چگونه از ترک خوردن لاستیک خودرو جلوگیری کنیم؟

0

لاستیک خودرو بیشترین وزن را تحمل می کند و شرایط سختی را تحمل می کند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، خوردگی و ناهمواری های سطحی سلامت لاستیک ها را بدتر می کند. در برخی موارد، لاستیک خودرو شروع به ترک خوردن می کند. این ترک ها در طول زمان ایجاد می شوند و ایمنی خودرو را به خطر می اندازند.

گفتنی است، ما دلایل این مشکل و نحوه جلوگیری از ترک خوردن لاستیک خودرو را گردآوری کرده ایم.

 علت ترک خوردن لاستیک  پوسیده شدن لاستیک  راه های افزایش عمر لاستیک  دلایل ترکیدن لاستیک  علت ترکیدن لاستیک ماشین  مجله مکانیک  مجله خودرو کارستان  آموزش نکات فنی خودرو

چرا لاستیک خودرو می ترکد؟

انواع مختلف لاستیک خودرو برای مقاومت در برابر حرارت و خوردگی طراحی شده اند. با این حال، ساییدگی و پارگی مداوم و پیری بر استحکام آنها تأثیر می گذارد. عوامل خاصی مانند تاثیر معرف های شیمیایی باعث ایجاد ترک در لاستیک ها می شود. همچنین رانندگی از روی حاشیه ها و دست اندازها باعث تخریب لاستیک ها می شود.

در اینجا علل رایج ترک در لاستیک خودرو و نحوه تأثیرگذاری بر عملکرد آنها آورده شده است.

گرما و اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید و تغییر دما باعث از بین رفتن لاستیک لاستیک می شود. در نتیجه ترک هایی را در لاستیک ها به صورت تار عنکبوت مشاهده خواهید کرد. ازن ناشی از موتورهای الکتریکی باعث خراب شدن لاستیک ها می شود. این فرآیند به نام هوازدگی ازن یا ترک خوردگی شناخته می شود.

همچنین، اشعه ماوراء بنفش روند تخریب را تسریع می کند و پیوندهای لاستیک تایر را ضعیف می کند. برای جلوگیری از این امر، از رنگ ها و اسپری های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش برای لاستیک های ماشین خود استفاده کنید.

فشار تایر

وجود دارد برای کاهش فشار تایرها که در نتیجه بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد. رانندگی با لاستیک های بیش از حد یا کم باد نیز بر طول عمر آنها تأثیر می گذارد.

فشار ناهموار لاستیک بر استحکام لاستیک تأثیر می گذارد و در نتیجه باعث ایجاد ترک در لاستیک می شود

هنگامی که یک کم باد می چرخد، فشار بیش از حد باعث برآمدگی در دیواره های جانبی می شود و ترک ها ظاهر می شوند. اگر لاستیک کم باد شود، ناحیه افزایش‌یافته اصطکاک و گرمای بیشتری ایجاد می‌کند و باعث تغییر شکل در الگوی آج تایر می‌شود.

مواد شیمیایی

محصولات پاک کننده لاستیک، روغن موتور و سایر مواد شیمیایی صنعتی باعث پژمرده شدن پوشش لاستیک خودرو می شوند. تایرهای لاستیکی به دلیل ماهیت خورنده خود در معرض عوامل خارجی مانند اکسیداسیون، نور خورشید و گرد و غبار ترمز قرار می گیرند. این عناصر با لاستیک تایر، باعث ایجاد ترک در سطح می شوند.

اکسیداسیون

هنگامی که یک تایر برای مدت طولانی در معرض هوا قرار می گیرد، اکسیژن و ازن بر استحکام آن تأثیر می گذارد. آنها باعث می شوند لاستیک لاستیک شکننده و سفت شود. سفتی به حدی تشدید می شود که ترک هایی روی سطح لاستیک ایجاد می شود.

قرار گرفتن در معرض هوا باعث خوردگی می شود و بر سلامت لاستیک تأثیر می گذارد

پیری لاستیک

جدا از دلایل ذکر شده، لاستیک ها با بالا رفتن سن ترک می خورند. ساییدگی تایر با گذشت زمان افزایش می یابد و خاصیت ارتجاعی تایر کاهش می یابد. چنین عواملی به علائم تغییر لاستیک خودرو تا از هر گونه ناراحتی جلوگیری شود.

اکنون که دلایل را بررسی کردیم، اجازه دهید نحوه جلوگیری از ترک خوردن لاستیک ها را مورد بحث قرار دهیم.

چگونه از ترک خوردن لاستیک ها جلوگیری کنیم؟

چندین راه آسان برای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک خودرو وجود دارد. از تمیز کردن مناسب تا ذخیره سازی کافی، این اقدامات پیشگیرانه به شما کمک می کند تا سلامت لاستیک خودرو را حفظ کنید. این روش ها به شما در رفع مشکلات رایج تایر خودرو .

