علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور پراید و تیبا و ساینا چیست؟

0

علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور چیست؟

علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور معمولا به دلایل مختلفی برمی‌گردد که نشان از وجود مشکلی در کیفیت مایع خنک کننده سیستم رادیاتور و یا خود رادیاتور دارد. این موارد معمولا با بررسی بخش های مختلف قابل تشخیص است و بهتر است هر چه سریعتر نسبت به رفع آنها اقدام شود تا آسیب های جدی را به وجود نیاورد.

برای شما هم پیش آمده که با باز کردن مخزن سیستم خنک کننده، تغییر رنگ آب رادیاتور را ببینید؟ به سراغ دلیل عوض شدن رنگ می روید و یا در صورت مشاهده به تعمیرکار مراجعه می‌کنید؟ آب رادیاتور از اِلِمان های مهم و حیاتی در سیستم رادیاتور آب خودروست و تغییر رنگ آن معمولا به علت وجود مشکلی است که شاید ریشه یابی آن کمی سخت باشد.

بهترین مارک ضدیخ تعویض ضدیخ پراید ضدیخ چیست طریقه مصرف ضدیخ قیمت ضدیخ مواد تشکیل دهنده ضدیخ دلایل جوش آوردن 206 علت داغ شدن موتور پراید علت رسوب بستن داخل موتور

چرا باید رادیاتور را به طور مدام چک کنیم؟

سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور آب خودرو از جمله قطعاتی است که از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بررسی و چک کردن آن از مهم ترین فاکتور هایی است که همواره باید در خاطر داشته باشید. سطح مایع خنک کننده و میزان انبساط آن نیز از جمله مهم ترین آیتم هایی است در هنگام بررسی رادیاتور باید در چک لیست خود قرار دهید.

عوض شدن رنگ آب رادیاتور ماشین

همانطور که می‌دانید، نوع و کیفیت مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو نقش عمده ای را در طول عمر مفید این قطعه ایفا می‌کند اما این مایع عمر مشخصی دارد و بعد از گذشت مدت زمانی کیفیت اولیه خود را از دست داده و ممکن است دیگر نتواند مانند قبل بازدهی داشته باشد و موتور را به خوبی خنک کند.

همچنین فراموش نکنید که هر نوع مایع خنک کننده که تولید شرکت های مختلف باشد، دارای یک طول عمر مشخص هستند و بسته به اعلام خود شرکت سازنده در مسافت های معمولا ۵۰۰۰۰ کیلومتر کیفیت خود را از دست داده و باید تعویض شود.

در مواقعی دیده می‌شود که تغییر در کیفیت و مواد و ترکیبات مایع خنک کننده باعث عوض شدن رنگ آب رادیاتور (Coolant changes color) می‌شود. این رنگ ها معمولا به صورت قهوه ای یا زرد به چشم می‌خورد در حالی که رنگ اصلی مایع خنک کننده باید سبز، قرمز، یا آبی باشد. برخی از مهم ترین دلایل عوض شدن رنگ آب رادیاتور آب عبارتند از:

  • منقضی شدن تاریخ مصرف مایع خنک کننده
  • جوش آوردن بیش از حد مایع خنک کننده
  • اکسیداسیون قطعات فلزی سیستم خنک کننده
  • تخریب شدن لوله های لاستیکی
  • سیستم موتور دچار خوردگی شده است
  • سیستم رادیاتور دچار فرسودگی و خوردگی شده است
  • استفاده تنها از آب به عنوان خنک کننده
  • ترکیب شدن روغن موتور با مایع خنک کننده
  • وجود نشتی در رادیاتور

هر یک از دلایل ذکر شده فوق ممکن است باعث تغییر رنگ های مختلف در مایع خنک کننده شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 آموزش تعویض ضدیخ ماشین  انواع ضدیخ  بهترین ضدیخ خودرو  اهمیت کاربرد ضدیخ  پیدا کردن نشتی ضدیخ  تعویض ضدیخ پژو 206  حجم ضدیخ پراید  تعویض ضدیخ پژو پارس  خواص ضدیخ چیست  ضدیخ سبز رنگ چیست  ضدیخ چیست  ضدیخ نارنجی چیست  علت قهوای شدن ضدیخ  علت زرد شدن آب رادیاتور  علت روغنی شدن آب رادیاتور  علت کف کردن روغن موتور  کف کردن روغن  علت شیری شدن در روغن 206  علت شیری شدن در روغن پژو پارس  خرابی درب رادیاتور پراید  وظیفه درب رادیاتور

