علت افزایش صدای موتور ماشین سمند ، پژو پارس ، دنا و پراید

0

صدای زیاد موتور ماشین چه دلایلی دارد؟

صدای زیاد موتور ماشین می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. پیدا کردن منشأ صدا مخصوصا در هنگام رانندگی کار دشواری است. ممکن است صدا از زیر شنیده و یا صدای لرزش در زیر کاپوت باشد و یا صدا در داخل خودرو باشد.هر یک از این موارد می تواند منشا و معنای متفاوتی داشته باشد.

آپشن های دنا پلاس توربو انواع تیپ دنا پلاس تفاوت دنا با دنا پلاس مقایسه دنا مشاوره خرید خودرو مقایسه خودرو قیمت دنا پلاس اتوماتیک مشخصات دنا پلاس توربو تفاوت دنا پلاس توربو و اتوماتیک معایب و مزایای دنا پلاس اتوماتیک

دلایل و عواملی که باعث شنیده شدن صدای گوش خراش موتور خودرو مند و پژو پارس و پراید در کابین می شود چیست ؟

مشکلات موتور (پیستون ،سوپاپ ،میل لنگ ، یاتاقان ،میل سوپاپ ، شاتون و…)

مشکلات مربوط به خود موتور، مانند قطعات فرسوده یا آسیب دیده، می تواند منجر به صداهای بلند شود.

وقتی سن خودروی شما بالا می رود و پیر می شود، قطعات آن تمایل به شل شدن دارند و  صداهایی از موتور به گوش می رسد.

سوپاپ ماشین:

صدای مانند تیک تاک ساعت از بالای موتور می تواند نشانه آن باشد. گاهی صدای موتور هنگام گاز دادن شبیه به چلق چلق از قسمت بالاست، می تواند به دلیل فیلر سوپاپ، لق شدن گاید سوپاپ و یا لق شدن میل سوپاپ باشد.

خلاصی بیش از حد سوپاپ‌ها:

صدای خرخر یا ضربه‌ای منظم از درون موتوربه گوش می رسد.

 یاتاقان زدن:

شنیده شدن صدای بلند و واضح از زیر موتورمی تواند نشانه این نقص فنی باشد. معمولا کمبود روغن می تواند باعث یاتاقان زدن شود.

زمان‌بندی اشتباه حرکت پیستون‌ها و تنظیم نبودن زمان جرقه:

شنیده شدن صدایی شبیه به ضربه زدن از داخل موتور می تواند نشانه این مشکل باشد.

کاهش فشار روغن:

شنیده شدن ممتد صدای تیک‌تیک ممکن است به دلیل کم شدن فشار روغن خودرو باشد.

دسته موتورها:

دسته موتور از لرزش  موتور جلوگیری می کند. خراب شدن بخش لاستیکی آن منجر به لرزش موتور می شود.

 زنجیر تایم:

در صورت شل شدن زنجیر تایم شل شود، صدایی از آن شنیده ی شود.

تسمه دینام:

شنیده شدن صدای جیغ مانند پس از روشن کردن خودرو.

صدای موتور ماشین هنگام گاز دادن:

شنیده شدن تق تق یا ضربه زدن چکش می تواند به دلیل کاهش روغن داخل موتور، خراب شدن اویل پمپ، گرفته شدن راه عبور روغن و یا تعویض دیر هنگام روغن موتور باشد.

مشکلات سیستم اگزوز

سیستم اگزوز آسیب دیده یا معیوب می تواند صداهای بلند ایجاد کند زیرا گازهای موتور به درستی دفع نمی شوند.

واشر گلویی:

اگزوز از طریق گلویی به موتور وصل می شود. در صورت خراب شدن واشر گلویی اگزوز، صدای ویزویزی به گوش می رسد حتی ممکن است دود نیز به داخل ماشین نشت کند.

فرسودگی و نشتی لوله اگزوز:

شنیده شدن صدای مانند انفجار.

افزودن به سیستم های اگزوز پس از خرید خودرو یا سایر تغییرات در اگزوز می تواند منجر به افزایش صدای موتور شود. در مواردی اگر اگزوز شل شده یا مبدل کاتالیزور خراب شده باشد نیز صدای غیرعادی شنیده می شود.

‌‌‌کیفیت پایین سوخت

علت صدای زیاد موتور خودرو  تنها به موتور بستگی ندارد استفاده از سوخت بی کیفیت (پایین بودن میزان اکتان) می تواند منجر به صداهای تق تق در موتور شود.

