بهترین موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی جهان +عکس
سوزوکی «GSX-R125» مدرنترین اسپرت بایک کم حجم
اگرچه کلاس ۱۲۵سیسی جزو مقرون بهصرفهترین کمحجمهای جهان است اما شاید گزینه مناسبی بهعنوان یک اسپرت هیجانانگیز نباشد. ولی تعبیر سوزوکی این مفهوم را متحول کرده است.
اگرچه کلاس ۱۲۵سیسی جزو مقرون بهصرفهترین کمحجمهای جهان است اما شاید گزینه مناسبی بهعنوان یک اسپرت هیجانانگیز نباشد. ولی تعبیر سوزوکی این مفهوم را متحول کرده است. زیرا کیفیت ساخت، اصلاحات در بخشهای مکانیکی و بهکارگیری تکنولوژی سبب میشود سوزوکی یکی از خاصترین سازندگان موتورسیکلت در جهان باشد. این توصیف را باید در مورد GSX-R125 بهکار برد. این سوپربایک کمحجم سوزوکی که لقب بهترین موتورسیکلت ۱۲۵سیسی را از نظر نسبت قدرت به وزن دارد، نه تنها شعار این کمپانی ژاپنی نیست بلکه تیتر نخست مجلات و نشریات را نیز به خود اختصاص داده است. بههمیندلیل ما نیز در این شماره GSX-R125 را از نطر فنی بررسی خواهیم کرد .
استایل تهاجمی اما آیرودینامیک
سوزوکی GSX-R125 با استایل تهاجمی و تنومند،از سبک طراحی خانواده GSX-R بهره میگیرد زیرا از خطوط تیز و شکستهای برخوردار است. بهدلیل فلاپهای حجیم و هندسه باک، استایلی عضلانی و کاراکتری نافذ دارد اما با توجه به فاصله گلگیر عقب با تایر، تناسبات و حجمهای روی بدنه، زاویه اگزوز ریس مانند یک سوپربایک است. چهره تهاجمی آن بهدلیل انحنای پوزه، چراغهای ویشکل جلو مجهزبه LED و فاصله محوری ۱۳۰۰میلیمتری از پایینترین ارتفاع سطح صندلی، حدود ۷۸۵میلیمتر در کلاس خود برخوردار است. بهگفته کمپانی سوزوکی GSX-R125 با استایل آیرودینامیکی در تستهای تونل باد توانست به بهترین ضریب آیرودینامیکی دست یابد.
بالاترین سطح ارگونومی و هندلینگ
ارتفاع ۷۸۵میلیمتری سوزوکی GSX-R125 به معنای پایینترین سطح ارتفاع راکب در کلاس خود است. فاصله قرارگیری راکب نسبتبه فرمان و همچنین استفاده از دو صندلی بزرگ ریس برای راکب و سرنشین در کنار سیستم تعلیق هیدرولیکی تلسکوپی جلو دامپر هیدرولیکی قابلتنظیم با اهرمهای ویشکل جانبی سواری باکیفیت و دلچسبی را برای راکب و سرنشین به ارمغان میآورد.
طراحان سوزوکی باتوجه استایل بدنه، زاویه قرارگیری راکب نسبتبه فرمان را ۲۵.۵درجه طراحی کردهاند که با ارتفاع پایین صندلی، بهترین سطح ارگونومی را در اختیار راکب GSX-R125 میگذارد. همین مساله هندلینگ عالی برای این سوپربایک کمحجم سوزوکی را پدید آورده است. البته تایرهای ۸۰/۹۰ در جلو و ۷۰/۱۳۰ در عقب با رینگهای ۱۷اینچی آلومینیومی و سیستم تعلیق بهروز (مجهزبه دامپرهای اجاست هیدرولیکی) رضایتبخشترین سواری را برای سرنشینان در کلاس ۱۲۵سیسی هدیه میدهند.
