کد خطای C1201 در تویوتا و لکسوس چیست و علل و علائم و نحوه رفع آن؟

0

در این مقاله، ما به معنای کد تشخیصی C1201 و همچنین علائم آن، علل زمینه‌ای و استراتژی‌های تعمیر توصیه شده را بررسی می‌کنیم.

کد تویوتا C1201 به چه معناست؟

کد C1201 تویوتا نشان دهنده یک نقص در سیستم کنترل موتور است. این کد همراه با کدهای اضافی برای تشخیص مشکلات خاص موجود در خودرو استفاده می شود. بسته به کدهای همراه، کد C1201 می تواند مربوط به سیستم های مختلفی از جمله سیستم سوخت رسانی، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش یا آلایندگی باشد.

به همین دلیل، اگر کد C1201 دریافت کردید، مهم است که یک اسکن کامل از سیستم انجام دهید تا ایده بهتری از اتفاقات رخ دهد. به دنبال کدهای مشکل مرتبط دیگری باشید که باید ابتدا رفع شوند، و به احتمال زیاد این کد موتور را نیز حل خواهد کرد. با در دست داشتن این کدها بهتر از مراحل لازم مطلع خواهید شد.
تعریف کد

C1201 – نقص سیستم کنترل موتور

علائم کد مشکل C1201

از آنجایی که کد مشکل C1201 تقریباً می تواند معنی داشته باشد، این DTC به علائمی که وسیله نقلیه شما تجربه می کند منجر نمی شود. تمام این کدی که می تواند تولید کند چراغ چک موتور . جدای از آن، هر علائمی که متوجه می‌شوید به دلیل نقص‌های دیگری است که در اسکنر کد ذکر شده است.

علائم اصلی کد C1201 عبارتند از:

چراغ موتور را بررسی کنید
عملکرد موتور خشن
کاهش مصرف سوخت
مشکل در کنترل کشش/پایداری
سایر چراغ های هشدار داشبورد ، مانند TRAC یا VSC

دلایل ایجاد کد C1201

کد C1201 تویوتا هر زمان که سیستم کنترل موتور دچار مشکل شود تنظیم می شود. از آنجایی که این مشکل می‌تواند ناشی از نقص سنسور، سیستم یا مشکل سیم‌کشی باشد، تعیین علت بدون بررسی کدهای مشکل دیگر دشوار است.

دلایل اصلی کد تویوتا C1201 عبارتند از:

درپوش مخزن گاز شل یا معیوب
سنسور اکسیژن معیوب
نشت سیستم EVAP
سیم کشی یا مهار آسیب دیده

کد C1201 چقدر جدی است؟

متوسط ​​- بستگی به این دارد که چه اتفاقی در وسیله نقلیه می افتد. برای مثال، اگر مشکل از شکستگی درپوش مخزن بنزین باشد، به دنبال چیز جدی نیستید. این خودرو به کار خود ادامه خواهد داد، اگرچه ممکن است برخی از مشکلات عملکرد قابل توجه وجود داشته باشد.
از سوی دیگر، اگر سیم یا سنسور معیوب باشد، همیشه این احتمال وجود دارد که خودرو شما را سرگردان کند. به همین دلیل است که همیشه باید به محض روشن شدن چراغ چک موتور، کدها را بررسی کنید.

چه تعمیراتی می تواند کد تویوتا C1201 را تعمیر کند؟

قبل از کشف راه حل مناسب باید یک ارزیابی تشخیصی کامل انجام شود. ما در زیر چند مرحله را برای شروع شما فهرست می کنیم.

با این حال، در اینجا چند ایده برای تعمیر کد تویوتا C1201 وجود دارد.

درپوش مخزن بنزین را تعویض کنید
سنسور اکسیژن را تعویض کنید
نشتی سیستم EVAP را تعمیر کنید
سیم کشی یا مهار آسیب دیده را تعمیر کنید

اشتباهات رایج تشخیصی C1201

رایج ترین اشتباه هنگام کار با کد تویوتا یا لکسوس C1201 عدم توجه به کدهای دیگر است. این DTC به تنهایی نمی تواند به شما بگوید چه مشکلی دارد. برای تعیین علت باید ببینید چه چیز دیگری با آن مطابقت دارد.

برخی دیگر از کدهای رایج که به این کد مربوط می شوند عبارتند از:

  • P0455: نشتی سیستم کنترل انتشار اواپراتور شناسایی شد
  • P0441: سیستم کنترل انتشار اواپراتور جریان تصفیه نادرست
  • ابزارهای توصیه شده برای تشخیص
  • ابزار اسکن تشخیصی OBD
  • مولتی متر
  • ابزارهای دستی اولیه
  • کتابچه راهنمای تعمیرات خودرو
  • تمیز کننده تماس با برق

