مطالبی درباره ی استارت خودرو و نحوه ی کار آن

0

یکی از قطعات راه اندازی خودرو، استارت است که وظیفه ی به چرخش درآوردن موتور را جهت روشن نمودن آن برعهده دارد. استارت های امروزی، نوع پیشرفته و اصلاح شده ی هندل های قدیمی هستند که با به چرخش درآوردن میل لنگ موتور، باعث روشن شدن آن می شدند.

برای روشن شدن خودرو به چهار عنصر نیاز است که عبارت اند از:

۱. مخلوط سوخت و هوا

مطالب مرتبط

۲. تراکم سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی

۳. جرقه با ولتاژ بالا برای احتراق سوخت

۴. گردش میل لنگ با حداقل دور ۱۰۰ دور بر دقیقه

نکته: باید توجه کرد در صورتی که یکی از این موارد وجود نداشته باشد، موتور نمی تواند روشن شود و به کار بیفتد.

اجزای استارتتعمیر استارت خودرو اجزا استارت چیست خرابی استارت چیست اتوماتیک استارت چیست اجرت تعمیر استارت سمند اجرت تعمیر استارت پژو پارس استارت چیست تعمیر خودرو

پوسته ی استارت

پوسته ی استارت به شکل یک استوانه از جنس فولاد تشکیل شده است که دارای مقاومت نسبتا خوبی است.

بالشتک

درون پوسته حدود ۴ بالشتک وجود دارد که در اطراف آنها میدان مغناطیسی ایجاد می شود.

سیم پیچبه دور هرکدام از بالشتک ها یک حلقه سیم پیچ پیچیده می شود. به عبارت دیگر درون هر استارت چهار سیم پیچ وجود دارد که وظیفه ایجاد نیروی مغناطیسی را بر عهده دارد.

اتوماتیک

این قطعه ی کوچک که بر روی پوسته ی اصلی نصب می شود، وظیفه ی انتقال الکتریسیته به سیم پیچ ها را دارد.

دنده ی استارت

این قطعه بر روی شفت آرمیچر و روی مارپیچ شفت آرمیچر قرار دارد که در یک جهت خلاص و در جهت دیگر درگیر می شود. وظیفه ی این قطعه انتقال نیروی مکانیکی است.

آرمیچر

این قطعه در مرکز شفت دارای پره هایی است که سیم پیچ در داخل این هسته ها پیچیده شده است. دو سر سیم پیچ به کانکتور سر شفت متصل می شود. و وظیفه ی القا  بارهای منفی در بالشتک ها را دارد.

زغال

این قطعات کربنی نرم وظیفه ی رساندن الکتریسیته جهت ایجاد حوزه ی مغناطیسی دارند.

نحوه ی کار استارت

استارت خودرو به نوعی یک موتور الکتریکی است که با استفاده از سیم پیچ ها و زغال های بکار رفته در ساختار خود، نیروی الکتریسیته را تبدیل به نیروی مکانیکی می کند. سیم پیچ ها و زغال های درون استارت باعث بوجود آمدن نیروی مغناطیسی درون آن می شود که خود این میدان باعث چرخیدن آرمیچر می شود. خود آرمیچر به شفتی متصل است که با چرخاندن آن باعث گردش میل لنگ درون موتور می شود و باعث روشن شدن آن می گردد.

یکی از ویژگی های بکار رفته در استارت گردش شفت فقط در یک سمت است که باعث در امان ماندن قطعات درون استارت هنگام روشن بودن موتور می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.