اهمیت تعویض به موقع روغن گیربکس تویوتا کرولا

0

به عنوان یک راننده حرفه‌ای احتمالاً با این موضوع آشنایی دارید که تعویض به موقع روغن گیربکس چقدر بر روی سلامت این بخش از خودرو اثر دارد. متخصصانی که در حوزه تعمیر گیربکس تویوتا کرولا مشغول به فعالیت هستند، همواره به ما توصیه می‌کنند که نقش این روغن را جدی بگیریم و به آن توجه داشته باشیم؛ زیرا کمبود آن منجر به ایجاد ایرادات فنی متعدد خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به زوزه کشیدن گیربکس، تأخیر در تعویض دنده‌ها، بالا رفتن دمای گیربکس، ایجاد اصطکاک شدید و… اشاره کرد که رفع هر کدام از آن‌ها به هزینه نسبتاً زیادی نیاز دارد.

چرا باید به تعویض روغن گیربکس دقت داشت؟

مطالب مرتبط

طی بررسی های انجام شده و با استناد به مطالبی که در سایت های مرجع از جمله سایت شرکت تویوتا و متخصصان تهران گیربکس در تعمیر گیربکس تویوتا ذکر شده است یکی از مهمترین نکاتی که هنگام سرویس و تعمیر باید به آن توجه کرد، بررسی میزان روغن جعبه‌دنده توسط تعمیرکاران است.

علت اهمیت این موضوع، نقش بزرگ روغن در نحوه کارکرد گیربکس است. تعویض صحیح و به موقع روغن موجود در گیربکس مزایای متعددی همچون افزایش میزان عمر قطعات گوناگون، کاهش میزان دما و همچنین جلوگیری از سایش دنده‌ها را به ارمغان می‌آورد که هر یک از ارزش بالایی برخوردار هستند.

بهبود عمر مفید گیربکس

به طور کلی تعویض روغن گیربکس در بازه‌های زمانی مشخص منجر به بهبود عمر مفید این بخش از اتومبیل می‌شود. این امر برای رانندگانی که به سلامت خودروی خود اهمیت می‌دهند و به دنبال رویارویی با مشکلات فنی متعدد نیستند، یک نکته مثبت محسوب می­شود، البته باید توجه داشته باشید که این مزیت تنها در صورت به­کارگیری روغن‌های باکیفیت و تمیز قابل دستیابی است.

کاهش میزان دمای قطعات

به گفته متخصصان و طبق آنچه که در مقاله معتبر تعمیر گیربکس تویوتا کرولا ذکر شده است اولین مزیت تعویض به موقع روغن گیربکس را می‌توان کاهش دمای قطعات گوناگون دانست. در طول رانندگی، بخش‌های فلزی موجود در درون جعبه‌دنده به شکلی باورنکردنی گرم می‌شوند. در این حالت باید از روغن به عنوان یک ماده خنک‌کننده استفاده کرد. روغن گیربکس به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهد و موجب می‌شود تا گرما هیچ آسیبی به جعبه‌دنده و قطعات مختلف آن وارد نکند.

 

جلوگیری از ساییده شدن دنده‌ها

اصطکاک بیش از حد عاملی به شمار می‌آيد که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام قطعات گیربکس اتومبیل شما را عملاً نابود سازد. به منظور جلوگیری از این امر، لازم است همواره به میزان روغن گیربکس و همچنین تعویض آن توجه کنیم. دقت نکردن به این موضوع و کاهش شدید روغن،‌ منجر به افزایش ساییدگی دنده‌ها می‌شود. هزینه رفع این مشکل سرسام‌آور است و بسیاری از کاربران نمی‌توانند از پس پرداخت آن برآیند. اگر قصد ندارید دنده‌های گیربکس خودروی شما ساییده شوند، به روغن گیربکس اهمیت دهید. این موضوع در زمان تعمیر گیربکس نیز باید جدی گرفته شود.

رانندگی دقیق و ایمن

لازمه اصلی رانندگی ایمن آن است که تمامی قطعات خودروی شما اعم از موتور، گیربکس، شاسی و… در بهترین حالت خود باشند. منطقی است که خراب بودن گیربکس این امر را غیرممکن کند و در نتیجه شما را با خطرات گوناگونی روبرو می­سازد. به منظور بهبود ایمنی خودروی خود باید به گیربکس و به خصوص روغن گیربکس دقت کنید.