 کد خطای C1201 چیست
 تعمیرات تخصصی تویوتا
 تعمیرات تخصصی لکسوس
 مجله خودرو کارستان
 آموزش پاک کردن خطا با دیاگ
 آموزش تنظیم موتور با دیاگ
 آموزش عیب یابی با دیاگ
 دلایل کد خطای C1201
 دلایل روشن شدن چراغ چک
 روشن شدن چراغ چک تویوتا
 روشن شدن چراغ چک لکسوس
 روشن شدن چراغ abs
 آموزش تعمیر ترمز abs
 روشن شدن چراغ abs تویوتا
 ترمز ABS چیست

نحوه تشخیص کد عیب تویوتا C1201

اگر می خواهید کد ایراد تویوتا C1201 را تشخیص دهید، باید همان مراحل مکانیک حرفه ای را دنبال کنید. به عنوان یک کد عمومی، تشخیص شما را به سیستمی هدایت می کند که باید زمان بیشتری را روی آن صرف کنید.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید:

کدهای عیب تشخیصی را پاک کنید.
تا زمانی که چراغ چک موتور روشن شود، خودرو را برای تست رانندگی ببرید.
دوباره برای کدها اسکن کنید و همه کدهای جدید را در رابطه با C1201 ارزیابی کنید.
برای ارزیابی سایر کدهای تنظیم شده مراحل تشخیصی را دنبال کنید. اینها شما را به مشکل مناسب هدایت می کند.
پس از رفع مشکل، یک بار دیگر کدها را پاک کنید و یک تست درایو بگیرید.

 مشخصات تویوتا RAV4 هیبریدی  جعبه فیوز تویوتا RAV4  رله های تویوتا RAV4 هیبریدی  تعمیرات تخصصی تویوتا  آموزش برق خودرو  جعبه فیوز خودرو  تعمیر برق تویوتا  تعمیرگاه تویوتا در تهران

نکات مکانیک در مورد کد C1201

فقط به این دلیل که سیستم ترمز ضد قفل یا چراغ کنترل کشش روشن است، لزوماً به این معنی نیست که این نقص به این سیستم ها مربوط است. هنگامی که سیستم کنترل موتور به طور معمول کار نمی کند، شبکه منطقه کنترل (CAN) عملیات TRAC و VSC را به عنوان بخشی از سیستم ایمن خرابی خاموش می کند.

حتی اگر این سیستم ها به طور معمول کار کنند، به نظر می رسد که مشکل وجود دارد. در عوض بر روی کدهای مشکل که عمومی نیستند متمرکز بمانید. دارد یا خیر خودروی تویوتا شما فراخوانی . نکات مکانیک در مورد کد C1201

هزینه تخمینی تعمیر

بسته به تعمیری که ماشین شما نیاز دارد، می توانید انتظار هزینه های مختلفی را داشته باشید. در اینجا چند مورد است که ممکن است با آنها سروکار داشته باشید و هزینه تقریبی آن.

درپوش جدید مخزن گاز – 5 تا 25 دلار
سنسور اکسیژن جدید – 150 تا 550 دلار
تعمیر نشت سیستم EVAP – 100-650 دلار
سیم کشی یا مهار آسیب دیده را تعمیر کنید – 50 تا 1500 دلار

سوالات متداول

چگونه کد C1201 را پاک کنیم؟

برای پاک کردن کد C1201، باید از اسکنر OBD2 استفاده کنید. با این حال، پاک کردن حافظه کد مشکل بدون تعمیر مشکل ایجاد شده در C1201 احتمالاً یک راه حل دائمی نخواهد بود. برای پاک کردن کد برای همیشه، باید مشخص کنید که چه چیزی باعث آن شده است و آن را برطرف کنید.

آیا می توانید با کد C1201 رانندگی کنید؟

برای تعیین اینکه آیا می توانید با C1201 رانندگی کنید یا نه، باید یک تشخیص کامل انجام دهید زیرا دلایل زیادی می تواند باعث ظاهر شدن کد C1201 شود. اگر هنگام رانندگی کد C1201 روشن شد، رانندگی و خاموش کردن خودرو تا زمانی که بتوانید آن را چک کنید، ایمن‌ترین کار است.

هزینه تعمیر کد C1201 چقدر است؟

تعمیر کد C1201 می تواند بین 0 تا 3000 دلار هزینه داشته باشد. هزینه تعمیر کد تویوتا C1201 بسته به مشکل خاصی که باعث نمایش کد شده است بسیار متفاوت است. اگر خوش شانس باشید، مشکل ممکن است چیز ساده ای مانند درپوش گاز بد باشد که نسبتاً آسان و کم هزینه قابل تعمیر است.

نتیجه

کد C1201 یکی از رایج‌ترین و گیج‌کننده‌ترین کدهایی است که در اسکنر کد خودروهای تویوتا و لکسوس مشاهده می‌شود. با این حال، با کمی دانش و چند نکته ساده، می توانید بدون صرف هزینه زیاد، به راحتی مشکل را تشخیص داده و خودتان برطرف کنید.

با اطلاعات این مقاله، شما باید بتوانید در کمترین زمان خودروی خود را به جاده بازگردانید. اگر احساس می کنید دانش کافی برای تعمیر کد C1201 ندارید، با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید!

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.