عدم تعمیر و نگهداری

گاهی علت صدای زیاد موتور ماشین به نگهداری نامناسب خودرو، مانند تعویض نکردن روغن یا بی توجهی به سایر کارهای تعمیر و نگهداری معمول برمی گردد. این بی توجهی می تواند منجر به افزایش صدای موتور شود.

سن و فرسودگی قطعات خودرو

(مثل بلبرینگ های تسمه ها و چرخ ها و گیربکس)

با بالا رفتن عمر خودرو و فرسودگی اجزای آن، در مجموع ممکن است علت افزایش صدای موتور ماشین باشد. در این شرایط فقط باید ببینیم علت صدای زیاد موتور ماشین چیست؟

به عنوان مثال گر وسیله نقلیه شما بیش از حد پر سر و صدا به نظر می رسد، باید بررسی کنم که آیا وسیله نقلیه شما به تنظیم سوپاپ نیاز دارد یا خیر؟ زیرا سوپاپ ها به مرور زمان از حالت تنظیم خارج می شود و زمانی که هوا سرد است بیشترین سروصدا را خواهد دارند.

شنیده شدن صداهای خارج از موتور

گاهی صدا ممکن است مستقیم از موتور شنیده نشود و مربوط به داخل موتور نباشد بلکه  ایراد از سست یا فرسوده شدن تسمه ها (کمپرسور AC و تایمینگ) باشد. گاهی در خودروهای دنده ای کلاچ نمی تواند انتقال قدرت را به درستی انجام دهد در این شرایط هم صدعلائم خرابی اکسل پلوسای ناجور شنیده می شود.

اگر ماشین فقط در حال حرکت، هنگام گاز دادن و بالا رفتن سرعت، صدای تق تق می دهد، می تواند به دلیل هوزینگ و یا دنده پینیون شفت گیربکس باشد.

گاهی خرابی و شنیده شدن صدای تق تق از سمت چرخ‌های خودرو و سیستم تعلیق و انتقال نیرو هم به حساب موتور گذاشته می شود. مثلا دانستن علائم خرابی اکسل پلوس باعث می شود صدای کلیک کیلک خودرو خود را به راحتی نادیده نگیرید. شنیده شدن صدا هنگام عبور از دست انداز ها هم ممکن است به میل موج گیر و بوش های دو سر آن برگردد.

یکی دیگر از صداهای خارج از موتور به مشکلات لنت ترمز مربوط می شود و صدای تیز و گوشخراش هنگام کم کردن سرعت با ترمز به گوش می رسد. برای اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های لنت ترمز خوب و یا علائم خرابی لنت ترمز می توانید مقالات وبلاگ را مطالعه کنید.

در این مقاله گفتیم صدای موتور نشان دهنده چیست و چگونه برطرف می‌شود و مواقع لزوم باید یک مکانیک حرفه ای ببیند. اما همیشه به یاد داشته باشید چگونه صدای موتور ماشین را کم کنیم بهتر از هزینه بالاست که به آن بی توجه باشیم.

سوال:

آیا صدای یک موتور خودرو می تواند خیلی بلند باشد؟

اگر سیستم اگزوز خودرو شما معیوب باشد، می تواند باعث ایجاد صدای موتور شود. همچنین سیستم اگزوز معیوب می تواند منجر به آسیب موتور شود. اگر فکر می کنید سیستم اگزوز شما ممکن است معیوب باشد، ماشین خود را برای بازرسی نزد مکانیک ببرید.

چگونه مانع ورود صدای موتورم به داخل کابین بشوم؟

بهترین راه برای مقابله با صدای موتور، نصب مواد عایق صدا در داخل خودرو است. با ابزار و مواد مناسب، می‌توانید صدا را خودتان در عرض چند ساعت نسبتاً کم کنید.

چه مدل موتور سر و صدای بیشتری دارد؟

موتورهای دیزلی/ گازوئیل اغلب سر و صدای زیادی ایجاد می کنند که گهگاه باعث ناراحتی خریداران می شود. البته ماشین سواری گازوئیلی در ایران استفاده نمی شود.‌‌‌

چرا برخی از مردم ماشین های پر سر و صدا دوست دارند؟

هر چه صدا بلندتر باشد، هیجان آن بیشتر است. این گروه تصور می کنند وسیله نقلیه آنها برجسته تر و ارزشمندتر است. صدای بالا احساس اسپرت بودن به آنها می دهد حتی اگر در ترافیک رانندگی کنند. برای رسیدن به این هدف، برخی از افراد حتی یک اگزوز خاص را به یک اگزوز معمولی متصل می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.