محل هزینه‌کرد مالیات خودروهای میلیاردی مشخص شود

0

محل هزینه‌کرد مالیات خودروهای میلیاردی مشخص شود/ دولت کسری بودجه‌اش را می‌خواهد تامین کند

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو:

دولت برای کسب درآمد و کاهش کسری بودجه مجبور است به هر طریقی که ممکن است از مالیات خودروها درآمد کسب کند. تورم باعث شده خودروهایی که قبلا ارزش کمتری داشتند حالا میلیاردی شوند و مشمول مالیات شوند‌، ضمنا مگر عوارض از خودرویی که تولید و یا قبلا وارد شده، گرفته نشده‌است که دوباره می‌خواهند مالیات بگیرند؟

در همه جای دنیا یک سری عوارض وجود دارد  که متعلق به خودروهای خاص است، اما در ازای آن محل هزینه کرد این تعرفه مشخص شده است، مثلا در ازای تعرفه مالیات راه ساخته می‌شود.

در سیستمی که هزینه‌کرد درآمدها مشخص نیست و صرفا برای کسری بودجه دولت مالیات گرفته می‌شود، جای نقد و انتقاد بیشتری هست.

اجرای طرح مالیات خودرو در کشورهای دیگر متفاوت است. مثلا برخی عوارضی را از خودرو‌های خیلی سنگین، گران و یا پرمصرف می‌گیرند و حتی بابت خودروهایی که قدیمی‌تر هستند، مالیات بیشتری می‌گیرند تا مردم تشویق به خرید خودروی نو شوند.

بحث بستن  عوارض در شرایط فعلی اقتصاد کشور باعث فشار اجتماعی می‌شود. نمی‌شود دولت را مقصر دانست چرا که دولت نیز کسری بودجه دارد و باید بودجه اش را از طریقی تامین کند تا نیاز به چاپ اسکناس و ایجاد تورم نداشته‌باشد.

برای وضع این قوانین، ملاکشان خودروی سالم است و صرفا ارزش اسم، نوع و برند خودرو درنظر گرفته می‌شود و همه خودروها را کارشناسی نمی‌کنند. چک مباحثی مثل رنگ و معاینه فنی به طور سالیانه نیازمند سازمان عریضی است که خود باعث فساد می‌شود. برای پرهیز از این مسئله مجبورند عرف قیمتی از نظر برند، کارکرد و… برای خودرو در نظر بگیرد و بر مبنای آن مالیات تعیین شود./ خبرفوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.