بررسی انواع اتاق لندکروز نسل های مختلف

0

به احتمال زیاد شما نیز یکی از طرفداران خودروهای لندکروز هستید و با مطالعه این مطلب می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد انواع اتاق تویوتا لندکروز به‌دست آورید. در هر صورت از بین خودروهای خارجی موجود در بازار داخلی کشور، لندکروز‌ها دارای محبوبیت بالایی هستند. این خودروهای شاسی بلند می‌توانند برای داخل شهر، بیرون از شهر، بیراهه‌ها، بیابان‌ها و سایر مسیرهای صعب‌العبور مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین در ادامه قصد داریم ضمن بررسی ماهیت این خودروها، به بررسی تاریخچه و انواع اتاق تویوتا لندکروز نیز بپردازیم. اگر این موضوع به هر دلیلی برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با ما همراه شوید.

لندکروز چیست؟

لندکروز یا لندکروزر «Land Cruiser» به خودروهای سایز بزرگ آفرودی شرکت ماشین‌سازی ژاپنی تویوتا «Toyota» گفته می‌شود. این خودرو برای اولین بار درسال ۱۹۵۱ در خط تولید تویوتا قرار گرفت. لندکروز دارای مدل‌های مختلفی است که می‌توان گفت مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان، به‌خصوص کشورهای خاورمیانه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است. این خودرو از زمان جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق نیز توسط نیروهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته و از همان زمان به‌عنوان یک ماشین مقاوم و محبوب در بین مصرف‌کنندگان ایرانی شناخته شده است.

 تصاویر تویوتا لندکروزر  تویوتا لندکروز اسپرت  تویوتا لندکروز پرادو  تویوتا لندکروز قدیمی  تویوتا لندکروز نامیب  تویوتا لندکروزر سری 200  تویوتا لندکروزر سری 100  تویوتا لندکروز سری 70  تویوتا لندکروز سری 300  انواع تیپ تویوتا لندکروز  بهترین تیپ تویوتا لندکروز  مقایسه تویوتا لندکروز
انواع اتاق تویوتا لندکروز باید مدل‌های متنوع این خودرو را بررسی کنیم. چراکه هر مدل از لندکروز که وارد بازار می‌شود، دارای طراحی ظاهری و اتاق منحصر‌به‌خود است. تاریخچه
انواع اتاق تویوتا لندکروز را می‌توان به این صورت بیان کرد:

۱) اولین نسل تویوتا لندکروز «جیپ»

تویوتا لندکروزر سری 30

همان‌طور که اشاره شد، تولید اولیه لندکروز به سال 1951 برمی‌گردد. زمانی‌که آمریکا با کره شمالی وارد جنگ سرد شد، کشور ژاپن که در آن زمان تحت سلطه آمریکا قرار داشت، به تولیدکننده و تأمین‌کننده مایحتاج جنگ با کره برای آمریکا تبدیل شده بود. بنابراین اولین سری لندکروزها تحت عنوان «BJ» در خط تولید تویوتا قرار گرفت. این لندکروز در حقیقت یک جیپ بود که با الگوبرداری و مهندسی معکوس از جیب بنتم «Bantam GP» فیلیپن طراحی شده بود. تولید این نوع خودرو تا سال ۱۹۵۸ ادامه داشت اما به استفاده از علامت تجاری جیپ در نام این خودرو، به پیشنهاد خودروساز آمریکایی، تویوتا در سال ۱۹۵۴ این خودرو را لندکروزر نامید.

۲) لندکروز سری «۳۰ – ۲۰»

در ماه آگوست سال 1955، کمپانی تویوتا نسل دوم لندکروزر را با کد اتاق 20 عرضه کرد که آغازگر انواع اتاق‌های تویوتا لندکروز بود. این سری از لندکروزها مانند نمونه قبلی نظامی نبودند، بلکه همه مردم می‌توانستند این خودرو را خریداری کنند. تویوتا لندکروز سری 20 از پیشرانه شش سیلندر خطی سری F استفاده می‌کرد که 3.9 لیتر حجم داشت. این پیشرانه تا چهار دهه بعد، یعنی تا سال 1992 در خودروهای تویوتا مورد استفاده قرار می‌گرفت و توانست تویوتا را به‌عنوان خودرویی که دچار مشکل نمی‌شود به جهان معرفی کند. لندکروز نسل دوم با کد اتاق 20 با کمی تغییرات به لندکروز سری 30 تبدیل شده و تا سال 1960 به تولید خود ادامه داد.

