اگر در حال حرکت گیربکس اتوماتیک را در دنده عقب قرار دهیم چه اتفاقی می افتد؟

0
شاید این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که هنگام حرکت با سرعت بالا، اگر خودرو را در دنده عقب قرار دهیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. یکی از علاقه مندان به نام مایک با پذیرفتن ریسک و انجام آزمایش در شرایط عادی سعی کرده به این سوال پاسخ دهد.

در این آزمایش که مایک ویدیوی آن را در کانال یوتیوب خود آپلود کرده، او سوار بر یک دستگاه فورد فیوژن اتوماتیک مدل ۲۰۱۵ شده و با رسیدن به سرعت ۷۰ مایل (۱۱۲ کیلومتر) در ساعت، گیربکس را در دنده عقب قرار می دهد.

 شاید بسیاری تصور کنند که با این اتفاق گیربکس آسیب شدیدی دیده و قطعات آن به اطراف پرت می شوند! اما در کمال تعجب علی رغم اینکه مانیتور مرکزی قسمت عقب خودرو را نشان می دهد، هیچ اتفاقی رخ نداده و فورد فیوژن به حرکت عادی خود در اتوبان ادامه می دهد.

همانطور که مایک در ویدیوی خود توضیح می دهد چنانچه این آزمایش با خودروهای متعلق به دهه ها و نسل های مختلف انجام می گرفت، شاید نتایج بسیار متفاوتی حاصل می شد.

 سیستم های الکترونیکی فورد فیوژن مورد نظر برای جلوگیری از صدمه دیدن گیربکس خودرو، دستور راننده را نادیده گرفته و از تعویض دنده جلوگیری می کنند.

اکثر گیربکس های مدرن امروزی به این قابلیت (Reverse Inhibit) مجهز بوده و در صورتی که در سرعت های بالا در دنده عقب قرار داده شوند، واکنشی از خود نشان نمی دهند.

 معایب گیربکس اتوماتیک  آموزش رانندگی با گیربکس اتوماتیک  آموزش تصویری تعویض دنده  زوزه کشیدن گیربکس پژو  خورد شدن دنده گیربکس  تعمیر و نگهداری خودرو

کریگ رنکر (Craig Renneker) مهندس ارشد بخش توسعه گیربکس های فورد در این باره گفته وقتی یک خودروی مدرن با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت جلو است، حتی اگر راننده بخواهد دنده عقب درگیر نخواهد شد.

او با اشاره به گیربکس شش دنده خودکار ساخت فورد اضافه می کند تا زمانی که این جعبه دنده سرعت خودرو را برای قرار گرفتن در دنده عقب مناسب تشخیص ندهد، حتی در صورت تعویض دنده دستور راننده را اجرا نمی کند.

سلامت و بهداشت خودرو افزایش عمر صفحه کلاچ افزایش عمر باتری ماشین افزایش عمر مفید خودرو راه های افزایش عمر لاستیک تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو اطلاعات عمومی خودرو سایت تخصصی خودرو اصول نگهداری از خودرو مجله خودرو

 در سوی مقابل گیربکس های دستی نیز برای محافظت از خود در شرایط مشابه، به مکانیسم های مکانیکی مجهز شده اند. البته این مکانیسم ها در برابر اصرار راننده مقاومت چندان زیادی نداشته و در صورت استفاده از نیروی بیش از حد دنده عقب در نهایت درگیر شده و اجزای گیربکس صدمات جبران ناپذیری خواهند دید.

 رنکر در این باره نیز گفته که تلاش برای درگیر کردن دنده عقب هنگام حرکت به سمت جلو با سرعت بالا باعث می شود که همگام سازهای گیربکس گرمای بسیار زیادی تولید کنند که این هم می تواند منجر به آسیب دیدگی بسیار شدید قطعات داخلی گیربکس و همچنین از کار افتادن موتور شود.

بدیهی است که در صورت خاموش شدن موتور، بسیاری از سیستم های هدایت و کنترل خودرو – مثل ترمز و فرمان – کارایی خود را از دست خواهند داد.

نتیجه ای که می توان از این موضوع گرفت این است که هرگز نباید این کار را بر روی خودروی خود امتحان کنید؛ زیرا علاوه بر تحمیل خسارت های مالی زیاد، می تواند حوادث ناگواری به دنبال داشته باشد، اما در عین حال برخی از خودروهای مدرن می توانند با امتناع از دستور شما از بروز چنین خساراتی پیش گیری کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.