سیستم تعلیق خودرو Suspension چیست؟
یکی از مهمترین قسمتهای خودرو که سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ میکند سیستم تعلیق است.
هر خودرویی از اجزا و بخشهای مختلفی تشکیل میشود که هریک از این اجزا وظایف خاص خود را دارا هستند یکی از مهمترین قسمتهای خودرو که بدنه (کابین، شاسی و…) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ میکند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد. از اجزای سیستم تعلیق خودرو میتوان به کمک فنرها، چرخها، ستونهای نگهدارنده و دیگر قطعات داخلی فنرها اشاره کرد.
وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو چیست؟
وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو به صورت کلی در دسته قرار میگیرد ابتدا حفظ ارتعاشات و حرکاتی که در اثر حرکت خودرو در حین ناهمواریهای جاده پیش میآید و دومین وظیفه توانایی کنترل راحت خودرو و هدایت کردن آن در پیچهای جاده است که به برخورد مؤثر لاستیک با جاده بر می گردد.
اگر لاستیک تماس مؤثر با جاده داشته باشد میتواند به خوبی نوسانات و ارتعاشاتی که به لاستیک در هنگام برخورد با دستاندازها و ناهمواریهای جاده به وجود میآید را جذب و کنترل نماید و از انتقال آن به بدنه و سایر قسمتهای خودرو جلوگیری میکند. سیستم تعلیق تمام وزن خودرو را تحمل میکند و باید در این شرایط علاوه بر حفظ موقعیت چرخها و سیستم فرمان، میزان پایداری و فرمانپذیری خودرو را نیز افزایش دهد.
اجزای سیستم تعلیق خودرو
سیستم فنربندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو متشکل از قطعات ریز و درشتی است که هر یک از آنها وظایف خاص خود را بر عهده دارند که در صورت خرابی یا نبود هریک از این قطعات مشکل عدیدهای در ایمنی و فرمانپذیری و سواری خودروها به وجود خواهد آمد که در ادامه به اجزای سیستم فنربندی خودرو میپردازیم:
- رینگ و لاستیک
- میل تعادل
- فنرهای پیچشی
- فنرهای برگی یا طبقها
- فنرهای لول
انواع سیستم تعلیق خودرو
- سیستم تعلیق الکترومغناطیسی
- سیستم تعلیق بادی
- سیستم تعلیق هیدرولیکی
- سیستم تعلیق چند اتصاله
- سیستم تعلیق جناقی دوبل
- سیستم تعلیق مک فرسون
- سیستم تعلیق بازویی
- سیستم تعلیق طبقدار دوبل
- سیستم تعلیق میله پیچشی