منظور از SSF یا ضریب پایداری استاتیکی چیست و چه نقشی در واژگونی خودرو دارد؟

0

همانطور که می دانید،هرچقدر نسبت عرض به ارتفاع خودرو بیشتر باشد،احتمال واژگونی آن کمتر است.

رابطه ی عرض و ارتفاع خودرو را بر توسط ضریب پایداری استاتیکی SSF که مخفف عبارت (static stability factor ) می باشد،به هم نسبت می دهند.

وقتی از جلو یا عقب به یک خودرو نگاه می کنید این نسبت از تقسیم فاصله ی مرکز دو چرخ (منظور فاصله ی دو چرخ جلو یا دو چرخ عقب می باشد نه فاصله ی بین چرخ عقب وجلو که در شکل زیر با T نشان داده شده است.) بر دو برابر فاصله ی مرکز ثقل خودرو از زمین (در شکل زیر با H نشان داده شده) بدست می آید؛هرچقدر این ضریب بزگتر باشد،احتمال واژگونی خودرو کمتر است.

 ضریب پایداری استاتیکی چیست
 تست هیدرواستاتیک
 انواع سیستم پایداری خودرو
 سامانه کنترل پایداری الکترونیکی esc
 سیستم پایداری خودرو
 سیستم پایداری چیست
 نصب سیستم کنترل پایداری سراتو
 مقالات آموزشی
 مقالات فنی خودر

در شکل زیر سمت راست ضریب SSF خودروی شاسی بلند سفید رنگ ،یک و ضریب SSF خودروی قرمز رنگ،یک و نیم می باشد؛پس خودروی قرمز با داشتن نسبت عرض به ارتفاع بیشتر در برابر واژگونی مقاوم تر می باشد.

معمولا خودرو های شاسی بلند به علت ارتفاع زیاد و هاچ بک های شهری کوچک به علت عرض کم ضریب کمتری نسبت به سایر خودروها دارند.

به دست آوردن ضریب SSF یک خودرو:

فاصله ی مراکز دو چرخ خودرو را می توان به راحتی به دست آورد ولی از آنجا که معمولا خودروسازان ارتفاع زمین تا مرکزثقل خودرو را نمی دهند ، برای مقایسه ی تقریبی دو خودرو ، می توان از نصف ارتفاع خودرو به جای h واقعی استفاده کرد تا ضریب تقریبی SSF ، به دست بیاید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.