گیربکس‌هایی که در آن‌ها از روغن نامناسب استفاده شده است و یا سطح روغن‌ قابل قبولی ندارند، نمی‌توانند فرایند تعویض دنده را به شکل صحیح انجام دهند. همین نکته ساده در سرعت‌های بالا خودرو را غیر قابل کنترل می‌کند و احتمال تصادفات رانندگی را به شدت افزایش می‌دهد.

این در حالی است که با تعویض به موقع روغن می‌توان یک رانندگی ایمن و لذت‌بخش را تجربه کرد؛ بنابراین اگر به فکر سلامت خود و خانواده­تان هستید، حتماً تعویض روغن گیربکس را جدی بگیرید. این امر هزینه چندانی ندارد؛‌ اما مزایای متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین زمان برای تعویض روغن چه موقع است؟

متخصصان بیان می‌کنند که تعیین یک زمان مشخص برای تعویض روغن جعبه‌دنده خودرو امکان‌پذیر نیست. این موضوع به موارد متعددی همچون شرایطی که خودرو در آن حضور داشته است، نوع رانندگی، کیفیت روغنی که پیش از این در گیربکس استفاده شده و… بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال، زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهایی که در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می­گیرند (به علت مواردی همچون حضور طولانی مدت در ترافیک) به گونه‌ای متفاوت محاسبه می‌شود. به هر روی، بر اساس دستورات شرک تویوتا می‌توان یک حد تقریبی را در این زمینه بیان کرد. اگر در خودروی شما از گیربکس اتومات استفاده شده است، باید در هر پنجاه هزار کیلومتر یا ۳۰۰۰۰ مایل روغن گیربکس تعویض شود.

 

از چه روغنی در گیربکس خود استفاده کنیم؟

پس از فرایند تعمیر گیربکس تویوتا کرولا، میزان روغن نیز به خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر روغن موجود در گیربکس کمتر از حد عادی باشد، قاعدتاً باید بر مقدار آن بیفزاییم. برای انجام این کار باید به سراغ محصولاتی رفت که توسط شرکت‌های شناخته‌شده و معتبر ساخته شده‌اند.

متأسفانه برخی از تعمیرکاران به منظور کاهش هزینه‌های خود از روغن‌های ناشناخته و ارزان قیمت بهره می‌برند. این روغن‌ها به وسیله یک فرمولاسیون دقیق تولید نشده‌اند و در یک بازه زمانی کوتاه کارکرد خود را از دست می‌دهند. در این حالت شما می‌مانید و یک گیربکس که حتی با طی کردن فواصل کم نیز از کار می‌‌افتد و تعمیر آن به امری ضروری تبدیل می‌‌شود.

اگر می‌خواهید خیالتان از بابت روغن گیربکس راحت باشد، باید به سراغ تعمیرگاه‌های حرفه‌ای همچون تهران گیربکس بروید. در این تعمیرگاه‌ها تنها از روغن‌های تولیدشده توسط برندهای مشهور استفاده می‌‌شود. همان روغن‌هایی که کلیه استانداردهای بین‌المللی را دارند و بارها مورد آزمون و بررسی قرار گرفته‌اند.

بهترین محل برای تعویض روغن و تعمیر کردن گیربکس تویوتا کرولا

نقش مهم روغن در گیربکس‌های مختلف اعم از دستی و یا اتومات را نمی‌توان نادیده گرفت و به همین جهت باید همواره به آن توجه داشته داشت. روغنی که در گیربکس کرولا مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید استاندارد باشد، در غیر این صورت خیلی زود کارایی خود را از دست می‌دهد و مشکلات متعددی را پدید می‌آورد.

به منظور تعمیر گیربکس تویوتا کرولا و تعویض روغن آن باید به مراکز معتبر و شناخته شده‌ مراجعه کنید که از پرسنل کاملاً متخصص و آموزش‌دیده بهره می‌برد تا بتوانند بهترین خدمات را به شما ارائه دهد. پیشنهاد ما پس از بررسی فنی و امکانات تعمیرگاه های مختلف، و نظر مراجعان و میزان رضایت آنها تعمیرگاه تهران گیربکس است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.