معرفی مشخصات پیکاپ زامیاد زاگرس (فودای F22) +عکس

0

در این مقاله:

حتما در خبرها خوانده‌اید که شرکت سایپا، قرار بود در سال 1400 شاسی‌بلند جدید لندفورت (Landfort) را که محصول خودروسازی فودای (Foday) است، به ایران بیاورد و حتی می‌خواست آنرا با نام زامیاد تیوان در کشورمان مونتاژ کند. اما تا به امروز، هیچ خبری از تیوان نشده ولی در عوض، خبرهای تازه‌ای از نسخه پیکاپ آن به گوش می‌رسد؛ می‌گویند زامیاد زاگرس در راه است!

زامیاد زاگرس؛ برادر دوقلوی کلوت مکث موتور

بعد از اعلام خبرهای مربوط به تولید شاسی‌بلند زامیاد تیوان در ایران، در حاشیه یکی از بازدیدهای آقای سلیمانی (مدیرعامل وقت سایپا) از گروه خودروسازی زامیاد در سال 1399، عکس جالبی منتشر شد؛ عکسی که نشان می‌داد پیکاپ فودای F22 هم به کارخانه زامیاد رسیده است.

پیکاپ تک کابین فودای در کارخانه زامیاد

اندکی بعد از انتشار تصویر فوق، تصاویر دیگری از این پیکاپ چینی منتشر شد که البته مربوط به نسخه دوکابین آن بود. حتی تصویر جاسوسی این پیکاپ دوکابین (عکس زیر) که مشغول تست‌های فنی‌اش بود هم در رسانه‌های کشورمان، پخش شد.

با انتشار این تصویر، دیگر مطمئن شده بودیم که نسخه دوکابین این پیکاپ هم قرار است در کشورمان مونتاژ شود. اما داستان این پیکاپ چینی، آنطور که انتظارش را داشتیم، پیش نرفت!

همانطور که زامیاد، مراحل بازارسنجی برای عرضه پیکاپ زامیاد زاگرس (فودای F22) را طی می‌کرد، شرکت ماموت خودرو نیز دست به کار شد و برادر دوقلوی این پیکاپ، یعنی دایون V5 را با نام جدید کلوت مکث موتور در سال 1400 به بازار کشورمان آورد. و نکته جالب‌تر اینکه حتی برادر دوقلوی زامیاد تیوان، یعنی دایون Y5 نیز توسط شرکت خودروسازی ایلیا موتور به تولید رسید اما همچنان خبری از تیوان سایپا نبود.

زامیاد زاگرس؛ دومین پیکاپ فودای در ایران

شاید نام فودای، برای خیلی‌ها ناآشنا باشد اما واقعیت این است که فودای از سال‌ها پیش، در بازار کشورمان حضور داشته و با زامیاد هم همکاری کرده. زامیاد پادرا و نسخه فیس‌لیفتش یعنی زامیاد پادرا پلاس، در واقع ساخت شرکت فودای هستند و در بازار چین آنرا با نام فودای F16 می‌شناسند. زامیاد کارون نیز که احتمالا در سال 1401 اولین عرضه آن به بازار ایران آغاز می‌شود، در واقع نسخه دوکابین فودای F16 است.

حتما می‌دانید که زامیاد کارون، قرار نبود در بازار ایران تولید شود ولی بعد از آنکه همکاری دانگ‌فنگ و سایپا به بن‌بست رسید و سایپا نتوانست پیکاپ ریچ پلاس را در کشورمان مونتاژ کند، نارنجی‌پوشان جاده مخصوص مجبور شدند تا با تولید زامیاد کارون، حضورشان را در بازار پیکاپ‌های دوکابین، حفظ کنند.

مشخصات فنی زامیاد زاگرس

پیکاپ زامیاد زاگرس یا فودای F22 در بازار چین، با سه موتور مختلف قابل سفارش است که مشخصات فنی هرسه این موتورها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

کد موتور D19TCIE2 4G69S4N 4B28V16
حجم موتور 1.9 لیتری 2.4 لیتری 2.8 لیتری
سوخت توربو دیزل بنزینی دیزل
قدرت 150 اسب بخار 136 اسب بخار 102 اسب بخار
گشتاور 350 نیوتن متر 200 نیوتن متر 250 نیوتن متر
مصرف 8.3 لیتر 10.4 لیتر 8.3 لیتر
گیربکس 6 دستی یا اتومات 5 دستی 5 دستی

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

از آنجایی که سایپا فقط در نیسان زامیاد از موتورهای دیزلی، استفاده کرده، به همین دلیل کمی بعید است که موتورهای دیزلی را روی پیکاپ F22 قرار دهد. حالا سوال اینجاست که آیا موتور 2.4 لیتری بنزینی آن برای بازار کشورمان درنظر گرفته شده یا اینکه باید منتظر موتور کاملا متفاوتی باشیم؟

جواب این سوال هنوز مشخص نیست اما جهت راهنمایی باید بدانید که موتور 2.4 لیتری‌اش، همان موتور معروف 4G69 میتسوبیشی است که نسخه‌های تغییریافته آن در آمیکو آسنا دنده‌ای، فوتون تونلند یورو4 بنزینی ایران خودرو دیزل، بی‌وای‌دی S6 کارمانیا و حتی کاپرا 2 بهمن موتور نیز استفاده شده است.

کابین زامیاد زاگرس

از جمله آپشن‌هایی که برای این خودرو در نظر گرفته خواهد شد می‌توان به صندلی‌های چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، نویگیشن، دوربین عقب، آینه‌های برقی، تهویه دیجیتال و کنترل مکانیزم دیفرانسیل اشاره کرد.

رقیبان پیکاپ زاگرس در ایران

با اینکه هنوز نمی‌دانیم زامیاد زاگرس، در نسخه تک‌کابین تولید می‌شود یا در نسخه دوکابین، اما می‌دانیم که در بازار کشورمان، پیکاپ فودای F22 علاوه بر رقابت با دایون V5 باید با وانت‌های چینی معروف دیگری هم رقابت کند که مهم‌ترین‌شان، پیکاپ‌های کی‌ام‌سی T8 کرمان موتور و همچنین نسخه توربوشارژ آمیکو آسنا اتومات خواهند بود.

البته از پیکاپ‌های دیگری مانند کاپرا 2 از شرکت بهمن موتور، فوتون تونلند یورو5 از شرکت ایران خودرو، یوآز پیکاپ از شرکت سروش دیزل، آمیکو آرتیستون از شرکت ارس خودرو دیزل هم نباید غفلت کرد.

قیمت زامیاد زاگرس

در بازار چین، قیمت فودای F22 بسته به اینکه چه موتوری و چه نوع سیستم محرکه‌ای برای آن سفارش دهید، از 80 هزار یوآن شروع شده و تا 140 هزار یوآن هم بالا می‌رود. این یعنی قیمت پیکاپ F22 تقریبا معادل از 12 هزار تا 21 هزار دلار متغیر است. بنابراین در صورت مونتاژ در ایران، قیمت زامیاد زاگرس احتمالا رقمی در حدود 800 تا 900 میلیون تومان خواهد بود. البته هنوز چیزی مشخص نیست و همچنان باید منتظر خبرهای جدیدی از سایپا باشیم.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.