علت قهوه ای شدن آب رادیاتور ماشین

قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور در شایع ترین حالت ممکن به دلیل اتمام عمر مفید شد یخ و ترکیبات درون این سیال بوده که به صورت آب زنگ زده در رادیاتور و کف قهوه ای در رادیاتور نشان می‌دهد. بدین ترتیب، افزودنی های متشکل ضد یخ دیگر نمی‌توانند مانند سابق از خود عملکرد نشان دهند و به این رنگ درمی‌آیند.

یکی دیگر از حالت هایی که موجب علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور به قهوه ای است این است که مایع خنک کننده بیش از حد داغ شده و به بار ها به نقطه دمای جوش می‎‌رسد. اکسیداسیون قطعات فلزی درون مایع خنک کننده نیز از دیگر دلایل قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور می‌باشد. ترکیبات مایع خنک کننده با تماس با این قطعات فلزی زنگ زده و اکسید شده خود نیز بعد از مدتی به رنگ قهوه ای درمی‌آیند.

بسیاری رانندگان از سیلانت ها برای گرفتن نشتی های موجود در رادیاتور استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که استفاده از این ماده برای گرفتن نشتی های سیستم خنک کننده تا جایی پاسخگو خواهد و بعد از تماس پیدا کردن با آب رادیاتور بعد از مدتی سبب تغییر رنگ آن به قهوه ای می‌شوند. البته این اتفاق ممکن است به ندرت پیش آید اما دانستن آن نیز خالی از لطف نیست.

علت زرد شدن آب رادیاتور

از آنجایی که رنگ اصلی مایع خنک کننده سبز است، در صورت استفاده از مایع های بی کیفیت و نامرغوب بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ سبز به زرد هستیم که در بیشتر مواقع نشان دهنده این است که از محصول نامرغوب و بی کیفیت استفاده کرده اید. این موضوع را میتوان علت زرد شدن اب رادیاتور دانست.

علت سیاه شدن آب رادیاتور

سیاه شدن آب رادیاتور نیز از دیگر حالت هایی است که ممکن است برای مایع خنک کننده موجود در سیستم رادیاتور شما اتفاق بیافتد. در این حالت، مایع خنک کننده به کلی تیره شده و رنگی نزدیک به مشکی خواهد داشت.

مهم ترین علت سیاه شدن آب رادیاتور، تخریب لوله های لاستیکی موجود در رادیاتور است. به عبارت دیگر، زمانی که لاستیک این لوله ها شروع به تخریب می‌کنند با ترکیبات مایع خنک کننده مخلوط شده و در نتیجه رنگ آب رادیاتور تیره و سیاه می‌شود.

گاهی اوقات پیش می‌آید که مجبور به رانندگی در مسافت های بسیار طولانی هستید و هیچ توقفی برای استراحت ندارید. کار کردن بالای ۵ الی ۶ ساعت موتور به صورت بدون توقف سبب می‌شود تا دمای آن به بیش از ۱۰۵ درجه برسد که در نهایت موجب تیره شدن رنگ آب رادیاتور خواهد شد چرا که مایع خنک کننده نیز دائم در حال گردش برای خنک کرن موتور است.

علت قرمز شدن آب رادیاتور چیست؟

قرمز شدن آب رادیاتور نتیجه ترکیب مایع خنک کننده با ذرات تجزیه شده بلوک سیلندر است که تقریبا همان حالت زنگ زدگی را ایجاد می‌کند. هنگامی که بیش از حد در ترافیک های جاده ای باشید و یا خودرو شما به مدت بسیار طولانی با سرعت بالا در حال حرکت است، ذراتی از بلوک های سیلندر جدا شده و با آب رادیاتور ترکیب می‌شوند. ماندگاری بالای این ذرات در مایع خنک کننده سبب قرمز شدن آن می‌شود. همچنین این نشانه را می توان علت زنگ زدگی آب رادیاتور دانست. بنابراین مشاهده آب رادیاتور قرمز باید بسیار برای صاحب خودرو دردناک باشد

علت کثیف شدن آب رادیاتور

ایجاد رسوبات و کثیفی در آب رادیاتور یکی از مهم ترین عواملی است که موجب اختلال در سیستم خنک کننده می‌شود و آن را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کند. این رسوبات حتی به نوعی بر روی ترموستات نیز تاثیر منفی دارد و ممکن است موجب بروز ایراد در آن شود. پیشروی این رسوبات و کثیفی ها در آب رادیاتور، به کانال های داخلی واشر سیلندر و سرسیلندر نیز ورود کرده و سبب سوختن واشر سر سیلندر نیز می‌شود.

