Haval H2 قیمت هاوال H2 مشخصات هاوال H2 هاوال h2 گروه بهمن مقایسه هاوال H2 با جک s5 مقایسه خودرو چینی مشخصات JAC S5 توربو JAC S5 قیمت جک اس 5 مشخصات جک اس 5 بهترین شاسی بلند چینی آموزش و راهنمای خرید خودرو با پولم چه ماشینی بخرم باکیفیت ترین خودروی چینی مجله ماشین معایب و مزایا هاول H2 مزایا و معایب جک اس 5 نمایندگی هاوال

جک اس ۵اتوماتیک، کراس اوری است که توانسته به خوبی خود را بین طرفداران خودروهای کراس اور جا بیندازد. قیمت کارخانه این خودرو هم اکنون در حدود ۱۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. در حالی که در بازار آزاد، این خودرو با قیمتی در حدود ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می رسد. جک اس ۵خودرویی است که از ظاهر به روز و جذابی بهره می برد. طراحان این خودرو، نیم نگاهی به هیوندای توسان داشته اند و به همین دلیل نمای روبه روی این خودرو شباهت زیادی با توسان ix35 دارد. این شباهت را درون کابین و در بخش داشبورد نیز می توان مشاهده کرد.

جدای از ظاهر خوب، جک اس ۵از یک مزیت خاص در موتور هم بهره می برد و آن فناوری توربو شارژ است. موتور ۲لیتری این خودرو به کمک این فناوری توان تولید ۱۷۴ اسب بخار را دارد که این توان توسط یک گیربکس ۶سرعته دو کلاچه اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. ویژگی های کلی این نوع گیربکس ها تعویض سریع تر و نرم تر دنده است. گزارش های مختلف، مصرف سوخت اس ۵اتوماتیک را در حدود ۸ تا ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده اند. این رقم برای ترافیک های شهری بالاتر بوده و به حدود ۱۲ کیلومتر می رسد. بنابراین با وجود اتوماتیک بودن و مناسب بودن این خودرو برای ترافیک کلان شهرها، نمی توان انتظار زیادی در بخش کاهش مصرف سوخت این خودرو داشت. با این حال، مصرف خارج از شهر این خودرو به طور معمول در حدود ۷تا ۸لیتر اعلام شده که مقدار مناسبی به نظر می رسد. در خصوص شتاب نیز صفرتا صد جک اس ۵، در ارزیابی های غیر رسمی، ۱۳.۵ ثانیه برآورد شده است.

اما یکی از مزایای جک اس ۵آپشن های آن است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده با حافظه، اخطاردهنده فشار باد چرخ ها، سیستم چرخ دنده ای با کمک برقی Servometer، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن شیشه جلو، سنسور پارک جلو و دوربین دنده عقب از جمله آپشن های رفاهی این خودرو هستند. البته در این میان نبود کروز کنترل در جک اس ۵که امروزه در بسیاری از خودروهای زیر این قیمت نیز دیده می شوند، کمی تعجب آور است.

جک اس ۵همچنین از آپشن های ایمنی به خصوص در حوزه ترمزها و سیستم های پایداری بهره می گیرد. این خودرو دارای ۴ ایربگ (دو عدد برای سرنشینان جلو و دو عدد کیسه هوای جانبی) است. همچنین ترمزهای هر چهار چرخ اس ۵از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله، ترمز هیدرولیکی HBA، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، پایداری الکترونیکی ESC، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC و کنترل ایستایی در سربالایی HAC هستند.

هر چند گزارش رسمی در خصوص نمره کیفیت یا ایمنی جک اس ۵تاکنون منتشر نشده است، اما می توان به کسب پنج ستاره ایمنی این خودرو در تست موسسه C-NCAP چین اشاره کرد. جک اس ۵همچنین طبق آمارهای رسمی، تا نیمه سال گذشته یکی از خودروهای مشتری پسند بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون (تا نیمه سال ۹۶) بوده و نمره رضایت مندی ۷۳۴ از ۱۰۰۰ را کسب کرده است. این خودرو همچنین سهم ۳۰ درصدی از بازار خودروهای هم رده قیمتی خود تا آن زمان را داشته است.

