آیا خودروهای برقی گیربکس دارند؟

0

تفاوت قابل توجه بین خودروهای معمولی و خودروهای برقی، پیشرانه است. به بیان ساده، اکثر خودروهای الکتریکی گیربکس چند سرعته ندارند. در عوض یک گیربکس تک سرعته، موتور الکتریکی را تنظیم می کند.

 شرایط فروش آریزو 5  قیمت آریزو ۵ برقی  قیمت آریزو 5  مشخصات آریزو 5  قیمت آریزو ۵ توربو  معایب و مزایای آریزو 5  مصرف سوخت چری آریزو

گیربکس در خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای معمولی

برای کسانی که رانندگی را با دنده شروع کرده اند باید با مفهوم تعویض دنده آشنا باشند. خواه هدف شتاب دادن سریع یا رسیدن به سرعت کروز باشد، موتورهای احتراق داخلی فقط در محدوده‌های دور در دقیقه خاصی نیروی کارآمد تولید می‌کنند. بنابراین، توزیع مناسب نیرو از طریق تعویض دنده در محدوده RPM مناسب مورد نیاز است.

به طور کلی، گشتاور خروجی در دنده های کم برای حرکت خودرو از حالت سکون بالاترین میزان است. با افزایش سرعت خودرو، گشتاور به تدریج کاهش می یابد. به این دلایل، ضرایب دنده به دقت محاسبه و توسط سازندگان مطابق با خروجی موتور برای به حداکثر رساندن توان کارآمد در هر دنده تنظیم می‌شود.

آیا خودروهای برقی گیربکس دارند؟

در خودروهای برقی اینطور نیست. خودروهای الکتریکی به گیربکس‌های چند سرعته نیاز ندارند، زیرا در خودروهای الکتریکی به اصطلاح «موتور» وجود دارد، یعنی یک موتور الکتریکی. در حالی که موتورهای احتراق داخلی به چند دنده با نسبت های مختلف برای توان خروجی نیاز دارند، موتورهای الکتریکی مقدار ثابتی از گشتاور را در هر دور در دقیقه معین در یک محدوده خاص تولید می کنند. موتورهای الکتریکی نیرو را فوراً تحویل می دهند، به این معنی که فرآیند ایجاد گشتاور از طریق دور زدن مانند موتورهای احتراق داخلی غیر ضروری است. سازندگان خودرو نسبت‌های دنده را با دقت محاسبه شده برای به حداکثر رساندن راندمان موتور الکتریکی بدون نیاز به تعویض دنده استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، اکثر موتورهای الکتریکی می توانند بیش از 10000 دور در دقیقه به راحتی کار کنند. از آنجایی که موتورهای الکتریکی قادر به تولید گشتاور ثابت در چنین محدوده دور در دقیقه گسترده ای در مقایسه با خط قرمز 6000 دور در دقیقه بسیاری از موتورهای احتراق داخلی هستند، یک گیربکس چند سرعته فقط ناکارآمدی هایی مانند وزن اضافه و هزینه های اضافی تولید می کند.

منبع:kia

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.