آشنایی با انواع بوق خودرو و چه کاربردی دارد؟

0

انواع بوق خودرو و راهنمای خرید آن

یکی از ابزارهای بسیار ساده و کاربردی که بر روی هر خودرو با هر مدلی وجود دارد بوق خودرو است. بوق خودرو بیشتر از لحاظ جنبه ایمنی دارای اهمیت است. این وسیله در هنگام نیاز مانند یک هشدار برای اطلاع‌رسانی به دیگر رانندگان، افراد پیاده و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو تعمیر بوق پراید اجرت تعویض بوق ال 90 تعمیر بوق پژو ۲۰۶ تنظیم صدای بوق ماشین رله بوق پراید کجاست
با وجود اینکه سالیان سال است از استفاده بوق در خودروها می‌گذرد ولی همچنان فناوری به‌کاررفته در آن دچار تغییرات زیادی نشده است. امروزه بسیاری از افراد علاقه‌مند به خودرو به بوق‌های اسپرت که صدای خاصی دارند علاقه نشان می‌دهند. اگر دوست دارید با انواع بوق خودرو آشنا شوید با ما همراه باشید زیرا در ادامه می‌خواهیم درباره انواع بوق خودرو موجود در بازار صحبت کنیم.

بوق خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟بوق یک وسیله تولیدکننده صدا است که برای هشدار دادن خطر استفاده می‌شود. تمامی وسایل نقلیه شامل خودروها، قطارها، کامیون‌ها، کشتی‌ها و… باید مجهز به بوق باشند. تکنولوژی به کار برده شده در بوق خودرو خیلی پیچیده نیست و حتی سال‌ها هیچ تغییر خاصی در ساختار آن به وجود نمی‌آید. زیرا این قطعه بیشتر برای هشدار دادن به کار گرفته می‌شود و نیازی نیست که دائماً در فناوری آن تغییری به وجود آید.

در بیشتر خودروها بوق با کمک دکمه موجود کنار دست راننده که به یک رله یا مدار یا فیوز متصل می‌شود کار می‌کند. رله به عنوان مرکز اصلی برای اتصال و هماهنگی کلید بوق قطب مثبت باتری ماشین و مدار بوق فعالیت می‌کند. هنگامی‌که راننده دکمه بوق را فشار دهد، رله، برق موردنیاز را از باتری خودرو گرفته و در مدار انتقال می‌دهد. این فرایند باعث می‌شود تا در نهایت از اتومبیل صدای بوق شنیده شود.

مزایای استفاده از بوق خودرو

بوق خودرو یکی از قطعات بسیار مهم ماشین است که هدف آن به وجود آوردن امنیت خودرو، عابرین پیاده و سرنشینان است. در واقع بوق به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی در انواع وسایل نقلیه به کار گرفته می‌شود تا در هنگام نیاز مانند یک هشدار برای اطلاع‌رسانی عمل کند. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که در لحظاتی از رانندگی، اهمیت بوق از هر قطعه دیگری در خودرو بیشتر می‌شود.

شاید اکنون تصور کنید که حتی بدون داشتن بوق هم می‌توان رانندگی کرد اما این موضوع کاملاً اشتباه است زیرا این وسیله یکی از ابزارهای حیاتی هر خودرو محسوب می‌شود.

انواع بوق خودرو

قیمت بوق موتورسیکلت تعمبر بوق موتورسیکلت بهترین بوق موتورسیکلت تقویت بوق موتورسیکلت مجله موتورسیکلت انواع بوق موتورسیکلت تعویض بوق موتور سیکلت هوندا تعمیرات تخصصی موتورسیکلت بوق شیپوری بوق دری وری تعمیر بوق حلزونی

نکته جالب‌توجه این است که فرکانس تولید صدای بوق در خودروهای مختلف متفاوت است. به طور مثال بوق بنزی و بوق پژویی دارای فرکانس‌های صدای متفاوتی هستند. در برخی از خودروها بوق تک وجود دارد و فقط یک فرکانس صدا تولید می‌کنند. برخی دیگر دارای بوق جفت هستند که یک بوق فرکانس بالاتر و دیگری فرکانس پایین‌تری دارد. در نتیجه ترکیب این دو فرکانس با یکدیگر باعث افزایش وضوح و شفافیت صدا می‌شود. از جمله انواع بوق‌های موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوق ارتعاشی

امروزه بیشتر بوق‌هایی که در سیستم خودرو به کار گرفته می‌شوند از نوع بوق ارتعاشی هستند. اجزای این بوق شامل صفحه ارتعاش کننده یا دیافراگم، طرح و سیم‌پیچ تولیدکننده حوزه مغناطیس، آرمیچر یا میله ارتعاش دهنده، دیافراگم و پیچ و مهره تنظیم آن‌ها، بلندگوی بوق و پلاتین‌های مثبت و منفی است.