۳) لندکروز سری «۴۰»

 مدل های تویوتا لندکروزر  تصاویر تویوتا لندکروزر  تویوتا لندکروز اسپرت  تویوتا لندکروز پرادو  تویوتا لندکروز قدیمی  قیمت تویوتا لندکروز GXR  قیمت تویوتا لندکروزر  تویوتا لندکروزر سری 100  تویوتا لندکروزر سری 200  مجله ماشین  عکس شاسی بلند  عکس ماشین

در بین سال‌های 1960 تا 1980 میلادی، سری دیگری از لندکروزها تحت عنوان لندکروز سری 40 در خط تولید تویوتا قرار گرفت. این سری بیشتر با نام «FJ40» شناخته می‌شد که حرف F به موتور آن و حرف J هم به جیپ بودن آن اشاره داشت. این خودرو در سری‌های بعدی خود از موتورهای «2F» و «4F» نیز استفاده کرد که موتورهای قوی‌تر بودند. سری‌های جدیدتر آن نیز نهایتاً در سال 1981 تحت عنوان «FJ43» روانه بازار شدند.

۴) لندکروز سری «۵۰»

 مدل های تویوتا لندکروزر  تصاویر تویوتا لندکروزر  تویوتا لندکروز اسپرت  تویوتا لندکروز پرادو  تویوتا لندکروز قدیمی  قیمت تویوتا لندکروز GXR  قیمت تویوتا لندکروزر  تویوتا لندکروزر سری 100  تویوتا لندکروزر سری 200  مجله ماشین  عکس شاسی بلند  عکس ماشین

در کنار سایر تولیدات تویوتا، نسل دیگری از لندکروزها که به سری ۵۰ مشهور هستند از سال ۱۹۶۷ در خط تولید این کارخانه قرار گرفتند. اگرچه تجهیزات فنی سری ۵۰ شبیه به سری ۴۰ لندکروز بود، اما لندکروزهای ۵۰ بیشتر برای رانندگی طولانی‌مدت در اتوبان‌ها طراحی شده بود. چراکه این خودرو فاصله بین محور بیشتری داشت و تجربه رانندگی راحت‌تری داشت. تولید سری ۵۰ لندکروزها تا سال ۱۹۷۹ ادامه داشت.

۵) لندکروز سری «۶۰»

شاید سری‌های قبلی لندکروز را کمتر دیده باشید، اما حتماً سری 60 لندکروز را به کرار در خیابان‌ها مشاهده کرده‌اید. این خودرو نقش مهمی در خدمت‌رسانی به نیروی خط مقدم در سال‌های جنگ تحمیلی داشت و هنوز هم نمونه‌هایی از آن در دست مصرف‌کنندگان ایرانی قرار دارد. سری 60 نمونه دیگری از انواع اتاق‌های تویوتا لندکروز بود که در سال 1980 در خط تولید تویوتا قرار گرفت و تا تولید آن تا سال 1990 ادامه داشت. سیستم تعلیق بهبودیافته به همراه فرم جمع‌وجور این خودرو سبب شده بود بتوان سواری بهتری را با آن تجربه کرد. اتاق لندکروز سری 60 در سال 1988 با افزودن چراغ‌های مربعی مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. این خودرو اگرچه از موتور مشهور «2F» بهره می‌گرفت، اما مدل فیس‌لیفت آن به موتور قوی‌تر «3F» نیز مجهز شده بود!

۶) لندکروز سری «۷۰»

تویوتا لندکروزر سری 70

از سال ۱۹۸۴ سری دیگری از لندکروزها روانه بازار شد که نوع دیگری از نواع اتاق تویوتا لندکروز را به نمایش می‌گذاشت. اما طراحی سری ۷۰ لندکروزها سبب شد تا اطمینان و علاقه به این خودروها در بین مصرف‌کنندگان چند برابر شود. به همین خاطر است که تولید این سری از تویوتا همچنان ادامه دارد. می‌توان گفت که در لندکروزهای سری ۷۰، هم عملکرد آفرودی سری ۴۰ و هم تجربه راحت رانندگی سری ۶۰ به‌صورت همزمان به مصرف کننده ارائه شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که لندکروز پرادو نیز که یکی از دیگر خودروهای محبوب تویوتا است، منشأ تولید آن همین سری ۷۰ بوده است.

۷) لندکروز سری«۸۰»

اولین نمونه از سری 80 لندکروزها در بین انواع اتاق های لندکروز در سال 1991 به بازار عرضه شد. سری 80 به نسبت سری قبلی طویل‌تر و عریض‌تر بود. این سری در سال 1993 به‌صورت بهینه‌تر با موتور 4.5 لیتری شش سیلندر «1FZ-FE» ارائه شد که تولید آن تا سال 1997 ادامه داشت. جالب است بدانید که سری 80 لندکروزها، الهام‌بخش تولید تویوتا لکسوس «LX» بوده است!

