علائم و عوامل شکستن اکسل خودرو چیست؟

0

شکستن اکسل ماشین معمولا به‌دلیل تصادفات یا رانندگی با بار سنگین اتفاق می‌افتد. در این شرایط هر چقدر پدال گاز را فشار دهید وسیله‌نقلیه شما حرکتی ندارد؛ چون لاستیک‌ها نمی‌چرخند. برای عیب‌یابی و رفع مشکل باید با علائم شکستن اکسل ماشین آشنا باشید.

اکسل خودرو چیست؟

 قیمت اکسل پراید  قیمت اکسل خودرو  قیمت اکسل ریو  قیمت اکسل عقب ال90  قیمت اکسل عقب کامیون  قیمت اکسل کامل عقب 206  قیمت اکسل عقب سمند  قیمت اکسل پژو پارس  قیمت اکسل عقب رانا  قیمت اکسل مزدا 3  قیمت اکسل پژو 2008  قیمت ژامبون اکسل 405  قیمت اکسل کامل سمند کارخانه  قیمت اکسل کامل دنا پلاس  قیمت اکسل تیبا  اکسل چیست  لیست قیمت اکسل ماشین

اکسل یا همان محور خودرو میله یا شفتی است که یک جفت چرخ را به هم متصل می کند تا آنها را به حرکت درآورد و موقعیت چرخ ها را به یکدیگر حفظ کند. در خودرو، موتور نیرویی را به محور‌ (Axle) وارد می‌کند که چرخ‌ها را می‌چرخاند و خودرو را به جلو می‌برد.

اکسل ماشین از یک میله بزرگ، گیربکس فولادی یا محور محرک تشکیل شده که چرخ‌ها را به سیستم فرمان، موتور و گیربکس متصل می‌کند. وظیفه اصلی اکسل چرخاندن لاستیک‌های اتومبیل شما است. بنابراین خرابی یا شکستن آن می‌تواند به توقف خودروی شما منجر شود.

اگر شما هم سعی دارید دلایل شکستن اکسل ماشین خود را پیدا کنید و برای رفع مشکل دست به‌کار شوید با ما در این مقاله همراه شوید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه بفهمیم اکسل ماشین خراب است؟

نکات کلیدی

اگر یکی از اکسل‌های خودروی شما شکسته باید از ادامه رانندگی اجتناب کنید.
از آنجایی که اتصالات اکسل CV درست در کنار چرخ‌های خودرو قرار دارند هرگونه آسیب به آنها می‌تواند مستقیماً روی رانندگی شما تأثیر بگذارد.
اگر ناگهان احساس کردید وسیله‌نقلیه شما بیش‌ازحد معمول می‌لرزد به این معنی است که اکسل خودرو آسیب دیده است.
اگر هنگام رانندگی صدای تق تق شنیدید اکسل CV خودروی شما دلیل این مشکل است.

اکسل CV خودرو چیست؟

 

قبل از اینکه به بررسی دلایل و علائم خرابی و شکستن اکسل خودرو بپردازیم بهتر است با مکانیزم این قطعه آشنا شویم و بدانیم اکسل خودرو چیست؟

اکسل با سرعت ثابت (CV) نیم‌شفت هم نامیده می‌شود. اکسل میله یا شفتی است که موتور و چرخ‌های خودرو را به‌هم متصل می‌کند.

اکسل به انتقال نیرو و گشتاور تولید شده توسط موتور به چرخ‌ها کمک می‌کند. به این ترتیب حرکت خودرو به جلو، عقب و از یک طرف به سمت دیگر امکان‌پذیر می‌شود. اکسل نقش مهمی در هدایت و توقف خودرو دارد.

زمانی که اکسل خودرو به‌دلیل نقص خراب شود یا بشکند ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد و حتی منجر به تصادف شود. برای مثال اگر راننده نتواند به‌درستی ماشین را هدایت کند ممکن است از مسیر منحرف شده و تصادفات شدیدی رخ دهد.