هنگامی‌که بر روی دکمه بوق فشار وارد می‌شود، جریان برق باتری را به بوق مرتبط می‌کند. جریان از سیم پیچ داخل بوق عبور می‌کند و میله ارتعاش دهنده به صفحه ارتعاش دهنده متصل می‌شود و صفحه را به جلو حرکت می‌دهد. هنگام جلو رفتن دیافراگم، میله ارتعاش دهنده پلاتین، بوق را باز می‌کند و به دنبال آن مدار قطع شده و میله ارتعاش دهنده به جای اولیه خود بازمی‌گردد.

بوق‌های بادی

بوق‌های بادی بیشتر در خودروهای سنگین به کار گرفته می‌شوند و فرکانس صدای آن‌ها نسبت به بوق‌های الکتریکی کمی بیشتر است.

بوق‌های الکتریکی

بوق‌های الکتریکی در خودروهای سواری و سبک به کار می‌روند و فرکانس صدای آن‌ها نسبت به بوق‌های بادی کمی کمتر است.

بهترین مارک بوق خودرو موجود در بازار

اما اگر قصد خرید بوق خودرو را دارید در ادامه می‌خواهیم بهترین مارک بوق خودرو که در بازار موجود است را به شما معرفی کنیم.

بوق خودرو رادیانت مدل MR 843

وزن خالص این محصول ۳۱۰ گرم است و برای تمامی خودروها به کار گرفته می‌شود و همچنین صدای فوق‌العاده قوی دارد.

 اموزش ساخت بوق اجرت تعویض بوق ال 90 انواع بوق موتورسیکلت ایجاد صدای بوق بهترین بوق خودرو بوق شیپوری بوق شیپوری ماشین تعمیر بوق پراید تنظیم صدای بوق ماشین انواع بوق خودرو فروش بوق بادی قطعات خودرو شناخت قطعات خودرو لوازم جانبی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

بوق خودرو اس ام اس مدل بنزی

این بوق برای تمامی خودروها مناسب است و از جمله مشخصات آن می‌توان به عمر طولانی و صدای رسایی که از خود ایجاد می‌کند اشاره کرد.

 اموزش ساخت بوق اجرت تعویض بوق ال 90 انواع بوق موتورسیکلت ایجاد صدای بوق بهترین بوق خودرو بوق شیپوری بوق شیپوری ماشین تعمیر بوق پراید تنظیم صدای بوق ماشین انواع بوق خودرو فروش بوق بادی قطعات خودرو شناخت قطعات خودرو لوازم جانبی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

بوق خودرو بورگ جرمنی مدل 1001

وزن این محصول ۱۹۰ گرم است و میزان صدای آن ۱۱۵ دسیبل است. این بوق باتری ندارد و شدت‌جریان آن ۳ آمپر است.

 اموزش ساخت بوق اجرت تعویض بوق ال 90 انواع بوق موتورسیکلت ایجاد صدای بوق بهترین بوق خودرو بوق شیپوری بوق شیپوری ماشین تعمیر بوق پراید تنظیم صدای بوق ماشین انواع بوق خودرو فروش بوق بادی قطعات خودرو شناخت قطعات خودرو لوازم جانبی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

بوق خودرو بوش مدل FAbos1011 بسته دو عددی

این بوق برای تمامی خودروها مناسب است و دارای ۱۲ ولت ولتاژ است. وزن خالص این بوق ۳۰۰۰ گرم است.

بوق خودرو ام کی اس مدل mks_12

این بوق همراه با پمپ باد در بازار عرضه می‌شود بنابراین دیگر لازم به مخزن باد نیست. این بوق برای خودروهای سواری و موتورسیکلت مناسب است و ولتاژ آن ۱۲ ولت است. برای این مدل بوق‌ها علاوه بر یک پمپ باد، یک عدد شلنگ به همراه پیچ و مهره نیز وجود دارد.

جنس لوله از استیل است و فقط یک نوع حالت صدا دارد. از جمله مشخصات و ویژگی‌های این بوق می‌توان به صدای رسا و فوق‌العاده زیاد آن اشاره کرد. همچنین از کیفیت بسیار عالی نیز برخوردار است.

