8 علائم خرابی سیلندر کلاچ

0

اگر مدتی است که با خودروی گیربکس دستی خود رانندگی می‌کنید، می‌دانید که وقتی کلاچ را پایین می‌آورید تا دنده را عوض کنید، همه چیز باید چه حسی داشته باشد. بنابراین، هنگامی که چیزی احساس می‌شود، باید به آن توجه کنید.

8 علائم خرابی سیلندر کلاچ

 سیلندر کلاچ چیست
 پمپ کلاچ بالا چیست
 خرابی سیلندر کلاچ
 دلیل سفت شدن دنده ها در هوای سرد
 علت سفت شدن پدال کلاچ چیست
 علت سفت شدن پدال کلاچ پراید
 سفت جا خوردن دنده
 آموزش تعویض دنده
 تعمیر خودرو

یکی از اجزایی که ممکن است از کار بیفتد و شاید زیاد با آن آشنا نباشید، سیلندر کلاچ است. اما سیلندر کلاچ دقیقاً چیست، چگونه کار می‌کند و چه علائمی رایج است که می‌تواند به شما در تشخیص خرابی کمک کند؟

در پایان این مقاله، شما به دانشی که نیاز دارید (و اینکه چقدر هزینه دارد) مجهز خواهید شد تا وسیله نقلیه خود را دوباره آنطور که باید به کار بیاندازید.

سیلندر کلاچ سلیو چه کاری انجام می دهد؟

قبل از اینکه بتوانید یک سیلندر کلاچ معیوب را تشخیص دهید، باید بدانید که در وهله اول چه کاری انجام می دهد و برای درک بهتر آن باید درک اولیه ای از نحوه عملکرد کلاچ داشته باشید.

وقتی پدال کلاچ خودروی خود را فشار می دهید، به صورت دستی میله ای را به داخل سیلندر اصلی کلاچ فشار می دهید. سیلندر اصلی کلاچ این نیرو را به فشار هیدرولیک تبدیل می کند و این فشار هیدرولیک صفحه کلاچ را آزاد می کند تا وسیله نقلیه شما بتواند دنده ها را تعویض کند.

هنگامی که پدال کلاچ را رها کردید، سیلندر کلاچ کار می کند. سیلندر کلاچ به سادگی پدال کلاچ را دوباره درگیر می کند و وسیله نقلیه شما به دنده جدید می پرد.

سیلندر کلاچ همیشه سعی می کند کلاچ را درگیر کند، به این ترتیب هر زمان که پدال کلاچ را رها کنید، وسیله نقلیه شما دوباره به دنده می رسد.

محل سیلندر کلاچ برده

 سیلندر کلاچ چیست
 پمپ کلاچ بالا چیست
 خرابی سیلندر کلاچ
 دلیل سفت شدن دنده ها در هوای سرد
 علت سفت شدن پدال کلاچ چیست
 علت سفت شدن پدال کلاچ پراید
 سفت جا خوردن دنده
 آموزش تعویض دنده
 تعمیر خودرو

سیلندر بسته کلاچ آخرین جزء در سیستم هیدرولیک کلاچ است. چند مکان ممکن برای آن وجود دارد، و می تواند در داخل یا خارج از انتقال باشد. در یک سیستم نیمه هیدرولیک، سیلندر slave در قسمت بیرونی محفظه زنگ قرار دارد و صفحه کلاچ را از طریق یک چنگال آزاد کننده آزاد می کند.

به طور معمول، این سیستم‌ها سیلندر کلاچ را با دو پیچ نصب می‌کنند که پیدا کردن، برداشتن و تعویض آن را بسیار آسان می‌کند. با این حال، در برخی از سیستم ها، سیلندر کلاچ در داخل جعبه دنده قرار دارد.

این سیستم‌ها برای رسیدن به سیلندر کلاچ نیاز به کار بیشتری دارند، زیرا معمولاً برای دسترسی به سیلندر کلاچ باید گیربکس را بردارید.