علت اصلی رسوب گرفتن و کثیف شدن آب رادیاتور استفاده از آب شهری به جای آب رادیاتور یا همان آب مقطر است. آب های شهری لوله کشی شده به دلیل داشتن املاح معدنی به مرور زمان در بین لوله های سیستم رادیاتور رسوب کرده و ته نشین می‌شود. این مواد ته نشین شده در نهایت مسیر عبور مایع خنک کننده را مسدود می‌کند.

برای جلوگیری از بروز چنین معضلاتی بهتر است در صورت عدم دسترسی به آب رادیاتور، آب شهری را در ابتدا بجوشانید و بعد از سرد شدن از آن استفاده کنید.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر دلایل سوختن واشر سرسیلندر سمند علائم سوختن واشر سر سیلندر علت زیاد سوختن واشر سرسیلندر پژو دانستنی های فنی خودرو تعمیر خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش عیب یابی خودرو

علت گل آلود شدن آب رادیاتور ماشین

گل شدن آب رادیاتور با بخاری ماشین ارتباط مستقیم دارد. این معضل معمولا در روز های زمستانی که همگی از بخاری خودرو استفاده می‌‌کنیم اتفاق می‌افتد و بدون آنکه دلیل اصلی آن را بدانیم برای تعویض آب رادیاتور به مراکز تعمیراتی مراجعه می‌کنیم.

هنگامی که از بخاری خودرو استفاده می‌کنیم، لوله هایی که آب گرم را به بخاری منتقل می‌کنند به مرور زمان دچار رسوباتی می‌شوند که شبیه گل هستند و به همان غلظت به دیواره های لوله می‌چسبند. در این حالت، آب رادیاتور با هر بار عبور از این مسیر مقداری از این گل و لای را با خود همراه می‌کند و بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که آب رادیاتور گِل شده است. که میتوان علت گل شدن آب رادیاتور را این موضوع دانست.

برای جلوگیری از بروز چنین مسئله ای بهتر است هر چند وقت یکبار لوله های ورودی بخاری ماشین خود را تمیز کنید تا تمامی رسوبات آن پاک شود.

علت جرم گرفتن درب رادیاتور چیست؟

برای شما هم پیش امده که با باز کردن درب رادیاتور خودرو مشاهده کنید که جرم و رسوب بر روی آن به چشم می‌خورد؟! این مشکل ریشه و علل های مختلفی را شامل می‌شود و معمولا به دلایلی که شاید از نظر شما کاملا بی ربط باشد به وجود می‌آید. مهم ترین علت گل درب رادیاتور خودرو در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • نداشتن ضد یخ و ضد جوش کافی در مایع رادیاتور
  • هوا گرفتن سیستم رادیاتور
  • خرابی و ایراد در رادیات بخاری
  • استفاده از آب لوله کشی شهری به جای آب مقطر
  • خرابی واشر سر سیلندر
  • پوسیدگی و خرابی واتر پمپ

هر کدام یک از دلایل ذکر شده، به مرور زمان سبب جرم گیری درب رادیاتور می‌شود. بهتر است هر هفنه یکبار درب رادیاتور و مخزن آن را به طور مستمر چک کنید تا از سلامت کارکرد سیستم خنک کننده خود اطمینان حاصل کنید.

 علت وجود روغن در دریچه گاز  علت کف کردن روغن موتور  علت کف کردن آب رادیاتور  علت حباب زدن رادیاتور پژو 206  علت حباب زدن رادیاتور خودرو  علت حباب زدن رادیاتور دنا  کف کردن رادیاتور سمند  کف کردن رادیاتور پژو 206  علت کم کردن آب رادیاتور  علائم سوختن واشر سر سیلندر

علت کف کردن آب رادیاتور ماشین

کم بودن آب رادیاتور و در مواقع بدتری، نبود آب در رادیاتور علت اصلی کف داخل رادیاتور است که همان مقدار کمی است که در مخزن آن وجود دارد. نبود آب به واشر سر سیلندر فشار وارد کرده و سبب سوختن آن می‌شود. در این حالت، اگر خودرو خود را روشن کنید و درب رادیاتور را باز بگذارید، حباب هایی را می‌بینید که از آن بیرون می‌آید. همچنین علت حباب زدن آب رادیاتور نیز به همین علت است.

