دلیل روشن شدن چراغ سنسور دریچه گاز چیست ؟

0

در طول توسعه خودرو، چندین روش مختلف برای کنترل دور موتور مورد استفاده قرار گرفت. دریچه گازهای دستی در ابتدا محبوب بودند، اما این روش با گذشت زمان کمرنگ شد.

در نهایت سرعت موتور و کنترل سرعت ماشین کار پای راست راننده شد. بنابراین پدال گاز (یا پدال گاز) پدید آمد. با اتصال یا کابل ساده به کاربراتور موتور متصل می شد.

با فشار دادن این پدال دریچه پروانه ای جریان هوا در داخل کاربراتور باز می شود و باعث افزایش دور موتور می شود. این سیستم کنترل ثابت کرد که قابل اعتماد است و تا اواخر دهه 1980 تقریباً بدون تغییر باقی ماند.

در خودروهای مدرن (مدل 1990 یا جدیدتر) پای راست شما همین کار را انجام می دهد اما سرعت موتور توسط یک سیستم کاملاً کامپیوتری تعدیل می شود. این سیستم کنترل الکترونیکی دریچه گاز (ETC) نامیده می شود.

این مقاله درباره این سیستم از جمله چراغ هشدار سنسور دریچه گاز (TCL) بحث می‌کند که می‌تواند قبل از اینکه این مشکلات رانندگی دلپذیر شما را متوقف کند، به شما در مورد مشکلات کنترل سوخت هشدار دهد.

کنترل الکترونیکی دریچه گاز چیست؟

 انواع دریچه گاز  اورینگ دریچه گاز ال ۹۰ کجاست  باز کردن دریچه گاز پژو 206  پتانسیومتر دریچه گاز چیست  تعمیر دریچه گاز 206  تست سنسور دریچه گاز  تعمیر سنسور موقعیت دریچه گاز  تعویض دریچه گاز 206  تعویض اورینگ دریچه گاز ال 90  تعویض سنسور دریچه گاز پیکان  تعویض سنسور دریچه گاز سمند  تفاوت دریچه گاز برقی با سیمی  خطای دریچه گاز پژو 206  دریچه گاز پراید  دریچه گاز موتور سیکلت کجاست  دریچه گاز برقی 206  دریچه گاز  سنسور دریچه گاز زیمنس  علائم خرابی سنسور دریچه گاز پارس  قیمت دریچه گاز مگان  تعویض دریچه گاز برقی  ریست دریچه گاز برقی 206  مزایای دریچه گاز برقی  معایب دریچه گاز برقی 206  قیمت دریچه گاز برقی 206  تنظیم دریچه گاز برقی تویوتا  دریچه گاز سیمی چیست  شستن دریچه گاز هیوندا  مشکلات دریچه گاز خودرو  زاویه دریچه گاز چیست  سنسور دریچه گاز چیست

کنترل الکترونیکی دریچه گاز سیستمی است که با کامپیوتر اصلی خودروی شما، واحد کنترل موتور (ECU) یکپارچه شده است. این ماژول از یک ماژول کنترلی که توسط پدال گاز و یک بدنه دریچه گاز الکترونیکی (شیر کنترل هوا – ACV) روی موتور کار می کند، استفاده می کند.

سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) نیز توسط ETC کنترل می شود. هر سه دستگاه و سیستم با هم کار می کنند و امکان تعدیل دقیق سرعت موتور را فراهم می کنند.

هنگامی که پدال گاز را به سمت پایین فشار می دهید، سیستم ETC دریچه پروانه ای داخلی ACV را باز می کند تا جریان هوای بیشتری را به موتور وارد کند در حالی که EFI جریان سوخت را افزایش می دهد. بنابراین سرعت موتور افزایش می یابد.

در عین حال، ECU زمان بندی سوپاپ های موتور و احتراق را مطابق با پروفیل های برنامه ریزی شده تنظیم می کند که باعث ایجاد شتاب نرم و قدرتمند موتور می شود.

