آموزش مکانیکی و عیب یابی انواع خودرو

0

1-هرگاه که پدال گاز را فشار می دهید، سرعت موتور کم می شود.

چه موقع کلاچ بگیریم نحوه صحیح گذاشتن پا روی کلاچ آموزش رانندگی شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی آموزش قلق گیری کلاچ پراید آموزش قلق گیری پدال کلاچ قلق گیری کلاچ سمند قلق گیری کلاچ تیبا آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو
برای زیاد کردن سرعت باید خیلی کم پدال گاز را فشرد. قدرت کلی خودرو کم شده است.
✳️این مشکل به مرور زمان بدتر میشود. مشکلات احتمالی عبارتند

✅فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد.

✅فیلتر بنزین ممکن است که با گل گرفته باشد.

✅پمپ بنزین ممکن است که فرسوده باشد.

✅زمان بندی احتراق ممکن است اشتباه باشد.

✅آب ممکن است در بنزین مخلوط شده باشد.

✅مبدل کاتالیتیک ممکن است وصل شده باشد.

2-در سمند EF7 دوگانه در صورتی که آینه سمت شاگرد ضربه بخورد و ارتباط سنسور دمای هوای بیرونی با ECU قطع شود چراغ چک روشن شده و ECU اجازه رفتن موتور به روی گاز را نمی دهد

با توجه به شروع سرما و پایین آمدن دمای هوا, دلایل بد روشن شدن خودرو میتواند از, سنسور دمای هوا, نوع روغن موتور و ایراد در سنسور اکسیژن باشد,

✅برای افزایش نور صفحه جلو آمپر در خودروهای گروه پژو که فاقد ولوم تنظیم نور در زیر قاب فرمان می باشند، می توان از طریق

✅ تنها کلید سمت راست موجود بر روی جلو آمپر، وارد منوی مربوطه شده و با کلیک کردن آن نسبت به #افزایش نور اقدام نمود.

روغن ترمز خودرو باید هر سال تعویض شود. در غیر این صورت با جذب رطوبت باعث خوردگی در سیستم ترمز، کاهش کیفیت ترمزگیری در توقف‌های سخت و مکرر و زنگ زدن قطعات می‌شود.

تفاوت روغن موتور مینرال با سنتتیک روغن سنتتیک و نیمه سنتتیک روغن موتور سنتتیک چیست روغن موتور نیمه سنتتیک روغن نیمه سنتتیک بهران سنتتیک بهتره یا نیمه سنتتیک سنتتیک چیست مزایای روغن موتور سنتتیک مشخصات روغن موتور نیمه سنتتیک مشخصات روغن موتور سنتتیک بهترین روغن موتور ایرانی آموزش تعویض روغن موتور
3-علل پایین بودن فشار روغن

1-پایین بودن فشار روغن غالباً نشانه فرسودگی پمپ روغن ( اویل پمپ ) یا یاتاقان هاست . در این وضعیت به اندازه ای روغن از یاتاقان ها می گذرد که پمپ روغن نمی تواند فشار لازم را تأمین کند ، در نتیجه به یاتاقان های انتهایی کم روغن می رسد و ممکن است آنها بسوزد .

2-ضعیف بودن فنر شیر فشار شکن ، پارگی یا ترک خوردن لوله روغن و گرفتگی لوله یا فیلتر روغن ، رقیق شدن روغن ، کف کردن روغن ، ایجاد لجن در مدار ، کم بودن مقدار روغن یا رقیق شدن روغن بر اثر گرمای بیش از حد نیز از علل پایین بودن فشار روغن است .

استرس بار پژو پارس استرس بار چیست استرس بار سمند انواع استرس بار قیمت استرس بار 206 نحوه بستن استرس بار معایب و مزایای استرس بار تقویت ترمزها کنترل خودرو بانک اطلاعات خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان دانستنی های فنی خودرو
4-دلايل گاز نخوردن موتور

1️⃣ ناخالص بودن بنزین
2️⃣ کثیف بودن دریچه گاز
3️⃣ خرابی سنسور دریچه گاز
4️⃣ خرابی استپر موتور
5️⃣ خرابی شمعها
6️⃣خرابی کوئل وایر شمع
7️⃣ خرابی سنسور کیلومتر و یا کار نکردن کیلومتر در ماشینهای انژکتوری که خیلی
مهم است وکمتر به ان توجه میشود
8️⃣ ضعیف بودن پمپ بنزین
9️⃣ کثیف بودن سوزن انژکتورها

 

5-برای بر طرف کردن برخی از مشکلات سیستم سوخت رسانی(دریچه گاز ) وECU توصیه می شود هر هفته عمل restart را به شکل زیر انجام دهید

  • سویچ را باز کنید
  • 10ثانیه بعد ببندی
  • 10ثانیه بعد باز کنید
  • 10ثانیه بعد ببندین
  • ۱۰ثانیه بعد باز کنید و یکبار پدال گاز را تا انتها فشار دهید و رها کنید و سوییچ را ببندین,

حال بدون فشار دادن پدال گاز خودرو را روشن کنید, در این زمان دریچه گاز معرفی و ریست شده است.