بوق خودرو مدل p7_30w

این بوق صدای جذاب و متفاوتی دارد و دارای یک بلندگو ۳۰ ولتی و ۱۲ ولتی به همراه یک ریموت با هفت عدد دکمه و پایه نگهدارندِ ریموت است که از آن برای صحبت کردن استفاده می‌شود. این مدل بوق مخصوص خودروهای سواری و موتورسیکلت است.

هنگام خرید به همراه این بوق یک سیم ۲ متری و یک عدد سیم فنری نیز قرار دارد. این مدل بوق با بهترین و بالاترین کیفیت عرضه می‌شود و با بقیه محصولات مشابه خود تفاوت‌های زیادی دارد. چیزی که این مدل بوق را از بقیه مدل‌ها متمایز می‌کند کیفیت ساخت آن است.

 اموزش ساخت بوق اجرت تعویض بوق ال 90 انواع بوق موتورسیکلت ایجاد صدای بوق بهترین بوق خودرو بوق شیپوری بوق شیپوری ماشین تعمیر بوق پراید تنظیم صدای بوق ماشین انواع بوق خودرو فروش بوق بادی قطعات خودرو شناخت قطعات خودرو لوازم جانبی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

نکات مهم هنگام خرید بوق خودرو

هنگامی‌که قصد دارید برای خودروی خود بوق تهیه کنید باید به چند نکته مهم توجه کنید. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا خرید خوبی داشته باشید:

مناسب بودن مدل بوق با نوع اتومبیل

هنگام خرید بوق باید به متناسب بودن مدل بوق انتخابی با مدل و نوع خودروی خود توجه کنید. زیرا برخی از بوق‌ها قابلیت همخوانی با هر نوع خودرویی را دارند. اما برخی دیگر به صورت انحصاری برای تعداد کمی از خودروها طراحی و تولید می‌شوند.

ولتاژ مصرفی بوق

نکته دیگر هنگام خرید بوق که باید به آن توجه کنید میزان ولتاژ مصرفی آن است. بوق‌هایی که از ولتاژ ۱۲ ولتی برخوردار هستند مناسب‌ترین بوق در بازار به شمار می‌روند. زیرا برق موردنیازشان به راحتی از باتری خودرو دریافت شده و دیگر نیازی به استفاده از قطعات جانبی ندارند.

میزان صدای تولیدی

میزان تولیدی صدای یک بوق برحسب واحد دسیبل تعیین می‌شود و به هر میزان که این مقدار بزرگ‌تر باشد شدت صدای بوق نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است در خرید بوق خودرو مدلی را انتخاب کنید که توان صوتی آن در محدوده شنوایی انسان باشد زیرا صدای کمتر و یا بیشتر از آن مورد تائید نیست.

قیمت بوق خودرو

قیمت بوق خودرو با برند تولیدکننده، حجم صدا  و مدل آن رابطه مستقیمی دارد. پیشنهاد ما این است که از یک برند معتبر و معروف خرید کنید تا محصول خریداری‌شده شما کیفیت خوب و عمر طولانی داشته باشد. برای انجام این کار یک فروشگاه مجهز و مطمئن را انتخاب کنید که انواع مختلف بوق‌ها را داشته باشد. ازآنجایی‌که انواع مختلفی از بوق‌ها در بازار موجود است بنابراین قیمت آن‌ها نیز بستگی به نوع صدا و قطعات به کار رفته در آن‌ها دارد.

روش نگهداری از بوق خودرو

برای اینکه بتوانید به صورت اصولی از بوق خودرو نگه‌داری کنید باید حتماً از بوق خودرو در مواقع ضروری استفاده کنید. زیرا به هر میزان که استفاده از آن را افزایش دهید به سرعت فرسوده خواهد شد. همچنین درصورتی‌که صدای گوش‌خراش و یا نامتعارفی را شنیدید بهتر است بوق خودرو را به یک مکانیک نشان دهید تا هرچه سریع‌تر مشکل آن برطرف شود. همچنین برای تنظیم نوع و کیفیت بوق می‌توانید از پیچ‌هایی که به همین منظور در بوق قرار داده شده‌اند استفاده کنید.

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، سلامت بوق خودرو رابطه مستقیمی با نجات جان انسان از خطر دارد. در همین جهت بهتر است مانند سایر بخش‌های خودرو به بوق نیز اهمیت زیادی دهید تا از بروز اتفاق‌های ناگوار جلوگیری کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.