آشنایی با مراحل تیونینگ موتور و برق ماشین

0

بهینه‌سازیِ پیشرانه و مجموعه‌ی انتقال قدرت: علم تیونینگ موتور به وسعت یک دنیاست، برای علاقه‌مندان به این شاخه آشنایی کامل با سازوکار مولد نیرو و انتقال نیرو و برق خودرو توصیه می‌شود. دستکاریِ مفید در این مجموعه (برخلاف جو حاکم بر کشور ما) به صورت سلیقه‌ای نیست و تنها از طریق مطالعه و تحقیق و پرسش از افراد آگاه و محاسبات فراوان و کسب تجربه صورت می گیرد

مرحله ی اول
سیستم مکش
وظیفه: تنفس موتور
۱ ) آسانترین راه برای تقویت سیستم مکش بیشتر کردن سطح تماس فیلتر هوا با هوای خنک است
برای اینکار در موتورهای کاربراتی از فیلترهای مخروطی یا ۳۶۰ درجه میتوان استفاده کرد که بسته به نوع٬ جنس و مارک کارایی متفاوتی از خود به نمایش میگذارند و در انواع انژکتوری فیلتر های مخروطی انتخاب بهتری هستند
۲) وسیله ی دیگری که بری تقویت این سیستم به کار میرود سایکلون نام دارد
این قطعه که در مجاری تنفسی موتور و یا در دهانه ی ورودی هوای کاربراتور و انژکتور قرار میگیرد با یکدست کردن جریان هوا به افزایش کارایی سیستم مکش کمک میکند که البته به علت قیمت بالا در مقابل کارایی کم کمتر مورد استفاده قرار میگیرد
سیستم تخلیه
وظیفه: خروج مواد زائد از درون سیلندرها
قطعات: مونیفولد ٬ لوله ها ٬ منبع های صدا خفه کن و کاتالیزور
هرچه سطح داخلی این قطعات صیقلی تر و کم پیچ و خم تر باشد و قطر داخلی بیشتری داشته باشند خروج گازهای زائد راحتتر خواهد شد و موتور بهتر تخلیه میشود
۱)هترز ( هدرز )
با نصب این قطعه به جای مونیفولد به خاطر داشتن قطر بیشتر و سطح داخلی صافتر خروج گازها بهتر صورت میگیرد
۲) منبع :
حذف منبع ها در تخلیه ی بهتر اثر زیادی دارد
اما به خاطر صدای زیاد و ایجاد شدن جریانهای آشفته درون لوله ها این عمل جالب به نظر نمیآید و به جای اینکار منبع ها رو با انواع اسپورتی تعویض میکنند
۳ ) کاتالیزور :
این قطعه که در مسیر اگزز موتورهای انژکتوری قرار دارد با استفاده از کاتالیزور های شیمیایی از خروج مواد سمی به طور چشمگیری جلوگیری میکند و وجود یک سنسور در درون آن ECU را برای کنترل مقدار سوخت ورودی به موتور مطلع میکند
برداشتن این قطعه موجب میشودراه خروج مواد بازتر شود و در تیجه موتور بهتر تنفس کند
سیستم جرقه :
وظیفه: سوزاندن سوخت خودرو
برای تقویت این سیستم راههای متعددی وجود دارد
۱ ) استفاده از شمعهایی با مقاومت کمتر و استفاده از وایرهای شمع با مقاومت کمتر و عایق بندی بهتر اولین قدم به شمار میرود
الف ) برای ساخت وایر شمعهای اسپرت با حداقل هزینه میتوان انواع با کیفیت وایرهای معمولی را خریداری کرد و با چسبهای عایق پلاستیکی یا انواع نسوز نخی آنها را عایق کرد
ب ) استفاده از شمعهای چند الکترود کمک بیشتری به ایجاد جرقه میکند و جرقه ی بیشتر در محفظه پخش میشود
