مشکلات گیربکس | چگونگی تشخیص معیوب بودن بلیرینگ شفت ورودی جعبه دنده

0

صدای بلبرینگ شفت گیربکس ،علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس پراید ،علائم خرابی شفت گیربکس پراید ،خطرات خرابی بلبرینگ گیربکس ،بلبرینگ شفت ورودی گیربکس پراید ،نحوه تعویض بلبرینگ شفت ورودی گیربکس پراید ،بلبرینگ شفت گیربکس تیبا

گیربکس و علائم خرابی اجزای آن

تعمیر گیربکس سمند روغن ریزی گیربکس سمند زوزه گیربکس سمند ef7 گیربکس سمند سورن چیست مشخصات گیربکس سمند موتور و گیربکس سمند مشکلات گیربکس سمند Ef7 قیمت گیربکس al4 قیمت گیربکس اتوماتیک سمند قیمت گیربکس کامل سمند EF7 قیمت گیربکس دنا قیمت گیربکس 405 قطعات استوک چیست قیمت قطعات استوک پراید لیست قیمت قطعات استوک مراکز فروش لوازم استوک ماشین

گیربکس (Gearbox) یا جعبه دنده، قسمتی مهم در خودرو است که همان طور که اشاره شد وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه خودرو به چرخ‌ها را بر عهده دارد. گیربکس‌ها دارای اجزا و قطعات زیادی هستند و بسته به نوعشان به دو گروه کلی دستی و خودکار (اتوماتیک) دسته‌بندی می‌شود. در خودروهای دارای جعبه دنده دستی، راننده در هنگام تعویض دنده، پدال کلاچ را نگه می‌دارد تا با خلاص کردن دنده، آن را به یک دنده بالاتر یا پایین‌تر تعویض کند. در هنگام گرفتن کلاچ برای تعویض دنده بسیاری از حرکت‌های داخل گیربکس تغییر می‌کنند و دقت و ظرافت این قطعات در هنگام درگیر شدن مجدد با یکدیگر بسیار مهم است.

همین فرآیند در گیربکس‌های اتوماتیک نیز اتفاق می‌افتد با این تفاوت که برای خلاص کردن دنده و تعویض آن نیازی به انجام عمل دستی توسط راننده نیست و گیربکس به طور خودکار با دور موتور دنده را تعویض می‌کند و بنابراین در زیر پای راننده پدال کلاچ وجود ندارد.

با توجه به پیچیدگی انواع قطعات و تفاوت آنها در هر گیربکس نسبت به نوع دیگر، به طور کلی قطعات مهم درون گیربکس به چهار بخش اصلی شفت (Shaft) یا محور ورودی، شفت خروجی، یاتاقان‌ها، چرخ‌دنده‌ها دسته‌بندی می‌شوند. نگهداری و حفاظت از انواع این قطعات و کارکرد درست آنها برای حرکت خودرو لازم است و نیازمند توجه و پایش دوره‌ای توسط متخصصان خودرو و تعمیرکاران ماهر است.

شفت ورودی و خروجی در واقع محور اصلی گیربکس هستند و وظیفه انتقال گشتاور پیچشی موتور به چرخ‌دنده‌ها را بر عهده دارند. برای حرکت چرخشی هر چه بهتر شفت‌ها، در انتهای هر قسمت به آنها بلبرینگ متصل می‌شود. این اتصال سبب می‌شود تا در هنگام کار گیربکس، قابلیت تعویض دنده یا درجا کار کردن برای موتور فراهم شود.

آشنایی با معایب گیر بکس

آموزش عیب یابی خودرو آموزش عیب یابی گیربکس اتومات تعمیر گیربکس بی ام و تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک زمان تعمیر گریبکس ماشین علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک نشانه های خراب شدن گیربکس هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 هزیه تعمیر گیربکس اتومات بهترین مکانیک تهران بهترین اتومات کار تهران

