تصویر واقعی صنعت خودرو ایران چیست ؟

0

تا همین چندی پیش اگر با مدیران یا مهندسان صنعت خودرو کشور درخصوص میزان عقب‌ماندگی خودروسازان داخلی از همتایان خارجی آن‌ها صحبت می‌کردیم، بلافاصله با مصداق قرار دادن محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا یعنی تارا و شاهین و اشاره به پیشرفت‌های حاصل‌شده در این خودروها، منکر فاصله زیاد با قافله فناوری، کیفیت، ایمنی و امکانات در صنعت خودرو جهان می‌شدند.

اما به‌تازگی با بالاگرفتن موج نارضایتی‌ عمومی از محصولات داخلی به دلایل مختلفی همچون تاخیر در تحویل، تحویل خودروهای دارای مشکلات کیفی و نقایص فنی، ایمنی پایین خودروها در تصادفات زمستانی اخیر و…، بازخوردهای فعالان صنایع خودرو و قطعه‌سازی به این موضوع تا اندازه‌ای تغییر کرده است و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند که نماد صنعت خودرو ایران نه خودروهای پرچمدار آن بلکه محصولات قدیمی، تکراری، بی‌کیفیت و ناایمنی هستند که خیابان‌ها و جاده‌های کشور را پر کرده‌اند.


مدیران عامل جدید هر دو گروه بزرگ خودروسازی کشور نیز از همان مراسم معارفه خود اذعان داشتند که کیفیت محصولات پرتیراژ داخلی قابل قبول نیست و باید فکری در این خصوص کرد. اما از آن‌جا ظرفیت محصولات مبتنی بر پلت‌فرم‌های قدیمی‌تر برای ارتقای کیفی محدودتر است، هر دو مدیرعامل سخن از افزایش تیراژ محصولات دارای کیفیت برتر سخن به میان آورده‌اند.

از یک‌سو مدیرعامل سایپا وعده داده است که تیراژ دو محصول چهارستاره این خودروسازی را از مردادماه سال آینده افزایش خواهد تا تولید اقتصادی در این محصولات محقق شود. این یعنی تولید در تیراژ بالا، «حفظ و ارتقای کیفیت» در این محصولات را در عین «کنترل قیمت» مقرون به‌صرفه خواهد کرد. زیرا تولید اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که حداقل روزانه یک‌هزار و 500 دستگاه یا سالانه یک‌میلیون دستگاه از یک مدل خودرو تولید شود.

از سوی دیگر، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت محصولات، از برنامه افزایش تیراژ تولید و تغییر ترکیب تولید از خودروهای زیان‌ده به سمت خودروهای سودده خبر داده و آن را یکی از مهم‌ترین اقدامات این گروه خودروسازی در راستای مدیریت اقتصادی دانسته است.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است در سال آینده بخش زیادی از تولیدات متعلق به خودروهای سودده باشد که درحال‌حاضر «تارا» و تیپ‌های پلاس در میان محصولات ایران‌خودرو و «شاهین» و مدل‌های S در محصولات سایپا از آن جمله‌اند.
خودروهای داخلی به‌روزتر و دارای کیفیت بهتر، حاصل ورود جدی‌تر خودروسازان به مقوله طراحی در دهه 90 هستند.

به پشتوانه این تجارب و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، اکنون امکانات بسیار مناسبی در مراکز تحقیقات خودروسازان وجود دارد که به‌واسطه آن می‌توان بحث طراحی خودرو را دنبال کرد و در مسیر خودروساز شدن با تعاریف جهانی پیش رفت. بی‌شک هرچه تیراژ محصولات جدید بیشتر و خرید آن‌ها برای عموم مردم با تقویت قدرت خرید مصرف‌کنندگان (از طریق تسهیلات ارزان و بلندمدت) میسرتر شود، چهره خیابان‌ها و جاده‌های کشور و نیز وجهه صنعت خودرو ایران بهتر خواهد شد.

منبع:اخبار خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.