۲) پس از آن با تعویض کوئیل با انواع قویتر میتوان جرقه ی قویتری را در درون سیلندر ایجاد کرد که طبعا توان بیشتری برای شارژ کوئیل قویتر لازم است که با استفاده از منبعهای تغذیه ی پر توان در سیستم شارژ و الکتریکی مانند باطری و دینام میتوان این نیاز را بر آورده کرد
انواع آلترناتورهای با دوام در آمپراژهای مختلف قابل دستیابی هستند که حد اکثر تا ۱۶۰ آمپر توان تولیدی دارند
استفاده از مدارهای تقویت سیستم جرقه هم کمک زیادی به سوختن بهتر میکند که انواع آن در بازار یافت میشود و یا نقشه آنها را میتوان بدست آورد به صورت دست ساز درست کرد
۲) استفاده از دو کوئیل برای دستیابی به قدرت بیشتر : اما پیدا کردن قطعه ای که توان تحمل ولتاژ بالا را داشته باشد و عایق بندی مناسبی هم داشته باشد سخت است که به نظر من برای اینکار به قطعه ای که در خودروهایی که از دو سیستم جرقه برای مسابقات طولانی مدت استفاده میکنند میتوان تکیه کردد
این قطعه ی ساده Automatic coil selector نام دارد میتواند برق خروجی دو کوئیل را وارد دلکو کند
انواع دیگری از این سیستمها وجود دارند که برای هر شمع یک کوئیل دارند (multiple spark coil )
بدین صورت که هر کوئیل بر روی شمع قرار میگیرد و مستقیما شمع را تغذیه میکند
مرحله ی دوم موتور :
تقویت سیستم مکش:
۱ ) استفاده از توربینهای الکترونیکی کوچک
این توربینهای کوچک که به شکل فن در مجراهای سیستم مکش استفاده میشوند با به گردش در آوردن هوا و متراکمتر کردن هوای ورودی به سیستم سوخت رسانی تا حدودی به بهبود کارایی موتور کمک میکنند
۲) استفاده از کیتهای توربو شارژر و سوپر شارژر
توربو شارژرها و سوپر شارژر ها ( سیستمهای پر خوران ) با متراکم کردن هوای ورودی حجم بیشتری از هوا را درون سیلندر وارد میکنند که با اضافه کردن مقدار سوخت بیشتر به آن میتوان انفجار قویتری را درون سیلندر ایجاد کرد و در نتیجه توان موتور به مقدار قابل توجهی افزایش میابد
الف) توربو شارژر از دو توربین حلزونی تشکیل شده که به وسیله ی یک شافت به هم متصل هستند یکی از این توربینها را در مدار اگزز و مسیر خروج دود قرار میدهند که انرژی حاصل از حرکت آن برای به حرکت در آوردن توربین دوم به کار میرود
سوپر شارژر این وسیله عملکردی شبیه به توربو شارژر دارد با این تفاوت که انرژی حرکتی خود را از چرخش میل لنگ دریافت میکند
بین این دو سیستم توربو شارژر به خاطر توانایی بیشتر محبوبیت بیشتری هم دارد
اما دمای هوایی که برای تغذیه تحت فشار قرار گرفته در پروسه ی کمپرس بالا میرود که ممکن است توان لازم را ایجاد نکند یا به حرارت درون سیلندر بیفزاید پس در مسیر آن رادیاتور کوچکی قرار میدهند که دمای آن را پایین بیاورد (اینتر کولر )
سیستم جرقه :
راه پر هزینه و البته پر بازدهی هم برای تقویت سیستم جرقه وجود دارد و آن هم استفاده از کیت های تقویت است
این کیتها که به MSD معروفند متشکل از قطعات مختلفی هستند
