روش های طبیعی برای کنترل قند خون

0

برخی از افراد فکر می‌کنند که برای هر بیماری خود باید به پزشک مراجعه کنند و با مصرف قرص های شیمیایی به درمان و کنترل آن بپردازند.اما در این بخش از مجله آرگا به بیان چند روش موثر و طبیعی درباره کنترل قند خون پرداخته ایم.

گفتنی است که برای هر بیماری که در بدن وجود دارد، نیاز به مصرف دارو و قرص های شیمیایی برای پایین نگه داشتن قند خون نمی باشد. بلکه  با ویرایش تغذیه و پیش گرفتن سبک زندگی سالم می توان به رفع و رهایی از آن دست پیدا کرد بنابراین اگر شما نیز به دنبال راهکارهای طبیعی به منظور کنترل قند خون هستید بهشما دوستان عزیز پیشنهادمی کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

در ادامه این مطلب با بیان روش های موثر و طبیعی برای پایین آوزدن قند خون بالا پرداخته شده است. قابل به ذکر است که با دارا بودن رژیم غذایی بدون قند، علاوه بر کاهش وزن می توان بیماری های منشا گرفته از آن را نیز از بین برد.

همانطور که می دانید دیابت از آن دسته بیماری هایی می باشد که باید بلافاصله درمان شود در غیر این صورت ممکن است جان فرد بیمار را به خطر بیندازد که قند خون بالا همراه با یک سری علایم است که در ادامه با این نشانه آشنا خواهید در صورت بروز این علایم بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید نا اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهد.

  • احساس تشنگی
  • احساس گرشنگی
  • احساس خستگی، خواب آلودگی و کمبود انرژی در طول روز
  • تغییر در بینایی
  • احساس ادرار دائمی

راهکارهای کنترل قند خون

امروز بیماری دیابت نوع دو به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است. اما آیا می دانستید که نه فقط قابل پیشگیری است، بلکه قابل درمان نیز می باشد. گفتنی است اگر از بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، در این بخش از مجله آرگا به بیان نکات مفید در مورد نحوه پایین آمدن و کنترل و ثابت داشتن قند خون در میزان مناسبی پرداخته ایم، که می توانید آن ها را مطالعه نمایید.

در این مورد از بیماری نیز برخی افراد وجود دارند که به طور ژنتیکی و وراثت در معرض خطر ابتلا به آن هستند. این مشکل امروز به طور عمده به صورت یک اختلال در سبک زندگی به شمار می‌رود، را می توان با تغییر در سبک آن یاد بگیرید که چگونه آن را بدون مصرف داروهای شیمیایی و مراجعه به پزشک، به درمان خود بپردازید. در مورد مصرف قرص های شیمیایی دیابت قابل ذکر است که درمان آن به صورت موقت می باشد و تاثیر دائمی در عملکرد های بدن نمی گذارد.

ایجاد تغییرات مثبت در نحوه خوابیدن، خوردن و فعالیت ها، همچنین مدیریت استرس اضطراب که مهم ‌ترین عامل می باشد می تواند اولین گام موثر در پیش گرفتن سبک زندگی سالم باشد. با مطالعه دقیق این مقاله می توانید، با به کار گرفتن آن، علاوه بر کنترل قند خون به سلامتی و بهبود دیگر عملکرد های بدن خود بپردازید.

روش های موثر در کنترل قند خون

در ادامه این بخش ۱۷ روش طبیعی در کاهش و کنترل قند خون را بدون هیچ درمان دارویی و قرص های شیمیایی، مطالعه خواهید کرد.

عرق شنبلیله

یکی از راهکارهای طبیعی به منظور پایین آوردن قند خون بالا عرق شنبلیله است که باید با معده پر استفاده شود و به منظور پیشگیری از بروز حساسیت در برخی از افراد بهتر است پیش از استفاده با پزشک مشورت نمایید.

گوجه فرنگی

استفاده از گوجه فرنگی کمک زیادی به پایین آوردن قندخون بالا در افراد می کند از این رو، مصرف گوجه فرنگی را در برنامه غذایی افراد دیابتی بگنجانید زیرا دارای ماده به نام لیکوپن می باشد که سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و انواع سرطان ها می شود و نقش مهمی در کنترل این بیماری نیز ایفا می کند.

خط زدن کربوهیدارت از برنامه غذایی

برنامه غذایی که در سطر آن کربوهیدرات‌های فرآوری شده می باشد، به افزایش میزان قند در بدن شما می پردازد. به این صورت که همه کربوهیدرات ها در هضم به قند تبدیل می‌شود، که در نهایت  منجر به افزایش قند خون و افزایش وزن مفرط می شود. در اولین گام  باید به خط زدن کربوهیدرات در برنامه غذایی خود بپردازید.

