4 علائم خرابی پمپ تزریق ثانویه (و هزینه تعویض)

0

وسایل نقلیه امروزی با مقدار قابل توجهی اجزای پیچیده بارگیری می شوند که بسیاری از آنها برای کاهش ردپای کربن خودرو طراحی شده اند.

البته این امر با اجرای استانداردهای جدید و بسیار سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه ای در طول دهه های 1970 و 80 ضروری بود. خودروسازان با تهدید جریمه های سنگین مجبور به رعایت قوانین شدند.

یکی از اجزای مرتبط با انتشار که ممکن است با آن آشنا نباشید، پمپ تزریق هوا ثانویه است. این دستگاه تخصصی، جریان هوای اضافی را در لحظه‌های مستقیم پس از راه‌اندازی در سرتاسر اگزوز خودرو پمپ می‌کند تا انتشارات مضر را خنثی کند.

مطالب مرتبط

با این حال، مانند هر قطعه مکانیکی، پمپ تزریق هوای ثانویه خودرو در معرض خرابی نهایی در اثر افزایش سن و سایش/پارگی معمولی است.

خرابی این پمپ اغلب با تعدادی علائم همراه است که شدت بسیاری از آنها متفاوت است. درک هر یک از این علائم می تواند هنگام تلاش برای تشخیص مشکل مورد نظر ارزشمند باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم مرتبط با پمپ تزریق هوای ثانویه خراب ، و همچنین هزینه های مربوط به تعمیر چنین مشکلاتی، ادامه مطلب را بخوانید.

دلایل و علل عدم شتاب خودرو

پمپ تزریق هوای ثانویه چیست؟

خودروهای امروزی دارای یک پمپ تزریق هوای ثانویه ویژه هستند که جریان هوا را به جریان اگزوز خودرو هدایت می کند. این کار برای جبران شرایط طبیعی غنی که در هنگام راه اندازی موتور ایجاد می شود، انجام می شود.

این پمپ پس از راه اندازی تقریباً 30 تا 120 ثانیه کار می کند و بر اساس درخواست الکتریکی از ECM/PCM خودرو کار می کند.

این جریان هوای اضافی برای خنثی کردن بیشتر گازهای گلخانه ای مضر وسیله نقلیه، به ویژه در رابطه با شرایط عملیاتی بسیار غنی استفاده می شود. وجود این هوای تازه به تخراب یل مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و هیدروکربن ها به آب متراکم کمک می کند. این به نوبه خود، ردپای کربن خودرو را به شدت کاهش می دهد.

عملکرد پمپ تزریق ثانویه هوا توسط سنسورهای O2 خودرو نظارت می شود. درگیر شدن پمپ تزریق هوای ثانویه خودرو توسط این حسگرها به عنوان یک وضعیت ناب درک می شود و به ECM/PCM خودرو منتقل می شود. عدم پاسخ سنسور O2 به درگیری پمپ تزریق ثانویه هوا به طور کلی به عنوان یک وضعیت خطا در نظر گرفته می شود که منجر به روشن شدن چراغ چک موتور می شود.

همچنین در مدار پمپ تزریق هوای ثانویه یک سلونوئید هوا، رله، شیر چک و خطوط خلاء مختلف گنجانده شده است. خرابی هر یک از این اجزای حیاتی می تواند منجر به خرابی کامل یا جزئی سیستم شود.

علائم خرابی  پمپ هوا ثانویه

خرابی پمپ تزریق هوای ثانویه اغلب با مجموعه ای از علائم اضافی همراه است که بسیاری از آنها از نظر شدت متفاوت هستند. کسانی که این علائم را تشخیص می دهند اغلب می توانند به سرعت مشکل مورد نظر را تشخیص دهند، در نتیجه وسیله نقلیه خود را در مدت کوتاهی به وضعیت عملکرد مناسب بازگردانند.

موارد زیر شایع ترین علائم مرتبط با خرابی پمپ تزریق ثانویه هوا هستند.

شماره 1 – چراغ موتور را بررسی کنید

یکی از بارزترین علائم خرابی پمپ تزریق هوای ثانویه، روشن شدن ناگهانی چراغ چک موتور خودرو است.

این زمانی اتفاق می‌افتد که ECM/PCM خودرو در حین درگیر شدن پمپ تزریق ثانویه هوا، وضعیت نازکی را ثبت نمی‌کند. نتیجه معمولی ذخیره کد خطای فعال P0410 یا P0411 است.

شماره 2 – بیکاری نامنظم /موتور خشن در حالت آرام

در بسیاری از موارد، عدم کارکرد پمپ تزریق ثانویه هوا باعث می‌شود که موتور خودرو به‌طور نامنظم در حالت آرام حرکت کند. در موارد خاص، دور آرام خودرو به دور در دقیقه کمتر کاهش می یاخراب  و به نوبه خود باعث لکنت یا حتی توقف کلی موتور می شود.

این به دلیل تأثیرات آشکاری است که تزریق هوای ثانویه یا عدم وجود آن بر بازخورد سنسور O2 دارد.