الف ) دستگاه Discherge که نقش اول را ایفا میکند
ب ) کوئیلها
ج ) دلکو
د) آلترناتور یا دینام
ه )وایرها
و) استارتر
ی) انژکتور
با نصب مجموعه ی این قطعات بر روی خودرو میتوانید توان جرقه و سیستمهای الکتریکی را به طور چشمگیری افزایش دهید و حتی در خودروهایی که قدرت بالایی تولید میکنند میتوانید از تعداد بیشتری از این کیتها به طور همزمان یا نوبتی ( بوسیله یAutomatic coil selector ) استفاده کرد
۳ ) تقویت سیستم سوخت رسانی (کاربراتور یا انژکتور)
سیستمهای کاربراتوری به خاطر سادگی طراحی تقویت آسانتری هم دارند
با تغییراتی در نحوه ی باز شدن دریچه ها و گشاد کردن آنها حجم مخلوط ورودی را میتوان افزایش داد
راههای دیگر تقویت آنها استفاده از پمپ های بنزین قویتر و پر فشارتر الکتریکی است البته استفاده از نازلهای انژکتور به جای سوزنهای مکانیکی هم میتواند در ایجاد
اگر از انواع سی ال سی کاربراتور استفاده میکنید حذف کاتالیزور به تقویت این سیستم کمک میکند و البته برای انواع ارزان قیمت و بی کیفیت که کارایی کمتری دارند حذف سیستم مدار بسته هم میتواند موثر باشد
اما برای سیستمهای انژکتوری می توان با گشاد کردن ریل سوخت و تعویض انژکتورها با انواع بزرگتر سوخت را با حجم بیشتری به داخل سیستم هدایت کرد
تعویض پمپ بنزین با انواعی که حجم بیشتری را پمپاژ میکنند میتواند موثر باشد و همچنین تغییر در برنامه ریزیهای ECU
مرحله ی سوم
( تعویض و تغییرات کلی )
تقویت سیستم سوخت رسانی و مکش :
اگر یک خودروی توربو دارید و یا خودروی خود را مجهز به این سیستم کرده اید برای اینکه بتوانید قدرت بیشتری از این راه بدست آورید استفاده از سیستمهای کاربراتور و انژکتورهای قویتر پیشنهاد میشود و طبعا هزینه ی زیادی میطلبد
برای خودروهای کاربراتوری استفاده از کاربراتورهای چند دهانه با دهانه های بزرگتر و یا حتی استفاده از چند کاربراتور توصیه میشود
برای سیتمهای انژکتوری سیستم کنترل الکترونیکی باید برای ورود حجم هوای بیشتر برنامه ریزی شود
ضمن آنکه به پمپ سوختهای قوی که برخی توان پمپاژ بیش از ۱۵۰ لیتر در ساعت را داشته باشند و بتوانند فشار زیادی را ایجاد کنند ( به اضافه ی تنظیم کننده ی فشار سوخت ) نیاز دارید
و همینطور به استفاده از ریلهای سوخت قطورتر با خطوط فلکسیبل و در انتها انژکتورهای قویتر که حتی انواعی از آنها قادر به پاشش نزدیک به ۱۰۰۰ سی سی بر دقیقه هستند٬ در صورت استفاده از سیستمهای پرخوران نیاز دارید
تغییر سر سیلندر
۱) استفاده از تعداد سوپاپهای بیشتر : برای اینکار باید کل سر سیلندر تعویض گردد ( البته اگر در بازار موجود باشد )
تغییرات در سر سیلند میتواند باعث بیشتر شدن ضریب تراکم شود که میتوان با تراش دادن چند میلیمتر از کف سرسیلندربه ضریبهای بالاتری دست پیدا کرد
