Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (1)

هنر ما را به گونه اي رويايي از درد هستي رها مي سازد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶
خانه » آموزش مکانیک خودرو » علت روشن شدن چراغ چک ،چراغ روغن ،چراغ STOP چیست؟

علت روشن شدن چراغ چک ،چراغ روغن ،چراغ STOP چیست؟

علت روشن شدن چراغ چک ،چراغ روغن ،چراغ STOP چیست؟

چرا چراغ چکم روشن می شود ؟علت روشن شدن چراغ روغن چیست؟

چراهم زمان چراغ استپ وچراغ آمپر آب روشن می شود؟

چراغهای اخطار خودرو (چک موتور، استپ، ایربگ، دمای آب و ترمز دستی)

در انواع پژو(۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵، پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید:

عملکرد موتور خودروهای نسل جدید، تحت فرمان کامپیوتر مرکزی (ECU) است، ECU از طریق سنسورهایی که در قسمتهای مختلف موتور وجود دارد، اطلاعات وضعیت موتور را دریافت کرده و با توجه به نرم افزار خود پارامترهای موتور را تغییر می دهد.

اگر یک یا چند سنسور در موتور از کار بیافتند، یا داده ای خارج از محدوده امن (که در برنامه تعیین شده) ارسال کنند، چراغ های خطر، در صفحه نمایش آمپر روشن خواهند شد.

عیب یابی مربوط به به روشن شدن چراغ های خطر در انواع پژو (۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵، پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید به شرح زیر است:

در پژو (همه مدل ها) سمند، پارس، تندر و پراید، در هنگام باز کردن سوئیچ، چراخ چک روشن نمی شود.

نتیجه تصویری برای علت روشن شدن چراغ روغن چیست

شایع ترین علل بروز آن:

اگر موتور روشن می شود:

-چراغ چک پشت آمپر سوخته است، و یا سیمکشی بین ECU , چراغ چک قطع شده است.

اگر موتور روشن نمی شود:

-ارتباط بین ECU و موتور قطع است.

-سیم کشی تغذیه کننده برق ECU قطع شده است (یا فیوز آن سوخته و یا اتصال قطع شده است).

در پژو ۲۰۶ در سر بالایی ها یا پیچ های تند، چراغ ترمز دستی، یا استپ آمپر روشن و بلافاصله خاموش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

چراغ ترمز

-سطح روغن ترمز پایین آمده و لنت ها در حال اتمام هستند.

-در خودرو های نسل جدید، با مصرف لنت و لاغر شدن ضخامت آن، سطح روغن ترمز پایین می رود، با پایین رفتن سطح روغن ترمز از حد معین، سنسوری در محفظه روغن فعال می شود و به راننده هشدار می دهد که لنتها در حال اتمام هستند.

در پژو ۲۰۶، در دمای ۹۷ درجه، ناگهان چراغ آمپر آب روشن شده و عقربه دمای آب بسرعت تا محدوده قرمز حرکت می کند، همزمان دور تند فن نیز بکار می افتد. ولی بعد از چند ثانیه همه چیز به حالت عادی باز می گردد.

چراغ اخطار آب

شایع ترین علل بروز آن:

-علت خراب شدن رله دور آرام فن، و یا مقاومت فن رادیاتور است. که باید توسط تعمیرکار تست شود.

-دمای موتور عامل بسیار مهمی در خودرو های نسل جدید است و در صورت بی توجهی به آن، صدمات سنگینی به موتور وارد می شود.

در پژو ۴۰۵، سمند، و پارس، همزمان با رسیدن آمپر آب به درجه وسط، چراغ آمپر آب و استپ روشن می شود و بدون آنکه دمای آب از حد معمول بالاتر رود، بعد از مدت کوتاهی خاموش می شود. این اتفاق هر چند دقیقه، تکرار می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

-به احتمال زیاد یکی از دو فن خنک کننده رادیاتور روشن نمی شود.