کلیه دنده ها به جز دنده چهار زوزه می کشد

1- سائیدگی و کچلی دو طرف میل دنده زیر محل قرار گرفتن ساچمه ها

2- کچلی و سائیدگی ساچمه ها یا بلبرینگ دنده زیر

کلیه دنده ها به جز دنده چهار زوزه می کشد

1- سائیدگی و کچلی دو طرف میل دنده زیر محل قرار گرفتن ساچمه ها

2- کچلی و سائیدگی ساچمه ها یا بلبرینگ دنده زیر

 یکی از دنده ها هنگام حرکت زوزه می کشد (مثلا دنده دو)

دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر خودرو انواع روغن گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک آدرس تعویض روغنی های تهران

1- سائیدگی و معیوب شدن بوش همان دنده

2 – تیز کردن و سائیدگی همان دنده

 هنگام حرکت دو دنده از یک ماهک بیرون می زند (مثال دنده دو و سه)

1- معیوب بودن یا شکستن فنر و ساچمه ماهک

2- خلاصی و سائیدگی بیش از حد میل ماهک و ماهک

 کلیه دنده ها بیرون می زند

1-خلاصی افقی بیش از حد مجاز دند

2- سائیدگی بیش از حد واشر مسی دو طرف دنده زیر

 هنگام حرکت و رها کردن کلاچ از گیربکس صدای زوزه شنیده می شود

معیوب بودن بلبرینگ یا بو سر میل لنگ

 کلیه دنده های تعویضی تولید صدا می کند معیوب

1- معیوب بودن سیستم کلاچ از جمله هوا

2- رگلاژ نبودن کلاچ

3- معیوب بودن دیسک و صفحه کلاچ

 هنگام تعویض دنده عقب صدا می کند و ه سختی تعویض می شود

چون دنده عقب فاقد دنده برنجی می باشد احتمالا دور ارام موتور زیاد است

 چکونگی آزمایش دنده برنجی

وظیفه دنده برنجی هماهنگ نمودن دور بین دو دنده می باشد در نتیجه هنگام تعویض و ازمایش آن پس از قرار دادن دنده برنجی در محل خود و چرخاندن تا زمانی که دنده برنجی در جای خود دیگر نچرخد سپس توسط فیلتر دنده گیر را اندازه گیری کرده وبا اندازه مجاز ان مقایسه می کنیم.

 علت روغن ریزی گیربکس

1- گرفتگی هواکش گیربکس

2- ابندی نبودن واشرهای اب بندی و کاسه نمدها

 علت روغن ریزی از کاسه نمد گلدانی عقب گیربکس

1- معیوب بودن کاسه نمد جلو و شفت وردی

2- زیاد بودن واسگازین گیربکس

 چگونگی تشخیص معیوب بودن بلیرینگ شفت ورودی گیربکس

شافت ورودی یا محور کلاچ : این بخش به صورت یک محور بوده و بخشی از آن به چرخ دنده گیربکس متصل و بخش دیگر آن از طریق کلاچ با موتور خودرو مرتبط است.

 آموزش تعمیر گیربکس  علت زوزه گیربکس  علت جا نرفتن دنده چیست  علت پریدن دنده  علت پریدن دنده پژو 405  علت پریدن دنده 3 پراید  علت پریدن دنده دو پراید  پریدن دنده 4 پژو پارس  جا نرفتن دنده 206  جا نرفتن دنده ال 90  آموزش عیب یابی ماشین

هنگامی که موتور روشن و دنده خلاص است تولید صدا کرده و با گرفتن کلاچ صدا قطع می شود در چنین حالتی باید بلبرینگ شفت ورودی عوض شود

1- معیوب بودن و پاره شدن لاستیک دسته موتور و گیربکس دنده ها را نیز دچار اشکال می کند خلاصی زیاد دسته دنده و لرزش ان هنگام حرکت اتومبیل را موجب می شود.

2- سائیدگی محل قرار گرفتن دسته دنده

 وظیفه ضامن دنده عقب در گیربکس

برای جلوگیری از جا رفتن دنده چهار به جای دنده عقب و بلعکس از ضامن دنده عقب استفاده می شود که در اتومبیل های مختلف فرق می کند

 وظیفه ضامن در دنده جلو

برای جلوگیری از درگیری دو دنده در یک لحظه طراحی میل ماهک و اهرم تعویض به گونه ای است که هنگام تعویض دنده فقط یک دنده تعویض می شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.