۲) برخی تغییرات باعث افزایش حجم ورود و خروج گاز میشود که میتوان به گشاد کردن نشیمنگاه سوپاپ به همراه تعویض سوپاپها با انواع بزرگتر اشاره کرد و در مرحله ی بعد با گشادتر کردن پورتهای خروجی ورودی حجم بیشتری را به سیلندر وارد یا از آن خارج کرد
۳) پس از آن استفاده از میل سوپاپهای اسپورت است که انواع مختلفی دارند
تفاوت این میل سوپاپ با انواع معمولی در شکل بادامکها و برخی قسمتهای دیگر است که این تفاوت باعث تغییر در زمان باز و بسته شدن سوپاپها و در نتیجه راندمان حجمی ورود و خروج بهبود میابد
تغییر در بلوک موتور:
این تغییرات شامل تغییر حجم٬ افزایش کمپرس و تغییر در شکل محفظه ی احتراق است
۱) برای افزایش حجم در مرحله ی اول میتوان پیستون را با انواعی که در وسط خود برجستگی یا فرو رفتگی دارند تعویض نمود که حجم موتور را کاهش یا افزایش میدهد و شکل محفظه ی احتراق را به دلخواه شما تا حدودی دچار تغییر میکنند
۲)مرحله یعد تراشکاری سیلندر و بیشتر کردن قطر آن است که طبیعتا به همراه آن باید پیستون هم با انواع بزرگتر عوض شود
تغییر در اندازه ی شاتون به نسبت تراکم یا راندمان حجمی موتور کمک میکند
۳) اما برای افزایش کمپرس سیلندر علاوه بر تغییر ضریب تراکم بوسیله تراش سرسیلندر یا تغییر در اندازه ی شاتون رینگها هم نقش مهمی دارند
رینگ پیستونها را میتوان با انواع اسپورت که هم آببندی بهتری دارند و هم تنش و گرمای بیشتری را تحمل میکنند تعویض نمود که در خودروهایی که سیستم سوخت رسانی تقویت شده یا از سیستمهای پر خوران استفاده میشود استفاده از این رینگها بهتر از انواع معمولی است
تغییر در دیگر قسمتهای موتور :
تغییراتی که توضیح آنها ذکر شد طبیعتا فشار بیشتری را به موتور نسبت به حالت عادی وارد میکنند پس در این صورت برخی قطعات هم باید تغییر پیدا کنند
۱ ) میل لنگ ٬ قطعا وقتی شما موتور را تقویت میکنید فشاربیشتری به آن میآورید پس در اینصورت قطعه ای مانند میل لنگ دچار تنش بیش از حد میشود
اولین راه آن بالانس میل لنگ است زیرا اکثر خودروها به علت تولید انبوه قطعات از ظرافت کمتری در این قطعه برخوردارند و چون این قطعه به شدت تحت فشار است باید از بالانس خوبی برخودار باشد تا در دورهای بالا دچار پدیده لرزش و رزونانس نشود
اما گاه ممکن است فشار بیش از حد زیاد باشد و آلیاژهای استاندارد استفده شده در انواع معمولی توان پاسخگویی را نداشته باشند که در این صورت باید میل لنگ را با انواع اسپورت که هم از بالانس بهتری برخوردار هستند و هم آلیاژ مستحکمتری دارند استفاده کرد و البته برخی از آنها در فاصله ی بین ثابتها و متحرکها تفاوتهایی با هم دارند که در محل مرگ بالا و پایین پیستون تغییراتی ایجاد میکنند و باعث تغییرات حجمی و تراکمی میشود
۲ ) اویل پمپ و واتر پمپ
این دوقطعه برای موتورهای تقویت شده از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا وظیفه ی خنک کاری به عهده ی هر دوی آنهاست و همینطور وظیفه ی مهم روغنکاری هم به عهده ی اویل پمپ است
