قیمت احتمالی خودروهای لادا روسی در ایران

0

لادا نه خودروی لاکچری است، نه قرار است در دسته گران‌قیمت‌ها قرار بگیرد. قیمت مدل‌های ارائه شده در ایران در مبدا معادل ۲۵۰ میلیون تا ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. این ادعایی است که برخی از فعالان بازار خودرو مطرح کرده‌اند و جلوتر از مسئولان دولت به پیشواز محصول بدون بازار روسیه رفته‌اند.

 قیمت لادا وستا  مشخصات لادا وستا  خودرو لادا مال کجاست  قیمت خودروی لادا در ایران  قیمت خودرو لادا  نمایندگی لادا در ایران  واردات لادا به ایران  قیمت لادا نیوا  مشخصات لادا نیوا

شاید اگر مبنای نرخ ارز واردات لادا به شیوه تخصیص ارز به چای دبش باشد لادای ۲۵۰ میلیون تومانی منطقی به نظر برسد، اما با دلار ۵۰ هزار تومانی که تعیین‌کننده نرخ مرغ و تخم‌مرغ است، قیمت لادا در خاک روسیه معادل ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

هفته گذشته در نمایشگاه خودروی تهران از چهار مدل خودروی لادا، یعنی گرانتا، نیوا، وستا و وستا اسپرت رونمایی شد. طبق بررسی‌ها، گرانتا ارزان‌ترین مدل لاداست که در روسیه بین ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار دلار، یعنی حداقل معادل ۴۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

در بین چهار مدل وارد شده به ایران وستااسپرت، گران‌ترین آن‌هاست که در مبدا تا ۲۲ هزار دلار، یعنی معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. موضوعی که به تائید نماینده روسی لادا که در نمایشگاه خودروی تهران حضور داشت رسید.

حال با توجه به اینکه حجم موتور این خودرو‌ها ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی‌سی است، مشمول تعرفه گمرکی ۹۱ درصدی می‌شوند و با اضافه‌شدن هزینه‌هایی مانند مالیات، سود بازرگانی و هزینه پلاک‌گذاری احتمالا ارزان‌ترین خودروی اقتصادی روس‌ها هم در ایران بیش از یک میلیارد تومان قیمت خواهد خورد.

در این بین گرچه مدافعان واردات لادا از فول‌ایربگ‌بودن آن می‌گویند، اما نماینده روسی لادا هم ردشدن استاندارد خودروی نیوای لادا را به دلیل نداشتن ایربگ تائید می‌کند.

اکنون در حالی بازاریابان لادا در ایران از مقایسه این خودرو با پراید برآشفته می‌شوند که همین چهار سال پیش در مخالفت با واردات این خودرو، در آرزوی پیکان بودند.

اما به نظر می‌رسد همان افرادی که توسعه پیکان را به بن‌بست رساندند، در این سال‌ها بازار خودروی ایران را به انحصار محصولات چینی و حالا روسی درآورده‌اند.

در نهایت آنکه دولت در ابتدا به شکلی آزادسازی واردات خودرو را تبلیغ می‌کرد که به نظر می‌رسید قرار است ایرانیان یک‌ساله بنزسوار و بی‌ام‌وسوار شوند، اما اکنون با گذشت ۲۱ ماه، مشخص شده خودرو‌های لاکچری، رانتی برای افرادی نظیر فوتبالیست‌هاست و مردم در بهترین حالت باید از پراید پیاده شده و سوار خودرو‌های بی‌کیفیت‌تری همچون لادا شوند و در عوض، هزینه‌ای میلیاردی برای خرید آن بپردازند.

منبع:تجارت‌نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.