تیگو ۵،  خوب و کم دردسر

نتیجه تصویری برای تیگو 5 ایران جیب

خودروی بعدی در بازه قیمتی ۱۱۵ میلیون تومان، تیگو ۵ است که مدیران خودرو آن را در دو نسخه لاکچری و اکسلنت عرضه می کند. قیمت کارخانه این دو خودرو به ترتیب ۱۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. طراحان شرکت چینی سازنده این خودرو یعنی چری، با الهام از برخی خودروهای ژاپنی یعنی تویوتا توانسته اند تا حدی نمای این خودرو را به طور جذاب طراحی کنند. در این خودرو هم برخلاف آن چه در خودروهای چینی دیده می شود، طراحی داخل بدنه به طور نسبتاً مناسبی صورت گرفته و کیفیت داشبورد و نیز مواد داخل کابین تقریباً مناسب و لوکس به نظر می رسند.

تیگو ۵بر خلاف جک اس ۵از یک موتور ۲لیتری با تنفس طبیعی بهره گرفته است. قدرت ۱۳۶ اسب بخاری این خودرو به کمک یک گیربکس از نوع CVT به چرخ ها منتقل می شود. ویژگی کلی این نوع گیربکس، انتقال قدرت یکنواخت، کمک به مصرف بهینه سوخت و صدای کمتر خودرو است. در این حال و در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ضریب دنده تعیین شده در اختیار راننده قرار می گیرد تا بتواند شرایط مشابهی با گیربکس های خودکار معمولی تجربه کند. با وجود استفاده از گیربکس CVT، مصرف سوخت این خودرو در حدود ۹تا ۹.۵ لیتر اعلام شده است که زیاد ایده آل نبوده و به نظر می رسد در مصارف شهری بیشتر باشد. همچنین عملکرد این خودرو در شتاب گیری چندان قابل توجه نیست و صفر تا صد تیگو ۵، در حدود ۱۳ ثانیه است.

تیگو ۵در نسخه اکسلنت نیز به مانند جک اس ۵از آپشن های قابل قبولی بهره می برد و می توان گفت جز در چند مورد جزئی تفاوت زیادی با جک اس ۵ندارد. به عنوان مثال می توان از تنظیم برقی صندلی راننده بدون حافظه، برخی تفاوت ها در سیستم های پایداری (به عنوان مثال دارا بودن سیستم کمک ترمز اضطراری و نیز برخوردار نبودن از سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی) اشاره کرد. نسخه لاکچری تیگو ۵اما نسبت به نسخه اکسلنت کیسه های هوای جانبی برای سرنشینان جلو را ندارد. همچنین دوربین دنده عقب نیز در آن به صورت استاتیک و نه دینامیک به کار رفته است.

تیگو ۵به مانند جک اس ۵، پنج ستاره ایمنی از مرکز تست C-NCAP چین دریافت کرده است. با این حال نسخه لاکچری این خودرو برخلاف جک اس ۵که در نبود ارزیابی رسمی داخلی، سطح کیفی آن بین دو و سه ستاره حدس زده می شود، رتبه رسمی سه ستاره کیفی را داراست. همچنین این خودرو طبق آخرین آمارهای رضایت سنجی از مشتریان خودرو نسبت به کیفیت اولیه، نمره ۷۴۹ را کسب کرده است که نسبت به نمره مشابه جک اس ۵(در سال ۹۶) بالاتر است. با توجه به این که نسخه اکسلنت تفاوت های زیادی با لاکچری ندارد، به نظر نمی رسد که ارزیابی های یادشده برای نسخه فول آپشن یعنی اکسلنت تیگو ۵نیز دستخوش تغییرات زیادی شود.

در مجموع و در مقایسه این خودرو با جک اس ۵می توان گفت که جک اس ۵اتوماتیک با توجه به موتور پرقدرت خود، برای افرادی که طالب خودروی قدرتمندتری هستند، گزینه مناسبی است. اما تیگو ۵با توجه به ساده تر بودن فناوری موتور، برای افرادی که خودروی بی دردسرتر و کم خرج تری می خواهند می تواند گزینه مناسب تری به شمار آید.

BYD S6، جویای نامی از تبار لکسوس

 مقایسه خودرو  مقایسه خودرو چینی  مقایسه جک S5 با تیگو 5  مشخصات جک اس 5  قیمت جک S5  مزایا و معایب جک اس 5  معایب و مزایای BYD S6  قیمت BYD S6  مشخصات BYD S6  Chery Tiggo 5  قیمت تیگو 5  معایب و مزایای تیگو 5  راهنمای خرید خودرو  قیمت جک اس 5 اتوماتیک

