با لرزش، سوت و دنگ‌ دنگ خودرو چه کار کنیم؟

0

در شماره قبل در ارتباط با مشکلات ناشی از عدم‌کارکرد صحیح خودرو تا حدودی توضیح داده شد، به طوری که گفته شد هنگامی که بوی بنزین به داخل اتاق خودرو راه پیدا می‌کند چه کارهایی باید صورت بگیرد یا اینکه هنگامی که ترمز می‌کنیم و موتور خودرو یکدفعه خاموش می‌شود چه کارهایی باید انجام دهیم. بحث آخری که در قسمت نخست این گزارش گفته شد نیز راجع به کم شدن قدرت موتور خودرو بود. به هر حال مشکلات دیگری از مشکل‌های خودرو در این شماره مورد بحث قرار می‌گیرد که اولین آنها لرزش چرخ در حین رانندگی است.

آموزش عیب یابی خودرو آموزش عیب یابی ماشین ایرادات خودرو انواع صداهای ماشین تشخیص انواع صدای موتور کاهش صدای کابین عیب یابی از صدای موتور زیاد شدن صدای موتور ماشین صدای سوت از کجاست

گاهی اوقات پیش می‌آید که در حین رانندگی، در فرمان احساس لغزش می‌کنید که به نظر می‌رسد از چرخ‌ها منتقل می‌شود. بد نیست بدانید هرچه این ارتعاشات و لغزش‌ها در فرمان بیشتر باشد خطر بیشتری در وهله اول خودرو و در مرحله بعدی سرنشینان آن را تهدید می‌کند. هنگامی که به این مشکل برخورد کردید می‌توانید سری به چرخ‌ها بزنید، چراکه ممکن است چرخ‌ها خورده، کج یا خراب شده باشد، پیچ‌های چرخ شل شده یا اینکه قسمت‌هایی از فرمان خودرو خرد یا خراب شده باشد بعضی اوقات نیز دیده شده است که لاستیک‌ها در یک لبه بیشتر از لبه دیگر خورده شده و از بین رفته است. در این مواقع ممکن است متوجه شوید که لاستیک‌ها در لبه درونی یا بیرونی خیلی بیشتر از قسمت‌های دیگر لاستیک خورده شده که در این هنگام لبه دیگر و مرکز لاستیک خیلی سالم‌تر از لبه خورده شده لاستیک به نظر می‌رسد. این امر می‌تواند ناشی از عدم‌میزان فرمان، فاصله زیاد بین چرخ‌ها و عدم‌موازی بودن لاستیک‌ها باشد ولی گاهی نیز دیده شده است که لاستیک‌ها در مرکز بیش از لبه‌ها خورده می‌شوند. هرگاه مشاهده کردید که لاستیک‌ها در مرکز خیلی بیشتر از لبه‌های دیگر از بین رفته است بدانید که فشار بر روی چرخ‌ها خیلی زیاد است و چرخ‌ها به اندازه کافی و مناسب جابه‌جا نشده‌اند.البته گاهی نیز پیش می‌آید که دو لبه لاستیک بیشتر از مرکز آن خورده می‌شود. اگر به این مشکل نیز برخورد کردید باید سری به چرخ‌ها بزنید چراکه فشار وارد شده بر روی لاستیک‌ها بیشتر از حد مجاز آن است و فاصله‌ای که باید طبق استاندارد میان چرخ‌ها رعایت شود، به درستی رعایت نشده است و بد نیست که در این مواقع به یک آپاراتی مراجعه کنید.

