بیراهه نوردان ایران ؟ پیکاپ ریج بهتر است یا کاپرا ۲؟
مقایسه پیکاپ ریچ با کاپرا ،موتور پیکاپ ریچ ،مشخصات کاپرا ،بررسی پیکاپ ریچ و کاپرا ،معایب پیکاپ ریچ و کاپرا ،قیمت پیکاپ ریچ و کاپرا ۲
برای افرادی که اهل آفرود هستند، علاوه بر قابلیتهای حرکتی و دودیفرانسیل بودن خودروشان، فضای مناسب برای حمل بار هم از اهمیت ویژهای برخوردار است. پس چه بهتر که این خودرو دودیفرانسیل یک پیکاپ با فضای بار بزرگ باشد تا بتوانند با خیال راحت سفر کنند. پیکاپهای اینچنینی که در کشورهای دیگر بسیار مورد توجه هستند، تا پیش از این در ایران تنوع مناسبی نداشتند و خریداران محدود به انتخابهایی گران قیمت یا ارزان قیمت و بیکیفیت بودند. اما حالا وضعیت بهتر شده و اگر بخواهیم ۲ پیکاپ آفرودی معروف و پرطرفدار بازار را در رنج قیمت ۷۰ تا ۸۰ میلیونی نام ببریم، بدون شک پیکاپ ریچ و کاپرا۲ در الویت هستند.
پیکاپ ریچ
قطعا کسانی که خودروهای دودیفرانسیل داخل کشور را دنبال میکنند، نیسان پیکاپ را بهعنوان یک دودیفرانسیل محبوب با قابلیتهای آفرود مناسب میشناسند. با شروع تحریمها علیه ایران، تولید نیسان پیکاپ هم متوقف شد. اما سال پیش نیسان پیکاپ با سیمایی دیگر به بازار پیکاپهای دودیفرانسیل آمد. خودرو مورد بحث پیکاپ ریچ است که روی پلت فرم نیسان پیکاپ و رونیز (پلت فرم D22) ساخته میشود. ریچ محصول شرکت ZNA یا نیسان چینی است که روی خط تولیدها قرار دارد.
مشخصات فنی
گروه خودروسازی سایپا، پیکاپ ریچ را با یک پیشرانه ۲۴۳۸ سی سی با کد ZG24 به بازار عرضه میکند. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۳۲.۵ اسببخار در دور ۵۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۲۰۸ نیوتنمتر در دور ۳۰۰۰ است. این قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی در حالت پیش فرض به محور عقب و در دو حالت ۴H و ۴L به هر چهار چرخ این خودرو منتقل میشود. با این قدرت و گشتاور، ریچ در نهایت قادر است تا به بیشینه سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. ریچ دو کابین ۱۶۶۵ کیلوگرمی با دارابودن استاندارد آلایندگی یورو۴، در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی ۱۰.۹ لیتر بنزین مصرف میکند.
وانت کاپرا۲
محبوبترین و پرفروشترین پیکاپ ۲ کابین سالهای اخیر کشور چیزی نیست جز وانت کاپرا که در غیاب نیسان پیکاپ توانست حسابی در ایران جولان بدهد. پیکاپ چینی گروه بهمن که با استقبال گسترده و فروش چشمگیری در بازار ایران روبهرو شده و همین موقعیت ویژه، گروه بهمن را بر آن داشته تا با ایجاد تغییراتی در کاپرا، دوباره معادلات رقابت در بازار پیکاپهای رنج ۷۰ میلیون تومان را بر هم بزند.
گروه بهمن، کاپرا ۲ را با همان پیشرانه قبل عرضه میکند و تنها به تغییرات ظاهری این خودرو بسنده کرده است. در زیر کاپوت کاپرا ۲، یک پیشرانه ۲۳۷۸ سیسی نصب شده است که قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۲۴.۷ اسببخار در دور ۵۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر در دور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ است. این قدرت و گشتاور، توسط یک جعبه دنده دستی پنج سرعته به طور پیش فرض به محور عقب این خودرو منتقل میشود و به صورت الکترونیکی، نیرو به صورت ۴H و نیز به هر چهارچرخ این خودرو منتقل میشود. این خودرو ۱۷۶۵ کیلوگرمی، ۱۶ ثانیه زمان نیاز دارد تا سرعت خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت، قادر است تا به بیشینه سرعت ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد. کاپرا ۲، در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی حدود ۱۱.۵ لیتر بنزین مصرف میکند.
در بخش قدرت پیشرانه، هر دو خودرو تقریبا برابر هستند، اما ریچ به دلیل فاصله محور کمتر و وزن سبکتر، عملکرد بهتری چه در حرکت و شتابگیری و چه در پیمودن مسیرهای صعبالعبور دارد. کاپرا ۲ به دلیل دارابودن فاصله محور ۳۱۰۰ میلیمتری(۱۵۰ میلیمتر بیشتر از ریچ) فضای بار و فضای کابین به مراتب بیشتری نسبت به ریچ دارد و سرنشینان، درون کابین، فضای راحتتری را نسبت به سرنشینان درون کابین ریچ دارند.
بررسی امکانات رفاهی و طراحی
گروه خودروسازی سایپا، ریچ را با تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم تهویه مطبوع دستی، شیشه بالابرهای برقی، سنسور دنده عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل کابین، آینههای جانبی برقی و سیستم صوتی با ورودی USB به بازار عرضه میکند.
در آن سو، گروه بهمن کاپرا۲ را با تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، آینههای جابنی برقی، چراغ روشنایی در روز، دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، شیشه بالابر برقی و سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و ورودی USB و بلوتوث و رهیاب ماهوارهای، به بازار عرضه میکند.
در بخش تجهیزات رفاهی، کاپرا۲ با دارابودن سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان و چراغ روشنایی در روز، نسبت به ریچ برتری دارد. ضمن اینکه طراحی کابین آن نسبت به ریچ، مدرنتر بوده و به جای دارابودن اهرم دستی دنده کمک، تغییر حالات رانندگی توسط یک کلید دورانی انجام میشود.
سخن آخر
برای افرادی که از خرید پیکاپ، قصد بیراهه نوردی و طبیعت گردی را دارند، شاید ریچ به دلیل وزن کمتر و فاصله محور کمتر، گزینه مناسبتری باشد. اما افرادی که علاقهمند به داشتن یک پیکاپ به روزتر با فضای داخلی مدرنتر و جادارتر هستند که در حین سفر، بتوانند جادههای بیراهه را نیز کشف کنند، باید سراغ کاپرا۲ بروند.
قیمت روز
مدل خودرو |
قیمت بازار ( در زمان نگارش) |
کاپرا ۲ |
۸۹.۵۰۰.۰۰۰ تومان |
ریچ |
۷۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان |