مقایسه فنی بین پژو ۲۰۷i نیوفیس و دانگ‌فنگ H30 کراس

0

بد یا بدتر، مساله این است؟ مقایسه فنی بین پژو ۲۰۷i نیوفیس و دانگ‌فنگ H30 کراس

این‌ روزها بازار خودرو به سوی خودروهای اتوماتیک سوق پیدا کرده است. از همین روی بسیاری از مردم سعی دارند تا با پرداخت کمترین وجه ممکن صاحب یک خودروی اتوماتیک شوند تا با آسودگی بیشتر در ترافیک شهرها رانندگی کنند. بازه قیمتی ۵۰ میلیون تومان که در این مقاله به آن اشاره کردیم، شامل خودروهای اقتصادی می‌شوند که دارای گیربکس اتوماتیک هستند و برای استفاده روزمره شهری گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌روند. باید خاطر نشان کرد که در این رده تمامی خودروهای نامبرده تولید داخل هستند و اگر قصد خرید خودروی وارداتی اتوماتیک را دارید، باید سراغ نمونه‌های کارکرده خارجی در بازار بروید که طبیعتاً از استهلاک بیشتر و در نتیجه هزینه نگهداری بالاتری برخوردار هستند.
اما اتقافی که چندان خوشایند نیست، حضور خودروهای چینی در این رنج قیمتی است. پس از توافقات برجام انتظار می‌رفت پای خودروسازان مطرح جهان به صنعت خودروی کشور باز شود. اما یکی از محصولاتی که بعد از توافق هسته‌ای، با خبر تولید‌ش در ایران همه را مایوس کرد، اچ ۳۰ کراس نام داشت. در واقع این اقدام ایران‌خودرو را می‌توان عقب‌گردی بزرگ تلقی کرد. تولید یک خودروی چینی بی‌کیفیت سوزاندن فرصتی بزرگ بود که این شرکت توانست به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهد. H30 کراس رقیب دیگری در شرکت دارد که از لحاظ فنی مشخصاتی مشابه با هم دارند.

پژو ۲۰۷ نیوفیس شده خودروی دیگری است که پس از وقفه چندساله بار دیگر روی خط تولید ایران‌خودرو قرار گرفته است. دانگ‌فنگ H30 کراس در واقع خودرویی مشترک چینی فرانسوی است که از پیشرانه فرانسوی تولید شده در چین بهره‌ می‌برد. این پیشرانه درواقع همان موتوری است که روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز نصب می‌شود یعنی روی آن موتور TU5 قرار دارد. همین موضوع سبب شده تا خریداران برای انتخاب این دو خودروی نه‌چندان جذاب دچار تردید شوند. برهمین اساس در این مقاله سعی داریم به بررسی فنی و همچنین بازار خرید و فروش این دو خودرو بپردازیم.

طراحی خارجی

http://www.pelak11.com/json/images/1493932957_thb.jpg

http://gadgetnews.ir/wp-content/uploads/2017/10/2-93-620x328.jpg
یکی از معیارهای انتخاب خودرو طراحی ظاهری و داخل کابین است. اگر بخواهیم پژو ۲۰۷ و دانگ‌فنگ H30 کراس را از نظر طراحی با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.
برای این‌کار بهتر است ابتدا از ۲۰۷ شروع کنیم، خودرویی که در بازار جهانی با نام ۲۰۶ پلاس شناخته می‌شود. ایران‌خودرو این مدل را در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ تولید می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌ها تولیدش متوقف شد. حال پس از چهار سال ۲۰۷ با چهره‌ای بهبود یافته باردیگر راهی بازار شده است. اصلی‌ترین تغییر این خودرو را می‌توان چراغ‌های آن دانست که در قسمت جلو مجهز به دی‌لایت شده است. همچنین طرح چراغ‌ عقب نیز دست‌خوش تغییر اندکی شده که در زیبایی آن بی‌تاثیر نبوده است. همچنین آینه‌های جانبی نیز تغییر اندکی به‌خود دیده است. اما در کل باید گفت که این تغییرات نتوانسته چهره‌ای جدید و بروز را برای پژو ۲۰۷ پدید آورد. از آن‌جایی که طرح اولیه ۲۰۶ به خودی خود از جذابیت‌های بالایی برخوردار است، پژو ۲۰۷ نیز توانسته طی این‌ سال‌ها مخاطبان زیادی را به سوی خود بکشاند.
https://cdn01.zoomit.ir/2017/1/17f18df0-004b-4831-b518-f742e900b364.JPG

https://technomon.com/content/pi/2017/3/22403/a4151f18-f596-490f-9e09-90b4ba965f80.jpg

اما آن ‌سوی میدان H30 کراس قرار دارد که به جرات می‌توان گفت از طرحی کسل‌کننده و قدیمی بهره برده است. این موضوع بدیهی است که سلیقه در طراحی ظاهری حرف اول را می‌زند. اما به عقیده بسیاری از مردم، این خودرو دارای زیبایی بصری نبوده و به‌عنوان یک خودروی ساده با طرحی قدیمی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که ایران‌خودرو در تبلیغات H30 کراس از واژه اسپرت استفاده کرده است، که با شنیدن آن تعریف خودروی اسپرت به کلی تغییر کرده است! زیرا المانی‌ از خودروهای اسپرت در H30 کراس دیده نمی‌شود. به‌خصوص زمانی که به نمای جانبی آن نگاه‌ می‌کنید، سایز کوچک رینگ و لاستیک اولین موردی است که به چشم می‌آید. این موضوع سبب شده تا چهره‌ای مضحک و خنده‌دار برای این خودرو ایجاد شود. نمای عقب نیز کمی‌شبیه به محصولات ولوو طراحی شده ولی فرم چراغ‌های عقب اصلاً به‌زیبایی خودروهای ولوو نیستند. استفاده از بخش‌های پلاستیکی زیاد در بدنه نیز تاثیر معکوس داشته و زیبایی خودرو را کم کرده است. فرم بدنه H30 کراس به‌گونه‌ای است که کمتر خودرویی را در دنیا می‌توانید مشابه آن پیدا کنید، ولی این به معنی خاص بودن این خودرو نیست، چرا که بلاتکلیفی در فرم بدنه این خودرو کاملاً مشهود است.

طراحی کابین و امکانات رفاهی

https://cdn.iranjib.ir/images/spoxobu41uv20oupq4a5.jpg

 http://eastcomspb.ru/i/PubImage.1334.jpg

در بحث مقایسه فضای داخل کابین، هریک از این دو خودرو برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. اگر بخواهیم در ابتدا به مقوله طراحی بپردازیم، باید بگوییم پژو ۲۰۷ خودرویی است که از لحاظ طراحی نسبت به H30 کراس برتری دارد. عمده‌ تغییرات ۲۰۷ نیوفیس شده را می‌توان در کابین آن مشاهده کرد.

غربیلک فرمان جدید با ظاهری بروز و اسپرت‌تر نکته‌ای است که در همان ابتدا توجه را به‌خود جلب می‌کند، همچنین آپشن‌های کارآمدی به این خودرو اضافه شده است که از آن‌ها می‌توان به نمایشگر تمام لمسی اشاره کرد. این نمایگر که روی قسمت بالایی داشبور تعبیه شده است، علاوه‌بر مولتی‌مدیا، امکانات دیگری نظیر دوربین دنده عقب، اطلاعات کامپیوتر سفری و قابلیت ویرایش و ذخیره اطلاعات سرویس دوره‌ای را به نمایش می‌گذارد. کیفیت متریال کابین و دقت مونتاژ نیز نسبت به اچ‌۳۰ کراس بالاتر است.

اچ‌۳۰ کراس از نظر طراحی کابین نیز همانند بخش خارجی، از یک طرح ساده و قدیمی استفاده کرده است. جنس پلاستیک خشک داشبورد و تودروی‌ها مورد دیگری است که چندان خوشایند به‌نظر نمی‌رسد. از نظر امکانات رفاهی هردو خودرو در یک سطح قرار دارند، اما مساله‌ای که در مورد دانگ‌فنگ وجود دارد، نوع چیدمان ادوات و آپشن‌هاست که به‌ طرز ساده‌ای صورت گرفته است. اما در بخش فضای مناسب برای سرنشینان و فضای بار، H30 کراس خودروی برنده در این رقابت است، زیرا به دلیل فاصله بیشتر بین دو محور، فضای کافی برای سرنشینان بوجود آمده است. این موضوع در قسمت عقب کابین بیشتر مشهود است، جایی که ۲۰۷ حرفی برای گفتن ندارد. زیرا نقطه ضعف این خودرو فضای کم کابین و سرنشینان عقب است. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های اچ‌۳۰ نسبت به ۲۰۷ را می‌توان وجود سانروف دانست. هرچند از لحاظ طراحی قدیمی‌تر به‌نظر می‌رسد، اما وجود سانروف چهره‌ای مدرن‌تر به آن بخشیده است.