به طور معمول برای افراد دیابتی یک رژیم غذایی با چربی و کربوهیدرات کم توصیه می‌شود. به صورت ایده‌ آل تنها ۱۰ درصد کالری روزانه شما باید از کربوهیدرات ها دریافت شود، همچنین برنامه غذایی مناسب برای افراد دیابتی مواردی می باشد، که در ادامه ذکر می شود:

  1. سبزیجات تازه
  2. میوه ها
  3. دانه و غلات کامل
  4. برنج قهوه ای
  5. کوینوا
  6. گندم سیاه
  7. دانه های کامل

مصرف چربی های خوب و مناسب

سوالی که در این زمان ممکن است بپرسید، این است که بدون مصرف کربوهیدرات چگونه می توان انرژی روزانه را تامین کرد؟ باید گفت که در این مرحله چربی ‌های خوب وارد بدن می شوند. چربی هایی که اسیدهای چرب امگا ۳ آن را  تامین می کنند. در این صورت نه تنها برای مدت طولانی سیر می مانید، بلکه به بهبود عملکرد های قلبی و سلامت آن منجر می شوید.

منابعی که به عنوان چربی خوب شناخته شده اند و می توانید به جای قند ها از آن استفاده کنید، شامل مواردی می باشد که در ادامه ذکر می شود:

  1. روغن زیتون
  2. روغن نارگیل
  3. آواکادو
  4. آحیل
  5. ماهی های روغنی

روزه گرفتن های متولی به میزان مناسب

چیزی که پزشکان توصیه می کنند روزه داری به صورت متوالی است که در بهبود فرآیند حساسیت انسولین و پایین آمدن و کنترل قند خون، موثر است. در عصر امروز علم ثابت کرده است که تنها چیزی که می خورید مهم نیست، بلکه نحوه خوردن و زمان مصرف آن می باشد، که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این باره قابل به ذکر است که روزه گرفتن یک استراتژی ساده به حساب می ‌آید. به این صورت که در طول ۲۴ ساعت ۱۲ ساعت آن را غذا بخورید، و در ۱۲ ساعت دیگه هیچ چیزی مصرف نکنید. پیش گرفتن این ریتم غذایی به شما اجازه می دهد تا بدن در پیروی از عملکرد به خوبی واکنش نشان دهد. همچنین با تحریک سلول های کمک کننده می توان به ترشح بیشتر انسولین پرداخت.

در مصرف وعده های غذایی دقت کنید

مصرف بیش از حد مواد غذایی در بالا بردن قند خون بسیار اثر گذار است، و در نهایت به بیماری دیابت منجر می شود. یکی از روش های ساده و آسان برای کاهش سطح قند خون، خوردن میزان غذای کمتر است. منظور از این حرف کم خوری و گرسنگی دادن به خود نیست، بلکه فقط ایجاد تعادل در مصرف غذا و خوردن دانه ها، پروتئین ها و چربی های مورد نیاز بدن می باشد.

در هنگام غذا خوردن بهتر است، تعادل را ایجاد کنید و به آرامی غذا بخورید، و آن را به آسانی بجوید، تا به مغز شما اطلاعات مناسب منتقل شود. اگر غذا خود را بدون هیچ فکری ببلعید، لازم به ذکر است که خیلی بیش از آن چیزی که محتاج هستید، مصرف می کنید.

در برنامه غذایی خود، فیبر قرار دهید

قابل به ذکر است که گنجاندن فیبر در رژیم غذایی خود، به مراتب جذب قند و شکر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بدن شما فیبر را با سرعت کمتری هضم می کند و به  تدریج سطح قند خون را در بدن افزایش می‌دهد، به همین دلیل به کنترل قند خون در بدن منجر می‌شود. مصرف مواد غذایی و خوراکی هایی همچون: میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا و غلات سبوس دار، جو، در افزایش میزان فیبر در بدن بسیار موثر است.

مصرف ویتامین به میزان کافی

همان طور که می دانید مصرف ویتامین و دریافت آن به میزان کافی در افزایش ایمنی بدن بسیار موثر است،  از دیگر توانایی های آن ترشح انسولین می باشد. این فرایند در حفظ قند خون بدن بسیار موثر است، و میزان آن را در سطح مناسبی قرار می دهد. بهترین ویتامین ها برای افراد مبتلا به دیابت شامل موارد زیر می باشد:

مصرف پروبیوتیک در طول روز

طبق تحقیقات انجام شده پروبیوتیک تاثیر بسیار مهم برای کاهش گلوکز و ترشح میزان مناسبی از انسولین و همچنین مقاومت آن در برابر بیماران دیابتی می باشد. این فرایند که معده سالم را هدایت می‌کند، در متابولیسم گلوکز نیز عملکردی بسیار موثر دارد.

کاهش وزن بدن

طبق مطالعات انجام شده و نظریه پزشکان در افراد مبتلا به دیابت باید به کاهش وزن خود برسند. این طور که مشاهده شده است این افراد با از دست دادن وزن معادل ۱۰ الی ۱۵ درصد می توانند سطح آمادگی جسمانی خود را بهبود موثر ببخشند. کاهش وزن که در کاهش سطح hba1c تاثیر دارد، در سلامتی قلبی و عروقی نیز بهبود به‌سزایی دارد. قابل ذکر است اگر چربی و اضافه وزن شما در محدوده شکم باشد، باید مصرف غذایی خود را کاهش دهید. همچنین مصرف کربوهیدرات و چربی های سالم همراه با کنترل مقدار غذایی به شما در کاهش وزن کمک به سزایی می کند.

