حجم و زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هیوندای آزرا (گرنجو) azera

0

تعویض روغن گیربکس آزرا azera

SAE: برای هوای گرم روغن موتور 5W40 و برای هوای سرد و زمستان روغن 5W30 توصیه می شود. ولی برای اکثر آب و هوای ایران همان 5W40 مناسب می باشد. در مدل گرانجور بهتره که از روغن 5W30 استفاده نمایید .

این مقاله، جهت سرویس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هیوندای آزرا در سایت ارائه می‌شود. نوشتار پیش رو، بعد از آگاه سازی در مورد روغن گیربکس آزرا Azera و موضوعات مرتبط، به پیشنهاد خرید و استفاده از محصولات روانکاری مناسب این اتومبیل می‌پردازد.

 آموزش تعمیرات مکانیکی آزرا
 تعویض روغن هیوندای آزرا
 تعمیرات موتور آزرا
 تعمیرات تخصصی هیوندای آزرا
 روغن گیربکس مناسب آزرا
 زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آزرا
 سرویس گیربکس آزرا
 حجم روغن گیربکس هیوندا آزرا
 قیمت آزرا
 تعمیرگاه هیوندای در تهران

Hyundai Azera gearbox oil change

گنجایش روغن گیربکس اتوماتیک آزرا

  • حجم روغن گیربکس آزرا 2007، 2008 و 2010 پنج سرعته برابر با 10.9 لیتر است. هنگامی که از دستگاه ساکشن برای تعویض روغن استفاده می‌شود، برای تخلیه کامل به میزان 12 لیتر یا 3 عدد گالون 4 لیتری نیاز خواهید داشت.
  • آزرا گرنجور: در مدل قبل از 2011، گیربکس اتوماتیک هیوندای آزرا گرنجور از نوع هایوک است. گیربکس یاد شده فقط به صورت  ۵ سرعته تولید می‌شود. اما در سری جدیدتر یعنی گیربکسهای 6 سرعته، مدل NF با موتور ۳۳۰۰، با نامهای A5HF1  و  A6LF1 تولید شده که از حجم روغن گیربکس تقریبی 7.2 لیتر برخوردار است.

بنابراین در مدلهای قبل از 2011 روغن گیربکس SP3 و مدلهای بعد از 2011 روغن گیربکس از نوع SP4 مورد استفاده قرار میگیرد.

روغن مناسب برای گیربکس اتوماتیک Azera

1-روغن گیربکس موبیس مدل ATF SP-III یا MOBIS ATF جنیون پارتس ساخت کشور کره: در مورد هیوندا آزرا مدلهای 2011 به قبل، دارای استاندارد SP3 با حجم روغن تقریبی گیربکس 10.9 لیتر، لازم است 12 لیتر روغن برای تعویض با دستگاه ساکشن و تخلیه کامل تهیه نمایید. روغن معرفی شده، اصلی و ساخت شرکت کره‌ای MOBIS می‌باشد. رنگ این مدل روغن گیربکس، قرمز است.

موبیس ATF-SP3

2-روغن راونول آلمان مدل ATF SP-III: روغن گیربکس Ravenol MM SP3 راونول (اصلی ساخت کشور آلمان) با روغن پایه سینتتیک است. از تأییدیه Hyundi 04500-00100 برای ظرف یک لیتری و تأییدیه Hyundai 04500-00400 برای ظرف 4 لیتری برخوردار است. از جمله برترین روغنهای گیربکس در سطح جهانی میباشد. برای هیوندای آزرا مدلهای قبل از 2011 مناسب است.

Ravenol ATF SP-III

3-روغن گیربکس راونول ATF SP-IV: روغن گیربکس ATF SP-IV از دیگر محصولات شرکت آلمانی راونول (Ravenol) است که برای خودروهای کره ای تولید میشود. روغن گیربکس راونول ATF SP-IV به طور خاص برای جعبه ‌دنده‌ی ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای که در خودروهای این برند و کیا Kia نصب می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول از روغن‌های سینتتیک راونول است و با ترکیب روغن‌های پایه پریمیوم، افزودنی‌های با کیفیت و فرمول هیوندای به شکل قرمز رنگ تولید می‌گردد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای با کدهای سری تولید A6GF1، A6LF 1/2/3 و A6MF1 از سال ۲۰۰۹ تجاری سازی شده است؛ برای هیوندای آزرا مدلهای 2011 به بعد با گیربکسهای 6 سرعته و گنجایش روغن گیربکس 7.2 لیتر مناسب است، 8 لیتر روغن جهت تعویض با دستگاه ساکشن و تخلیه کامل احتیاج خواهید داشت.

راونول این روغن را براساس فرمول هیوندای تولید می‌کند اما استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه باعث شده است تا ویسکوزیته بالا، روان‌ کاری عالی و محافظت بی‌نظیر از مجموعه‌ی انتقال قدرت خودرو، روغن گیربکس ATF SP-IV را در سطح بهترین محصولات بازار جهانی قرار دهد. به طور کلی روغن گیربکس راونول ATF SP-IV در بسته‌های کوچک و بزرگ با حجم‌های ۱، ۴، ۱۰، ۲۰، ۶۰، ۲۰۸ و ۱۰۰۰ لیتری تولید می‌شود.

