چطور از پوشش پلاستیکی روی رنگ خودرو استفاده کنیم؟ + معایب و مزایا

0

با ویژگی ها و معایب پوشش پلاستیکی رنگ بدنه خودرو آشنا شوید

امروزه کاربرد روکش‏ های پلاستیکی، برای تغییر فوری رنگ فابریک خودرو (مخصوصاً برای انواع گران ‏قیمت) مرسوم شده است. با کشیدن یک پوشش پلاستیکی از جنس پلی وینیل کلراید (PVC)، از دست خراش‏ های اتفاقی روی بدنه خلاص خواهید شد و محافظت خوبی از رنگ خودروی شما به‏عمل خواهد آمد.

امروزه کاربرد روکش‏ های پلاستیکی، برای تغییر فوری رنگ فابریک خودرو (مخصوصاً برای انواع گران ‏قیمت) مرسوم شده است. با کشیدن یک پوشش پلاستیکی از جنس پلی وینیل کلراید (PVC)، از دست خراش‏ های اتفاقی روی بدنه خلاص خواهید شد و محافظت خوبی از رنگ خودروی شما به‏عمل خواهد آمد. همچنین دیگر نگران قدیمی شدن رنگ اتومبیل خود نخواهید بود زیرا این پوشش به شما اجازه می‏ دهد تا با صرف چند ساعت وقت، رنگ جدیدی روی بدنه بنشانید و هر زمان که خواستید نیز آن را تغییر دهید.
از سوی دیگر، در کنار لذت بردن از یک رنگ جدید، این پوشش پلیمری، در مقابل تابش نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش، از رنگ خودرو محافظت کرده و از ایجاد خراش ‏های جزئی روی آن نیز ممانعت به‏عمل می‏ آورد. این روکش پلیمری به‏صورت رول‏ های ۳۰ متری به وزن ۱۸ کیلوگرم، عرض ۱.۵ متر و ضخامت ۰.۱۶ میلی ‏متر، در رنگ‏ های مختلف به بازار ارائه شده و ضخامت چسب اعمال شده در پشت لایه پلیمری آن ۳۰ نانومتر است.

مطالب مرتبط

 محافظت از رنگ خودرو  ترمیم رنگ خودرو  پوشش پلاستیکی رنگ چیست  آموزش پوشش پلاستیکی رنگ  معایب و مزایای پوشش پلاستیکی رنگ خودرو  آموزش نقاشی خودرو  آسیب دیدن رنگ خودرو  آسیب دیدن رنگ ماشین  رفع خط و خش‌ های بدنه خودرو  براق کردن رنگ ماشین

چطور از پوشش پلاستیکی روی رنگ خودرو استفاده کنیم؟
متخصصین شرکت ۳M پوشش ‏های براق و مات، شامل انواع رنگ ‏های متالیک و صدفی تولید کرده‏ اند که البته برای استفاده روی فیبرکربن، چوب و فولاد بدون رنگ مناسب نیست. قرار شد برای آزمایش، یک نمونه از پوشش پلاستیکی ۳M به رنگ سفید صدفی براق را روی بدنه یک دستگاه بی ام و i۸ اعمال کنیم. عدم وجود منحنی‏ های پیچیده روی بدنه، عملیات پوشش رنگ را آسان می‏ کرد ولی با این حال، شرکت ۳M از ما خواست که از راهنمای متخصص برای انجام این کار سود ببریم.
لایل بکوید (Lyle Beckwith) از شرکت Vinyl Styles کالیفرنیا، تقریباً به مدت ۱۰ سال، اعمال روکش‏ های پلاستیکی را در کارنامه خود داشت و برخی از ظرافت ‏های این کار را به ما آموزش داد. برای حذف درزهای در معرض مشاهده، ابتدا آرم ‏های خودرو، آینه‏های جانبی، دستگیره‏ ها، سپرها و چراغ‏ ها را از بدنه جدا کردیم. جزئیات پیچیده مانند دریچه‏ های درپوش موتور و سینی جلوی شیشه جلو، زمان زیادی را به عملیات نصب اضافه می کرد.