مشخصات فنی

از نظر فنی این دو خودرو شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. پیشرانه چهار سیلندر TU5 گزینه‌ای است که در هر دو مورد استفاده قرار گرفته است. با این تفاوت که در دانگ‌فنگ‌ H30 کراس از یک ECU متفاوت استفاده است. این موتور با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی، قادر است نیرویی معادل ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۲ نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند. اما مساله‌ای که در این میان مطرح است، شتاب قابل قبول پژو ۲۰۷ بوده که به نسبت دانگ‌فنگ اچ‌۳۰ کراس مشهودتر است. زیرا توان تولیدی این موتور باتوجه به وزن ۱۲۳۰ کیلوگرمی اچ‌۳۰ کراس و همچنین گیربکس اتوماتیک چهار سرعته نصب شده روی آن، عملکرد کندتری را برای رقیب چینی به‌همراه داشته است.

http://www.car.ir/files/cache/files_cars_7162859%5B38b79778db8b367b6ffc39874d3af9a9%5D.jpg

http://gadgetnews.ir/wp-content/uploads/2016/12/2612.jpg
نکته قابل توجه در اچ‌۳۰، گیربکس اتوماتیک AISIN بوده که ساخت کشور ژاپن است، اما به دلیل اینکه این گیربکس هماهنگی خوبی با موتور ندارد، تعویض دنده‌ها با تاخیر انجام شده و عملکرد کندی از خود نشان می‌دهد. اما در آن‌سو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از یک گیربکس چهار سرعته AL4 بهره‌ می‌برد که باتوجه به ساختار چرخ‌دنده‌‌های خورشیدی سیاره‌ای و سیستم کلاچ اتوماتیک هیدرولیکی، از عملکرد بهتری برخوردار است. البته وزن ۱۰۵۴ کیلوگرمی آن را هم نباید در شتاب بهتری که دارد بی‌تاثیر دانست.
این افزایش وزن در اچ‌۳۰ کراس سبب شده تا میانگین مصرف سوخت بیشتری نیز نسبت به ۲۰۷ اشته باشد. میانگین مصرف سوخت پژو ۲۰۷ اتوماتیک در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱/۷ لیتر بوده که این عدد در دانگ‌فنگ اچ‌۳۰ کراس، ۴/۷ لیتر است.
از آن‌جایی که اچ‌۳۰ روی پلتفرمی مشترک با محصولات پژو طراحی شده است، از لحاظ پایداری و هندلینگ در سرپیچ‌ها، عملکردی مشابه با ۲۰۶ و ۲۰۷ دارد، اما از لحاظ نرمی و لذت سواری باید پژو ۲۰۷ را برتر دانست. زیرا اچ‌۳۰ تاحدودی سواری خشکی دارد.نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم در پایان یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم، بهتر است پای رقبای این دو خودرو را نیز وسط بکشیم. شاید یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ در این رنج قیمت، رنو ساندرو باشد که از لحاظ کیفیت یک سروگردن بالاتر از سایر گزینه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین از لحاظ قیمت نیز تفاوت اندکی میان آن‌ها وجود دارد. اما میان دو گزینه‌ حاضر، پژو ۲۰۷ باتوجه به ظاهر بروزتر و جوان‌پسندتری که دارد، با استقبال بیشتری رو‌ به‌ رو شده ‌است اگرچه افت کیفیت آن در سال‌های اخیر بسیار مشهود بوده و حتی خودروبانک نیز در یک مقاله فیلم‌هایی از مشکلات مونتاژی پژو ۲۰۷ را منتشر کرده است. از طرفی دانگ‌فنگ H30 کراس به دلیل اینکه تا پیش از آغاز فروش، رونمایی و معرفی نشده بود، حجم زیادی از علاقه‌مندان به خودروهای اقتصادی شهری اقدام به پیش خرید این خودرو کردند. که البته باتوجه به واژه کراس که در نام این خودرو آمده است، توقع خودرویی با قامتی بلند و ابعادی بزرگ‌تر را داشتند که در زمان تحویل خودرو، با دیدن ابعاد کوچک و ارتفاع کم آن مایوس شدند.
اچ‌۳۰ کراس به دلیل کیفیت پایین و ظاهر کسل‌کننده‌ای که دارد، در بازار کارکرده، وضعیت چندان مناسبی ندارد. اما پژو ۲۰۷ به دلیل سابقه‌ای که از سال‌های گذشته دارد، توانسته اعتماد خریداران را در بخش خودروهای کارکرده نیز جلب کند. در آخر باید گفت که برنده رقابت میان این دو خودرو، گزینه فرانسوی داخلی‌سازی شده، یعنی پژو ۲۰۷ است که اگرچه از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ آنچنان خودروی قابل دفاعی نیست، اما در مقابل رقیب خود و برای خریداران، ریسک‌پذیری کمتری را به ‌همراه دارد.

مشخصات فنی
مدل دانگ فنگ H30 کراس پژو ۲۰۷i اتوماتیک
پیشرانه ۴سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۶ لیتر
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴هزار دور بر دقیقه ۱۴۲ نیوتن متر در ۴هزار دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۱۲.۵ ثانیه ۱۲.۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۲۳۰ کیلوگرم ۱۰۹۶ کیلوگرم
قیمت ۴۵ میلیون تومان ۵۲ میلیون تومان

منبع:خودرو بانک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.