طبیعی است که هرچه موتور بیشتر تحت فشار باشد وظیفه آنها سنگینتر است
پس بهتر است برای اینکه موتور اتومبیل دچار تنش شدید و یا افزایش حرارت نشود این دو قطعه را با انواعی که راندمان حجمی بهتری دارند تعویض کنید
۳ ) فلایویل
وظیفه ی سنگین انتقال نیرو را به گیربکس به عهده دارد
این قطعه هم مانند میل لنگ دچار تنش و یا لرزش میشود پس مرحله ی اول تراشکاری دقیق و تابگیری آن است زیرا این قطعه هم از نظر ضرافت در مراحل ساخت در حدی نیست که نیاز های یک خودروی پر قدرت را تامین کند و باید بسته به شرایط خودرو با دقت فراوانی تنظیم شود
هرچه فلایویل سبکتر باشد افزایش دور موتور سریعتر صورت میگیرد پس تعویض آن با انواع سبکتر میتواند کمک زیادی به دورگیری سریع اتومبیل نماید
بعد از موتور نوبت به تقویت سیستم انتقال قدرت میرسد
۱) دیسک صفحه کلاچ : قطعه ای که ارتباط بین موتور و گیربکس را به وجود میآورد
همانطور که میدانید این قطعه به وسیله ی اصطکاک ارتباط بین پیشرانه و جعبه دنده را برقرار میکند که هرچه این اصطکاک بیشتر باشد انتقال نیرو بهتر صورت مگیرد
پس بهترین راه تقویت آن استفاده از اجناسی است که سطح تماس بیشتر و لنتهایی با اصطکاک بیشتر داشته باشند
انواع اسپورت این قطعه در بازار یافت میشود که البته کارکردشان به روانی انواع معمولی نیست اما وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام میدهند
گیربکس :
وظیفه ی آن تغییر ضریب گردش موتور نسبت به گردش چرخهاست
هرچه ضریب گیربکس بزرگتر باشد قدرت بیشتری به چرخها انتقال میابد و هرچه کوچکتر سرعت بیشتری نصیب چرخها میکند
پس گیربکسها را میتوان به دو دسته ی قدرتی و سرعتی تقسیم کرد
بنابر این گیربکسی که هر دوی این خواص را داشته باشد در تمامی شرایط قابل استفاده است اما گاه شرایط استفاده شما را به انواع قدرتی یا سرعتی نیازمند میسازد
۱) تغییر ضرایب دنده های گیربکس یا تعویض کل گیربکس با انواعی که ضریب متفاوتی دارند در نحوه ی انتقال قدرت ٬ شتابگیری و حداکثر سرعت اتومبیل نقش بسزایی دارد
۲ ) برای اینکه از توانایی تعویض دنده ی اتومبیل خود بهتر استفاده کنید تعویض گیربکس با اجناس مرغوبتر و تعداد دنده های بیشتر در به کارگیری قدرت و گشتاور موتور در شرایط مختلف کمک بیشتری میکند. اما تغییر دادن ضرایب گیربکس و نزدیک کردن فاصله ی دنده ها حتی پس از تعویض آن هم ممکن است لازم باشد
۳) سرعت تعویض دنده در شتابگیری و رانندگی نقش مهمی دارد، قسمتی از این سرعت به راننده بستگی دارد اما نقش مهمتری را اتومبیل ایفا میکند پس هرچه شیفتر های گیربکس در مدت زمان کمتری مسیر دنده ها طی کنند اثر بیشتری در بهبود شتابگیری دارد . تغییر در اندازه های شیفتر و یا استفاده از قطعاتی به نام Quick Shifter به راننده کمک زیادی میکند