ریپ زدن موتور در حال حرکت نیز یکی دیگر از مشکلات است. روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامی که سعی می‌کنید با سرعت ثابت حرکت کنید موتور خودرو خیلی بد و ناهماهنگ کار می‌کند و در این هنگام عملکرد موتور در حالت سردوگرم بودن آن متفاوت می‌شود. در این مواقع بهتر است خودروی خود را به یک تعمیر کار یا نمایندگی شرکت سازنده خودرو نشان دهید. زیرا ممکن است اگر خودروی شما دارای کاربراتور باشد دهانه آب آن تنظیم نباشد یا اینکه خراب شده باشد. احتمال این هم که موتور خیلی داغ شده باشد نیز می‌رود. البته تنظیم‌کننده فشار بنزین نیز ممکن است در فشار خیلی کمی کار کند و زمان‌بندی احتراق غلط باشد. دلایل بسیاری در این مواقع می‌تواند وجود داشته باشد. مثل مشکل احتراق در سیستم سوخت، عدم‌کنترل مناسب کامپیوتر کنترل‌کننده خودرو، گرفتگی فیلتر آن، مبدل گشتاور در گیربکس ممکن است که در زمان صحیحی قفل نکند یا سر بخورد، در سیستم واکیوم نشت وجود داشته باشد، موتور دچار مشکلات فنی و مکانیکی شده باشد، سوپاپ Egr گیر کرده باشد، اکسل‌ها شل شده باشد یا خوردگی داشته باشد و در نهایت اینکه احتمالا انژکتورهای سوخت کثیف شده باشد.

آیا تا به حال از خودروی خود صدای سوت آرامی که از موتور بلند می‌شود را شنیده‌اید؟ این صدا هنگامی شنیده می‌شود که موتور خودرو با مشکلی روبه‌رو شده باشد. این مشکل چه زمانی خودنمایی می‌کند؟ احتمال می‌رود موتور جوش آورده باشد یا اینکه سیستم اگزوز به مبدل کاتالیتیک وصل شده باشد. البته شاید هم خط واکیوم قطع شده باشد یا یکی از وسایل آن نشست داشته باشد.

خیلی از رانندگان خودرو در برخی مواقع صدای کلیک یا همان دنگ‌دنگ را از موتور خودرویشان می‌شنوند. البته این صدا با گاز ندادن از موتور خودرو نیز شنیده می‌شود و هرچه خودرو گرم‌تر شود صدا بیشتر می‌شود ولی زمانی که خودرو به حرکت درمی‌آید صدا نیز از بین می‌رود. هنگام برخورد با چنین مشکلی باید سوپاپ‌ها تنظیم شوند و روغن‌موتور نیز سریعا تعویض شود یا اینکه ممکن است فشار روغن موتور خودرو پایین آمده باشد.

اما هنگامی که صدای تق‌تق از اگزوز شنیده می‌شود چه باید کرد؟ بعضا مشاهده شده است با فشار دادن پدال گاز، از اگزوز صدای تق‌تق می‌آید. کارکرد موتور به نظر خوب می‌رسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است.

مشکلات احتمالی عبارتند از: در سیستم واکیوم نشت وجود داشته باشد. یک یا چند عدد از انژکتورهای خودرو دچار نشتی شده باشد یا اینکه در اگزوز خودرو سوراخی به‌وجود آمده باشد. حال که بحث مشکلات اگزوز به میان آمد می‌توانیم به دودهایی که در بعضی مواقع از اگزوز بیرون می‌آید نیز اشاره کنیم. متوجه دود خاکستری از اگزوز در هنگام روشن کردن خودرو می‌شوید. این دود ممکن است که با گرم شدن خودرو کمتر شود. رنگ آن نیز ممکن است کمی به آبی بزند. این مشکل به مرور زمان زیاد می شود و میزان دود، وخامت اوضاع را بیان می‌کند. این مشکل زمانی نمایان می‌شود که یکی از سه حالت زیر پدیدار شده باشد:

۱ – رینگ پیستون خورده شده باشد، ۲- دربوش سوپاپ‌ها خوردگی صورت گرفته باشد، ۳- بوش سوپاپ‌ها خراب شده و از بین رفته باشد.

در پایان به تمام کسانی که می‌خواهند از رانندگی وسیله نقلیه خود لذت ببرند و مهم‌تر اینکه بر آلودگی‌های شهرشان نیفزایند توصیه می‌شود هر از گاهی خودروی خودرا به محل یکی از تعمیرگاه‌ها برده و خودرو را چک کنند چراکه در این مواقع است که هم قبل از وقوع نقص و خرابی در یکی از قسمت‌های خودرو جلوی آن را می‌گیرند و هم اینکه هزینه چک کردن و عیب‌یابی خودرو به مراتب کمتر از هزینه تعمیر یا تعویض قسمت معیوب آن است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.