 آموزش تعمیرات مکانیکی آزرا  تعویض روغن هیوندای آزرا  تعمیرات موتور آزرا  تعمیرات تخصصی هیوندای آزرا  روغن گیربکس مناسب آزرا  زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آزرا  سرویس گیربکس آزرا  حجم روغن گیربکس هیوندا آزرا  قیمت آزرا  تعمیرگاه هیوندای در تهران

راونول ATF-SP4

**توجه: این نکته را فراموش نکنید که روغن گیربکس ATF-SP3 با AFT3 متفاوت است. برای گیربکسهای 4 و 5 دنده هیوندای و کیا، روغن گیربکس ATF3 توصیه نشده است.**

4-روغن گیربکس آیسین مدل AISIN AFW-VI اصلی ساخت کره: روغن گیربکس اتوماتیک AFW-VI  FULLY SYNTHETIC آیسین مخصوص گیربکس 6 سرعته تا 9 سرعته. در خودروهای آزرا گرنجور 2012 تا 2016 یا به نوعی همان مدلهای 3000 سی سی آزرا، میتوان از آن استفاده کرد.

روغن گیربکس AFW-VI آیسین از فرمولاسیون 3309 تولید گردیده از خصوصیات این روانکار:

  • تحمل فشار بالا ناشی از تعویض دنده
  • تحمل حرارت بالا که داخل گیربکس ایجاد می شود
  • روانکاری بالا و جلوگیری از به صدا افتادن گیربکس و تعویض راحت دندها
  • قابلیت شستشوی خیلی بالا که نیازی به افزودن مواد شوینده داخل گیربکس نمی باشد.

 آموزش تعمیرات مکانیکی آزرا  تعویض روغن هیوندای آزرا  تعمیرات موتور آزرا  تعمیرات تخصصی هیوندای آزرا  روغن گیربکس مناسب آزرا  زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آزرا  سرویس گیربکس آزرا  حجم روغن گیربکس هیوندا آزرا  قیمت آزرا  تعمیرگاه هیوندای در تهران

روغن گیربکس AFW-VI آیسین

ویژگی‌ گیربکس اتوماتیک دارای استاندارد ATF-SP4

ATF SP4 پایداری حرارتی و اکسیداتیو را فراهم می کند. این استاندارد باعث میشود که سایش و کارکرد روان خوبی برای حفظ عمر تجهیزات فراهم شود. محافظت عالی در برابر زنگ زدگی و خوردگی ایجاد می کند.

ایرادات ناشی از کثیفی روغن گیربکس

زمانی که درحال کار با دست دنده و تغییر وضعیت ازP به R، از R به N یا از N به D هستیم، خیلی از لگدها و ضربه های ریزی که احساس میشود میتواند ناشی از کثیفی روغن باشد. در واقع امکان از بین رفتن خاصیت روغن وجود دارد. نتیجتا اگر ایراد از کثیفی روغن باشد، با تخلیه کامل و تعویض آن، نقص بر طرف خواهد شد.

بهترین زمان تعویض روغن خودروهای گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یا همان دنده خودکار، یکی از قطعاتی است که برای کارکرد روان و عملکرد مطلوب به روغن نیازمند است.

ایفای نقش روغن گیربکس اتوماتیک فقط در روان کردن و جلوگیری از اصطکاک نیست، بلکه باعث خنک شدن و کنترل دما نیز خواهد شد.

روغن گیربکس اتوماتیک تاثیر بسیار زیادی بر روی اصطکاک صفحه کلاچ نیز دارد؛ همانطور که می دانید صفحه کلاچ اهمیت زیادی دارد و روغن گیربکس اتوماتیک نیز اصطکاک صفحه کلاچ را کاملا کنترل می کند.

در حالت عادی و معمول خارج از کشور، تعویض روغن گیربکس برای آزرا سری TG (2007 تا 2011) هر 40 هزار کیلومتر یا کمتر و برای آزرا سری HG (2011 تا 2016) هر 60 هزار کیلومتر یا کمتر توصیه میشود.

اما نکته مهم: با توجه به اینکه در کیلومتر های ذکر شده عواملی مانند شرایط آب و هوایی  کشور ایران، کیفیت بنزین و ترافیک سنگین در شهر های بزرگ در نظر گرفته نشده است، پیشنهاد میشود برای سری  TGتا ۱۰ هزار و برای سری HG تا ۳۰ هزار کیلومتر زودتر از زمانهای گفته شده روغن گیربکس خودرو به صورت کامل، تعویض گردد. یادمان باشد، روغن گیربکس اتوماتیک نیز مانند روغن گیربکس دستی بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد و باید تعویض شود. زمانی که روغن تغییر رنگ داد، دنده به سختی جا افتاد یا خیلی راحت عوض نشد، حتما روغن گیربکس اتوماتیک را عوض کنید.

همواره سعی کنید بهترین و با کیفیت ترین روغن گیربکس را خریداری و استفاده کنید. روغن تاثیر بسیار زیادی در عملکرد گیربکس – به طور کلی موتور – دارد. پس در انتخاب آن دقت بسیار زیادی داشته باشید و از هیچ هزینه ای دریغ نکنید، زیرا با این کار به افزایش طول عمر خودروی خود کمک می‌کنید.

نکات نگهداری از اتومبیل هیوندای آزرا، موثر بر تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آزرا

  • استفاده از روغن نامناسب استهلاک و مصرف خودرو و همچنین صدای آن را تغییر میدهد.
  • هر بار که تعویض روغن انجام میدهید، نیاز خودرو به تعویض کامل فیلترها را هم مدنظر داشته باشید.
  • توصیه این است که روغن گیربکس آزرا را متناسب با شرایط کشورمان – که قبلتر در نکته مهم به آن اشاره شد –  هر 30 هزار کیلومتر تعویض کنید.
  • سرویسهای دوره‌ای اتومبیل را جدی بگیرید و آنها را به طور منظم انجام دهید.
  • هیچ موقع با باک کم سوخت رانندگی نکنید.

خودروی هیوندای دارای استاندارد گیربکس SP4 چه زمان نیازمند تعویض روغن گیربکس میباشد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.