کف کردن آب رادیاتور معمولا سفید رنگ است و در صورت وجود رسوب و کثیفی در منافذ سیستم خنک کننده به رنگ قهوه ای هم درمی‌آید. بنابراین وجود علت کف سفید در رادیاتور نیز طبق این گفته مشخص می شود.

 آموزش تعویض ضدیخ ماشین  انواع ضدیخ  بهترین ضدیخ خودرو  اهمیت کاربرد ضدیخ  پیدا کردن نشتی ضدیخ  تعویض ضدیخ پژو 206  حجم ضدیخ پراید  تعویض ضدیخ پژو پارس  خواص ضدیخ چیست  ضدیخ سبز رنگ چیست  ضدیخ چیست  ضدیخ نارنجی چیست  علت قهوای شدن ضدیخ  علت زرد شدن آب رادیاتور  علت روغنی شدن آب رادیاتور  علت کف کردن روغن موتور  کف کردن روغن  علت شیری شدن در روغن 206  علت شیری شدن در روغن پژو پارس  خرابی درب رادیاتور پراید  وظیفه درب رادیاتور

علت چرب شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

سوال خیلی ها این است که چرب شدن آب رادیاتور چه عاملی دارد. زمانی که حرف از علت چرب بودن آب رادیاتور به میان می‌آید، حدس اینکه ریشه مشکل در کجاست بسیار آسان تر از حالت های دیگر است! ترکیب روغن موتور و آب رادیاتور در واقع نقطه شروع این مشکل است. سوختن واشر سر سیلندر که عامل اصلی مهر و موم کردن سیستم موتور خودروست موجب ورود روغن به آب رادیاتور می‌شود. پس سوال ایجاد می شود که علت وجود روغن در آب رادیاتور چیست؟

بدین ترتیب ترکیب و مخلوط شدن آب رادیاتور و روغن موتور به دلیل نقص در عملکرد واشر سرسیلندر است. حال با وجود روغن در مخزن رادیاتور در اصطلاح می‌گوییم که خودرو آب و روغن قاطی کرده و حباب های روغن به راحتی بر روی مایع رادیاتور دیده می‌شود.

عواقبی که بعد از مخلوط شدن روغن و آب رادیاتور برای ماشین دارد، این است که خودرو شما به راحتی روشن نمی‌شود و تاخیر در استارت دارد. در حالت بعدی، دود سفید رنگ از اگزوز خودرو شما خارج می‌شود و بخار را در نواحی درب رادیاتور مشاهده خواهید کرد.

همچنین، با اینگه سیستم رادیاتور در حال کار کردن است، همچنان سرد است و شیلنگ های سیستم هم دچار بادکردگی خواهد شد.

در صورتی که متوجه بروز چنین مشکلی شدید، بهتر است در ابتدا خودرو را متوقف و خاموش کنید. درب کاپوت را باز کرده و مقداری آب درون مخزن بریزید. با مراکز امدادی تماس گرفته و تا رسیدن آنها تک استارت به گونه ای که خودرو روشن نشود بزنید.

با پیشروی این مشکل آسیب های جدی به موتور و رادیاتور وارد خواهد شد و هزینه های بالایی را روی دست شما خواهد گذاشت. بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تعویض به موقع روغن موتور
  • بررسی مداوم سطح آب رادیاتور ( در هنگام بررسی آب رادیاتور این نکته را در نظر داشته باشید که تا حدودی کم شدن آب رادیاتور طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. برای اطلاعات بیشتر درباره این مقدار، میتوانید به مقاله چه مقدار کم شدن آب رادیاتور طبیعی است در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.)
  • استفاده مداوم از ضد یخ و ضد جوش
  • اطمینان از عدم انسداد در لوله های سیستم خنک کننده
  • اطمینان از عملکرد ردست فن رادیاتور
  • انجام تست های دوره ای عملکرد درست رادیاتور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.