لایه پوشش جدید و پیشرفته ‏ای را تصور کنید که به‏ صورت باور نکردنی نازک است، به‏راحتی کش می ‏آید و در مدت زمان نصب، می ‏تواند چندین بار از سطح رنگ جدا شده و مجدداً روی آن چسبانده شود. پوشش تمام بدنه با روکش پلاستیکی، کار زمان‏ بر و پرزحمتی است ولی از اعمال رنگ جدید به مراتب کم هزینه ‏تر بوده و به میزان کمتری زمان نیاز دارد، به‏ طوری‏ که می‏ توان در یک تعطیلات آخر هفته، آن را به سرانجام رساند.
قابلیت پشت و رو شدن این لایه پلیمری یا چسبیدن طرف چسبی به طرف دیگر یا روی سطح بدنه، مشکل دیگری بود که گاهی باعث باقی ماندن اثر چسب روی رنگ می ‏شد. اگر رنگ خودرو در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، هر زمان که خواستید، می‏ توانید آن را بدون ایجاد کوچک‏ ترین ایرادی، از روی بدنه جدا کنید. کمپانی ۳M رنگ لایه را تا سه سال گارانتی کرده ولی مدعی است که لایه پلاستیک وینیل، تا ۷ سال هم سالم می‏ ماند.
باید دقت کنید که جدا کردن لایه از روی بدنه در صورت طولانی شدن عمر چسب، مشکل ‏تر خواهد بود. فرآیند فرسودگی چسب، با تابش مستقیم نور خورشید تشدید و تسریع می‏ شود، پس بهتر است در صورت اعمال لایه وینیل روی رنگ خودرو، آن را کمتر در معرض تابش آفتاب قرار دهید.
اعمال لایه پلاستیکی در گوشه‏ های قطعات بدنه مورد خاصی ندارد. ابتدا باید طول پلاستیک را حدود ۲ سانتی ‏متر بیشتر از لبه‏ ها، با کاتر یا قیچی ببرید و با ایجاد دو برش، نواری V شکل ایجاد کنید. بعد لبه‏ ها را چسبانده و قسمت V شکل را جدا کنید. البته لایه پلاستیکی با قطر حدود ۰.۱۲ تا ۰.۱۶ میلی‏ متر، آن قدر نازک بوده که نمی‏ تواند رنگ خودرو را به ‏طور کامل از خط و خش ‏های سطحی حفظ کند، همچنین پی بردیم که آلودگی ‏ها، دوده‏ ها و ذرات روغن ناشی از حرکت در جاده، روی این لایه ایجاد لکه می ‏کند و لذا به اسپری جزئی و تمیزکاری دقیق نیاز دارد.

نکات تخصصی
– قبل از شروع عملیات نصب، از عدم وجود نقاط و ذرات روی رنگ خودرو مطمئن شوید. قبل از نصب، بدنه را به‏ صورت معمول شستشو کنید. نیازی به واکس زدن رنگ نیست.
– فراموش نکنید که کلیه قطعات بدنه مانند آرم‏ ها و چراغ‏ها را جدا کنید و مطمئن شوید که کلیه اجزاء تمیز هستند. ذرات موجود روی بدنه و حتی الکتریسیته ساکن، باعث جوش و حباب در لایه رنگ خواهد شد.
– قبل از نصب روکش پلاستیکی، هرگونه گودی یا تورفتگی روی بدنه را حذف کنید. رنگ‏ های مات، این ایرادها را بیشتر از رنگ ‏های براق نشان می‏ دهند.
– ورق لایه پلاستیکی را به هیچ وجه نچرخانید، چرا که برخی از روکش‏ های رنگی مانند سفید صدفی، جهت‏دار هستند و تغییر جهت آنها کاملاً در ظاهر خودرو مشخص خواهد بود.
– در طراحی بدنه و انحناهای پیچیده، نیازی به برش روکش پلاستیکی نیست، زیرا مواد پلاستیکی ۳M تحمل کشش تا ۱۳۰ درصد اندازه اصلی را دارند و پس از یکبار اعمال روی سطح، شکل آن را به خود می‏ گیرند. در قسمت‏ هایی از بدنه که نیاز به کشش بیشتر لایه پلیمری بوده و همچنین در جایی که لایه پلاستیکی در لبه‏ ها و گوشه ‏ها به سمت داخل تا می ‏خورد، برای اجتناب از بلند شدن لایه، از کمی چسب استفاده کنید.
– در خصوص انتخاب رنگ روکش، دقت کنید که با نمای داخل کابین هماهنگی داشته باشد.
– هرگز اجازه ندهید که سمت چسب‏ دار روکش وینیل با سطح خود لایه یا با سطح خودرو اتصال پیدا کند و اثر چسب روی آن باقی بگذارد.
– با استفاده از بزرگ‏ ترین مقطع روکش پلاستیکی، تا حد امکان از ایجاد درز بین دو لایه کنار هم اجتناب کرده و طوری تنظیم کنید که مرز درزها، در لبه ‏ها و انحناهای بدنه قرار بگیرند.
– در مورد حباب‏ های هوای زیر روکش نگران نباشید، چرا که برخلاف روکش‏ های مخصوص شیشه، لایه وینیل کشش مناسبی داشته و تنها کافی است با انگشت خود حباب‏ ها را فشار دهید تا از بین بروند.

