ایرادات قفل شدن ترمز ABS و روش رفع آنها در پژو ۲۰۷
انواع سیستم ترمز ای بی اس (ABS) نصب شده بر روی خودرو پژو ۲۰۷
- خودرو ایرانخودرو بلوک ABS پژو 207 نود ها
چکیده :
کارستان ؛در این مقاله قصد داریم به معرفی و فروش یونیت و بلوک های ABS خودرو پژو ۲۰۷ ، محل نصب ، انواع یونیت ها و بلوک ها در این خودرو ، نقاط ضعف و قوت و بررسی ایرادات ، دلایل و روش رفع ایرادات بپردازیم.
مقدمه :
ترمز اولین راهکار راننده برای کنترل شرایط و متوقف کردن خودرو است بنابراین وجود آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. با توجه به اهمیت سیستم ترمز خودرو، شرکت های سازنده از همان ابتدای ساخت ترمز، به فکر ارتقا و بهبود این سیستم بوده اند که نتیجه این تلاشها ، ترمزهای ایمنتر و مطمئنتری بود که روانه بازار شده است.
ABS (ANTI LOCK BREK SYSTEM) ، از ترکیب علم الکترونیک و مکانیک برای شناسایی و جلوگیری از قفل شدن چرخ های خودرو در زمان ترمز گیری استفاده می کند.
این سیستم به راننده کمک می کند هنگام ترمز گرفتن در شرایطی که چسبندگی لاستیک های خودرو به سطح جاده پایین است، بتواند خودرو را کنترل کند، زیرا هنگام ترمز و عمل کردن سیستم ABS و در حالتی که چرخهای خودرو قفل نشده اند، خودرو فرمان پذیر خواهد بود و خودرو به سمتی که راننده فرمان را می چرخاند، حرکت خواهد نمود ولی در حالتی که چرخها قفل شده اند، خودرو به سمتی که راننده فرمان را چرخانده است حرکت نمی کند و به سمتی حرکت خواهد کرد که در لحظه قفل شدن، در حال حرکت بوده است، به عبارت دیگر به محض قفل شدن چرخها، راننده دیگر هیچگونه کنترلی بر روی خودرو بوسیله چرخاندن فرمان ندارد.
هدف اصلي ABS ، جلوگيري از قفل شدن چرخها مي باشد. با جلوگيري از قفل شدن چرخ ها ، نتايج ذيل بدست مي آيد:
- خودرو را در هنگام ترمزگيري در شرايط پايدار نگه مي دارد
- به راننده اجازه مي دهد تا در هنگام ترمزگيري، خودرو را حین حادثه و تصادف ، کنترل و هدایت کند.
- بدون در نظر گرفتن توانايي راننده، فشار ترمز را در حد بهينه نگه مي دارد.
انواع بلوک های ای بی اس (ABS) نصب شده بر روی خودرو پژو ۲۰۷
- بلوک کامل ای بی اس ABS-MK70 پژو ۲۰۷ ، برند Teves
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) پژو ۲۰۷ – MK100 ، برند Teves
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) پژو ۲۰۷ – MOBIS ، برند MOBIS
- بلوک کامل ای بی اس (ABS) پژو ۲۰۷ – BWI ، برند BWI
- بلوک کامل ای بی اس (ABS ) پژو ۲۰۷- MANDO 80 ، برند MANDO
یونیت الکترونیکی ای بی اس ABS-MK70 پژو ۲۰۷ ، برند Teves
محل نصب انواع بلوک های ای بی اس (ABS) بر روی خودرو پژو ۲۰۷
محل نصب انواع مختلف بلوک ABS در خودرو ۲۰۷ داخل محفظه موتور کنار باتری می باشد.
نقاط ضعف و قوت انواع بلوک های ای بی اس (ABS) نصب شده بر روی خودرو پژو ۲۰۷
- بلوک ABS-MK70
- بلوک ABS-MANDO80
بعد از سال ۹۵ تا اواخر سال ۹۷-۹۸ بلوک و یونیت ABS، MANDO80 بر روی خودرو پژو ۲۰۷ نصب شد. بلوک ABS ، MANDO 80 استفاده شده بر روی خودرو پژو ۲۰۶ با این بلوک در پژو ۲۰۷ بجای یکدیگر قابل استفاده است.
عمده خرابی های این بلوک ها و یونیت ها مربوط به یونیت آنهاست.
خرید بلوک ای بی اس ماندو (MANDO)
(بلوک کامل ای بی اس (ABS ) پژو ۲۰۷- MANDO 80 ، برند MANDO)
- بلوک ABS-BWI
بلوک های ABS ، BWI بعد از سال ۹۷ به بعد بر روی تعداد محدودی از خودروهای پژو ۲۰۷ نصب شد این بلوک ها مشابه با بلوک های ABS ، BWI هستند که بر روی خودروهای پژو ۲۰۶ نصب شده اند که جای یکدیگر نیز قابل استفاده هستند.
عمده خرابی های گزارش شده این بلوک ها نیز مربوط به بخش یونیت آنهاست.