اکسل CV چیست؟

خودروهای محرک چرخ جلو (FWD) یا چرخ‌های عقب (2WD) با سیستم تعلیق مستقل نیز از این نوع محورهای محرک استفاده می‌کنند.

هر محور CV شامل دو اتصال با سرعت ثابت است، یکی در هر انتهای محور. این اتصالات به انتهای ورودی و خروجی محور محرک متصل می شوند و با سخت افزار دوار مجاور در خط محرکه تراز می شوند.

طراحی اتصال CV به آن اجازه می‌دهد تا توان را از طریق رابط‌های دوار منتقل کند و دو طرف ورودی و خروجی را در سرعت‌ها (یا سرعت‌های) مساوی بچرخاند. از این رو اصطلاح توصیفی “سرعت ثابت” در نام این بخش آمده است.

علائم خرابی اکسل CV

حساس بودن به خودرو در هنگام رانندگی و مانور دادن می تواند به شما کمک کند تا قبل از خراب شدن خودرو در کنار جاده، مشکلات در حال ظهور را شناسایی کنید. به خاطر داشته باشید که هر مشکل محور CV صرفاً نتیجه فرسودگی و خرابی مفصل CV است زیرا خود محور صرفاً یک میله فولادی استوانه‌ای دقیقاً ماشین‌کاری شده است.

نشانه‌های رایج شکستن اکسل ماشین

 علت شکستن اکسل خودرو
 خرابی اکسل عقب 405
 علائم خرابی اکسل سمند
 علائم خرابی اکسل عقب 206
 علائم خرابی اکسل دنا
 اکسل ماشین چیست
 اکسل چیست
 اکسل کینگ لانگ چیست
 انواع اکسل
 دلایل خرابی خودرو
 علت لرزش اتاق خودرو
 محور خودرو چیست
 علت کج شدن چرخ عقب 405
 کج شدن چرخ عقب 206
 علت کج شدن چرخ سمند
 علت کج شدن چرخ جلو پراید

گاهی‌اوقات مشکلات در خودرو بدون هیچ علامت هشداری رخ می‌دهند؛ مانند پنچر شدن لاستیک. اما در مواردی دیگر علائم هشداردهنده‌ای را در خودروی خود مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهند قطعه‌ای خراب شده یا شکسته است.

برای مثال شکستن اکسل خودرو دارای علائمی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛

 اکسل خودروی سمند  اکسل پراید  اکسل 206  اکسل عقب چیست  بلبرینگ اکسل عقب 206  تعمیر اکسل پژو 206  تعمیر اکسل خودرو  خرابی اکسل عقب 405  اکسل چیست  تعمیر اکسل پژو 207  علائم خرابی اکسل دنا  تعمیر اکسل عقب پژو 405  علائم خرابی اکسل عقب 206  انواع صدای خرابی اکسل عقب  علائم خرابی بوش اکسل عقب

علائم شکستن اکسل ماشین

  • حرکت نکردن ماشین
  • لرزش‌های شدید خودرو
  • صدای کلیک
  • نشت گریس
  • صدای زمزمه در زمان پیچیدن خودرو
  • لرزش فرمان
  • صداهای عجیب در سرعت های کم و هنگام شتاب گرفتن
  • انحراف به بیرون لاستیک از پایین چرخ

اگر علائم بالا را هنگام رانندگی مشاهده کردید احتمالا وقت آن رسیده که خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید. در ادامه هر یک از علائم بالا را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

 

۱. حرکت نکردن ماشین

بارزترین نشانه شکستگی اکسل ماشین زمانی است که لاستیک‌های ماشین شما نمی‌چرخند. ممکن است ماشین شما روشن شود؛ اما زمانی که دور می‌زنید صدای بلند موتور را می‌شنوید. در این شرایط هیچ مشکل الکتریکی وجود ندارد، چراغ هشدار داشبورد روشن نیست فقط نمی‌توانید حرکت کنید.