علائم سیلندر اصلی کلاچ بد

 سیلندر کلاچ چیست
 پمپ کلاچ بالا چیست
 خرابی سیلندر کلاچ
 دلیل سفت شدن دنده ها در هوای سرد
 علت سفت شدن پدال کلاچ چیست
 علت سفت شدن پدال کلاچ پراید
 سفت جا خوردن دنده
 آموزش تعویض دنده
 تعمیر خودرو

سیلندر اصلی کلاچ

در حالی که هم سیلندر کلاچ و هم سیلندر اصلی کلاچ برای کار با کلاچ ضروری هستند، این دو جزء کاملاً متفاوت هستند که دست در دست یکدیگر برای کمک به وسیله نقلیه شما در تعویض دنده کار می کنند.

سیلندر اصلی فشار مکانیکی را به فشار هیدرولیک تبدیل می کند تا صفحه کلاچ را آزاد کند، در حالی که سیلندر slave فشاری را برای فشار دادن صفحه فشار به جای خود در زمانی که فشار هیدرولیکی وجود ندارد فراهم می کند.

اگر هر یک از اجزا شروع به خرابی کند، نمی‌توانید وسیله نقلیه خود را به درستی جابجا کنید، اما آنها به طور فعال علیه یکدیگر کار می‌کنند تا این اتفاق بیفتد!

علائم سیلندر برده بد

در حالی که یک سیلندر slave جزء اجزایی نیست که شما باید آنقدرها نیاز به تعویض داشته باشید، اگر شروع به خرابی کند، مشکلات قابل توجهی ایجاد می کند. اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید، مطمئناً مشکل می تواند یک سیلندر برده معیوب باشد. هر چه علائم بیشتری را مشاهده کنید، احتمال این که این مورد بیشتر باشد.

شماره 1 – پدال کلاچ نرم

 سیلندر کلاچ چیست
 پمپ کلاچ بالا چیست
 خرابی سیلندر کلاچ
 دلیل سفت شدن دنده ها در هوای سرد
 علت سفت شدن پدال کلاچ چیست
 علت سفت شدن پدال کلاچ پراید
 سفت جا خوردن دنده
 آموزش تعویض دنده
 تعمیر خودرو

پدال کلاچ می لرزد

پدال کلاچ نرم یکی از رایج ترین علائم خرابی سیلندر کلاچ است. این منطقی است زیرا اگر سیلندر شروع به از کار افتادن کند، برای درگیر شدن مجدد گیربکس آنقدر به عقب فشار نمی‌آورد و شما آن را در کلاچ احساس خواهید کرد.

همچنین ممکن است هنگام فشار دادن یا رها کردن پدال، فشاری اسفنجی یا متناوب روی پدال کلاچ احساس کنید.

2 – نشتی / سطح سیال کم در سیلندر کلاچ

سیلندر کلاچ از روغن استفاده می کند تا همه چیز را به خوبی روغن کاری کند و همانطور که باید حرکت کند، و اگر مهر و موم ها خارج شوند، این مایع می تواند از همه جا نشت کند. اگر این اتفاق بیفتد آنطور که باید به کار خود ادامه نمی دهد و باید آن را جایگزین کنید.

ممکن است به طور فعال نشت را تشخیص دهید، یا ممکن است متوجه شوید که روغن آن کم است. از آنجایی که یک سیستم مهر و موم است، اگر روغن آن کم باشد، جایی نشتی دارد و باید آن را تعویض کنید.

شماره 3 – مشکل در تعویض دنده

تعویض دنده سخت است

سیلندر کلاچ در کنار سیلندر اصلی کار می کند تا به وسیله نقلیه شما کمک کند تا دنده ها را تعویض کند، بنابراین منطقی است که اگر یکی از قطعات شروع به خرابی کند، هنگام تلاش برای تعویض دنده دچار مشکل شوید.

اغلب با وجود یک سیلندر کلاچ معیوب، زمانی که وسیله نقلیه شما سعی می کند وارد دنده بعدی شود، متوجه مشکل می شوید.

شماره 4 – مایع کلاچ آلوده

اگر وسیله نقلیه شما دارای کلاف تاریک یا آلوده است  h مایع، مشکلی در یکی از مهر و موم ها در جایی از سیستم وجود دارد.

مشکل می‌تواند از آب‌بندی‌های اطراف سیلندر کلاچ باشد، یا مشکل می‌تواند از مهر و موم‌های اطراف سیلندر اصلی کلاچ باشد.