تمیز کردن مناسب

تمیز کردن صحیح لاستیک خودرو محافظت طولانی مدت را تضمین می کند و راهی آسان برای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک است. گرد و غبار را از گل و لای لاستیک ها پاک کنید. لکه های روی لبه ها را با حوله های میکروفیبر پاک کنید. این به افزایش سلامت لاستیک ها کمک می کند. علاوه بر این، از استفاده از پاک کننده های لاستیک حاوی مواد شیمیایی که لایه محافظ آنتی اکسیدانی لاستیک را از بین می برند، خودداری کنید.

آموزش جلوبندی خودرو آموزش مکانیکی و جلوبندی اجزای جلوبندی خودرو علت لاستیک سابی پراید نشانه های لاستیک سابی لاستیک سابی سمند مجله مکانیک مجله خودرو کارستان آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

نگهداری صحیح لاستیک خودرو از سایش انواع مختلف آج جلوگیری می کند.

از محصولات و مواد شیمیایی مضر خودداری کنید

برای تمیز کردن لاستیک‌ها، هر ماده شیمیایی مبتنی بر نفت، سلامت لاستیک را تخریب می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک ها باید از آن اجتناب کرد. همچنین، نفت پوشش محافظ لاستیک ها را پاک می کند و آنها را در معرض عوامل خارجی مانند گرما قرار می دهد. این تعامل تایرها با چنین عناصری منجر به ترک زودرس می شود.

فشار لاستیک را حفظ کنید

فشار نامناسب لاستیک یکی از دلایل اصلی ترک خوردن لاستیک است. لاستیک ها باید در سطوح مناسب باد شوند و فشار باد لاستیک باید به طور مرتب چک شود. برای حفظ فشار پایدار، می توانید از سیستم کنترل فشار باد تایر . این کار از فشار ناشی از فشار ناهموار روی لاستیک ها جلوگیری می کند.

تشخیص لاستیک سایی دلایل لاستیک سابی چیست رفع لاستیک سابی علت لاستیک سابی پراید علت لاستیک سابی چرخ عقب علت لاستیک سایی از داخل علت لاستیک سایی چرخ عقب پراید لاستیک سابی سمند لاستیک سابی نشانه های لاستیک سابی نشانه های لاستیک سایی ساندرو علت لاستیک سایی چرخ جلو روا آموزش تعمیر جلوبندی پراید ایرادات جلوبندی خودرو ایرادات جلوبندی آموزش عیب یابی جلوبندی خودرو نشانه های خرابی جلوبندی نشانه های خرابی جلوبندی 206 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

فشار لاستیک را متعادل نگه دارید تا از وارد آمدن فشار به لاستیک ها جلوگیری کنید

ذخیره سازی مناسب تایر

هنگامی که خودروی خود را برای پارک طولانی مدت آماده می ، از روکش خودرو برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید. همچنین، اگر می‌خواهید لاستیک‌ها را برای مدت طولانی بیرون بیاورید و نگهداری کنید، آن‌ها را در مناطق تحت کنترل آب و هوا قرار دهید. خودرو را روی پایه جک قرار دهید تا وزنی که به لاستیک‌ها فشار وارد می‌کند تقسیم شود.

لاستیک ها را قبل از ذخیره سازی تمیز و خشک کنید زیرا رطوبت بیش از حد استحکام لاستیک را ضعیف می کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از واکنش اکسیداسیون، از روکش لاستیک‌های هواگیر استفاده کنید.

تفاوت رینگ اسپرت با معمولی بهترین مارک رینگ اسپرت خرید رینگ اسپرت پراید راهنمای خرید رینگ اسپرت رینگ اسپرت چیست قیمت انواع رینگ اسپرت معایب و مزایای رینگ اسپرت رینگ اسپرت مناسب 206 کارخانه رینگ اسپرت

پارک در مکان های سایه دار

ماشین خود را در مناطق سایه دار، دور از نور خورشید پارک کنید تا از پوسیدگی و ترک خوردگی لاستیک ها جلوگیری کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه UV باعث هوازدگی دیواره های جانبی می شود.

ماشین خود را در مناطق سایه دار پارک کنید تا تأثیر اشعه ماوراء بنفش به حداقل برسد

اینها دلایل و روش های مختلف برای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک های خودرو بودند. برای حفظ سلامت و ایمنی لاستیک ها ، مطمئن شوید که این اقدامات پیشگیرانه را دنبال می کنید. همچنین اگر با چنین مشکلاتی در لاستیک مواجه هستید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.