نحوه دریافت گواهینامه موتورسیکلت در یک روز

0

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس‌ راهور فراجا مراحل ثبت نام تا اجرای آزمون دریافت گواهینامه آسان موتورسیکلت را تشریح کرد.

علی ۴۵ ساله پیک موتوری می‌گوید من که نمی‌توانم یک ماه از کار و زندگی‌ام بزنم و یکی دو میلیون تومان هم خرج کنم که بروم و گواهینامه بگیرم؛ اصلا گواهینامه می‌خواهم برای چه! هروقت پلیس را ببینم دور زده و از یک کوچه دیگر رفته و به مقصد می‌رسم.

نداشتن گواهینامه مهمترین دغدغه این روزهای موتورسواران است آن هم برای جمعیتی حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که موتور دارند و گواهینامه ندارند!

هر بار هم یک بهانه می‌آورند. یکی می‌گوید هزینه‌اش بالا است آن یکی می‌گوید آزمونش سخت است، دیگری شرکت در کلاس‌های آموزشگاه را طولانی و وقت‌گیر می‌داند و … همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا کمتر از نصف جمعیت بالغ بر ۱۲ میلیونی موتورسیکلت داران که برای‌شان هویت و پلاک صادر شده، گواهینامه داشته باشند؛ چرا که براساس آمار پلیس راهور فقط ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار گواهینامه موتورسیکلت در کشور صادر شده و حدود ۶.۵ میلیون نفر موتورسوار که دارای موتور هستند گواهینامه ندارند.

موتورسیکلت وسیله‌ای ارزان، آسان، در دسترس، مقرون به صرفه و مورد علاقه جوانان است که به راحتی ترافیک را دور زده و جدای از تفریح، وسیله‌ای مهم برای کسب و کار شده است؛ از مسافربری گرفته تا پیک و بار و … .

موتورسیکلت در کنار مزایایش اما معایبی هم دارد؛ چرا که با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، تعادلش را از دست داده و احتمال بروز حوادث در آن زیاد است.

براساس آمار پزشکی قانونی بیشترین سهم تصادفات در معابر شهری متعلق به موتورسواران بوده و آمار جان‌باختگان حوادث ترافیکی موتورسواران نیز بالاست و متأسفانه درصد قابل توجهی از جانباختگان این حوزه در بازه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال هستند.

ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از تصادفاتی که برای موتورسواران به وقوع می‌پیوندد راکبان به دلیل نداشتن گواهینامه نمی‌توانند از بیمه استفاده کنند و باید دیون طرف مقابل و هزینه‌های از کار افتادگی و نقص عضو و … را از جیب خود بپردازند.

همه این موارد دست به دست هم داد تا پلیس راهور با تحلیل داده‌ها، روشی جدید را برای آموزش قانونمند موتورسواران به مرحله اجرا گذاشت.

آگاهی از آخرین روند ثبت‌نام، شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه موتورسیکلت و … مواردی بود که ما را بر آن داشت تا با رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا «سرهنگ احمد کرمی‌اسد» به گفت‌وگو بنشینیم.

مراحل دریافت یک روزه گواهینامه موتورسیکلت

* ارائه گواهینامه آسان در ۱۱۰ آموزشگاه کشور

** جناب سرهنگ؛ از طرح گواهینامه آسان بگویید؛ در حال حاضر چند آموزشگاه برای آموزش این طرح به میدان آمده‌اند و مهمترین شرط لازم برای دریافت این گواهینامه چیست؟

طرح گواهینامه آسان در راستای آموزش به دارندگان موتورسیکلت فاقد گواهینامه با تدبیر سردار رادان و پیشنهاد سردار هادیان‌فر با مشارکت تعدادی از آموزشگاه‌های موتورسیکلت در ۲۲ استان کشور به مرحله اجرا گذاشته شد.

در این طرح تعداد ۱۱۰_۱۰۰ آموزشگاه موتورسیکلت از میان ۲۰۷ آموزشگاه موجود در کل کشور با پلیس راهور فراجا همکاری کرده و برای اجرای طرح گواهینامه آسان به میدان آمدند و تهران بزرگ نیز با همکاری ۲ آموزشگاه در بین ۱۹ آموزشگاه موجود موتورسیکلت در پایتخت در صدر آموزش و آزمون گواهینامه آسان قرار گرفت.

باید گفت در تهران ۸ آموزشگاه دیگر نیز برای شرکت در این طرح به پلیس راهور پیشنهاد داده‌اند که بعد از طی مراحل اداری و قانونی طی روزهای آینده به چرخه طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت اضافه می‌شوند.

باید گفت تا قبل از اجرای این طرح در کشور حدود ۱۸۰ آموزشگاه موتورسیکلت وجود داشت اما هیچ استقبال و تمایلی برای مراجعه متقاضیان دریافت گواهینامه موتورسیکلت وجود نداشت.

موتورسواران می‌گفتند فرآیند گواهینامه هزینه‌بر است؛ چرا که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه داشت.