ساختار جدید و نوین
متریال آلومینیوم در سازه شاسی و بدنه، امروزه مهمترین ماده در طراحی و ساخت خودرو و البته موتورسیکلت محسوب میشود تا در کنار متریالهای سبکوزن دیگر نسبت قدرت به وزن را در سطح ایدهآل نگه دارد. فریم شاسی GSX-R125 از آلومینیوم بوده و تنه سبک وزن این سوپربایک کم حجم را تشکیل میدهد.
طبق ادعای سوزوکی بهرغم آنکه رینگها و ترمزهای دیسکی آلومینیومی مجهزبه سیستم ترمز ضدقفل ABS هستند و ماژولهای جدید ساخت کمپانی بوش اما به طور شگفتانگیزی تمام متعلقات سیستم اعماز سنسورها، عملگرهای هیدرولیکی و ماژولها تنها ۰.۵۹کیلوگرم وزن دارد که همین امر سبب شده است وزن خالص GSX-R125 به ۱۳۴ کیلوگرم برسد که البته نسبت قدرت به وزن را در بازه ۰.۱۱ حفظ کرده البته این عدد در ۱۲۵سیسیهای موجود در بازار در سطح بالاتری قرار دارد که نشان از برتری مهندسی سوزوکی است.
البته برای توزیع وزن یکنواخت واحد کنترل پردازشگر مرکزی موتور ECM در زیر نشیمنگاه سرنشین عقب طراحی شده، همچنین رینگهای آلومینیومی در جلو و عقب و شاسی آلومینیومی؛ مرکز ثقل در میانه تنه و در پایینتر حد قرار دارد که به پایداری بسیار بالای آن کمک بسزایی میکند.
بهترین مشخصات فنی در کلاس خود
آنچه سوزوکی به آن میبالد قلب تپنده بسیار کوچک و البته قدرتمند GSX-R125 است. یک موتور تکسیلندر به حجم دقیق ۱۲۴.۴سیسی همراه با چهارسوپاپ در سرسیلندر و سیستم سوخترسانی انژکتوری در بهترین حالت میتواند خروجی را به ۱۵اسببخار در ۹۵۰۰دور در دقیقه و گشتاور ۱۱.۵نیوتونمتری را در ۸هزار دور در دقیقه برساند. این قدرت خروجی بالا برای یک موتور تکسیلندر آن هم به حجم ۱۲۵سیسی تحسینبرانگیز است. اما چه مواردی در ایجاد چنین قدرت و گشتاوری موثر هستند؟
در موتورهای درونسوز بنزینی یا اشتعال-جرقهای که از تئوری اتو بهره میبرند، پارامترهایی مانند دمای کاری، نسبت کورس پیستون، حجم مفید سیلندر، حجم و نسبت تراکم، راندمان حجمی و توان موتور سبب میشوند یک مهندس مکانیک هنگام طراحی پیشرانه کمحجم و همچنین حجیم آنها را در نظر بگیرد. براین اساس مهندسان سوزوکی، موتور بنزینی با حجم مفید ۱۲۴.۴سیسی را طراحی کردهاند که نسبت کورس پیستون آن ۱.۵۰۵ به یک است، در حالی که در پیشرانه ۶۰۰سیسی GSX-R600 این نسبت ۱.۵۷۶به یک بوده بنابراین عدد ۱.۵۰۵ به یک در موتور ۱۲۵سیسی بینظیر است. برای دستیابی به این عدد مهندسان سوزوکی قطر سیلندر را ۶۲میلیمتر و اندازه پیستون را ۴۱.۲ در نظر گرفتهاند البته این نسبت در فاصله رفتوبرگشت پیستون در سیلندر(کورس پیستون) به دست آمده است.
ضمن اینکه دو سوپاپ هوا به قطر ۲۴میلیمتر و همچنین سوپاپهای دود به قطر ۲۱ میلیمتر روی دو میلبادامک طراحی شدهاند تا ورودی یا بهاصطلاح مکش هوا نسبت به همکلاسان خود بهتر و خروج دود نیز تسهیل شود. فضای متراکم، هنگام رسیدن موتور به نقطه مرگ بالا ایجاد میشود یعنی حالتی که پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد که نسبت تراکم در این موتور۱۲۵سیسی نیز ۱۱ به یک و به معنای نسبت تراکم ایدهآل و افزایش راندمان موتور است که چنین نسبت تراکمی بهلطف زاویه قرارگیری سوپاپها و هندسه پیستون ایجاد میشود.
