علت خرابی و و صدای خودرو خود را اینجا بشناسید!

0

هر راننده ای باید بداند که بلبرینگ ها جزء ضروری در عملکرد همه خودرو ها هستند و در قسمت های مختلف خودرو از جمله چرخ ها، موتور و سیستم انتقال قدرت استفاده می شوند. بلبرینگ ها به کاهش اصطکاک کمک می کنند و امکان حرکت نرم قطعات متحرک را فراهم می کنند و در نتیجه کارایی و عملکرد خودرو را بهبود می بخشند. در این مقاله به بررسی انواع بلبرینگ ها که هم در صنعت تحت عنوان بلبرینگ صنعتی شناخته می شوند و هم در صنعت خودرو با عنوان بلبرینگ های خودرویی، و کاربرد آن ها در قطعات مختلف خودرو می پردازیم.

نقش بلبرینگ در موتور خودرو

بلبرینگ ها یکی از مهم ترین و در عین حال معمول ترین قطعات موتور هستند. بلبرینگ های مختلفی در یک موتور وجود دارد، اما ما به سه مورد از رایج ترین آن ها خواهیم پرداخت: ژنراتور، پمپ آب و سوپر شارژر.

  • دینام یا ژنراتور

ژنراتور یا همان دینام، وظیفه تولید برق برای تامین انرژی خودرو را بر عهده دارد. در این قسمت یک بلبرینگ بزرگ قرار گرفته که در انتهای میل لنگ نصب می شود و وظیفه چرخش آن را بر عهده دارد.

  • پمپ آب (واتر پمپ)

پمپ آب، مایع خنک کننده را از طریق بلوک و سر سیلندر به گردش در می آورد تا از گرم شدن بیش از حد آن ها جلوگیری کند. این وسیله یک بلبرینگ کوچک از نوع پروانه ای است که در جلوی بلوک موتور نصب شده و توسط تسمه یا زنجیر تایم هدایت می شود.

  • توربو شارژر

سوپر شارژر وسیله ای است که فشار هوای ورودی به موتور را افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش توان خروجی می شود. این یک بلبرینگ از نوع گریز از مرکز است که به جلوی موتور متصل شده و توسط میل لنگ به حرکت در می آید.

بلبرینگ های موجود در سیستم انتقال قدرت

  • بلبرینگ کلاچ

خودروی شما دارای یک سیستم گیربکس پیچیده است که به چندین بلبرینگ متکی می باشد تا آن را روان نگه دارد. بلبرینگ کلاچ در محفظه کلاچ قرار دارد و به دیسک کلاچ اجازه می دهد تا از فلایویل جدا شود.

  • جعبه دنده یا گیربکس

سیستم انتقال قدرت خودرو شما وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد و این کار را با تغییر نسبت دنده بسته به سرعت خودرو انجام می دهد. به همین دلیل است که گیربکس خودروی شما بسیار مهم است و به ماشین شما اجازه می دهد تا در رنج سرعت های مختلف بتواند حرکت خود را ادامه دهد.

  • شفت انتقال قدرت

شفت انتقال قدرت یکی از اجزای کلیدی سیستم انتقال قدرت است و وظیفه انتقال نیرو از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. این قطعه از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به گیربکس متصل می شود.

  • دیفرانسیل

دیفرانسیل یکی دیگر از اجزای کلیدی سیستم انتقال قدرت است که بین دو محور محرک قرار می گیرد و وظیفه توزیع یکنواخت نیرو بین آن ها را بر عهده دارد. این قطعه از این رو اهمیت دارد که از چرخش سریع تر یک چرخ نسبت به دیگری جلوگیری می کند.

  • هاب چرخ ها

در نهایت، توپی چرخ را داریم. مسئول نگه داشتن چرخ در جای خود است و به محور های محرک به وسیله یک بلبرینگ متصل می شود.

سیستم فرمان و هدایت خودرو وتاثیر بلبرینگ در کارکردشان

اگر بلبرینگ مورد استفاده در این بخش دچار خرابی شود، متوجه خواهید شد که هدایت ماشین شما سخت تر شده است. همچنین ممکن است هنگام چرخاندن چرخ صدای خراش را بشنوید. در صورت دیدن این موضوع، هر چه سریع تر نسبت به تعویض بلبرینگ اقدام کنید.

  • شفت فرمان

چند بلبرینگ مختلف در سیستم فرمان وجود دارد. آن هایی که بیشترین ساییدگی را دارند آن هایی هستند که در شفت فرمان و دنده فرمان قرار دارند. به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن شوید همیشه در شرایط خوبی هستند.

  • دنده فرمان

هنگامی که فرمان را می چرخانید، شفت فرمان به چرخ دنده فرمان متصل می شود. سپس چرخ دنده فرمان چرخ ها را به سمتی که می خواهید بروید می چرخاند. این بخش بسیار مهمی از ماشین شما است و بدون بلبرینگ مناسب کار نخواهد کرد.

 

بلبرینگ و نقش آن در کولر خودرو

بلبرینگ ها در سیستم های تهویه مطبوع (AC) ماشین شما نیز استفاده می شوند. بلبرینگ ‌های کروی در فن ‌ها و کمپرسور های موتور دمنده AC استفاده می ‌شوند تا پره‌ های فن را قادر ‌سازند که با سرعت بالا بدون هیچ گونه لرزشی بچرخند. نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط چرخش با سرعت بالا به پره ‌های فن کمک می‌ کند تا هوا را به سرعت حرکت دهند که به خنک شدن سریع خودرو کمک می ‌کند.

بلبرینگ ها همچنین به کاهش اصطکاک در زمانی که فشار زیادی به قسمت های چرخان کمپرسور یا فن دمنده وارد می شود کمک می کنند. این امر فرسودگی و پارگی تسمه کولر را کاهش می دهد و تضمین می کند که این قطعات بیشتر دوام می آورند و حداکثر عملکرد خنک کننده را ارائه می دهند. بلبرینگ ها همچنین به کاهش سطح سر و صدا کمک می کنند.

  • بلبرینگ کمپرسور

بیایید در مورد یکی از مهم ترین بلبرینگ های موجود در خودرو که بلبرینگ کمپرسور است، صحبت کنیم که برای عملکرد روان سیستم تهویه مطبوع خودرو ضروری می باشد. بلبرینگ کمپرسور نقش حیاتی در گردش هوای داخل کابین دارد.

نتیجه گیری برای استفاده از بلبرینگ در خودرو

دیدیم که نقش بلبرینگ چقدر در یک خودرو حیاتی است؛ پس نمی توان از محصولات تقلبی استفاده کرد. اینجا نقش فروشنده قابل اعتماد پر رنگ می شود و دیگر قیمت اولویت نیست؛ بلکه اصالت کالاست که اهمیت بالایی پیدا می کند. دیجی برینگ که معتبر ترین فروشگاه اینترنتی بلبرینگ در سطح کشور می باشد سعی داشته تا بلبرینگ های خودرویی با کیفیتی همچون بلبرینگ اس کا اف SKF و سایر برند های معتبر خودرویی را با کمترین قیمت و با تضمین اصالت کالا در اختیار مشتریان خود از سراسر ایران بگذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.