ایربگ خودرو چه زمانی باعث مرگ سرنشینان می شود؟

0

از آنجایی که سوانح رانندگی ناشی از حواس‌پرتی سرنشینان خودرو است احتمال وجود یک جسم مانند موبایل، حیوان خانگی و بطری نوشابه میان فرد و ایربگ زیاد است؛ بنابراین این اجسام می‌توانند همانند یک چاقوی تیز بر بدن شما وارد شوند.

آموزش تعمیر ایربگ اجزای ایربگ انواع ایربگ انواع سنسور ایربگ ایربگ srp ایربگ تندر ۹۰ ایربگ چگونه کار میکند ایربگ چه مزایایی دارد ایربگ چیست ایربگ ماشین باز شدن ایربگ خودرو باز کردن ایربگ 206 باز نشدن ایربگ خودرو باز کردن ایربگ پراید فعال کردن ایربک دلایل باز نشدن کیسه هوا دلایل فعال نشدن کیسه هوا مشکل کیسه هوای مزدا3 سنسور کیسه هوا خودرو قیمت کیسه هوا آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

کیسهٔ هوا یک وسیلهٔ ایمنی مدرن در برخی از خودروهاست که در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار می گیرد. برخی از پژوهش ها نشان می دهد که اگر کمربند ایمنی بسته شود کیسهٔ هوا تا ۸ درصد امکان مرگ سرنشین را می کاهد. کیسه های هوا هر ساله در حال ارتقا کارایی می باشد. امروزه کیسه های هوا بعد از برخورد خودرو با موانع سخت در کسری از ثانیه باد شده و بین سر و بدن سرنشینان با اجزاء داخل خودرو حائل می شود. در این میان کمربند ایمنی با ایجاد شتاب منفی روی بدن مسافرین، باعث کاهش یافتن ضربه وارده می شود.

ظاهراً این بالش نجات بخش چندان هم نرم به نظر نمی رسد. به عقیده کسانی که با خودروهای ایربگ دار سوانح رانندگی را تجربه کرده اند، تصادف با چنین خودروهایی بسیار ناگوار و دردآور بوده اما هرچه باشد روشن است که از درد ناشی از برخورد با سطوح سفت تر خودرو دلپذیرتر است!
بر اساس برآوردها از سال 1998 که نصب ایربگ در تمام خودروهای سبک و سنگین ایالات متحده اجباری شد تا سال 2008 میلادی بیش از 25 هزار نفر در سوانح رانندگی به خاطر همین ایربگ ها از خطر مرگ نجات یافتند. درواقع می توان کیسه هوا را پس از واکسن بزرگ ترین خدمت به بشریت دانست.

با این وصف ایمنی ناشی از کیسه هوا به قدری قابل توجه است که امروزه در برخی از خودروها بیش از 10 عدد ایربگ نصب می شود. حتی برخی سازندگان چند قدم نیز فراتر گذاشته اند و در کمربند ایمنی خودرو نیز ایربگ هایی را تعبیه کرده اند. بنابراین چطور ممکن است که این تکنولوژی با تمام تحقیق و پژوهش هایی که بر روی آن انجام شده موجب مرگ انسان شود؟

عوامل آسیب زا هنگام باز شدن ایربگ

کیسه هوا پس از برخورد خودرو با موانع سخت در مدت زمانی بین 20 تا 30 هزارم ثانیه (میلی ثانیه) باز می شوند. سرعت خروج این کیسه از محفظه خود 322 کیلومتر بر ساعت است. در حقیقت هنگام تصادف یک بالش نرم با سرعت یک راکت به بدن و صورت شما برخورد می کند. به بیان واضح تر فناوری مورداستفاده در ایربگ ها مشابه چیزی است که شتاب دهنده راکت ها استفاده می شود.

در این مدت زمان کم و سرعت بالای خروج کیسه هوا عوامل متعددی می توانند موجب آسیب دیدگی سرنشینان شوند. نخستین مورد هنگامی است که فاصله فرد با کیسه های هوا بسیار نزدیک باشد؛ در چنین حالتی به دلیل شوک و ضربه ناگهانی فرد به عقب پرتاب می شود و آسیب دیدگی استخوان ها بسیار محتمل است. افزون بر این نزدیکی بیش ازحد به کیسه های هوا موجب سوختگی نیز می گردد.

از آنجایی که سوانح رانندگی ناشی از حواس پرتی سرنشینان خودرو است احتمال وجود یک جسم مانند موبایل، حیوان خانگی و بطری نوشابه میان فرد و ایربگ زیاد است؛ بنابراین این اجسام می توانند همانند یک چاقوی تیز بر بدن شما وارد شوند.

همچنین کودکانی که بر روی صندلی های مخصوص می نشینند بیش از سایرین در هنگام باز شدن ایربگ جان خود را از دست می دهند. این صندلی ها معمولاً برای چنین مواقعی طراحی نشده اند. به ویژه هنگامی که صندلی کودک را رو به عقب می گذارید باز شدن کیسه هوا می تواند منجر به برخورد کودک با پشتی صندلی ها و بروز آسیب دیدگی های جدی و حتی مرگ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.