شماره 5 – صدای جیرجیر هنگام فشار دادن کلاچ

پدال کلاچ سواری

وقتی کلاچ را فشار می دهید، همه چیز باید بی صدا درگیر شود. اگر شروع به شنیدن صداهای خراش یا صدای جیر جیر می کنید، می تواند به معنای مشکل در سیلندر کلاچ باشد.

در صورتی که نشتی وجود داشته باشد و روغن آن کم شود یا اگر قطعات دیگر نتوانند بدون نیروی اضافی آنطور که باید حرکت کنند، سیلندر slave می تواند شروع به ایجاد این صداها کند.

شماره 6 – چرخ دنده ها هنگام تعویض دنده

هنگامی که سیلندر کلاچ به همان شکلی که باید کار می کند، فشار کافی را برای گیربکس فراهم می کند تا پس از رها کردن پدال کلاچ، به سرعت وارد دنده شود. سرعت مهم است، در غیر این صورت دنده ها می توانند شروع به ساییدن کنند و مشکلات بیشتری ایجاد کنند.

اگر هنگام تلاش برای تعویض دنده شروع به شنیدن دنده‌های آسیاب می‌کنید، می‌خواهید فوراً به انتهای آن برسید زیرا چرخ دنده‌های آسیاب می‌توانند به آسیب‌های بیشتری منجر شوند.

شماره 7 – پدال کلاچ به کف می رسد

پدال کلاچ روی زمین

اگر سیلندر کلاچ آنطور که باید کار نکند، صفحه کلاچ را دوباره درگیر نمی کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، هیچ چیز پدال کلاچ را به سمت بالا فشار نمی‌دهد، بنابراین اغلب شاهد فرو رفتن آن روی زمین خواهید بود.

بستگی به این دارد که پدال کلاچ با چه سرعتی روی زمین فرو رود. گاهی اوقات به یکباره سقوط می کند، در حالی که گاهی اوقات به آرامی روی زمین می افتد.

شماره 8 – پدال کلاچ سخت

در حالی که احساس یک پدال کلاچ نرم نسبت به یک پدال سخت رایج‌تر است، اما همه چیز به نحوه خرابی سیلندر کلاچ بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر سیلندر از کار بیفتد و در موقعیتی گیر کند که به شدت فشار می آورد تا صفحه کلاچ را فشار دهد، ممکن است برای جدا کردن آن دچار مشکل شوید. اگرچه این محتمل ترین راه برای از کار افتادن سیلندر نیست، اما ممکن است اتفاق بیفتد.

چه چیزی باعث از کار افتادن سیلندر می شود؟

سیلندرهای کلاچ اغلب خراب نمی‌شوند، بنابراین اگر سیلندر خودروی شما خراب شد، باید دلیل آن را بیابید. شایع ترین دلیل خرابی سیلندر کلاچ به دلیل آلودگی مایع هیدرولیک است. مایع هیدرولیک آلوده باعث از کار افتادن آب‌بندها می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد سیلندر کلاچ نشتی پیدا می‌کند.

سایر علل بالقوه خرابی سیلندر کلاچ شامل ورود آلاینده های خارجی به سیستم و ایجاد زنگ زدگی یا خرابی قطعات به روش های دیگر است. اگر سیلندر اصلی کلاچ مهر و موم معیوب داشته باشد یا اگر شیلنگ به طرق دیگر اجازه ورود آلاینده ها به سیستم را بدهد، این اتفاق می افتد.

اگر مایع تمیز بماند و آلاینده‌ها وارد سیستم نشوند، سیلندر کلاچ معمولاً خراب نمی‌شود، حتی اگر روی خودروی قدیمی‌تر باشد!

آیا سیلندر می تواند بدون نشتی از کار بیفتد؟

آره! در حالی که یکی از رایج‌ترین راه‌های خرابی سیلندر کلاچ از طریق نشتی خارجی است، این قطعات به دلیل مشکلات داخلی می‌توانند کاملاً از کار بیفتند.

اگر فنر از کار بیفتد یا در صورت گیرکردن پیستون بیش از حد شروع به زنگ زدن کند، یا اگر خرابی داخلی دیگری وجود داشته باشد، سیلندر کلاچ می تواند حتی بدون نشتی خارجی از کار بیفتد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.