چگونه خودرو‌های توقیفی مواد مخدر را می‌توان خرید؟

0

چگونه خودرو‌های توقیفی مواد مخدر را می‌توان خرید؟

خودرو‌های توقیفی مواد مخدر پس از مدتی معین از طریق مزایده به فروش می‌رسند. با توجه به آمار بالا و تعداد زیاد خودرو‌های توقیفی مواد مخدر و مصادره‌ای از ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، حجم این خودرو‌ها به حدی است که پارکینگ‌ها فضای کافی جهت نگهداری از آن‌ها را ندارند. به این دلیل هم با سرعت زیادی به فرآیند مزایده خودرو مواد مخدر وارد می‌شوند. بر این اساس شرکت در فرآیند مزایداتی، گزینه بسیار خوبی خواهد بود. در ادامه، مطالب بیشتری درباره مزایده خودروهای توقیفی مواد مخدر بیان خواهیم کرد. همراه ما باشید.

مزایده خودرو‌های توقیفی مواد مخدر

در هر زمان که قاچاق کالا و یا جابه جایی مواد مخدر صورت گیرد؛ لوازمی مانند خودرو، وسایل مرتبط با قاچاقچیان، ویلا، خانه و دیگر اموال این افراد بعد از کشف، به نفع دولت ضبط می‌شوند. در اصل بر اساس ماده ۳۰ قانون مبارزه با مواد مخدر، وسایل نقلیه حامل مواد مخدر به استثنا هنگامی که بدون اطلاع و اجازه مالک انجام شده باشد؛ توسط دولت ضبط و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از این اتفاق، ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیم می‌گیرد که این وسایل به چه صورتی مورد استفاده قرار بگیرد. بر این اساس، بخشی از این وسایل، در قالب مزایده مواد مخدر به حراج گذاشته می‌شوند.

با توجه به این موضوع، یک کمیسیون متشکل از وزیر کشور، پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت اطلاعات اموال قاچاقچیان مثل خودرو، املاک و دیگر اموالی که توقیف شده اند، آن‌ها را که از قبل توسط کارشناسان ارزش‌گذاری شده اند؛ جهت فروش به فرآیند مزایده مواد مخدر اختصاص می‌دهند. این اموال پس از انتشار آگهی در فرایند مزایده به فروش می‌رسند. در مرحله بعد و بعد از فروش اموال قاچاقچیان به بالا‌ترین قیمت در مزایده مواد مخدر، پول حاصل از فروش آن، به صورت مستقیم وارد خزانه کشور خواهد شد.

نشر آگهی در مزایده

نشر آگهی مزایده خودرو یا دیگر اموال در مزایده به دو صورت می‌باشد

  1. آگهی در روزنامه: طبق ماده ۱۱۸ قانون اجرای احکام مدنی، آگهی فروش باید در یکی از روزنامه‌های محلی و در یک نوبت منتشر گردد.
  2. الصاق آگهی: در جایی که روزنامه محلی وجود نداشته باشد، الصاق آگهی در محل، جایگزین نشر آگهی در روزنامه خواهد شد.

طبق ماده ۱۱۹ قانون اجرای احکام مدنی در مورد مزایده خودروها، زمان فروش مورد معامله باید به گونه‌ای باشد که از زمان انتشار آگهی و روز فروش بیشتر از یک ماه، و کم‌تر از ۱۰ روز نگذشته باشد. مطابق ماده ۱۲۵ قانون اجرای احکام مدنی: حضور نماینده دادستان در جلسه مزایده ضروری است و اگر امضاء نماینده در صورت جلسه مزایده نباشد، می‌توان مزایده را باطل کرد.

مأمور اجرا می‌تواند حدود ۱۰ درصد مبلغ خودروهای توقیفی مورد مزایده را به صورت نقدی دریافت نماید و برنده مزایده باید مابقی مبلغ را به مدت یک ماه از تاریخ برگزاری مزایده پرداخت کند. چنانچه خریدار در این مدت، مابقی مبلغ را پرداخت نکند، هزینه آگهی مجدد از آن برداشت می‌شود و بقیه مبلغ به صندوق دادگستری واریز شده و مزایده مجددا تکرار می‌گردد.

 

روند مزایده خودرو‌های توقیفی مواد مخدر

مطابق قانون خودرو‌های حامل کالای قاچاق، این خودروها، هر گونه کالای قاچاقی که انجام دهند، برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرند. اما خودرو‌هایی که حامل مواد مخدر باشند، ستاد مبارزه با مواد مخدر آن‌ها را توقیف می‌کند. سپس فرآیند استعلام و مزایده خودروهای توقیفی انجام می‌گیرد.

در هر استان، با موافقت دبیر خانه ستاد و با توجه به تشخیص بالاترین مسئول سازمان کاشف استان، اگر خودرویی برای ماموریت ستاد مبارزه با مواد مخدر نیاز نباشد با رعایت مقررات، به مزایده مواد مخدر در می‌آید.

زمانی که مجوز فروش خودرو‌های توقیفی مواد مخدر صادر می‌شود، پلیس راهور ناجا و آگاهی، با همراهی کارشناس دادگستری، باید اصالت خودرو را استعلام بگیرد و آن را تایید کند. پلیس در این مرحله لازم است اطلاعات شناسایی خودرو مثل، شماره موتور و شاسی را مشخص کند و با اطلاعات ثبت شده در پلیس راهور، مطابقت دهد؛ چون که در اثر مخدوش شدن شماره شاسی خودرو، دستگاه پلاک نمی‌شود و به این صورت، خودرو دیگر اجازه تردد در خیابان‌ها را نخواهد داشت. پس در مزایده مواد مخدر قابل فروش نخواهد بود. اغلب این دسته از خودروها به عنوان وسیله نقلیه اوراقی و قراضه در مزایده‌های مواد مخدر به فروش می‌رسند. شما می‌توانید جهت خرید خودروهای توقیفی، به سایت مزایدات ارتباط گستران هزاره مراجعه کنید.

کلام آخر

خودرو‌های حامل کالای قاچاق و مواد مخدر، توقیف می‌شوند که این خودرو‌های توقیفی مواد مخدر را، می‌توان از طریق مزایده خریداری کرد. اگر شما نیز قصد خرید این خودروها را دارید، کافی است به سایت فروش این خودروها مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.