اکسل CV چیست؟ و نشانه های خرابی محور CV (نیم شفت)

0

نشانه های خرابی محور CV (نیم شفت) :همه خودروها و کامیون ها از روشی برای رساندن نیرو از موتور به چرخ ها استفاده می کنند. این روش برای اکثر وسایل نقلیه سواری مدرن (به استثنای اکثر وانت های دو چرخ محرک) شامل استفاده از دو یا چند محور با سرعت ثابت (CV) است.

4 نشانه بد بودن محور CV (نیم شفت)

 انواع اکسل  اکسل CV چیست  محور خودرو چیست  خرابی اکسل عقب 405  علائم خرابی اکسل دنا  تعمیر اکسل خودرو  علت شکستن اکسل خودرو  اکسل عقب چیست

در این مقاله توضیح خواهیم داد که محور CV چیست و چگونه کار می کند. ما بر روی علائم رایجی که می تواند به ما بگوید چنین قطعه ای نیاز به تعویض دارد تمرکز می کنیم و هزینه تعویض آن را مورد بحث قرار می دهیم.

هزینه تعویض محور CV

محور CV شفت نهایی در مجموعه ای از قطعات خط محرکه است که نیرو را به چرخ ها می رساند. اگر وسیله نقلیه شما دارای سیستم تعلیق مستقل در جلو و/یا عقب با سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) باشد، معمولاً از محورهایی با اتصالات سرعت ثابت (CV) (که نیم شفت نامیده می‌شود) در هر چهار چرخ استفاده می‌شود.

اکسل CV چیست؟

خودروهای محرک چرخ جلو (FWD) یا چرخ‌های عقب (2WD) با سیستم تعلیق مستقل نیز از این نوع محورهای محرک استفاده می‌کنند.

هر محور CV شامل دو اتصال با سرعت ثابت است، یکی در هر انتهای محور. این اتصالات به انتهای ورودی و خروجی محور محرک متصل می شوند و با سخت افزار دوار مجاور در خط محرکه تراز می شوند.

طراحی اتصال CV به آن اجازه می‌دهد تا توان را از طریق رابط‌های دوار منتقل کند و دو طرف ورودی و خروجی را در سرعت‌ها (یا سرعت‌های) مساوی بچرخاند. از این رو اصطلاح توصیفی “سرعت ثابت” در نام این بخش آمده است.

علائم خرابی اکسل CV

حساس بودن به خودرو در هنگام رانندگی و مانور دادن می تواند به شما کمک کند تا قبل از خراب شدن خودرو در کنار جاده، مشکلات در حال ظهور را شناسایی کنید. به خاطر داشته باشید که هر مشکل محور CV صرفاً نتیجه فرسودگی و خرابی مفصل CV است زیرا خود محور صرفاً یک میله فولادی استوانه‌ای دقیقاً ماشین‌کاری شده است.

علائم زیر نمونه ای از مشکلات محور CV هستند.

شماره 1 – صداهای عجیب با سرعت کم

در هنگام چرخش تند با سرعت کم، صداهای کوبیدن، ترکیدن یا کلیک کردن از سمت راست یا چپ ماشین شما به گوش می رسد. ممکن است هنگام پشتیبان گیری، به عنوان مثال، هنگام خروج از گاراژ و چرخش شدید به چپ یا راست به آن توجه شود.

شماره 2 – صداهای عجیب در حین شتاب

این صدا در هنگام شتاب گیری متوسط ​​تا شدید، به خصوص هنگام چرخش تدریجی به راست یا چپ، صدا می دهد.

شماره 3 – لرزش فرمان

لرزش متناوب گاهی در هنگام شتاب گیری یا حرکت با سرعت های بالاتر در فرمان احساس می شود. این لرزش ممکن است با لرزش چرخ خارج از تعادل اشتباه گرفته شود.

شماره 4 – چرخ یا لاستیک را چرب می کند

 انواع اکسل  اکسل CV چیست  محور خودرو چیست  خرابی اکسل عقب 405  علائم خرابی اکسل دنا  تعمیر اکسل خودرو  علت شکستن اکسل خودرو  اکسل عقب چیست

هر مفصل CV در داخل یک چکمه انعطاف پذیر لاستیکی یا پلاستیکی مهر و موم شده است. گریس در داخل این چکمه بسته بندی شده است تا روانکاری مفصل را فراهم کند. با افزایش سن این چکمه ممکن است ترک خورده یا پاره شود. سپس روان کننده به سرعت خارج می شود (با نیروی گریز از مرکز به بیرون پرتاب می شود).

علائم قابل توجه ریزش یا چکیدن چربی در کف گاراژ یا سطح داخلی چرخ یا لاستیک است. در صورت توجه به این موارد، یک بازرسی بصری دقیق از بوت CV مربوطه مورد نیاز است. هر ترک یا پارگی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

اگر نمی توانید چنین بازرسی را انجام دهید، سفر فوری به تکنسین خدمات محلی خود توصیه می شود.