علت روشن شدن چراغ سنسور دریچه گاز چیست ؟

 علامت چراغ دریچه گاز  علت روشن شدن چراغ دریچه گاز  دلایل گاز نخوردن خودرو  انواع چراغ های هشدار  ایرادات چراغ های پشت آمپر  علائم خرابی سنسور دریچه گاز  علائم خرابی سنسور دریچه گاز 206

همچنین لازم به ذکر است که ETC سرعت موتور را مستقل از موقعیت پدال گاز در طول دوره گرم کردن درست پس از روشن کردن موتور دیکته می کند. سرعت دور آرام موتور به طور خودکار افزایش می یابد تا عملکرد سرد روان و همچنین به حداقل رساندن سوخت نسوخته از خروجی موتور به مبدل های کاتالیزوری را فراهم کند. در این روش، انتشار گازهای گلخانه ای در شرایط شروع سرد به حداقل می رسد.

اکثر شیرهای کنترل هوا دارای سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) هستند. TPS سیگنالی را به ECU ارائه می دهد که تأیید می کند که دریچه هوا دقیقاً همانطور که توسط ECU دستور داده شده است پاسخ می دهد.

در خودروهای اسپرت یا با عملکرد بالا، ETC ممکن است به گونه‌ای طراحی شود که شامل چندین حالت عملیاتی باشد که می‌تواند توسط راننده انتخاب شود.

این حالت ها ممکن است شبیه به این باشند:

حالت به اصطلاح “عادی” در اکثر شرایط رانندگی خدمت می کند و بهترین مصرف سوخت را ارائه می دهد.

حالت «ورزشی» می‌تواند نمایه موقعیت دریچه گاز ETC را تغییر دهد و در هنگام شتاب‌گیری واکنش سریع‌تری به دریچه گاز بدهد.

گام بعدی ممکن است یک حالت “ردیابی” باشد. این امر برای افزایش بیشتر عملکرد در نظر گرفته شده است.

این حالت های جایگزین همچنین شامل تغییرات در پروفیل های زمان بندی سوپاپ و احتراق می شود. البته، انتخاب یک تنظیم عملکرد، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، اما تأثیر نامطلوبی بر آلایندگی‌ها نخواهد داشت. این قابلیت چند حالته می تواند به لذت رانندگی برای بیشتر علاقه مندان به خودرو بیافزاید.

هر چقدر هم که هوشمندانه باشد، ETC ممکن است خراب شود. این زمانی است که چراغ هشدار سنسور دریچه گاز (TCL) وارد عمل می شود.

چراغ هشدار سنسور دریچه گاز چیست؟

چراغ هشدار سنسور دریچه گاز در پانل ابزار ماشین شما قرار دارد. هنگامی که عملکرد ضعیف کنترل الکترونیکی دریچه گاز تشخیص داده شود، این چراغ روشن می شود.

مانند چراغ چک موتور (CEL)، چراغ کنترل کشش یا سایر چراغ‌های هشدار، این چراغ به شما می‌گوید مشکلی وجود دارد که ممکن است نیاز به اقدامات اصلاحی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید.

هنگامی که TCL را می بینید که به طور پیوسته درخشان یا چشمک می زند، سیستم عیب یاب Onboard (OBD2) یک یا چند کد مشکل تنظیم می کند. با استفاده از یک ابزار تشخیصی، شما یا تکنسین خدماتتان می‌توانید این کدها را نمایش دهید و از آنها برای یافتن ایرادات موجود در منبع سوخت و هوای خودرو و سیستم‌های مرتبط استفاده کنید.

چراغ کنترل الکترونیکی سنسور دریچه گاز چگونه است؟

 علامت چراغ دریچه گاز  علت روشن شدن چراغ دریچه گاز  دلایل گاز نخوردن خودرو  انواع چراغ های هشدار  ایرادات چراغ های پشت آمپر  علائم خرابی سنسور دریچه گاز  علائم خرابی سنسور دریچه گاز 206
نور ETC به نظر می رسد

نماد TCL در پانل ابزار شما به این شکل است: یک صاعقه عمودی کوتاه که بین دو خط عمودی منحنی به سمت داخل معلق است. به طور کلی به رنگ زرد، قرمز یا نارنجی خواهد بود.

این چراغ به طور لحظه ای در حین استارت موتور خودرو شما روشن می شود تا به شما اطلاع دهد که در حال کار است.

توجه: هر خودرویی چراغ هشدار سنسور دریچه گاز نخواهد داشت. دفترچه راهنمای مالک خود (چاپی یا آنلاین) را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا ماشین شما یکی دارد یا خیر.

اگر اینطور است، دفترچه راهنمای مالک همچنین مکان و ظاهر این چراغ را به شما نشان خواهد داد. محصولات مدل اخیر دوج، کرایسلر و جیپ شامل این ویژگی هستند.