۲. لرزش‌ شدید خودرو

مشکلات شفت اکسل اغلب باعث لرزش‌های شدید خودرو هنگام چرخش، شتاب‌گیری یا کاهش سرعت می‌شود. اکسل نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌ها و فرمان انتقال می‌دهد. اختلال در این اتصال مانند شکستگی اکسل‌ها یا اتصالات CV به رانندگی پرخطر منتهی خواهد شد.

ارتعاشات ناشی از مشکلات اکسل معمولاً در تمام خودرو احساس می‌شود؛ اما معمولا در فرمان قوی‌تر است. وقتی این علائم نگران‌کننده را در ماشین خودتان مشاهده کردید آن را در اسرع‌وقت به تعمیرگاه ببرید تا توسط متخصص بررسی شود.

۳. شنیده شدن صدای کلیک

یکی دیگر از علائم رایج شکستن اکسل ماشین صدای بلند کلیک هنگام چرخش یا شتاب خودرو است. اگر اکسل خودرو فرسوده شده باشد شل شدن اتصال CV می‌تواند باعث این صدای کلیک شود.

اتصالات CV چرخ‌ها را به اکسل‌ها، گیربکس و میل محرک متصل می‌کنند. زمانی که این اتصالات فرسوده شوند صدای کلیک بسیار بلندی را از خودرو می‌شنوید. به‌خصوص زمانی که ماشین در حال چرخش تند و سریع است.

در بیشتر موارد صدا در سمت اکسل معیوب بلندتر است؛ بنابراین تشخیص اینکه کدام اکسل باعث مشکل شده آسان‌تر می‌شود. صدای کلیک ماشین نشانه خوبی نیست و باید هر چه سریع‌تر برای عیب‌یابی خودرو اقدام کنید.

۴. صدای زمزمه در زمان پیچیدن خودرو

صدای زمزمه می‌تواند یکی دیگر از علائم شکستن اکسل ماشین شما باشد. اکسل‌های CV بدون روانکاری مناسب عملکرد خوبی نخواهند داشت. اگر اتصالات یا اکسل را به‌اندازه کافی روغن کاری نکنید صدای بلندی شبیه به زمزمه یا غرغر از آن‌ها تولید می‌شود.

صدای زمزمه هشداری در مورد آسیب دیدن چرخ دنده‌ها یا بلبرینگ چرخ‌ها به‌دلیل عدم روغن‌کاری کافی است. به‌محض اینکه صدای زمزمه شنیدید باید ماشین توسط متخصص بررسی شود. شکستن اکسل ماشین می‌تواند به تصادفات جدی رانندگی منجر شود.

۵. نشتی گریس و روغن

تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو دلایل روشن شدن چراغ چک تشخیص انواع صدای موتور دلایل روغن ریزی موتور مکانیک پراید آدرس تعمیرگاه های تهران

در ادامه بررسی علائم شکستن اکسل ماشین، به نشتی گریس می‌رسیم. نشتی گریس سومین علامت رایج شکستن اکسل ماشین است. برای بررسی مشکل به زیر خودرو و روی لاستیک‌ها نگاه کنید تا متوجه شوید که آیا گریس خارج می‌شود یا خیر.

گریس ممکن است از بوت CV خارج شود. بوت CV قطعه لاستیکی اکسل است که اتصال CV را می‌پوشاند و باعث روانکاری آن می‌شود. اگر بوت CV حاوی گریس نباشد روغن‌کاری لازم برای عملکرد روان ایجاد نخواهد شد.

اگر این مشکل به‌سرعت رفع نشود در آینده به مشکلات جدی‌تر اکسل منجر خواهد شد. در بسیاری از موارد، دیدن نشتی گریس به این معنی نیست که اکسل خودروی شما آسیب دیده است. با این‌حال بهتر است در اسرع‌وقت به این مشکل رسیدگی کنید تا از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری شود.