از طرفی آزمون نظری، عملی و مراجعه به پزشک زمان‌بر بود و چند ماه فرصت افراد را می‌گرفت؛ همچنین سختی در مراحل آزمون‌ نظری و عملی آموزشگاه ‌ها باعث شده بود که راکبان موتورسیکلت تمایلی به دریافت گواهینامه موتورسیکلت نداشته باشند؛ اما اجرای طرح گواهینامه آسان باعث شد که تعداد متقاضیان برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت تا آنجا افزایش یابد که تعداد آموزشگاه‌های موتورسیکلت از ۱۸۰ واحد به ۲۰۷ آموزشگاه در کشور رسید؛ هرچند که هنوز هم تعداد زیادی برای شرکت در آزمون گواهینامه آسان در صف انتظار قرار دارند.

* گام اول: مراجعه به سایت آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان

** جناب سرهنگ؛ فرد متقاضی دریافت گواهینامه آسان در مرحله اول به کجا باید مراجعه کند؛ حضوری است یا به صورت مجازی است؟

پلیس راهور یک پلتفرم در قالب یک آموزشگاه موتورسیکلت طراحی کرده که البته یک زیرساخت است؛ متقاضیانی که می‌خواهند گواهینامه آسان دریافت کنند باید به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» مراجعه کرده و در آن مراحل ابتدایی ثبت‌نام را انجام دهند.

* شرط اصلی دریافت گواهینامه آسان موتورسیکلت، داشتن موتور است یا به نام خود یا به نام والدین

بعد از ثبت نام اولیه، سیستم به صورت هوشمند احراز هویت فرد را بررسی می‌کند؛ بعد از احراز هویت از آنجا که شرط دریافت گواهینامه آسان داشتن موتورسیکلت است اطلاعات موتور باید در سامانه ثبت شود از جمله پلاک و VIN؛ اما اگر موتورسیکلت به نام خود فرد نباشد و به اسم والدین فرد متقاضی باشد هم سیستم قبول می‌کند.

بعد از این مرحله همکاران بنده در پلیس راهور از طریق سیستم شماره گذاری اصالت موتورسیکلت را بررسی می‌کنند و طی پیامکی این مورد را به فرد متقاضی اطلاع می‌دهند؛ اگر مورد و مسأله‌ای هم بوجود آید باز هم در پیامک به فرد اطلاع داده می‌شود تا رفع مشکل کند.

* دریافت گواهینامه آسان موتورسیکلت فقط با ۵۷۰هزار تومان!

به محض تأیید اصالت موتورسیکلت، فرد متقاضی در سیستم به درگاه پرداخت آنلاین بانکی هدایت می‌شود و در این مرحله ۵۷۰ هزار تومان برای تمامی هزینه‌های جاری پرداخت می‌کند از جمله هزینه آزمون‌ها، ویزیت پزشک، دیون دولتی و … که این قیمت حدود یک سوم مبلغ دریافت گواهینامه در روش جاری و ساری در کشور است.

بعد از واریز مبلغ، فرد متقاضی باید استان و شهر خود را انتخاب کند؛ سپس اسامی آموزشگاه‌های موتورسیکلت مجری طرح گواهینامه آسان روی صفحه نمایان می‌شود و متقاضی باید با انتخاب یک آموزشگاه وارد برنامه زمان‌بندی آن شده و روز و ساعت مدنظر خود را برای آزمون مشخص کرده و به نوعی نوبت اخذ کند.

در مرحله بعدی فرد سر نوبت رزرو شده در ساعت معین به آموزشگاه مشخصی که خودش انتخاب کرده مراجعه می‌کند.

در هنگام مراجعه به آموزشگاه براساس هماهنگی‌های که به طور سیستمی انجام شده است ابتدا پزشک مستقر در آموزشگاه، بحث سلامت فرد را کنترل کرده و نتیجه معاینه و بررسی را همان لحظه در سیستم ثبت می‌کند.

بعد آن بلافاصله فرد هدایت می‌شود تا مدیر آموزشگاه را ببیند و گواهی مهارتش تأیید شود. بعداز آن هم برای آزمون آماده می‌شود یعنی همانجا و همان روز برای آزمون نظری وقت می‌گیرد که آیا در همان آموزشگاه آزمون بدهد یا در جایی دیگر؛ بعد از انتخاب محل، برای آزمون نظری اقدام کرده و یک افسر پلیس راهور مستقر در محل آموزشگاه از متقاضی به صورت شفاهی آزمون نظری گواهینامه را پرسیده و وی را مورد سنجش قرار می‌دهد.

در صورت قبولی فرد در آزمون نظری، متقاضی برای شرکت در آزمون عملی هدایت و راهنمایی می‌شود؛ بدین صورت که در همان روز در حضور افسر پلیس راهنمایی و رانندگی آزمون عملی را داده و مهارت سنجی انجام می‌شود و در صورت قبولی در آزمون عملی در نهایت فرد متقاضی موفق به دریافت گواهینامه می‌شود.