۸) لندکروز سری «۱۰۰»

احتمالاً شما هم منتظر معرفی سری ۹۰ لندکروز در بین انواع اتاق های لندکروز بودید، اما بهتر است بدانید که افراد زیادی همانند شما از نبود سری ۹۰ در لندکروزها تعجب کرده‌اند؛ چراکه نسخه فیس‌لیفت سری ۸۰ لندکروزها با تغییرات قابل توجه به‌عنوان سری ۱۰۰ لندکروز توسط تویوتا معرفی شد. سری ۱۰۰ لندکروزها از پیشرانه قوی‌تر ۴.۷ لیتری بهره گرفته و شاسی مستحکم‌تری به نسبت سری قبلی داشتند. در بین انواع اتاق تویوتا لندکروز، سری ۱۰۰ آن به تعداد زیاد برای استفاده در نیروی انتظامی وارد ایران شد. این سری در سال‌های ۲۰۰۳ و سال ۲۰۰۶ مورد بهینه‌سازی و بازنگری قرار گرفت و سرانجام به اشکال بهینه‌تری وارد شد!

۹) لندکروز سری «۲۰۰»

قیمت تویوتا پرادو ۲۰۲۳ مشخصات تویوتا پرادو ۲۰۲۳ بهترین شاسی بلند بهترین شاسی بلند در جهان قیمت تویوتا پرادو مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱8 معایب و مزایای تویوتا پرادو قیمت موتور تویوتا پرادو محصولات جدید تیگو معرفی شاسی بلند

حالا دیگر انواع اتاق تویوتا لندکروز از ۱۰۰ به ۲۰۰ رسیده است. سری ۲۰۰ لندکروز را می‌توان یکی از مشهورترین و قوی‌ترین خودروهای لندکروز در بین انواع اتاق تویوتا لندکروز محسوب کرد که علاوه‌بر شکل ظاهر خاص خود از موتور هشت سیلندر با ۵.۷ لیتر و جعبه‌دنده ۶ سرعته اتومات بهره می‌گیرد. این خودرو از سال ۲۰۰۷ که تولید شدند، وارد بازار داخلی کشورمان شد و همچنین در بین‌ سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نیز شاهد واردات نسخه فیس‌لیفت آن بودیم که با آپشن‌های بیشتری همراه بود.

۱۰) لندکروز سری «۳۰۰»

تصاویر تویوتا لندکروزر تویوتا لندکروز اسپرت تویوتا لندکروز قدیمی تیونینگ تویوتا لندکروزر قیمت تویوتا لندکروز 2011 قیمت تویوتا لندکروزر مشخصات تویوتا لندکروز معایب و مزایای تویوتا لندکروز مصرف سوخت تویوتا لندکروز بهترین شاسی بلند بهترین خودرو ژاپنی محصولات جدید تویوتا بهترین خودروهای 2022

در رونمایی سال ۲۰۲۱ شرکت تویوتا از نسل جدید لندکروزها، شاهد سری ۳۰۰ این کمپانی بودیم که به کلی ساختار سری‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ را رد کرده و خودروی متفاوتی را به بازار عرضه کرد. سری ۳۰۰ لندکروز از پیشرانه ۶ سیلندر توربوشارژ و جعبه دنده ۱۰ سرعته اتومات بهره می‌گیرد. اتاق این سری نیز به نسبت سایر انواع اتاق تویوتا لندکروز دارای به‌شکل زیباتری طراحی شده است. البته ناگفته نماند که وجود تحریم‌ها علیه کشورمان، مانع از ورود این سری به کشور شد. بنابراین تا به امروز آخرین نسل از انواع اتاق تویوتا لندکروز ایران، همان سری ۲۰۰ آن است.
تمام نسل‌های لندکروز از سری ۲۰ تا سری ۳۰۰ آن در بین مصر‌ف‌کنندگان محبوبیت خاصی دارند و به‌عنوان ماشین‌هایی قدرتمند و محکم شناخته شده‌اند. این امر در مورد ایرانیان نیز صدق می‌کند و حتی در برخی‌ها از لندکروزها با نام‌هایی همچون «سلطان» یا «اسطوره» یاد می‌کنند. مدل‌های موجود این خودرو در بازار داخلی کشور نیز دارای طرفداران زیادی است.