6-پمپ بنزین, درجه باک (داخل باک )

فشار پمپ بنزین سالم بین ۲/۵ تا۳/۵ بار, باید باشد, در صورت کم بودن فشار, صبحها هنگامیکه موتور سرد است, با استارت متوالی و به سختی موتور روشن میشود,

7-نکته فنی:

گاهی پیش میاد که در هنگام رانندگی،در فرمان احساس لغزش میکنید.که بنظر میرسد از چرخها منتقل میشود.هر چه این ارتعاشات بیشتر باشد مشکل بدتر است

1⃣چرخها به بالانس احتیاج دارند.
2⃣چرخها خورده شده اند.
3⃣چرخ کج و یا خراب شده است.
4⃣پیچهای چرخ شل شده اند.
5⃣قسمت هایی در فرمان خورده شده و یا خراب شده است.

خراب شدن فن تیبا تعمیر فن تیبا مقاومت فن تیبا آموزش تست رله فن پراید تعمیر موتور فن پراید رله فن پژو 206 تعویض رله فن پژو پارس روشن نشدن فن پژو 405 آموزش مکانیک و برق خودرو مجله مکانیک کار یونیت فن چیست آموزش باتری سازی

8- طریقه تست رله

تست این قطعه بسیار ساده می‌باشد به این صورت که برای تست آن باید به پایه های بوبین رله ولتاژی که بر روی بدنه آن درج شده داده شود در صورتی که رله کار کرد ( صدایی ناشی از خوردن بوبین از رله خارج می‌شود) رله سالم است. در غیر این صورت رله خراب می باشد.

9-آموزشی  عیب یابی گیربکس cvt

  1. مشكل شوک و تقه گیربکس های اتوماتیک CVT :
  2. دنده در حالت N قرار داده و خودرو را خاموش نمایید.
  3. 5 ثانیه صبر نموده و سپس سویچ را باز نمایید و سپس پدال گاز و ترمز را با هم فشار داده و بعد از چشمک زدن چراغ CVT ، پا را از روی پدال گاز بردارید.
  4.  10 ثانیه صبر کرده و سپس خودرو را روش نمایید، اگر چراغ cvt به طور دائم روشن بماند بدان معناست که رویه درست انجام شده است.
  5. در حالیکه همچنان پدال ترمز را فشرده اید، دنده را از حالت N به D یک بار تغییر داده تا شوک گیربکس به کمترین حد ممکن برسد.
  6. سپس پدال ترمز را سه بار فشار داده و در نهایت دنده را در حالت P قرار داده و خودرو را خاموش نماييد.

آشنایی با قطعات یدکی والئو برند والئو فرانسه تشخیص دیسک و صفحه والئو اصلی تعریف سوئیچ پراید والئو بدون دستگاه دیاگ دیسک و صفحه والئو 206 دیسک و صفحه والئو زانتیایی قیمت دیسک صفحه والئو قیمت دیسک و صفحه والئو فرانسه قیمت صفحه کلاچ والئو پراید قیمت گیت کلاج 405 والئو کیفیت لوازم یدکی والئو مشخصات لوازم یدکی والئو نمایندگی والئو قیمت لنت ترمز والئو فرانسه سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو

10- 6 ترفند مفید برای افزایش عمر صفحه کلاچ خودرو

1. هر چقدر ریگلاژ کلاچ پایین‌تر درگیر شود و زودتر آزاد کند، صفحه کلاچ دیرتر تمام می‌شود.
2. در سر بالایی‌ها تا حد امکان با بار زیاد حرکت نکنید.
3. هر چقدر می‌توانید از وزن خودرو کم کنید تا به موتور و صفحه کلاچ کمتر فشار وارد می‌شود.
4. سیم کلاچ را بصورت دوره‌ای عوض کنید و پدال کلاچ همیشه نرم باشد.
5. نشتی ‌های دور گیربکس را بگیرید تا باعث چرب شدن صفحه کلاچ نشوند
6. یکی از نشانه‌های آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند می‌شود.

11-تفاوت موتورهای GDi و MPi هیوندای

در موتورهای MPi ( #تزریق چند نقطه‌ای سوخت معمولی – غیر مستقیم) پاشش سوخت در #منیفولد هوا، پشت سوپاپ ورودی رخ می‌دهد.

در موتورهای GDi (تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندر) که تا پیش از این بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌‌گرفت، بنزین تحت فشار بالا قرار داده شده و از طریق ریل #مشترک سوخت مستقیماً به داخل محفظه احتراق هر سیلندر تزریق می‌شود.

عمده برتری‌های یک موتور GDi نسبت به موتورهای MPi، افزایش راندمان سوخت و قدرت خروجی بالای آن است. علاوه بر این اثر خنک‌کنندگی سوخت تزریق شده سطح آلاینده‌ها می‌تواند دقیقاً کنترل شود. از دیگر مزایای عنوان شده، دستیابی به کنترل دقیق بر روی مقدار سوخت و تایمینگ (زمانبندی) پاشش است که با شرایط مختلف بار موتور تغییر می‌کند.