۴)اما قسمتی که فشار نسبتا زیادی را متحمل میشود در سیستم انتقال نیرو، پلوسهای چرخهاست که وظیفه ی انتقال نیرو از دفرانسیل به محور چرخها را دارند
در خودروهای تقویت شده به خاطر فشار زیادی که به پلوسها وارد میآید احتمال شکستن آنها بالا میرود
پس تعویض این قطعه بعد از تقویت موتور با انواع با دوامتر تقریبا الزامی است
تقویت سیستم تعلیق و فرمان:
سیستم تعلیق: برای یک اتومبیل تقویت شده اهمیت بالایی دارد زیرا نقش مهمی در قابلیت هدایت و پایداری یک اتومبیل را ایفا میکند
در اتومبیلهای تقویت شده به علت اینکه راننده از تواناییهای آن نسبت به اتومبیل عادی فراتر میرود پس نقش سیستم تعلیق برای هدایت و پایداری سنگینتر میشود
بنابراین باید به فکر افزایش توانایی این سیستم هم بود
برای یک اتومبیل تقویت شده قابلیت بیشتر از راحتی ارزش دارد
پس معمولا تغییراتی که در آنها داده میشود راحتی را به مقدار قابل توجهی کم میکند
۱)یکی از ابتدایی ترین کارهایی که انجام میشود کوتاه کردن فاصله ی کف اتومبیل با زمین است تا مرکز ثقل خودرو پایینتر آمده و پایداری آن بیشتر شود
در بازار فنرهایی برای اینگونه اتومبیلها وجود دارند که بسته به انتخاب شما میتوانند در سایزهای مختلفی انتخاب شوند
۲) اما برای کارایی بهتر به کمک فنرهایی که قابلیتها بیشتری هم داشته باشند نیاز است تا مکمل سیستم تعلیق خودروی شما شوند که انواع گازی و روغنی آن حتی با قابلیت تنظیم ارتفاع و یا خشکی قابل دستیابی هستند
۳) بعد از آن نوبت به تقویت اتصالات و گاه تغییراتی در آنها میرسد که بسته به نوع خودرو و سیستم تعلیق محاسبات لازم را باید انجام داد و تغییرات را اعمال کرد
۴) دیگر قطعه ای که در این سیستم به کار میرود استرس بار است که وظیفه ی تقسیم تنش بین چرخها را دارد
این قطعه که دو سر کمک های جلو ویا عقب را به هم متصل میکند در پیچها فشار وارد به یک نقطه را تقسیم میکند تا خودرو قابلیت هدایت بهتری داشته باشد و البته عمر قطعات بالاتر رفته و خطر شکستن یا منحدم شدن اتصالات تعلیق کم شود
سیستم فرمان: خودروهای تقویت شده به فرمان تیزتر و دقیقتری نیاز دارند
برای اینکه بتوان تعداد دورهای قفل تا قفل فرمان را کم کرد تا حساسیت بیشتری پیدا کند در ضریب دندانه های آن باید تغییراتی داد که بسته به نوع جعبه فرمان و سیستم آن باید انتخاب کرد
مثلا در انواع دنده شانه ای باتغییر تعداد دندانه های شانه میتوان فرمان را تیزتر کرد
ترمز
طبعا هر گاه خودرویی تقویت میشود باید چاره ای هم برای نگه داشتن آن اندیشید
برای اینکه سیستم ترمز اتومبیل شما بهتر عمل کند ابتدا باید سیستم تقویت یا بوستر آن را قدرتمندتر کرد که معمولا استفاده از انواع بزرگتر توصیه میشود.
اما افزایش قدرت بوستر ممکن است بر روی سیلندها و دیسکهای معمولی فشار زیادی وارد کند و باعث نابودی سیلندر یا خوردگی آنی دیسک و لنت ترمز شود!
