محور جلو یا دیفرانسیل جلو چیست ؟

0

محور جلو یا دیفرانسیل جلو ،لیست ماشین های دیفرانسیل جلو ،دیفرانسیل جلو چیست ،ماشین های دیفرانسیل جلو در ایران ،ماشین های دیفرانسیل عقب در ایران ،پراید دیفرانسیل جلو  ،پژو آردی دیفرانسیل عقب ،لیست ماشین های دیفرانسیل عقب در ایران ،ماشین دیفرانسیل عقب ارزان

https://carstan.ir/wp-content/uploads/2017/06/benz-2.jpg

 در خودروهای محور جلو ، گیربکس ، محرک نهایی و دیفرانسیل‌ها در یک مجموعه کلی قرار دارند و چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورند . بیشتر سدان‌های امروزی و به‌ویژه آن‌هایی که در محدوده قیمتی متوسط به پایین قرار دارند ، محور جلو هستند . دو دلیل اساسی برای محور جلو بودن یک خودرو وجود دارد ، مصرف سوخت کمتر و فضای داخلی بیشتر در خودرو . ضمن اینکه با ترکیب تمام سیستم انتقال نیروی خودرو در یک مجموعه ، باقی قسمت‌های خودرو با وزن کمتری ساخته می‌شوند . به این شکل فضای سرنشینان و بار خودرو نیز فراخ‌تر می‌شود زیرا موتور ، گیربکس و دیگر قسمت‌های انتقال نیرو فضای کمتری را اشغال خواهند کرد . به همین دلیل است که همه مینی‌ون‌ها محور جلو هستند ؛ در غیر این‌صورت نمی‌توانستند این‌چنین جادار باشند و محبوبیتشان را از دست می‌دادند .

محور جلو مزایایی در عملکرد خودرو نیز دارد . به خاطر فشار وزن بر روی چرخ‌ها ، در سطوح لغزنده و در سرعت‌های پایین‌تر اصطکاک بهتری ایجاد می‌شود . به همین دلیل خودروهای محور جلو در شرایط برفی یا یخی عملکرد بسیار خوبی دارند . افرادی که در مناطقی با چنین آب و هوایی زندگی می‌کنند به خوبی مزایای خودروهای محور جلو را می‌دانند .

http://mimixmito.persiangig.com/image/Beta%20berlina/cprest05.jpg

یک خودروی محور جلوی معمولی حدود ۶۵ درصد وزنش را بر روی چرخ‌های جلو حمل می‌کند ، بنابراین یکی از معایب محور جلو بودن به توزیع وزن مربوط می‌شود . در شتاب بالا ، وزن از روی چرخ‌ها برداشته می‌شود و اصطکاک کاهش پیدا می‌کند . در ترمزگیری شدید وزن بیشتری به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و این چرخ‌ها مجبورند نقش اصلی را بازی کنند . به همین دلیل در خودروهای محور جلو ، لاستیک‌ها و ترمزهای جلو بسیار سریع‌تر از عقبی‌ها فرسوده می‌شوند . اما از طرف دیگر ، خودروهای محور جلو به خاطر تحمل وزن در جلوی خودرو در یک مورد فوق‌العاده هستند ؛ آنچه که مهندسان پایداری سمتی می‌نامند ، یعنی تمایل خودرو به حرکت مستقیم . این مسئله باعث می‌شود خودروهای محور جلو در بزرگراه‌ها و یا در هنگام وزش باد مخالف پایداری بالایی داشته باشند .

خودروهای محور جلو با عملکردهای بسیار بالا نیز وجود دارند اما در کل و با در‌نظر‌ گرفتن نیروی موتور ، وزن ، قیمت و پیشرفتگی و امکانات یکسان ، باید گفت که خودروهای محور جلو هرگز به توانایی های یک خودروی محور عقب نمی‌رسند .

چهار چرخ محرک

درباره سیستم محورهای خودرو بیشتر بدانید !

برای درک بهتر مزایا و محدودیت‌های چهار چرخ محرک باید به مبحث پیشینمان درباره چرخ‌ها و محور برگردیم . گفتیم که چرخ‌های دوسوی محور با سرعت متفاوتی به دور خود می‌چرخند و همچنین به یاد داشته باشید که گفتیم این اتفاق در مسیر دوار می‌افتد . حالا نکته دیگری که باید بدانید اینست که علاوه بر اینکه چرخی که در سمت بیرونی این مسیر دایره‌ای قرار دارد فاصله بیشتری را نسبت به چرخی که در داخل مسیر و در کنار مرکز قرار دارد طی می‌کند ، چرخ‌های جلویی نیز فاصله بیشتری نسبت به چرخ‌های عقبی طی می کنند . برای اثبات این مسئله می‌توانید چرخ‌های خودرویتان را خیس کنید و سپس با خودرو دایره‌ وار یک دور بچرخید و جای چهار چرخ خودرو را روی زمین مشاهده کنید . این‌کار را با کالسکه بچه یا چرخ‌دستی خرید فروشگاه‌ها نیز می‌توانید انجام دهید .

