مکانیک پلاس (روغن ترمز)

0

روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

روغن ترمز که به عنوان سیال هیدرولیک نیز شناخته می شود وظیفه دارد تا تمام اجزای سیستم ترمز خودروی شما را حرکت بدهد. این روغن تحت دما و فشار بالا کار می کند. بدون این روغن، خودرو یا کامیون شما، زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید قادر به توقف نخواهند بود. روغن ترمز یک ماده ی غیر قابل تراکم است که در لوله های سیستم ترمز خودرو در جریان است، که نیروی وارد شده بر روی پدال ترمز را به روتورهای ترمز ها در ۴ چرخ خودروی شما منتقل می کند.این فشار به چرخ های انتقال داده می شود و در نهایت باعث کاهش سرعت و یا توقف خودروی شما می شود.در این مطلب قصد داریم که به صورت ساده و گام به گام چگونگی کار کردن مایع ترمز در درون یک سیستم ترمز هیدرولیک را توضیح دهیم.

١-راننده پدال ترمز را فشار می دهد.

مطالب مرتبط

٢-فشار دادن پدال ترمز یک پیستون را در کالیپر ترمز فشرده می کند.

٣-این فشرده ساز باعث افزایش فشار در داخل لوله های ترمز می شود و روغن ترمز را به حرکت در می آورد.

۴-فشار روغن ترمز باعث می شود روتور های ترمز به لنت ترمز فشار بیاورد، که با چرخ ها در ارتباط است. مرحله به مرحله چرخش چرخ کاهش پیدا می کند و در آخر باعث توقف وسیله ی نقلیه می شود.

روغن ترمز استاندارد چیست ایرادات سیستم ترمز خودرو تعویض روغن ترمز پراید روغن ترمز سمند دلایل خراب شدن روغن ترمز روغن ترمز مناسب پژو 405 روغن ترمز چیست قیمت روغن ترمز آبی قیمت روغن ترمز زرد آموزش نکات فنی خودرو
🔆انواع روغن ترمز

در حالی که درک عملکرد روغن ترمز نسبتاً آسان است، طیف بسیار گسترده ای از انواع روغن ترمز برای انتخاب وجود دارد که ممکن است گمراه کننده باشد.در اینجا سوال هایی به وجود می آید که از چه روغن ترمزی برای خودروی خود استفاده کنیم یا چه زمانی باید روغن ترمز را تعویض کرد؟دو دسته بندی اصلی برای روغن ترمز وجود دارد. روغن های ترمز بر پایه گلیکول و بر پایه سیلیکون هستند که روغن های بر پایه گلیکول، خود نیز دسته بندی دیگری دارند.روغن ترمز بر پایه گلیکول معمولا در وسایل نقلیه با سیستم ترمز ضد قفل ABS استفاده می شود در حالی که روغن ترمز بر پایه سیلیکون تنها در اتومبیل های و کامیون های بدون تکنولوژی ABS استفاده می شود. اگر یک وسیله ی نقلیه بدون ترمز ضد قفل ABS تا به حال از روغن ترمز مبتنی بر گلیکول استفاده می کرده است، شما نمی توانید روغن آن را به سیلیکونی تغییر دهید. زیرا مقدار کمی از روغن مبتنی بر گلیکول که در سیستم ترمز باقی مانده است از لحاظ شیمیای با روغن مبتنی بر سیلیکون سازگاری ندارد.روغن ترمز مبتنی بر گلیکول توسط دپارتمان حمل و نقل (DOT) تا ۵/١ رده بندی شده است.که نشان دهنده ی نقطه ی جوش این روغن است. عدد بالاتر DOT نشان دهنده ی کیفیت بهتر است زیرا این روغن می تواند دمای بالاتری را تحمل کند. برای اینکه بدانید کدام روغن ترمز برای خودروی شما بهتر است به دفترچه ی راهنمای خودرو مراجعه کنید یا با یک مکانیک ماهر مشورت کنید.

🔆چه زمانی باید روغن ترمز را تعویض کنیم؟

با گذشت زمان، روغن ترمز می تواند رطوبت هوا را جذب کند که باعث می شود روغن به درستی کار نکند. به همین دلیل مهم است که به صورت دوره ای روغن ترمز را تخلیه کنید و آن را با روغن جدید جایگزین کنید، تا از عملکرد مناسب روغن ترمز اطمینان پیدا کنید.اگرچه نگه داری وسایل نقلیه با یکدیگر متفاوت هستند اما، بیشتر مکانیک ها به طور عمومی پیشنهاد می کنند روغن ترمز را هر یک یا دو سال تعوض کنید. از آنجا که روغن ترمز نقش امنیتی در خودرو دارد بهتر است به دفترچه ی راهنمای خودروی خود مراجعه کنید و زمانبندی تعویض روغن ترمز را از داخل آن بخوانید. اگر همچنان برای شما گنگ است که چه زمانی روغن ترمز خودروی خود را عوض کنید و یا اینکه چیزی در سیستم ترمز خودروی شما نادرست عمل میکند، حتما به یک مکانیک مراجعه کنید و از او کمک بخواهید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.