مقایسه هزینه‏ ها
– قیمت رنگ ‏آمیزی کامل خودرو با رنگ صدفی مات با کیفیت مناسب: حدود ۱۰ هزار دلار
– قیمت نصب پوشش لایه وینیل روی بدنه: حدود ۳ هزار دلار
– قیمت یک رول روکش پلاستیکی، یک پمپ حرارتی، چسب و ابزار اصلی نصب لایه: حدود ۱۰۰۰ دلار
– هزینه‏های تعمیرات و نگهداری: کمتر از رنگ معمولی خودرو

نکات مثبت
اولین جنبه مثبت در فرآیند اعمال روکش پلاستیکی روی رنگ خودرو، نصب آسان و قیمت نسبتاً پایین آن است. مقاومت مناسب در برابر تغییرات دما (منفی ۱۵ تا مثبت ۱۵۰ درجه سانتیگراد)، خاصیت انعطاف‏ پذیری، شکل‏ پذیری و ارتجاعی مناسب، عمر و دوام طولانی، قابلیت شستشوی راحت و ضمانت کیفیت روکش پلیمری وینیل از سوی شرکت سازنده، جزء امتیازات دیگر آن به‏ شمار می‏ آیند. به‏طور کلی، این لایه برای مدت طولانی از رنگ خودرو در مقابل برخورد سنگ ریزه‏ ها و خط و خش ‏های اتفاقی محافظت می‏کند، همچنین از به‏ وجود آمدن خراش ‏های جزئی روی رنگ اصلی بدنه، جلوگیری به‏عمل می ‏آورد.
این لایه پلیمری، باعث می ‏شود اثر ضربات وارده اتفاقی و یا خراش ‏های سطحی روی رنگ باقی نماند و تا چند سال شما را از رنگ ‏آمیزی مجدد خودرو خلاص می ‏کند. اعمال روکش پلاستیکی در طولانی مدت، هزینه‏ های مربوط به نگهداری رنگ را کاهش می‏ دهد و در صورتی که بخواهید رنگ خودرویتان را تغییر دهید، با هزینه ‏ای به مراتب کمتر از رنگ ‏آمیزی مجدد، به خواسته خود خواهید رسید. از سوی دیگر، هر زمان که اراده کنید، می‏ توانید این لایه را به ‏راحتی از روی بدنه جدا کرده و پوشش با رنگ دیگری را برگزینید.
در صورتی که عمر زیادی از چسب روکش نگذشته باشد، بعد از کندن لایه از روی بدنه، هیچ‏ گونه اثری از آن باقی نمی ‏ماند. عمر مفید این لایه ۳ تا ۵ سال بوده و سازندگان معمولاً آن را با ضمانت بین ۲ تا ۳ سال در محیط باز و ۴ تا ۶ سال در محیط سربسته به مشتریان عرضه می‏ کنند.

نکات منفی
اولین جنبه منفی این فرآیند این بوده که روکش‏ های پلاستیکی، در اثر تابش اشعه ماوراء بنفش و گرمای آفتاب، تغییر رنگ داده (کدر می‏ شوند) و با گذر زمان و تغییرات دمایی، کیفیت اولیه خود را از دست می ‏دهند. از سوی دیگر، گرمای زیاد باعث فرسودگی و سخت شدن چسب روکش شده و پس از چند سال، جدا کردن لایه از روی بدنه مشکل ‏تر خواهد شد، تا جایی که حتی ممکن است اثر چسب روی بدنه باقی بماند. طبق اظهار برخی مشتریان، ضخامت این لایه پلیمری آنقدر نیست که در مقابل ضربات ناشی از سنگ ریزه‏ها و خراش یا خط و خش ناشی از آن مقاومت کند. همچنین پس از شستشوی خودرو ممکن است لبه‏های روکش سفیدک بزند که ظاهر نامناسبی دارد.
چکه شیره درختان یا برخی مواد شیمیایی، به لایه پلیمری آسیب زیادی رسانده و بعضاً روی رنگ خودرو تأثیر منفی خواهند گذاشت. به‏ علت محدودیت عرض رول، ممکن است در قسمت‏ هایی از بدنه، دو روکش در کنار هم قرار گرفته و در ظاهر خودرو، نمای بدی ایجاد کنند. این روکش‏ ها با تضمین ویژگی ‏های ضد حلّال و ضد خش و خوردگی ارائه می ‏شوند، ولی معمولاً در این دو زمینه آن‏چنان که باید، مناسب عمل می ‏کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.