بی وای دی اس ۶ نیز دیگر خودروی چینی مورد بررسی امروز ماست که مدت زیادی از حضور آن در ایران نمی گذرد. خودروسازی کارمانیا، این خودرو را با قیمت ۱۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می کند که البته این نرخ در بازار آزاد، در حدود ۱۰۸ میلیون تومان است. بی وای دی اس ۶با الهاماتی از پلتفرم نسل اسبق لکسوس RX ساخته شده است و بر همین اساس طبیعی است که شاهد شباهت هایی بین ظاهر این دو خودرو باشیم. با این تفاوت که بی وای دی اس ۶تغییراتی در ظاهر این خودرو داده که به نظر می رسد ناهماهنگ با بدنه این خودرو باشد. فرم چراغ های عقب، چراغ های ترمز سپر و محل پلاک خودرو از این دست تغییرات ناهم ساز هستند. با این حال، ظاهر این خودرو در مجموع قابل قبول به نظر می رسد. در نمای داخل کابین بی وای دی اس ۶نیز، دو فاکتور دسته دنده کاملاً مستقل از صندلی ها و فضای داخلی جادار آن، قابل توجه است. مواد به کار رفته در داشبورد و کابین اس ۶ در مقایسه با برخی دیگر از چینی ها، بی کیفیت و ناخوشایند نیست. در مجموع نیز می توان گفت که داخل بی وای دی اس ۶از تیگو ۵، نمره پایین تری را به لحاظ طراحی و کیفیت به خود اختصاص خواهد داد.

اما قلب تپنده بی وای دی S6 را یک موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی تشکیل داده است که نسبت به رقبای دیگری که امروز معرفی کردیم، حدود ۴۰۰ سی سی بیشتر است. بیشترین قدرت این خودرو ۱۶۰ اسب بخار است که قابل رقابت با تیگو ۵خواهد بود. همچنین مصرف سوخت این خودرو در حدود ۹.۸ لیتر اعلام شده است که در مقایسه با تیگو ۵مقداری بیشتر (و شاید بشود گفت قابل چشم پوشی) است. صفر تا صد بی وای دی اس ۶ در گزارش های غیر رسمی حدود ۱۴ ثانیه اعلام شده است که شاید بخشی از آن را بتوان به وزن ۱.۷ تنی این خودرو نسبت داد. وزن این خودرو از دو رقیب خود حدود ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر است. اس ۶همچنین از گیربکس اتوماتیک ۶سرعته دو کلاچه بهره می گیرد. نکته فنی دیگر در خصوص بی وای دی اس ۶، نرمی قابل توجه آن در مقابل رقبا به مدد سیستم تعلیق به روز خود است.

از نظر آپشن های رفاهی، بی وای دی اس ۶، با تفاوت هایی نسبت به دو خودروی دیگر، از سطح آپشن های مورد انتظار در این رده قیمتی برخوردار است. به عنوان مثال اگر چه این خودرو مجهز به امکاناتی نظیر دوربین دید جانبی آینه سمت راست است که در خودروهای دیگر نیست، اما دو خودروی رقیب وی به آپشن های دیگری نظیر گرمکن صندلی مجهز شده اند یا این که همان طور که اشاره شد، تنها جک اس ۵به حافظه صندلی راننده مجهز است که در این خودرو وجود ندارد.با وجود این، در بحث ایمنی بی وای دی اس ۶نیز به مانند دو رقیب خود، پنج ستاره ایمنی از مرکز تست C-NCAP دریافت کرده است. اما از نظر شاخص های ایمنی در سطوح مختلفی با آن ها قرار دارد. به عنوان مثال بی وای دی اس ۶به شش کیسه هوا مجهز است و در عین حال، فاقد سیستم های کنترل پایداری الکترونیکی به اندازه دو رقیب خود است. ذکر این نکته هم در خصوص بی وای دی اس ۶قابل ذکر است که این خودرو در نظرسنجی از خریداران در خصوص کیفیت اولیه در سال گذشته، نمره ۷۴۳ را کسب کرده است.

برگ های برنده ۳ رقیب

در پایان اگر بخواهیم از منظر کلی جمع بندی بین این سه رقیب داشته باشیم، باید گفت که تیگو ۵ و جک S5، از نظر ظاهر نمره بهتری نسبت به بی وای دیS6 می گیرند. با این حال، جک اس ۵ به واسطه موتور توربوی خود، می تواند برای آن هایی که طالب قدرت بیشتر در دورهای بالای موتور هستند، جذاب باشد. بی وای دی S6 از نظر نرم بودن و سواری بهتر در رده اول قرار می گیرد و به استناد آن هایی که تجربه سواری با این سه خودرو را داشته اند، تیگو ۵ و جک اس ۵ در رده بعد جای می گیرند. از نظر امکانات و آپشن ها و نیز ایمنی، این سه خودرو تقریباً با یکدیگر برابرند.

– محمد حقگو/ خراسان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.