سیستم تعلیق خودرو Suspension چیست؟

0

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق است.

هر خودرویی از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هریک از این اجزا وظایف خاص خود را دارا هستند یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که بدنه (کابین، شاسی و…) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد. از اجزای سیستم تعلیق خودرو می‌توان به کمک فنرها، چرخ‌ها، ستون‌های نگهدارنده و دیگر قطعات داخلی فنرها اشاره کرد.

 تعمیر بوش طبق سانتافه  عمیر جلوبندی سانتافه  تعمیرگاه جلوبندی  بوش طبق چیست  علائم خرابی بوش طبق پژو پارس  تعویض بوش طبق خودرو  نشانه های خرابی جلوبندی  تعمیرات تخصصی سانتافه

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو چیست؟

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو به صورت کلی در دسته قرار می‌گیرد ابتدا حفظ ارتعاشات و حرکاتی که در اثر حرکت خودرو در حین ناهمواری‌های جاده پیش می‌آید و دومین وظیفه توانایی کنترل راحت خودرو و هدایت کردن آن در پیچ‌های جاده است که به برخورد مؤثر لاستیک با جاده بر  می گردد.

اگر لاستیک تماس مؤثر با جاده داشته باشد می‌تواند به خوبی نوسانات و ارتعاشاتی که به لاستیک در هنگام برخورد با دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده به وجود می‌آید را جذب و کنترل نماید و از انتقال آن به بدنه و سایر قسمت‌های  خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم تعلیق  تمام وزن خودرو را تحمل می‌کند و باید در این شرایط علاوه بر حفظ موقعیت چرخ‌ها و سیستم فرمان، میزان پایداری و فرمان‌پذیری خودرو را نیز افزایش دهد.

تاریخچه سیستم تعلیق مک فرسون خودرو

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم فنربندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو متشکل از قطعات ریز و درشتی است که هر یک از آنها وظایف خاص خود را بر عهده دارند که در صورت خرابی یا نبود هریک از این قطعات مشکل عدیده‌ای در ایمنی و فرمان‌پذیری و سواری خودروها به وجود خواهد آمد که در ادامه به اجزای سیستم فنربندی خودرو می‌پردازیم:

  1. رینگ و لاستیک‌
  2. میل تعادل
  3. فنرهای پیچشی
  4. فنرهای برگی یا طبق‌ها
  5. فنرهای لول

انواع سیستم تعلیق خودرو

  1. سیستم تعلیق الکترومغناطیسی
  2. سیستم تعلیق بادی
  3. سیستم تعلیق هیدرولیکی
  4. سیستم تعلیق چند اتصاله
  5. سیستم تعلیق جناقی دوبل
  6. سیستم تعلیق مک فرسون
  7. سیستم تعلیق بازویی
  8. سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل
  9. سیستم تعلیق میله پیچشی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.