بیشتر بخوانید: استارتر خودرو چیست و علائم خرابی آن

شماره 3 – کاهش عملکرد/دلایل و علل عدم شتاب خودرو

عملکرد کلی یک وسیله نقلیه نیز می تواند با خرابی پمپ تزریق هوای ثانویه به خطر بیفتد. در اکثر شرایط، این کاهش عملکرد به عنوان کمبود آشکار قدرت در هنگام شتاب مشاهده می شود.

شدت این علامت ممکن است با گذشت زمان خراب تر شود یا نه.

شماره 4 – تست انتشار ناموفق

خرابی پمپ تزریق هوای ثانویه خودرو نیز می تواند در طول آزمایش آلایندگی های اجباری توسط دولت آشکار شود.

این به دلیل این واقعیت است که خروجی اگزوز یک وسیله نقلیه در هنگام راه اندازی، در غیاب مدار تزریق هوای ثانویه که به درستی کار می کند، بسیار غنی تر است.

چه چیزی می تواند باعث خرابی پمپ شود؟

یک پمپ تزریق هوا ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیفتد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات ثانویه زیادی شود. رایج ترین این دلایل به شرح زیر است.

شماره 1 – توان ضعیف / تحویل زمینی

مقاومت غیر معمول بالا با در یک پمپ تزریق هوای ثانویه، مدارهای برق یا زمین اغلب می توانند مضر باشند.

این از این واقعیت ناشی می‌شود که پمپ مورد نظر هنگام تلاش برای کار با منبع تغذیه یا برق محدود، مجبور است سخت‌تر کار کند و گرمای اضافی تولید کند.

شماره 2 – سیستم خلاء در معرض خطر

نشتی و انسداد سیستم خلاء نیز برای عملکرد پمپ تزریق ثانویه هوای ثانویه اثر معکوس دارد. هر یک از این شرایط می تواند باعث شود پمپی از این نوع کار کند و در نتیجه سایش و پارگی در طول زمان افزایش یاخراب .

شماره 3 – آلودگی آب

با گذشت زمان، آب می تواند به سیستم اگزوز خودرو نفوذ کند و در نتیجه راه خود را به تعدادی مکان کمتر از ایده آل پیدا کند. در موارد خاص، این شامل محفظه پمپ تزریق هوای ثانویه خودرو نیز می شود.

آلودگی آب از این نوع عامل اصلی خوردگی است و در نتیجه عمر مفید پمپ تزریق هوای ثانویه خودرو را کاهش می دهد.

شماره 4 – سن

در برخی موارد، پمپ تزریق هوای ثانویه خودرو به دلیلی غیر از این که عمر مفید آن به پایان رسیده است، از کار می افتد.

مانند هر جزء مکانیکی، اجزای تزریق هوای ثانویه در معرض سایش و پارگی معمولی هستند. در نتیجه، پمپ های قدیمی با این طبیعت گهگاه از کار می افتند.

آیا می توان خراب ون پمپ هوای ثانویه رانندگی کرد؟

از نظر فنی، می توانید خراب ون پمپ تزریق ثانویه رانندگی کنید. با این حال، انجام این کار توصیه نمی شود.

این از این واقعیت ناشی می‌شود که یک پمپ تزریق ثانویه معیوب می‌تواند باعث ایجاد مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به قابلیت رانندگی شود، که اغلب آنها می‌توانند به طور قابل‌توجهی از نظر شدت متفاوت باشند، بر اساس مورد به مورد.

یک پمپ تزریق ثانویه غیرقابل کار می تواند باعث شود موتور وسیله نقلیه شما به طور نامنظم به ورودی دریچه گاز واکنش نشان دهد، به خصوص تحت بار سنگین. همچنین می توان انتظار داشت که هنگام کار با وسیله نقلیه خود با پمپ تزریق هوای ثانویه معیوب یا غیرقابل کار با مقدار معینی واکنش معکوس مواجه شود.

رانندگان همچنین ممکن است هنگام تلاش با پمپ تزریق هوای ثانویه معیوب، مجوز خودروی خود را در ایالت‌ها یا شهرستان‌هایی که آزمایش اجباری آلایندگی دارند، غیرممکن خراب انند. این به این دلیل است که این وضعیت اغلب باعث می شود که موتور در هنگام راه اندازی به شدت کار کند.

هزینه تعویض پمپ تزریق هوای ثانویه

مانند هر تعمیر دیگری، هزینه دقیق مربوط به تعویض پمپ تزریق ثانویه هوا به طور قابل توجهی از یک مدل خودرو به مدل دیگر متفاوت است. این از متغیرهای زیادی ناشی می شود، از جمله مقدار زمان کار مورد نیاز برای تکمیل چنین تعمیری، و همچنین تغییرات در هزینه یک پمپ هوای جایگزین خاص.

با این حال، هزینه متوسط ​​برای تعویض پمپ تزریق هوای ثانویه اغلب در محدوده کلی قرار می گیرد. این محدوده معمولاً بین6000000 میلیون تا 12000000 تومان است

باز هم، قیمت واقعی برای تکمیل چنین تعمیری نشان دهنده پیچیدگی کار در دست است، کسی که روی آن کار می کند، و همچنین قیمت خود قطعات.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.