توجه: هر بار که تعویض روغن می کنید از تکنسین خدمات بخواهید که چکمه های محور CV را از نظر آسیب بررسی کند. مغازه های با کیفیتی که در حین تعویض روغن یک بررسی ایمنی انجام می دهند، معمولاً شامل چنین بازرسی می شوند. اما درخواست از آنها به طور خاص برای انجام این کار هنوز ایده خوبی است.

چه چیزی باعث از کار افتادن محور CV می شود؟

علائمی که در بالا توضیح داده شد برای یک محور CV که در حال فرسودگی است، معمول است، اما خودرو ممکن است قابل رانندگی باقی بماند. یک محور CV کاملاً فرسوده قفل می شود. ماشین را نمی توان رانندگی کرد و باید یدک کش شود.

یک محور CV که هر یک از علائم بد محور CV ذکر شده در بالا را نشان می‌دهد، می‌تواند در هر زمانی به طور کامل از کار بیفتد (قفل شود). این می تواند یک محور را بشکند و باعث از دست دادن کنترل ماشین و تصادف شدید شود.

حتی اگر از تصادف جلوگیری شود، آسیب های پرهزینه دیگری به وسیله نقلیه ممکن است زمانی رخ دهد که یک محور شکسته در اطراف زیر خودرو بچرخد.

شماره 1 – سن

تقریباً همه چیز به مرور زمان فرسوده می شود. با توجه به مایل های کافی، قسمت های مکانیکی یک محور CV از کار می افتد. شما باید انتظار داشته باشید که عمر این دستگاه ها با رانندگی معمولی حدود 100000 مایل باشد.

برای برخی از خودروها، محورها 200000 مایل یا بیشتر دوام خواهند آورد. هر گونه رقابت و/یا رانندگی خارج از جاده، محورهای CV را با سرعت بیشتری از بین می برد.

شماره 2 – رانندگی در اعماق آب

رانندگی مکرر از طریق آب تا عمق توپی چرخ خودرو. تعداد کمی از رانندگان با این شرایط مواجه می شوند. اما چنین رانندگی می تواند اجازه ورود آب به چکمه های محور CV را بدهد. این می تواند منجر به خوردگی مفصل CV و فرسودگی تسریع شود.

3 – خرابی بوت محور CV

چکمه ترک خورده یا پاره شده به مفصل اجازه می دهد تا روان کننده خود را از دست داده و در معرض آلودگی با شن های ساینده جاده قرار گیرد. این شرایط منجر به سایش سریع و شکست مکانیکی مفصل می شود.

چه مدت می توانید روی یک محور CV بد رانندگی کنید؟

این سوال را نمی توان با تعداد مایل مشخصی پاسخ داد. باقی ماندن در یک محور CV فرسوده قبل از از کار افتادن کامل و قفل شدن آن به میزان سایش زمانی که برای اولین بار هر یک از علائم توصیف شده در بالا را مشاهده می کنید، بستگی دارد.

هنگامی که هر یک از این علائم برای اولین بار تشخیص داده شد، بهتر است خودرو را در اسرع وقت به یک تکنسین خدمات تحویل دهید.

آیا یک محور CV بد می تواند به گیربکس یا دیفرانسیل شما آسیب برساند؟

اگرچه نادر است، خرابی اکسل CV که منجر به شکستن محور می شود، می تواند به گیربکس یا دیفرانسیل خودروی شما آسیب برساند. چنین آسیبی می تواند هزینه قابل توجهی را برای تعمیرات مورد نیاز برای قابل رانندگی کردن مجدد ماشین شما اضافه کند.

هزینه تعویض محور CV

اولین سوالی که باید به آن پاسخ داد این است. آیا جایگزینی فقط اتصال CV خراب مزیتی دارد یا باید کل محور CV (که شامل دو اتصال CV جدید یا بازسازی شده است) جایگزین شود؟

در اکثر موارد، جایگزینی کل محور CV بهترین گزینه است. اگرچه کمی پرهزینه تر از جایگزینی فقط یک مفصل CV است، اما بسیار محتمل است که اگر یکی از کار افتاده باشد، دیگری خیلی عقب نخواهد ماند.

برای جایگزینی یک محور محرک کامل با یک اتصال CV خراب می‌تواند بین 7 میلیون تومان تا حدود 25 میلیون تومان هزینه داشته باشد. حدود دو سوم این هزینه برای نیروی کار است، بنابراین یک کارشناس DIYer ماهر می تواند این خدمات را انجام دهد و مقداری دلار پس انداز کند.

چه مدت می توانید روی یک محور CV بد رانندگی کنید؟

توجه داشته باشید که کل فرآیند مستلزم جداسازی جزئی سیستم تعلیق مرتبط با محور بد است. احتیاط در اینجا این است که برای خودروهای قدیمی‌تر و به‌ویژه برای خودروهای مناطق شمالی که جاده‌های زمستانی نمک زیادی دارند، ممکن است مهره‌ها و پیچ‌های بزرگ روی عناصر تعلیق خورده شده و جدا کردن آنها بسیار دشوار باشد.

با نگهداری از خودروی شخصی خود، استفاده از دفترچه راهنمای تعمیر اکیداً توصیه می شود. نه تنها مراحل تعمیر به تفصیل شرح داده خواهد شد، بلکه گشتاورهای مورد نیاز بست نیز ارائه خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.