چه چیزی باعث روشن شدن TCL می شود؟

نقص های زیر چراغ سنسور دریچه گاز را روشن می کند:

شماره 1 – مشکلات الکتریکی سیستم ETC

از دست دادن یا متناوب سیگنال به یا از ماژول ECU یا پدال گاز. من. علل احتمالی:

سیم کشی معیوب یا اتصالات شل/خورده

ماژول پدال معیوب

خرابی مکانیکی اتصال ماژول به پدال گاز

 2-  حرکت شیر پروانه ای ACV مهار شده است

سوپاپ قادر به حرکت هموار از وضعیت بیکار به موقعیت باز گسترده نیست i. علل احتمالی

کثیفی یا خوردگی در اطراف شیر پروانه ای و/یا شفت

خرابی مکانیکی شیر پروانه ای

ورود آب به ACV باعث خوردگی داخلی یا خرابی سروو می شود

شماره 3 – نقص سنسور

برخی از اشکال یا نقص در یک سنسور مانند سنسور موقعیت دریچه گاز (که روی دریچه کنترل هوا قرار دارد) می تواند باعث روشن شدن چراغ کنترل الکترونیکی دریچه گاز شود.

علائم مشکل کنترل الکترونیکی دریچه گاز

تردید در شتاب

عملکرد موتور می تواند تحت تأثیر هر یک از خرابی های فوق قرار گیرد. عملکرد نامطلوب ممکن است شامل هر یک از رفتارهای نگران کننده زیر باشد:

  • توقف موتور
  • موتور بد روشن می شود
  • بیکاری ناهموار یا توده ای
  • عدم توانایی در شتاب گیری هموار
  • عدم توانایی در حفظ سرعت ثابت
  • کاهش سرعت کروز
  • ماشین به سرعت مشخصی می رسد اما سریع تر نمی رود.
  • اگر ECU تشخیص دهد که سرعت های بالاتر به موتور یا سیستم های مرتبط آسیب می رساند، ممکن است این اتفاق بیفتد. به این حالت لیمپ گفته می شود.
  • موتور یا روشن نمی شود یا راه اندازی آن دشوار است
  • کاهش قابل توجه در مصرف سوخت
  • اگزوز دودی مشکی

همانطور که در بالا ذکر شد، هر مشکلی که باعث روشن شدن TCL شود، یک کد خطا ایجاد می کند. چراغ چک موتور (CEL) نیز روشن می شود.

مشکلات ETC می توانند سایر مشکلات سیستم موتور را تقلید کنند. اینجاست که کدهای خطای OBD2 می توانند برای فعال کردن کار تشخیصی مناسب بسیار مفید باشند.

آیا می توانید با TCL Illuminated رانندگی کنید؟

چراغ سنسور دریچه گاز که به طور پیوسته روشن می شود نشان دهنده یک مشکل متناوب یا مداوم است، اما ممکن است خودرو همچنان رانده باشد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، ممکن است ECU حداکثر سرعت را محدود کند. شرایط «روشن» TCL باید در اسرع وقت برطرف شود تا از آسیب تجمعی به سیستم‌های دیگر خودروی شما جلوگیری شود.

چراغ سنسور دریچه گاز

چشمک زن (مانند CEL چشمک زن) نشان دهنده یک مشکل جدی است که نیاز به سرویس فوری دارد. فراتر از رسیدن به یک مکان امن در کنار جاده، هنگامی که هر یک از این هشدارها توجه می شود، خودرو نباید بیشتر رانده شود.

توجه: برخی از خرابی‌های ETC منجر به کاهش تنظیم نسبت سوخت به هوا می‌شود. اگر سوخت بیش از حد به موتور در طول چنین خرابی جریان یابد، احتراق ناقص محتمل است.

این باعث می شود سوخت نسوخته اضافی به مبدل(های) کاتالیزوری در سیستم اگزوز وارد شود که باعث ایجاد دمای شدید موضعی می شود.

گرم شدن بیش از حد مبدل(های) ممکن است منجر به آسیب رساندن یا تخریب داخلی این دستگاه‌های پرهزینه شود. این تنها یک دلیل کلیدی است که چرا توجه سریع به هشدار ارائه شده توسط TCL و/یا CEL روشن همیشه عاقلانه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.