در خودرو پراید، با روشن شدن فن رادیاتور، چراغ چک نیز روشن می شود، و با خاموش شدن فن، چراغ چک نیز خاموش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

-علت، عمل نکردن دور آرام فن رادیاتور است که اغلب به دلیل خراب شدن مقاومت فن اتفاق می افتد.

-در برخی موارد نیز  ECU موتور  و یا رله های فن ایراد دارند.

در پژو ۲۰۶، در دور موتور پایین، چراغ اخطار فشار روغن روشن می شود و استپ چشمک می زند  و با بالا رفتن دور موتور، چراغ نیز خاموش می شود. با رها کردن پدال گاز و پایین آمدن دور موتور، مجددا چراغ اخطار روشن می شود.

نتیجه تصویری برای علت روشن شدن چراغ روغن چیست

شایع ترین علل بروز آن:

-معمولا این اتفاق بدلیل نامرغوب بودن فیلتر روغن، و یا دیر عوض کردن آن بوجود می آید.

-ضعیف شدن پمپ روغن یا اویل پمپ.

-گرفتگی مسیرهای عبور روغن موتور.

-یاتاقان ها از بین رفته

-میل لنگ خراب هست

-کیفیت روغن پایین هست

-سیم کشی مورد دارد

-از فیلتر روغن ۶ سوراخ استفاده کنید

روغن بخاطر نفوذ آب  یا بنزین رقیق شده هست

حلالی میل لنگ که خلاصی میل لنگ را می گیرد از بین رفته و باعث خرابی میل لنگ شده است

چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت ثابت روشن شده و خاموش نمی شود.

نتیجه تصویری برای علت روشن شدن چراغ روغن چیستنتیجه تصویری برای علت روشن شدن چراغ روغن چیست

 شایع ترین علل بروز آن:

-اگر کارکرد موتور تغییری نکرده باشد، احتمالا یکی از سنسورهای کمکی یا اطلاع رسانی کار نمی کند و یا اطلاعات درستی را ارسال نمی کند. در این حالت ایراد با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است و راننده می تواند تا نزدیک ترین تعمیرگاه رانندگی کند.

-اگر موتور بدرستی کار نمی کند و صداهای غیرمعمول شنیده می شود، بهتر است سریعا خودرو را خاموش کنید.

چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت چشمک زن روشن و خاموش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

-این ایراد مربوط به یکی از قطعات حیاتی موتور است و در این حالت، موتور با لرزش کار کرده و یک یا چند سیلندر از مدار خارج می شوند. عمدتا علت این وضعیت، انژکتورها، کوئل، سیستم برق رسانی و جرقه زنی است. در این حالت، بهتر است خودرو را خاموش کرده و به تعمیرگاه منتقل کرد.

روشن شدن چراغ ABS و Airbag.

چراغ ایربگ

شایع ترین علل بروز آن:

-در صورت روشن شدن این چراغها، عیب یابی توسط دستگاه دیاگ میسر است و  به احتمال زیاد سیستم مربوطه (ABS، یا Airbag) عمل نخواهد کرد. مثلا در صورت تصادف، کیسه های هوا عمل نمی کنند.

روشن شدن چراغ باتری، چراغ اخطار دینام.

چراغ باتری

شایع ترین علل بروز آن:

-اگر این چراغها پس از روشن شدن موتور، همچنان روشن بمانند، یعنی شارژ باتری توسط دینام بدرستی انجام نمی شود. علت این وضعیت می تواند پاره شدن تسمه دینام، خرابی دینام و یا قطع شدن اتصالات مربوطه باشد.

در صورتیکه باتری خودرو توسط دینام شارژ نشود، در روز (که چراغهای ماشین خاموش است) حدودا یک ساعت می توانید به رانندگی ادامه دهید و بعد از آن موتور خاموش خواهد شد. این زمان در شب که چراغهای خودرو روشن است، به مراتب کمتر خواهد بود.

در چنین شرایطی بهتر است از وسایل الکتریکی غیر ضروری مثل: فندک، رادیو ضبط، کولر و بخاری استفاده نکنید، که بتوانید تا نزدیک ترین باتری سازی رانندگی کنید.