دلایل شکستن اکسل ماشین

اجرت تعمیر اکسل 206 اجرت تعویض بوش اکسل پراید اکسل عقب چیست بلبرینگ اکسل عقب 206 تعمیر اکسل عقب پراید علائم خرابی اکسل عقب 206 علائم خرابی بوش اکسل عقب مشکلات اکسل چیست وظیفه اکسل در خودرو اکسل خودروی سمند اکسل چیست آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

به‌طورکلی خودروهای معمولی دارای دو اکسل و خودروهای بزرگتر دارای چهار اکسل هستند. اکسل‌ها به چرخ‌ها متصل می‌شوند و شفت‌های مرکزی هستند که چرخ‌ها را می‌چرخانند. هیچ وسیله ‌نقلیه‌ای بدون اکسل حرکت نمی‌کند و شکستن آن می‌تواند عواقب جدی به‌دنبال داشته باشد.

بدون اکسل‌ها که نیرو تولید می‌کنند چرخ‌های وسیله‌نقلیه شما نمی‌چرخند. در ادامه با مهم‌ترین دلایل شکستن اکسل خودرو بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • تصادف اتومبیل به‌حدی شدید است که باعث آسیب به چرخ شود
  • فرسودگی قطعات فلزی به‌دلیل زنگ‌زدگی و شکنندگی در خودروهای قدیمی‌تر و مسافت‌های بالاپ
  • شرایط جاده‌ای که به اکسل‌ها فشار وارد می‌کند مانند دست‌اندازها و چاله‌های بزرگ
  • بارگیری بیش‌ازحد وسایل‌نقلیه با بار یا مسافر بیش از ظرفیت آن

رانندگی با احتیاط در جاده‌های ناهموار و بارگیری خودرو تا حد ظرفیت، احتمال شکستن اکسل ماشین را به حداقل می‌رساند. رانندگی روی دست‌اندازها، چاله‌ها و سرعت‌گیرها با سرعت بالا به سیستم تعلیق وسیله‌نقلیه فشار می‌آورد و می‌تواند به شکستن اکسل ماشین منجر شود.

جمع‌بندی

شکستن اکسل ماشین چندین علامت هشداردهنده دارد. نشتی گریس، لرزش ماشین، صدای زمزمه یا کلیک از مهم‌ترین علائم شکستن اکسل ماشین هستند. شایع‌ترین علت شکستن اکسل خودرو کمبود گریس است. به این معنی که قطعه به‌اندازه کافی روغن‌کاری نشده است.

برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر باید علت شکستن اکسل ماشین را هر چه سریع‌تر پیدا و رفع کنید. بهتر است بررسی‌های بیشتر را به تعمیرکار بسپارید. با این کار از خرابی‌های جدی‌تر و هزینه‌های بیشتر در آینده پیشگیری خواهید کرد.

اگر اکسل خودرو آسیب ببیند چه اتفاقی می‌افتد؟

اکسل، نیرو و گشتاور را برای چرخاندن چرخ‌ها انتقال می‌دهد؛ بنابراین شکستن آن به توقف خودروی شما در مسیر منتهی خواهد شد. در این شرایط اکسل در محل اتصال شکسته و اگر روی گاز پا بگذارید و موتور روشن باشد چرخ‌ها نمی‌چرخند.

وقتی اکسل CV از کار بیفتد چه اتفاقی می‌افتد؟

اتصالات CV شکسته قابل تعمیر نیستند و فقط بوت CV را می‌توان تعمیر کرد. اگر اتصالات CV به‌طور کامل از کار بیفتند خودرو شتاب نمی‌گیرد. چون ابزاری برای انتقال گشتاور به محور محرک یا چرخ‌ها ندارد.

شکستن اکسل خودرو چه عواقبی دارد؟

شکستن شفت اکسل اغلب باعث ایجاد لرزش‌های شدیدی در خودرو هنگام چرخش، شتاب‌گیری یا کاهش سرعت می‌شود. اکسل نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌ها و فرمان انتقال می‌دهد. بنابراین خرابی آن به عدم چرخش لاستیک‌ها و خطرات جدی‌تر منتهی خواهد شد.

منبع:آچاره

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.