ماجرای فروش پیکان به قیمت میلیاردی چیست؟

0

روزهای پایانی هفته گذشته انتشار خبری مجدد نظرها را به بحث واردات خودرو جلب کرد.

انتشار این شایعه که واردکنندگان به‌ازای واردات هر خودروی کارکرده باید یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند، سبب انتشار آگهی‌هایی عجیب در پلتفرم‌های خرید و فروش شد و خودروهای فرسوده و یا اسقاطی با قیمت‌های نجومی برای فروش آگهی شدند.

قیمت پیکان مدل ۷۶ تا ۸۳، ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون و در یک نمونه عجیب‌تر نیز پیکان مدل ۸۳ در تهران ۳ میلیارد تومان آگهی شد. به غیر از پیکان، پژو و پراید فرسوده نیز از دیگر خودروهایی بود که با قیمت‌های چندصد میلیونی به فروش گذاشته شدند و جالب این که در توضیح برخی از این تبلیغات عبارت «مناسب برای طرح واردات» قید شده است.

1

اصل ماجرا چیست؟

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از وزارت صمت به هیات دولت رفته و هنوز به تصویب نرسیده است. اما انتشار مفادی از این آیین‌نامه به‌صورت غیررسمی سبب ایجاد شایعات و سوءاستفاده مالکان و اقدام به آگهی کردن خودروهای فرسوده به قیمت‌های نجومی شده است. اما واقعیت این است که چه واردکنندگان و چه تولیدکنندگان خودرو موظف به ارائه گواهی اسقاط خودروهای فرسوده هستند و نه خرید خود خودروی اسقاطی.

قیمت هر خودروی اقساطی هم از قبل مشخص شده و به طورکلی موضوع جدیدی نیست. با انتشار آگهی‌های نجومی در سایت های خرید و فروش خودرو ابتدا اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد بود که به این موضوع واکنش نشان داد و درخصوص کلاهبرداری و سوءاستفاده از شهروندان هشدار داد.

2

قیمت هر گواهی اسقاط چقدر است؟

مشهدی شریف، رئیس انجمن اسقاط خودرو‌های فرسوده هم در گفتگویی اعلام کرده است که قیمت واقعی خودرو فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۲ و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است.

برای واردات نیازی به خرید خودرو فرسوده نیست/ حجم قابل توجهی گواهی اسقاط انباشت شده

در جدیدترین اظهارنظر در این‌باره هم سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفته است که «اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد واردات خودرو دارند نیازی به خرید خودرو فرسوده ندارند. در حال حاضر به ازای واردات هر دو خودرو، یک گواهی اسقاط بایستی توسط واردکننده، ارائه شود.»

او همچنین گفته است که «حجم قابل توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده است که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.»

به گزارش اقتصادآنلاین، مهمترین نکته همان‌طور که اشاره شد ارائه گواهی اسقاط است نه خود خودروی اسقاطی، کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اما با این حال راه دیگری نیز برای رفع این موضوع پیش‌بینی شده و براساس آن واردکنندگان خودرو می‌توانند به جای ارائه گواهی اسقاط، ۱.۵ درصد از قیمت تمام شده خودرو را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت بپردازند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.