آینده انواع اتاق تویوتا لندکروز چه می‌شود؟

 تویوتا پرادو 2018  قیمت تویوتا پرادو  فیس لیفت تویوتا پرادو  قیمت موتور تویوتا پرادو  مشخصات تویوتا پرادو ۲۰۲۳  معایب و مزایای تویوتا پرادو  TOYOTA PRADO

لندکروزها به‌عنوان خودروهایی با موتورهای ۶ سیلندر و ۸ سیلندر قدرتمند شناخته شده‌اند. اما برخی‌ها تصور می‌کنند که دوران یکه‌تازی این خودروها رو به افول است. درواقع برخی‌ها تصور می‌کنند که درنهایت خودروهای برقی و هیبری جایگزین لندکروزهای بزرگ خواهند شد. اما بعید نیست که شرکت تویوتا نیز خودروهای خود را به سوخت هیبری مجهز کند. اگر این اتفاق بیفتد، تویوتا باز هم فرصت فروش در بازارهای جهانی را خواهد داشت. اما اگر تویوتا نتواند این قابلیت را به خط تولید خود بیاورد، خودروهای برقی، مدرن و نسل جدید در نهایت جایگزین لندکروزهای تویوتا می‌شوند. باید دید که تویوتا در نهایت چه برنامه‌ای برای آینده خودروهای خود دارد؟!

مصرف سوخت بالای لندکروزها

اگرچه هرچقدر تعداد سیلندر موتورها بیشتر باشد، قدرت موتور بیشتر است، اما مصرف سوخت بالایی برای خودرو رقم می‌خورد. به همین خاطر تویوتا در آخرین نسل لندکروز خود که همان سری ۳۰۰ است، به‌جای موتور یا پیشرانه ۸ سیلندر از موتور ۶ سیلندر استفاده کرده است. در این صورت ضمن افزایش راندمان موتور، مصرف سوخت نیز پایین آمده است. اگرچه موارد دیگری نیز در انتخاب موتور ۶ سیلندر برای سری ۳۰۰ لندکروزها مطرحیت دارد، اما یکی از موارد مهم آن به مصرف سوخت مربوط می‌شود. ویژگی اصلی لندکروزها قدرت آن‌ها است که سبب می‌شود این خودروها بتوانند در هر مسیری مورد استفاده قرار بگیرند. به همین خاطر است که علی‌رغم مصرف سوخت بالا، این خودروها همچنان دارای طرفدار زیادی هستند!!

امکانات متوسط رفاهی لندکروزها

تویوتا لندکروزرها خودروهایی توانا برای آفرود هستند، اما آن‌ها در زمینه امکانات رفاهی متوسط ظاهر شده‌اند. البته این یک کار هوشمندانه است که شرکت تویوتا به‌عنوان استراتژی بازاریابی خود از آن استفاده کرده است؛ درواقع مشتریان علاقمند به آپشن‌های زیاد می‌توانند به‌جای لندکروز، خودروه لکسوس شرکت تویوتا را خریداری کنند تا آپشن‌های بیشتری دریافت کنند. با این وجود لندکروزها هم خالی از آپشن نیستند. برای مثال، در لندکروزهای ۶ سیلندر، امکاناتی نظیر «کروز کنترل»، «وینچ جلو و عقب»، «سنسور پارک جلو و عقب»، «دی‌لایت»، «چراغ شور»، «سیستم صوتی شش بلندگو»، «نمایشگر هشت اینچی»، «مانیتور سقفی»، «دوربین عقب»، «دوربین ۳۶۰ درجه»، «شش کیسه هوا»، «سیستم استارت بدون کلید»، «صندلی‌های تاشو دو تکه»، «خروجی برقی»، «سانروف»، «آینه‌های بغل تاشو برقی»، «گرمکن و روکش چرمی صندلی‌ها» و …. تعبیه شده است!
گفتار پایانی
بیشتر افراد معتقد هستند که قدرت بالای موتور لندکروزها عامل شهرت و محبوبیت آن‌ها است. قدرت موتور لندکروزها از سری ۴۰ آن‌ها زبانزد شد. در هر صورت این موتورهای قدرتمند نیز ممکن است در شرایطی دچار آسیب شوند و به تعمیر هم نیاز پیدا کنند. اما به نسبت سایر خودروها از مقاومت بسیار بالاتری برخوردارند. با توجه به پرطرفداران بودن لندکروزها در کشورمان، بازار فروش این خودروها بسیار داغ است. اما برای پیدا کردن بهترین خودروهای لندکروز می‌توانید به بسترهای تخصصی خرید خودرو مراجعه کرد. آن‌گاه در بین ماشین‌های لندکروز مختلفی که برای فروش قرار گرفته‌اند، می‌توان مناسب‌ترین مورد را برای خرید انتخاب کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.