پيچيدگي های فن‌آوري، احتياج به سيستم الكترونيك و سوخت‌رساني پيچيده و گران‌قيمت‌تر و همچنین افزايش قابل توجه استهلاک مجموعهٔ سوخت‌رساني در بلند مدت، از جمله معايب موتورهای GDi به‌شمار مي‌رود.


اینو یە جا ذخیرە کنید بە کارتون میاد/ راهنمای جعبه فیوز خودروی پراید
( 131 – 141 – 132 )

شرح کاربرد :

🔹 حرف A : برف پاکن و شیشه شوی جلو
🔹 حرف B : برف پاکن عقب
🔹 حرف C : چراغ مه شکن
🔹 حرف D : فن رادیاتور
🔹 حرف E : فن تهیه هوای درون کابین
🔹 حرف F : بالابر شیشه
🔹 حرف G : پمپ بنزین
🔹 حرف H : کیلومتر شمار
🔹 حرف I : گرمکن شیشه عقب
🔹 حرف J : چراغ ترمز و بوق
🔹 حرف K : فلاشر و ساعت
🔹 حرف L : سیستم صوتی، چراغ های داخل و صندوق عقب
🔹 حرف M : چراغ های راهنمای جلو، چراغ خطر، چراغ نمره، چراغ های کوچک جلو
🔹 حرف N : واحد کنترل موتور و ECU
🔹 حرف O : فندک، آنتن، ساعت
🔹 حرف P : قفل مرکزی درب ها

12-موتور روشن در پارکینگ متوجه بوی بسیار بدی از اگزوز می شوید. احتمالا مصرف سوخت خودرو شما نیز بالا رفته است و موتور دچار خام سوزی شده است

مشکلات احتمالی

  1. در سیستم کنترل الکترونیک موتور اشکالی پیدا شده است.
  2. مشکل سیستم احتراق وجود دارد.
  3. تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است خراب شده باشد.
  4. موتور ممکن است که مشکل مکانیکی داشته باشد و یا موتور خیلی داغ شده است.

13-اگر در خودرو سمند با موتور EF7 با ایراد روشن شدن چراغ چک و مشاهده خطای سنسور میل سوپاپ مواجه شدید لازم است موارد ذیل مورد بررسی قرار گیرد

1⃣ شکستن خار چرخ دنده تریگر
2⃣ نرسیدن برق به پایه سوم سنسور میل سوپاپ
3⃣ خرابی سنسور میل سوپاپ
4⃣ کثیفی شیر برقی CVVT
5⃣ تنظیم نبودن تایم موتور
6⃣ بررسی ارتباط پایه های سنسور میل سوپاپ با ECU موتور


14-سنسورها و مصرف بالا

اگر مصرف خودرو شما بالاست.سنسور های زیر بیشترین تاثیر را در مصرف دارند:

1.سنسور دمای آب
در صورت خرابی علاوه بر مصرف بالا لرزش های ریز و درشت موتور و همچنین ریپ زدن آن مشاهده می شود.
اگر سنسور دمای آب خراب بشه
به صورتی که دمای موتور رو پایین و سرد اعلام کنه، یعنی همیشه به ECU دروغ بگه و بگه موتور سرده
و همیشه دما رو پایین اعلام کنه
دور آرام کمی بالاتر از حد معموله
و مصرف وحشتناک بالا میره.

2.سنسورمپ(Map).
در صورت خرابی علاوه بر مصرف بالا
در هوای گرم استارت خور موتور زیاد می شود.احتمال لرزش موتور و ریپ زدن هم هست.

3.سنسور اکسیژن.
علاوه بر بالارفتن مصرف
موتور کپ می کند و در سرعت ریپ های خفیف و حتی شدید می زند
:البته قبل ازچک کردن سنسورها باید فیلتربنزین و هوا چک شود.

 چرا میگن وقتی ماشین جوش آورد خاموش نکنید چه آسیبی می‌بینه!؟

▪️وقتی ماشین جوش میاره ،چون رینگهاخیلی داغ هستن اگرخاموش کنید رینگها دریک قسمت از سیلندر ثابت قرارمیگیرن ونمیتونن حرارتشون رو به جداره سیلندر انتقال بدهند درنتیجه رینگها به شیار داخل پیستون چسبیده ودراصطلاح میگن موتور جام کرده.


15-علائم تاب دیده گی سرسیلندر

✅سوختن مرتب واشر سرسیلندر
✅موتور دیر روشن شده و بد کار می کند
✅کمپرس داخل کربراتور و اگزوز و کارتر و رادیاتور می گردد
✅گرم کردن زیاد موتور
✅مخلوط شدن اب و روغن
✅اب سوزی (خارج شدن بخار اب از اگزوز)

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.