http://www.irtransit.ir/wp-content/uploads/2016/01/Differentials-1024x665.jpg

در یک خودروی کاملا چهار چرخ محرک مانند بسیاری از کامیون‌ها ، اس‌یو‌وی‌ها و خودروهای نظامی ، تا زمانی که راننده حالت چهار چرخ محرک را انتخاب نکرده خودرو به صورت دو محور عمل می‌کند . حالت دو محور در این خودروها معمولا محور عقب می‌باشد و تا زمان به کارگیری چهار چرخ محرک ، حالت محور جلو نیز همراه خودرو است . این به‌کارگیری در وسیله‌ای به نام جعبه‌ی دنده کمکی عملیاتی می‌شود . در اکثر مدل‌ها وقتی که چهار چرخ محرک فعال می‌شود ، جعبه‌ی دنده کمکی ، به صورت مکانیکی سیستم‌ محرک‌های جلو و عقب را به یکدیگر قفل می‌کند و بنابراین چرخ‌های جلو و عقب به صورت مکانیکی مجبور به چرخش همزمان با سرعت یکسان می‌شوند . حالا آن قسمت که گفتیم چرخ‌های جلویی فاصله بیشتری نسبت به چرخ‌های عقبی طی می‌کنند را به خاطر دارید؟ بسیار تاکید می‌کنیم که تنها زمانی باید از سیستم چهار چرخ محرک استفاده کنید که خودرو روی سطح بسیار لغزنده قرار گرفته باشد ، آنقدر که چرخ‌های عقب و جلو سر بخورند ؛ مانند سطوح برفی ، یخی و یا به شدت گل و لای . خیابان‌های خیس در روزهای بارانی آنقدر لغزنده نمی‌شوند که از این سیستم استفاده کنیم ، این سیستم فقط و فقط برای سطوحی با اصطکاک بسیار پایین می‌باشد . در صورت استفاده از سیستم چهار چرخ محرک بر روی سطوح معمولی حتما و یقینا یا لاستیک‌ها و یا قسمتی از سیستم انتقال قدرت خودرویتان را نابود خواهید کرد . برای مثال جعبه‌ی دنده کمکی و یا مفصل‌های میل‌گرد قطعا به سختی آسیب خواهند دید .

در هر صورت سیستم چهار چرخ محرک در شرایط اصطکاک بسیار پایین مانند برف سنگین و یا در شرایط آفرود ، فوق‌العاده عمل می‌کند . امروزه سیستم‌های چهار چرخ محرک جدیدتری ساخته شده‌اند که به صورت اتوماتیک عمل می‌کنند . یک نوع از این سیستم وجود دارد که سرعت هر چرخ را جداگانه محاسبه می‌کند و در صورتی که احساس کند یک یا چند چرخ در حال لغزش و سرخوردگی هستند به صورت الکترونیکی و یا اتوماتیک سیستم را درگیر می‌کند . با این سیستم راننده لازم نیست که کاری بکند و حتی ممکن است متوجه درگیر شدن سیستم نیز نشود .

درباره سیستم محورهای خودرو بیشتر بدانید !

 

تمام چرخ محرک

برای رفع محدودیت‌های چهار چرخ محرک و ایجاد اصطکاک تمام وقت در تمام چرخ‌ها ، سیستم‌های تمام چرخ محرک گوناگونی وجود دارد . ذکر تمام جزییات تک‌ به‌ تک آن‌ها در اینجا نمی‌گنجد اما تقریبا شبیه چهار چرخ محرک هستند اما به نوعی ساخته شده‌اند که اجازه می‌دهند مقدار مشخصی لغزندگی میان چرخ‌های جلو و عقب وجود داشته باشد . به طور ساده ، سیستم چهار چرخ محرک را تصور کنید و یک دیفرانسیل را به جعبه دنده کمکی آن اضافه کنید که وظیفه‌اش ممکن ساختن ناهمسانی‌های سرعت در جلو و عقب است . البته اگر از این مرحله فراتر نمی‌رفت نمی‌توانست کاربردی داشته باشد چراکه نیرو را به چرخی می‌فرستد که آسان‌تر می‌چرخد (مطلبی که درباره دیفرانسیل آزاد گفتیم را به یاد بیاورید) در نتیجه تمام چرخ‌ها می‌بایست همواره اصطکاک کافی می‌داشتند . آن وسیله دیفرانسیل شکل که گفتیم در جعبه دنده کمکی وجود دارد ، امکان کاهش لغزندگی را نیز ایجاد می‌کند . اکنون باید یک تصور کلی از مفهوم سیستم تمام چرخ محرک به دست آورده باشید . تصور کنید سیستمی وجود دارد که نیرو را همواره و به همه چرخ‌ها می‌دهد و تفاوت لازم در نسبت‌های سرعت در هر چرخ را نیز میسر می‌کند .

http://pishehvar.com/UploadFiles/w-16-engine-is-mated-to-its-ricardo-gearbox-and-awaits-installation_gallery_image_large.jpg

مزیت تمام چرخ محرک در اینست که این سیستم همواره برقرار است و راننده مجبور نیست کاری انجام دهد ، اهرمی را بکشد یا جعبه دنده کمکی را درگیر کند . هر وقت که خودرو روشن باشد این سیستم نیز در حال کار است . البته در موقعیت‌های آفرود و بسیار سخت ، تمام چرخ محرک به پای چهار چرخ محرک نمی‌رسد . به همین دلیل بسیاری از سیستم‌های تمام چرخ محرک امروزی برای شرایط بسیار سخت ، توانایی قفل شدن در حالت چهار چرخ محرک کامل را دارند .

حال کدامیک را باید انتخاب کرد ؟ برای بیشتر افراد در اکثر موارد ، محور جلو به خاطر مصرف سوخت کم ، فضای سرنشین بیشتر و اصطکاک بیشتر در شرایط لغزنده بهترین گزینه است . برای بهترین عملکرد در شرایط آب‌و‌هوایی مناسب ، محور عقب ایده‌آل خواهد بود . برای افراد علاقمند به آفرود یا کار در شرایط بد آب‌و‌هوایی چهار چرخ محرک مناسب است . و برای تمام زمان‌ها ، همه‌جا‌ ، همه نوع شرایط جوی و حداکثر اصطکاک ، تمام چرخ محرک بهترین انتخاب خواهد بود . شما باید انتخاب کنید که مناسب‌ترین سیستم برای نوع فعالیت‌تان کدام است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.