فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاربردی دارد (تصاویر)

0

مهم ترین وظیفه روغن گیربکس روان سازی و خنک سازی قطعات می باشد. اما با وجود روانسازی در گیربکس ها باز هم تا حدود کمی قطعات آن دچار فرسایش می شوند. این رویداد باعث می شود تا ذرات ریزی از فلزات به ترکیب روغن اضافه شده و روغن گیربکس آلوده گردد. به همین خاطر است که خودروسازان در گیربکس از فیلتر روغن گیربکس استفاده می کنند تا از آلوده شدن و ورود هر گونه ماده اضافی یا ناخالصی جلوگیری شود. چرا که وجود این ذرات ریز می تواند به خودرو آسیب برساند.

 انواع فیلتر روغن گیربکس  تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات  تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک  تعویض فیلتر گیربکس خودرو  علائم خرابی فیلتر گیربکس  تعویض روغن گیربکس اتوماتیک  مشکلات گیربکس اتومات  فیلتر گیربکس مزدا 3  فیلتر گیربکس اتوماتیک سانتافه  فیلتر گیربکس مرسدس بنز

انواع فیلتر روغن گیربکس

  • فیلتر روغن MANN
  • فیلتر روغن بوریس
  • فیلتر روغن لیفتراک
  • فیلتر روغن durmax
  • فیلتر روغن کمپرسور تبریز

از انواع مختلف فیلتر گیربکس اتوماتیک، در مدار هیدرولیک استفاده می شود. پیشگیری از ورود آلودگی به این مدار از مهمترین مباحث سیستم های هیدرولیک می باشد.

مدار هیدرولیک از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • آکومولاتور
  • شیر دستی
  • شیرهای برقی
  • شیرهای یکطرفه
  • مجموعه رگولاتور
  • سوپاپ فشار شکن
  • شیرهای تعویض دنده
  • شیرهای کنترل جریان
  • شیر تنظیم فشار خط اصلی
  • پمپ روغن فیلتر گیربکس اتوماتیک
  • پیستون های راه اندازی باندها و صفحه کلاچ ها

چنانچه آلودگی وارد مدار هیدرولیک شود، ممکن است با اجزای روغن واکنش دهد و لایه های چسب و صمغی شکلی به وجود آورد. در این صورت اجزای معرفی شده بالا کارایی مناسب خود را از دست می دهند. رفته رفته باعث بروز مشکلات متعدد در عملکرد گیربکس اتوماتیک می شود که بعضا به صورت عدم تعویض دنده یا تعویض دنده همراه با ضربه خود را نشان می دهد. پس باید از فیلتر گیربکس اتوماتیک داخل کارتل استفاده شود.

فراموش نکنید که این فیلتر باید طی سرویس های ادواری منطبق با دستوالعمل خودروساز تعویض گردد. کاری که این فیلتر انجام می دهد این است که روغن داخل کارتل پیش از ورود به پمپ روغن و مدار هیدرولیک، از لایه های مختلف صافی می گذرد و ناخالصی های ریز و درشت درون روغن در الیاف ها و اجزای فیلتر گرفته ده و رسوب می کند. در نهایت روغن تمیز وارد پمپ و مدار هیدرولیک می شود.

خودروسازان برای خودروهایی که برای شرایط آب و هوایی سخت مانند دمای زیاد، گرد و غبار زیاد، رطوبت بالا و غیره طراحی کرده اند، علاوه بر فیلتر داخلی از یک فیلتر خارجی نیز استفاده می کنند. این کار باعث تنظیف بیشتر روغن گیربکس شده و وجود فیلتر خارجی به خنک شدن روغن نیز کمک می کند. خنک شدن روغن، منجر به افزایش کیفیت و طول عمر روغن شده و بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک را به همراه خواهد داشت. زمان تعویض فیلترهای داخلی و خارجی گیربکس اتوماتیک به شرایط سرویس های ادواری خودروساز و مشخصات فیلتر توصیه شده توسط خودروساز بستگی دارد.

 انواع فیلتر روغن گیربکس
 تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات
 تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک
 تعویض فیلتر گیربکس خودرو
 علائم خرابی فیلتر گیربکس
 تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
 مشکلات گیربکس اتومات
 فیلتر گیربکس مزدا 3
 فیلتر گیربکس اتوماتیک سانتافه
 فیلتر گیربکس مرسدس بنز

کاربرد فیلتر روغن گیربکس

قابل استفاده در انواع کمپرسور های:

  • دینامیکی
  • گریز از مرکز
  • جابجایی مثبت
  • دیافراگمی
  • اسکرو

علایم خرابی فیلتر روغن گیربکس

  • پلیسه زدن قطعات گیربکس
  • ساییده شدن قطعات گیربکس
  • کیپ شدن فیلتر روغن گیربکس
  • روغن گیربکس دیگر شفاف و زلال نیست و رنگ مایل به قهوه ای پیدا می کند.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس

فیلتر روغن گیربکس نیز مانند سایر فیلترها باید پس از مدتی تعویض شود. منتها این تعویض تنها برای بعضی از گیربکس ها انجام می شود. چون در گیربکس های نسل جدید خبری از این تعویض نیست و این فیلتر داخل خود گیربکس نصب شده است. فیلتر روغن گیربکس در خودروهای جدید کارکرد طولانی تری دارند، با این وجود بعد از مدتی نیاز به تعمیر و تعویض پیدا می کنند. زمان تعویض این فیلتر به کارکرد خودرو بستگی دارد. که معیار مشخصی نیست. اما هر 20000 کیلومتر و در رانندگی بهتر است که فیلتر گیربکس تعویض گردد . توصیه می شود زمان تعویض فیلتر همزمان با تعویض دوره ای روغن گیربکس باشد. نوع و مدل خودرو و برند تولید کننده عوامل مهم در تعیین قیمت فیلتر روغن گیربکس می باشند.

 انواع فیلتر روغن گیربکس  تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات  تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک  تعویض فیلتر گیربکس خودرو  علائم خرابی فیلتر گیربکس  تعویض روغن گیربکس اتوماتیک  مشکلات گیربکس اتومات  فیلتر گیربکس مزدا 3  فیلتر گیربکس اتوماتیک سانتافه  فیلتر گیربکس مرسدس بنز

نکات مهم در خصوص فیلتر روغن گیربکس

جهت حفظ سلامت روغن گیربکس به نکات زیر توجه نمایید:

به محض کیپ شدن فیلتر روغن گیربکس باید آن را عوض کنید. که در صورت نادیده گرفتن این موضوع با مشکلات عمده ای از جمله آسیب به موتور گیربکس روبرو خواهید شد. کیپ شدن گیربکس می تواند یک مشکل بسیار ریشه ای بوده و بر اثر آسیب جدی گیربکس به وجود آمده باشد. پس بهتر است از یک کارشناس با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. در نهایت بعد از بررسی های لازمه علت این امر مشخص می گردد. اما به طور کل این مشکل به دلایل زیر پیش می آید:

  • بالا بودن دمای گیربکس، وجود ناخالصی در روغن و انتخاب روغن گیربکس نامناسب
  • همان طور که گفتیم توصیه می شود زمان تعویض فیلتر همزمان با تعویض دوره ای روغن گیربکس باشد.

وجود برخی از نشانه ها به شما کمک می کند تا از سالم بودن روغن گیربکس خود اطمینان حاصل نمایید. روغن گیربکس سالم قرمز است. اما اگر رنگ روغن مایل به قهوه ای باشد، به سالم بودن آن شک کرده و جهت تعویض آن اقدام نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.