کنترل یونیت چیست ؟

0

آموزش تعمیرات ECU

جعبه تقسیم موجود در ۲۰۶ ایران که واجد مولتی پلکس وارداتی Continental  هستند بر خلاف ۲۰۶ پژویی کنترل یونیت محسوب نشده و تنها شامل فیوزهای داخل موتور است.

آموزش نصب کروز کنترل فعال سازی کروز کنترل پژو 206 عیب یابی کروز کنترل قیمت کروز کنترل پژو 206 اکوماکس چیست ایرادات پژو ۲۰۷ اکوماکس مالتی پلکس اکوماکس مشخصات خودروهای اکوماکس سیستم جدید مالتی پلکس اکوماکس جعبه فیوز پژو 206 انواع فیوز خودرو آموزش تعویض فیوز سوخته آموزش برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 206 آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو انواع تیپ پژو 206 BSM چیست تعمیر BSM پژو 206 نقشه bsm پژو 206 مجله مکانیک آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

جعبه تقسیم موجود در ۲۰۶ ایران که واجد مولتی پلکس اکوماکس ( اکومکس ) است برخلاف ۲۰۶ پژویی واجد Configuration است و تفاوت در پیکربندی آن با پیکربندی موجود در BCM می تواند موجبات برخی تداخلات در خودرو را به عنوان مثال کار نکردن کولر را به همراه داشته باشد .

تذکر :به یاد داشته باشید کنترل یونیت های همنام به عنوان مثال FN ، که توسط دو شرکت پشتیبانی کننده متفاوت ساخته شده باشد می تواند دارای پیکربندی های متفاوت از هم باشند .

تذکر مهم :با دقت در لیست ای سی یو ( ECU ) های ذکر شده می بینیم که برخی از این کنترل یونیت ها بصورت خارجی در لیست ۲۰۶ و رانا قرار نداشته اما سیستم عملکردی مرتبط با آن در این خودرو فعال می باشد .

از این دست می توان به یونیت قفل مرکزی اشاره داشت که در ۲۰۶ ایران موجود نبوده اما قفل مرکزی ۲۰۶ ایران در میان خودروهای ایران خودرو واجد کارایی بالایی است در این موارد باید گفت که مکانیزم آن در یک کنترل یونیت دیگر تلفیق شده است .

برای روشن شدن مطلب به شرح ذیل توضیح می دهیم.

ECU های اختصاصی در شبکه مولتی پلکس ۲۰۶ ایران و رانا ( اکوماکس ) :

  1. ایسیو ، BCM ( CBM ) کنترل یونیت مرکزی در ۲۰۶ و رانا
  2. ای سی یو FCM یا FAM کنترل یونیت مصرف کننده های اتاق موتور در ۲۰۶ و رانا
  3. ایسیو ICN کنترل یونیت آمپر در ۲۰۶ و رانا
  4. ای سی یو MFD کنترل یونیت نمایشگر چند منظوره در ۲۰۶
  5. ایسیو INJECTION کنترل انژکتور
  6. ایسیو ABS
  7. ECU Airbag کیسه هوا و کمربندها
  8. ECU Imobililizer

تذکر :برخی از این ایسیوها خارج از سیستم مولتی پلکس بوده و در آینده نزدیک به شبکه مولتی پلکس متصل خواهند شد .
نکته :سیستم کولر در ۲۰۶ ایران و رانا به چند ECU مرتبط است . قسمتی از وظایف آن در BCM ، قسمتی دیگر در ای سی یو انژکتور و بخش دیگر در FCM و در ۲۰۶ قسمتی در MFD انجام می شود .
تذکر :ایسیو های قفل مرکزی و شیشه بالابر نیز در داخل BCM و FCM تعریف شده اند .
نکته مهم :در ۲۰۶ و رانای اکو مکس ( اکوماکس ) از میان لیست ایسیو های ذکر شده ، کلیه ECU ها در شبکه تعریف شذه اند و واجد نرم افزار کاربردی می باشند لذا حسب نیاز می توان دز مواقع لزوم نرم افزار آنها را توسط دستگاه های عیب یاب رایج مورد تایید ایران خودرو دانلود نموده و Function های آنها را تغییر داده یا اضافه نمود .
تذکر مهم :کنترل یونیت انژکتور ۲۰۶ ایران و رانا تاکنون واجد ای سی یو مدل Siemens sim 2K-34 VR بوده که بر روی خودرو واجد موتور TU5 بنزین سوز نصب می شود ( تولید انبوه فعلی )

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.