پس برای اینکه این قدرت به نحو بهتری استفاده شود باید از سیلندهای ترمز قویتر و بزرگتر به همرا دیسکهای ترمز بزرگتر برای افزایش سطح تماس استفاده کرد
البته استفاده از دیسکهای خنک شونده ( کانال دار ٬ سوراخدار و شیار دار ) برای جلوگیری از گرم شدن سیستم ترمز و کاهش کارایی آن توصیه میشود
قطعات تقویت بدنه
۱)برای تقویت بدنه تا آنجا که امکان دارد سعی میشود از مواد سبک اما محکم استفاده شود تا ضمن ایجاد امنیت مناسب وزن خودرو را افزایش ندهند
انواع این قطعات مانند گادرهای مخفی داخل بدنه برای محافظت از سرنشین و حفظ شکل اطاق در برابر ضربه طراحی و در محل خود نصب میشود
اما در این بین انواعی از لوله های محافظتی را در درون محفظه ی موتور زیر و داخل اطاق قرار میدهند تا امنیت اطاق آن افزایش یابد
۲) مسئله ی بعدی در تقویت بدنه شکل آیرودینامیکی آن است
شکل ظاهری خودروها به گونه ای است که در مقابل فشار هوا تمایل به برخاستن از زمین را دارند به این علت از قطعاتی در بدنه استفاده میشود که این نقص را جبران کنند
از این دست میتوان به انواع سپر٬ بال٬ رکاب و سینی های کف اتومبیل اشاره کرد
الف) سپرها
سپر جلو علاوه بر حفظ امنیت وظایف مهمتری در خودروهای تقویت شده دارد
یکی از بزرگترین وظایف آن رساندن هوای کافی به موتور است پس برای انتخاب سپرها انواعی را انتخاب کنید که ورودی هوای بزرگتری داشته باشند
دیگر وظیفه ی سپر ها رساندن هوای خنک و تازه به مجموعه ی چرخهاست
این هوا به خنک شدنن بهتر دیسکهای ترمز کمک میکند
فاکتور بعدی در انتخاب سپر نوع طراحی آن است که باید تمایل خودرو را به نزدی شدن به زمین بیشتر کند
اما سپر عقب وظیفه ی کنترل و آرام کردن جرایانهای زیر ماشین را دارد که به خاطر طراحی خاص قسمت پایین به این مهم دست میابد
ب) رکابها
رکابها در پایینتر جلوه دادن ارتفاع کف اتومبیل نقش موثری دارند اما وظیفه دیگر آنها آرام کردن جریانهای بغل ماشین است
ج) بالها که در قسمتهای مختلف اتومبیل از جمله انتهای سقف یا صندوق عقب نصب میشوند عموما وظیفه ی ایجاد جسبندگی بیشتر را بر عهده میگیرند که گاه ممکن است تا چند ۱۰ کیلوگرم نیروی عمودی به اتومبیل وارد کنند
د) اما مقوله ی مهم دیگری که در دینامیک خودرو تاثیر دارد شکل زیر آن است
وجود برجستگیها و فرو رفتگیهای زیر خودرو باعث اغتشاش جریان هوا میشود پس برای اینکه این موضوع مشکلی از نظر پایداری به وجود نیاورد در تقویت خودروها سعی میشود قسمتهای زیرین را با سینی های فلزی یا کامپوزیتی بپوشانند تا سطحی صاف بدست آید و جریان هوا دچار آشفتگی نشود
برای راننده ی یک خودرو تقویت شده یکی مهمترین مسائل داشتن اطلاعات کافی از وضیعت موتور است تا بتواند در استفاده از آن موفق باشد
یکی از مهمترین اطلاع دهنده ها نشان دهنده های دیجیتال و
آنالوگ است
در خودروهای عادی به علت تولید انبوه دقت نشان دهنده های استاندارد مناسب نیست و معمولا تعداد آنها هم کافی نیست
بنابراین یک خودروی اسپرت باید گیجهایی با دقت بالا را داشته باشد
مهمترین گیج نشان دهنده دور شمار موتور است که انواع دیجیتال آنالوگ یا لیزری آنها در بازار موجود است
نشان دهنده ی دیگر که اهمیت بالایی هم دارد گیج فشار روغن است و پس از آن گیجهای ٬ سیستم توربو و سیستم الکترونیکی است
از دیگر گیجهای مورد نیاز میتوان به Fule Gauge . A/f Ratio Gauge . VAC Gauge اشاره کرد البته سرعت سنج هم جای خود را دارد اما در شرایط مسابقه اهمیت کمتری برای یک راننده حرفه ای دارد
و انواع ترکیبی این گیجها هم وجود دارد که بهتر اطلاعات را در اختیار راننده قرار میدهند و فضای کمتری هم اشغال میکنند
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.