معرفی موتورهای مسابقه ، انواع و کاربرد آنها

0

بسیاری از ما به سرعت و مسابقات ورزشی علامند هستیم. یکی از بهترین این مسابقات، مسابقات موتورسواری است.

موتور سواری احساسات و تجربیات گوناگونی را در هر فردی ایجاد می کند ، اما در اکثر موارد آزادی ، ماجراجویی ، تجربه آدرنالین و سرخوشی ناشی از موتور سواری آن را تبدیل به یک سبک زندگی می کند که دیدگاه افراد را در انتخاب تمایلات شخصی مانند انتخاب وسیله نقلیه و ورزش تغییر می دهد. تجربه داشتن موتورهای مسابقه، تجربه بسیار ویژه ای برای بسیاری از موتور سواران و علاقمندان به این وسیله نقلیه موتوری است.

در این مقاله به معرفی موتورهای مسابقه ، انواع و کاربرد آنها می پردازیم.

طعم سرعت و سرگرمی در پیست ها و جاده ها

مسابقات موتورسواری، ورزش مخصوص علاقمندان به موتور سواری حرفه ای است. انواع اصلی این مسابقات شامل مسابقات جاده ای با موتورسیکلت و مسابقات خارج از جاده می باشد که هر دو در مدار یا دوره های باز ، و مسابقات پیست برگزار می شوند. دسته های دیگر شامل صعود به تپه ، موتور کراس ، مسابقه درگ ، یخ سواری و رکورد سرعت در زمین است.

مسلماً مسابقات جاده ای رایج ترین شکل امروزه این نوع مسابقات است ، اما مسابقات خارج از جاده و کراس کانتری نیز وجود دارد. در سطح جهانی این مسابقات را می توانید با مسابقات سوپربول ، جام استنلی یا جام جهانی مقایسه کنید ، بزرگترین مسابقات موتورسواری در سال 2020 هزاران تماشاگر و همچنین بهترین موتورسواران از سراسر جهان را به خود جلب کرد.

مسابقات موتورسواری گرندپری به دسته برتر مسابقات جاده ای موتورسیکلت اشاره دارد و به سه دسته مجزا تقسیم می شود:

Moto3:

موتورسیکلت های این کلاس در سال 2012 معرفی شده اند. این کلاس همچنین با توجه به سن سوارکار محدود می شود و نهایتا افراد تا ب8 سالگی امکان شرکت کردن در این رده از مسابقات را دارند.

Moto2:

این رده از مسابقات توسط Dorna Sports دارنده حقوق تجاری مسابقه ، در سال 2010 به عنوان مسابقاتی با حجم موتور چهار زمانه و انجین 600 سی سی معرفی شد. موتورهای جدید و مناسب این دسته بر اساس 2017 Triumph Street Triple RS 765 ساخته خواهند شد.

MotoGP:

این اصطلاح فعلی برای بالاترین کلاس مسابقات GP است.

 

Isle of Man TT اغلب افسانه ای ترین مسابقه موتورسواری جهان نامیده می شود ، همچنین کشنده ترین و طولانی ترین مسابقه موتورسواری جهان است. در عین حال بالاترین سطح مسابقات موتورسواری، مسابقات MotoGP است.

ورزش موتورسواری هم مانند ورزش های دیگر دارای قوانینی بابت محدودیت سنی شرکت کنندگان است اما سنی که موتورسواران باید موتورسواری را متوقف کنند بستگی به وضعیت جسمی ، روحی و سلامت کلی آنها دارد. اکثر موتورسواران بسته به میزان اعتماد به نفس ، میزان توانایی و قوانین محلی در سنین مختلف موتورسواری حرفه ای و ورزشی را متوقف می کنند.

والنتینو روسی با 9 عنوان قهرمانی در ایندوران به عنوان موفق ترین قهرمان دوران مدرن شناخته می شود که 7 مورد از آنها در کلاس برتر موتورسواری است. والنتینو روسی به عنوان یکی از بزرگترین موتورسواران تاریخ شناخته می شود و تنها مسابقه دهنده جهان است که در 400 گرندپری شرکت کرده است.