* قبولی ۹۵ درصدی متقاضیان دریافت گواهینامه آسان در آزمون عملی

** جناب سرهنگ در این روند درصد قبولی‌ها از چه قرار است؟

۹۶ درصد مراجعه‌کنندگان تاکنون در آزمون نظری و ۹۵ درصد نیز در آزمون عملی پذیرفته شده‌اند.

باید گفت در طرح گواهینامه آسان شرایط برای دریافت گواهینامه سهل و هموار شده است.

* تهرانی‌ها صدرنشین متقاضیان دریافت گواهینامه موتور

**بفرمایید تا به امروز چه تعداد مالک موتورسیکلت برای اخذ گواهینامه آسان در سیستم ثبت‌نام کرده و چند نفر در انتظار قرار دارند؟

بالغ بر ۵۰ هزار نفر تا این لحظه خدمات گواهینامه آسان را دریافت کرده که تهرانی‌ها صدرنشین بوده‌اند.

در حال حاضر نیز فقط ۹ هزار نفر در دو مرکز در تهران در نوبت شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه آسان هستند اگرچه هر روز از ۸۵۰ نفر آزمون گرفته می‌شود.

* اجرای طرح گواهینامه آسان در ۲۲ استان

** طرح گواهینامه آسان در کدام استان‌ها اجرایی شده و اجرای این طرح تا چه زمانی ادامه دارد؟

باید به اطلاع مردم شریف برسانم که مدت اجرای طرح گواهینامه آسان محدود است پس بهتر است متقاضیان هرچه زودتر برای شرکت در آزمون‌ها و دریافت گواهینامه موتورسیکلت مراجعه کنند.

در حال حاضر در ۲۲ استان کشور اعم از تهران، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه، همدان، کیش، خراسان رضوی، خراسان جنوبی،‌ خراسان شمالی، گلستان، گیلان، قم ، قزوین، مرکزی، البرز، ویژه غرب استان تهران و اردبیل آموزشگاه‌های موتورسیکلت طرف قرارداد با پلیس راهور مبنی بر اجرای طرح صدور گواهینامه آسان فعال هستند.

متقاضیان توجه داشته باشند که ابتدا به سایت مراجعه کرده و ببینند که شهر مورد نظر آنها دارای آموزشگاه موتورسیکلت تحت قرارداد با پلیس راهور دارد یا خیر.

* ۵ مرحله احراز هویت؛ مانع از تقلب و جازنی افراد شدیم

** آیا طرح گواهینامه آسان به جز قیمت کم و مدت‌زمان یک روزه مراحل از ثبت نام گرفته تا پزشک و آزمون نظری و عملی، مزیت دیگری هم دارد؟

بله، در این طرح پنج مرحله احراز هویت انجام شده و بدین ترتیب از جازنی و تقلب افراد در هنگام آزمون جلوگیری می‌شود.

بدین ترتیب که هنگام ثبت‌نام در سیستم افرا احراز هویت می‌شوند، در مراحل بعدی هم با مراجعه متقاضی به پزشک مورد اعتماد، مدیر آموزشگاه و همچنین برگزاری آزمون زیر نظر افسر آزمون عملی و نظری مانع از تقلب و حضور دیگر افراد به جای متقاضی اصلی می‌شویم که مجموعا پنج مرحله‌ می‌شود.

* شرکت با موتورسیکلت شخصی در آزمون عملی آموزشگاه!

** جناب سرهنگ برخی متقاضیان از این گله‌مند هستند که موتورهایی که برای آزمون به کار برده می‌شوند کارآیی لازم را نداشته و مانع از اجرای درست مهارت افراد می‌شوند. در این زمینه پلیس راهور چه تدبیری اندیشیده است؟

هیچ مانعی برای انجام آزمون با موتورسیکلت شخصی نیست.

در حال حاضر فرد متقاضی دریافت آزمون گواهینامه آسان می‌تواند برای آزمون عملی از موتورسیکلت خود استفاده کند اگرچه در محل آموزشگاه نیز موتورسیکلت برای اخذ آزمون از متقاضیان وجود دارد.

* با یک درخواست ساده مجوز دایر کردن آموزشگاه موتورسیکلت بگیرید

**جناب سرهنگ، برخی متقاضیان بعد از ورود به سامانه و وارد کردن نام استان و شهرستان، آموزشگاه موتورسیکلت برای ثبت نام و شرکت در آزمون گواهینامه موتورسیکلت نمی بینند.علت چیست و پلیس راهور در این زمینه چه تدبیری دارد؟

در شهرستان و استان‌هایی که علیرغم ابلاغ پلیس و مساعدت در ایجاد آموزشگاه موتورسیکلت، هنوز آموزشگاهی دایر نشده است متقاضیان می‌توانند مجوز ایجاد آموزشگاه موتورسیکلت را با شرایط سهل و آسان از سوی پلیس راهور دریافت کنند؛ آن هم با ارائه یک درخواست ساده به پلیس راهور محل موردنظر،فرق هم ندارد که در کدام نقطه از کشور باشند؛ چراکه پلیس تمام تلاشش این است که شرایط سهل و آسان را برای ارائه خدمات به شهروندان در پیش بگیرد.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.