نقاط ضعف و قوت انواع یونیت های ای بی اس (ABS) نصب شده بر روی خودرو پژو۲۰۷ :
(یونیت الکترونیکی ای بی اس ABS-MK70 پژو ۲۰۷ ، برند Teves)
(واحد الکترونیکی ترمز ای بی اس (ABS) پژو ۲۰۷ ، برند MOBIS)
جدول ایرادات ، دلایل و روش رفع ایرادات در انواع بلوک های ABS خودرو پژو ۲۰۷ :
نوع عیب | دلایل احتمالی | روش رفع ایراد | |
روشن شدن چراغ ABS |
پایین بودن سطح روغن ترمز | مخزن روغن را پر کنید | |
نشتی روغن از پمپ اصلی | پمپ اصلی ترمز را تعمیر یا تعویض کنید | ||
اهرم ترمز دستی کامل پایین نیست | اهرم ترمز دستی را آزاد کنید و سیستم آنرا تنظیم کنید | ||
خرابی رله راه انداز ABS | تعمیر و یا تعویض رله | ||
جابجایی سوکتهای متصل به سنسورها | اتصال درست سوکت ها | ||
سوختن فیوز ABS | تعویض فیوز | ||
عدم عملکرد درست سنسورهای چرخ | تنظیم دوباره و یا تعویض سنسورها | ||
چوب شدن پدال ترمز
|
کم بودن مقدار وکیوم پیشرانه | تعمیر و یا تعویض بوستر | |
مشکل داشتن بوستر | تعمیر و یا تعویض بوستر | ||
نشتی شلنگ وکیوم که درارتباط با بوسترترمز است | تعویض شلنگ | ||
قفل شدن ترمز (گیرپاژ) |
آغشته شدن لنت ها به گریس یا روغن ترمز | تعویض لنت ها | |
خمیدگی ، شکستگی یا شل شدن کفشک ترمز | تعویض کفشک ها | ||
شل شدن پیچ های نگه دارنده کالیبر ترمز یا بوش های راهنما | سفت کردن پیچ ها و بررسی دقیق | ||
اثر داغی روی دیسک ترمز یا کاسه چرخ | تعویض دیسک یا کاسه چرخ
لنت ها و کفشک ها کنترل نمائید |
||
گیر داشتن سیلندر های ترمز | تعویض سیلندر | ||
عدم عملکرد مکانیزم ترمز دستی | قطعات معیوب را تعمیر و یا تعویض نمائید | ||
ضعیف شدن فنرهای برگرداننده لنت ها | تعویض فنر | ||
کاهش کیفیت روغن | با توجه به علامت MAX ، MIN مخزن روغن | تعویض روغن ترمز | |
نرمی بیش از حد پدال ترمز | وجود هوا در سیستم ترمز | هوا گیری درست و اصولی | |
کم بودن سطح روغن ترمز | حجم روغن به min ، مخزن رسیده | اضافه کردن روغن ترمز | |
صدای سایش ترمزها | تمام شدن لنت های ترمز | تعویض لنت ها | |
سوت کشیدن |
تمام شدن لنت ها |
نصب لایه های صداگیر در پشت لنت ها | |
شیشه ای شدن دیسک ترمز |
|||
مالیدن گریس مخصوص ترمز برای از بین بردن صدا | |||
تعویض لنت ها | |||
تعویض دیسک ترمز | |||
انحراف خودرو | عدم انتقال نیرو یکسان از ترمز به چرخ ها | تعمیر بلوک ABS | |
کورس حرکتی پدال ترمز |
فرسودگی لنت ها | تعویض لنت ها | |
تنظیم نبودن کفشک ها | تنظیم درست کفشک ها | ||
وجود هوا در سیستم ترمز | هوا گیری درست و اصولی | ||
نشتی در مدار ترمز | نشتی مدار را برطرف کنید ، روغن ترمز اضافه کنید و سپس هواگیری کنید | ||
خراشیدگی پمپ اصلی | پمپ اصلی ترمز را تعمیر و یا تعویض نمائید | ||
پس زدن دیسک ترمز | دیسک ترمز را به دقت بررسی کنید (تاب دیدگی و..) | ||
لرزش فرمان و اتاق | تاب برداشتن دیسک های ترمز | تعمیر و یا تعویض دیسک های ترمز | |
لرزش پدال ترمز (زیر پا می زند ) |
بیضی شدن کاسه چرخ ها | تعویض کاسه چرخ ها | |
تاب دیدگی بیش از حد دیسک ترمز | تعویض دیسک ها | ||
لقی بلبرینگ چرخ ها | بلبرینگ ها را بررسی و تنظیم نمائید | ||
تاب دیدگی محور چرخ ها | محور چرخ ها را تعویض نمائید | ||
تاب برداشتن توپی چرخ ها | تعویض توپی ها | ||
ساییدگی کفشک های ترمز | تعویض کفشک ها | ||
کشیده شدن ترمزها به یک طرف |
آسیب دیدگی یا ساییدگی لنت ترمز | تعویض لنت ها | |
وجود اجسام خارجی روی لنت | با دقت لنت ها را تمیز کنید | ||
ساییدگی یا تاب دیدگی دیسک ترمز | دیسک ترمز را تعمیر و یا تعویض نمائید | ||
عدم تنظیم پیستون کالیبر ترمز | تنظیم مجدد پیستون کالیپر ترمز | ||
تنظیم نامناسب زوایای چرخ ها | تنظیم زوایای چرخ ها | ||
تنظیم نامناسب فشار باد لاستیک ها | تنظیم فشار باد لاستیک ها | ||
لقی بلبرینگ چرخ ها | برطرف کردن لقی، در صورت نیازتعویض کنید | ||
پایین بودن پدال ترمز |
شل شدن بلبرینگ چرخ ها |
۱) توپی چرخ جلو را دمونتاژ کنید | |
۲) تنظیم بلبرینگ ها | |||
گیر کردن پیستون کالیپر ترمز یا بوش های راهنما | تعمیر و یا تعویض پیستون کالیپر و بوش های راهنما | ||
خالی کردن ترمز | خرابی بلوک ABS | تعمیر و یا تعویض بلوکABS | |
خرابی پمپ اصلی ترمز | تعمیر و یا تعویض پمپ اصلی ترمز |
منبع: ایسیو بانک