موتور مسابقه، سرعت زیاد در DNA ماست

از مهمترین ویژگی های مطرح شده در رابطه با موتورهای مسابقه باید به سرعت ، شتاب ، قدرت ترمز گیری موتور سیکلت و در نهایت قدرت مانور سریع در مسابقات اشاره کرد.

موتورهای مسابقه به دلیل سرعت بالایی که راکب میتواند با آن تجربه کند متاسفانه خطرات بسیار بیشتری نسبت به موتور سیکلت های شهری دارد به همین دلیل برای استفاده از این رده از موتورها و همچنین شرکت در مسابقات و تمرین های ورزشی موتورسواران نیاز به پوشش و ملزومات کاملا تخصصی و مناسب دارند.

سواری با این نوع موتورها در سطح شهر نیازمند دریافت مجوز است. اما به طور کلی تردد با موتور سیکلت های مسابقه ای در ایران در سطح شهر خلاف قوانین است، یکی از دلایل فنی مرتبط با این تصمیم گیری این است که فرمان این نوع موتورها چرخش کمی دارد و در سطح شهر امکان راندن را برای رایدر محدود می کند.

این نوع موتورها با ساختار تک سرنشین تولید می شوند البته به ندرت بعضی از طراحی ها شامل طراحی به صورت دو سرنشین نیز هستند. این دسته از موتورها، موتورهای خاصی هستند که کاربرد استفاده روزانه ندارند و در فیلم ها و تصاویری که از مسابقات منتشر می شوند انواع آنها را مشاهده کرده ایم.

موتورهای مسابقه  معمولا وزن زیادی ندارند تا امکان حرکت و جابجایی از رایدر گرفته نشود همچنین طراحی این نوع موتورها به شکلی هست که حتی نوع چرخ ها و شکل ظاهری هم به نوعی تداعی کننده هیجان و مسابقه است.

موتورهای مسابقه در گروه موتورهای نمایشی قرار می گیرند. مهمترین ویژگی این موتورها امکان و توانایی شرکت کردن در مسابقات تخصصی است . بعضی از انواع مدل‌های موتور مسابقه در ایران وجود دارند که بهتر است در مورد ویژگی ها و کارایی آنها تحقیقات کاملی قبل از خرید انجام دهید.

مزایا :

  • تجربه سواری پر سرعت و کاملا حرفه ای همتراز با پر سرعت ترین ماشین های مسابقه
  • طراحی زیبا و چشمگیر

معایب :

  • هزینه بالای خرید موتور سیکلت مسابقه ای
  • هزینه بالای لوازم یدکی و لباس های مخصوص
  • نداشتن امکان استفاده از این نوع موتورها در سطح شهر

دنیای موتورهای مسابقه

 عکس موتور یاماها  Yamaha R25  شرکت موتور سیکلت یاماها  قیمت موتور سیکلت یاماها R 25  فروش موتور یاماها  نمایندگی یاماها در ایران  معرفی موتور سیکلت

از میان انواع مختلف موتورهای مسابقه ای گروه صنعتی نیرو موتور ، موتور بسیار پر طرفدار یاماها R25 را تقدیم به دوستداران موتورهای مسابقه ای و عاشقان سرعت و هیجان می کند.

موتور Yamaha R25یک موتورسیکلت فوق اسپرت است و با رنگ ها و گرافیک فوق العاده ای طراحی شده است. این موتور از یک انجین دو سیلندر بهره می برد که به گیربکس 6 دنده متصل می شود. مدل جدید دارای موتور به روز شده ای است که جدیدترین استانداردهای آلایندگی را برآورده می کند و حجم انجین آن 249 سی سی است.

طراحی این موتور از نوع تهاجمی است و با الهام گرفتن از مدل یاماها R1 طراحی شده است. این مدل دارای دو چراغ LED  در جلو و دو چراغ LED  در عقب است همچنین وزن خالص این موتور 159.9 کیلوگرم است و ظرفیت باک آن 15 لیتر می باشد.

از دیگر ویژگی های بسیار مهم این مدل باید به حداکثر سرعت و نوع ترمز آن اشاره کنیم ، سرعت این مدل موتور تا نهایت 127 کیلومتر/ساعت است و دارای ترمزهای دیسکی با ABS می باشد.

منبع:نیروموتور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.