ورزش کردن به صورت منظم

گفتنی است که نباید از ورزش کردن راهی برای کاهش وزن خود استفاده کنید، بلکه باید از آن برای نظم دادن به حساسیت انسولین خود بهترین بهره را ببرید. طبق مطالعات انجام شده آموزش مقاومت همراه با آموزش ایروبیک، به دفع گلوکز در دیابت نوع ۲ افزایش بسیاری وجود دارد همچنین حساسیت های بهبود یافته انسولین مربوط به کوچک کردن شکم و چربی در نهایت به تراکم ماهیچه ها می پردازد.

شب را به راحتی و خوبی بخوابید

هیچ وقت انرژی که خوابش را به شما هدیه می دهد، دست کم نگیرید. قابل به ذکر است که خواب ناکافی در شب شیوه مشابه در مقاومت انسولین را بسیار کاهش می دهد. این عمل در نهایت منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود. برای کنترل قند خون باید خواب خوبی را تجربه کنید، به این ترتیب متابولیسم شما سطح گلوکز را بهبود ببخشد. این کار همچنین به شما انگیزه می‌دهد تا با رژیم غذای خود پیش بروید و به مرور به ورزش و تمرین بپردازید.

استرس و اضطراب را از خود دور کنید

استرس از نظر جسمی، چه روحی و عاطفی به ایجاد تغییر در میزان قند خون بدن می ‌پردازد هیچ وقت اجازه ندهید که استرس شما را از درون نابود کند. در این رابطه قابل به ذکر است که استرس علائم دیابت را در شما افزایش می دهد. یکی از بهترین روش ها برای مدیریت استرس و اضطراب تمرین یوگا و مدیتیشن به صورت مرتب است.

ترک کردن سیگار

در افراد مبتلا به دیابت سیگار کشیدن مهم ترین امردر افزایش قند خون می باشد. قابل به ذکر است که نیکوتین موجود در سیگار به مقاومت انسولین می پردازد. این عمل نه تنها کنترل قند خون را به مراتب سخت ‌تر می ‌کند، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی و غیره را افزایش می دهد.

استفاده از روغن های گیاهی و دارچین

روغن های ضروری در افزایش و شدت انسولین بسیار تاثیرگذار می باشند. همچنین برخی از روغن های ضروری به کاهش شدت دیابت نیز کمک به سزایی می کنند. همچنین در کاهش وزن می توان تاثیرات چشمگیری را نیز مشاهده کرد. در این رابطه می توانید از پوست دارچین، روغن ضروری نعناع، روغن دانه گشنیز و روغن اسانس داوانا کمک بگیرید.

دارچین را می توان به بیشتر مواد غذایی و شیرینی ها اضافه کرد. همچنین تهیه کیک و کلوچه به همراه دارچین امروزه بسیار رواج دارد. همچنین برخی افراد مقداری از دارچین را بر روی بستنی و دسر های پایه شیر خود می ریزند، که از خوردن آن نیز لذت بسیاری کسب می کنند. همچنین با مصرف کاکائو، وانیل، نارگیل، شیر و یا خامه طعم بسیار خوبی دارچین به خود می‌گیرد. قابل ذکر است که برخی از افراد از این ادویه در طعم دار کردن گوشت و ماهی خود و غذاهای روزانه خود استفاده می کنند.

در مورد دیگر دارچین را می‌توانید به اسموتی ها و نوشیدنی هایی که با شکلات درست شده اند، اضافه کنید. اضافه کردن روغن دارچین در رژیم غذایی و سبک زندگی خود تاثیر به سزایی در سلامتی شما می گذارد. توصیه ما به شما مصرف روزانه از این روغن می‌باشد، اما قابل ذکر است که مواظب باشید تا روغن هایی اسانس مصنوعی خریداری نکنید.

مصرف گیاه و سبزیجات تازه را در طول روز فراموش نکنید

قابل به ذکر است که برخی گیاهان و ادویه جات به طور طبیعی قند خون را کاهش می‌دهد، و استفاده از این موارد در رژیم غذایی دیابت در نهایت بر افزایش سطح انسولین و کنترل قند خون منجر می شود. مصرف جینسینگ و زغال اخته نیز در کاهش این بیماری تاثیر به سزایی دارد، و دارچین را نیز می‌توان با مصرف به تاثیرات که بر سلامتی می گذارد، پی برد.

مصرف مکمل های رژیمی

افزایش مصرف مکمل‌های غذایی که توانایی بدن شما را برای استفاده از انسولین بالا می‌برند، پر کاهش قند خون تاثیر به سزایی دارد. همچنین این امر در ثابت نگه داشتن مقدار آن اثر چشمگیری دارد.

منبع : آرگا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.