امتیاز 3.00 ( 4 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 3 نظر ثبت شده است.

  1. سلام به همه دوستان
    امروز بعد از تعویض روغن ماشینم متوجه شدم که چراغ روغن و چراغ استپ روشن شده و فقط وقتی خاموش میشه که به ماشین گاز میدم
    خلاصه مجبور شدم ماشین رو به چند تا مکانیک نشون بدم…
    اما هیچکدوم متوجه نشدن مشکل از کجاست…
    بلاخره یکی از مکانیکا گفت باید از فشنگی روغن باشه…
    اما وقتی فشنگی رو عوض کردیم باز هردو چراغ روشن بودن
    بعد گفت ۱۰۰درصد از پمپ روغن خلاصه اویل پمپم عوض کردیم و باز همون آش و همون کاسه بود و هردو چراغ روشن میشد
    بعد آقای مکانیک گفت اصلا این روغن به این ماشین نمیخوره باید روغن و فیلتر روغن رو عوض کنیم و اینکارم کردیم نشد!!!
    بعد رفت سراغ پایه فیلتر روغن و وقتی پایه فیلتر روغن رو به طور کامل عوض کرد همه چی به حالت نرمال برگشت پایه فیلتر روغن کامل حدود ۱۳۰هزار تومنه.
    اما مشکل از کجا شروع شد ؟؟؟؟
    از اونجا کهآقای تعویض روغنی بلد نبوده فیلتر روغن رو درست و با احتیاط عوض کنه و زده بود یک قطعه پلاستیکی موجود در پایه فیلتر روغن رو شکسته بود و خلاصه امروز هم دهن خودم و هم دهن جیبم آسفالت شد.
    ۱ ماشینتون رو در هر تعویض روغنی نبرید
    ۲ ماشینتون رو در هر مکانیکی نبرید
    ۳ قبل تعمیر یه سری به اینترنت بزنید

  2. با سلام،،،پژو پارس سال و بعضی دیگر از مدلهای پژو چراغ استوپ و چراغ باطری به صورت لحظه ای و بسیار کوتاه به طوری که در شب و مگر بصورت تصادفی چشمتون رو داشبورد باشه میشه دید روشن میشن!این اتفاق بیشتر در رانندگی شهری رخ میده!پژو پارس سال بنده این مشکلو داشت و هر جا رفتم ندونستن چیه و حتی گفتن در خیلی از مدلهای پژو هست و نرماله!تا اینکه یک روز در حین رانندگی اتفاق افتاد و ماشین خاموش شد ولی دوباره روشن کردم و ادامه دادم و ظاهرا مشکلی نبود و با مکانیک هم تماس گرفتم گفت مشکلی نیست!و باز هم چند بار تکرارشد،،تنها شانسی که اوردم این بود که در سرعت بالا این اتفاق رخ نداد…بعداز کلی پرس و جو بالاخره یک مکانیک گفت قطعه ای به نام استوپ موتورش خرابه که نمیتونه در حالتی که پارو از رو گاز برمیداری دور موتور رو کنترل کنه و خودرو در استانه خاموشی و یا خاموشی قرار میگیره بعداز تعویض قطعه که حدود پنجاه هزار تومن بود مشکل رفع شد،،،اینو از اون جهت نوشتم چون یک ایراد خطرناک و میتونه خدای نکرده به حادثه ناگواری در حین سرعت بالامنجر بشه،،امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم

  3. Salam Dostan mamnon Az tozihateton. Etefaghan mashine man pejo 206e emroz bordam taviz roghani goftan Khylii siiir avordi roghanesh siyah rang shode bod kholase bad Az taviz cheraghe stop vacheraghe roghan Har do roshan shod bargashtam goft bayad filter roghan avaz she onam avaz kard Vali fayde nadasht goft Az Paye filtereshe onam avaz kard Vali fayde nadasht Dobare goft Az popme roghanesh dige felan ono taviz nakardam Vali Fek nakonam Az onam Bashe inhame ghate Bikhod avaz shod Vali Malom nis Az shishe kasi mitone komakam kone?

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است