در طراحی پیستون که یکی از مهمترین مولفهها در طراحی موتورهای درونسوز مدرن به شمار میرود، از متریال نیکل-فسفات-سیلیکون-کاربید با پوشش مواد کامپوزیتی الکتروشیمیایی سوزوکی موسوم به SCEM استفاده کرده است و بهگفته کمپانی سوزوکی نسبتبه پیستونهای آلومینیومی سبکتر و در عینحال دارای استحکام بالاتر، انتقال حرارت بسیار عالی است که سبب کاهش اصطکاک نیز میشود.
البته ثبتاختراع جدید سوزوکی را نباید فراموش کرد زیرا با بهرهمندی از متالوژی جدید، سیستم پاشش هیدرولیک به کمک روغن را برای قطعات متحرک مانند شاتون، میللنگ و پیستون طراحی کرده است. زیرا پاشش روغن مستقیم زیر پیستون و روزنههای بسیار کوچک در شاتون و میللنگ، حرارت قطعات را در دمای کاری نگه میدارد و سبب کاهش اصطکاک ناشیاز حرکت قطعات و انرژی گرمایی حاصل از آن میشود.
از آنجاکه موتورسیکلتهای تکسیلندر از آلایندگی بالایی تولید میکنند بر این اساس مهندسان سوزوکی دو انژکتور چهارکاناله روی دریچهگازی- که قطری برابر ۳۲میلیمتر دارد- تعبیه کردهاند. ECM یا واحد پردازشگر موتور براساس اطلاعات دقیق دریافتی از سنسورهای دور موتور، دما و فشار ورودی، اکسیژن موجود در خروجی و دمای مایع خنککننده رادیاتور، میزان پاشش سوخت را غنی یا رقیق میکند.
تجهیزات و امکانات به روز
در بخش ایمنی GSX-R125 در محور جلو مجهزبه یک دیسک خنکشونده به قطر ۲۹۰میلیمتر با کالپیر دوپیستونه و در محورعقب به قطر ۱۸۷ میلیمتر با کالیپر تکپیستونه است. هر دو محور مجهزبه سیستم ترمز ABS با کانال جداگانه هستند که البته این سیستم ترمز ضدقفل جدید بوش، به نوعی عملکرد بهتری دارد و قدرت ترمزگیری را بهبود میبخشد.
از مهمترین آپشنهای GSX-R125 باید به سیستم فوق هوشمند بدونکلید(کیلس) با عملکرد پاسخوبازگشت اشاره کرد. در این سیستم راهاندازی، مهندسان سوزوکی با استفاده از یک ریموت مانند خودروهای مدرن این امکان را در اختیار راکب گذاشتهاند که با نزدیک شدن به موتورسیکلت (البته فاصله بسیار کم) بتواند استارت بزند و آن را روشن کند. البته یک حالت دیگر هم به منظور پاسخ و بازگشت است یعنی اگر موتورسیکلت خود (GSX-R125) را در پارکینگ بسیار شلوغی پارک کردهاید و مطمئن نیستید بتوانید آن را پیدا کنید، با فشردن دکمه ابتدا صدای هشدار بوق فعال میشود و پس از آن چراغهای LED جلو و عقب را روشن میکند تا بهراحتی بتوانید آن را پیدا کنید.
همچنین یک نمایشگر LCD نیز در این موتورسیکلت تعیبه شده است تا دورموتور، سرعت، موقعیتدنده، ساعت دیجیتال، دو حالت مختلف برای نمایش سرعت و دورموتور، مصرف سوخت ترکیبی، نمایش زمان و تغییر روغن موتور، فشار باد تایرها، قفل یا باز بودن فرمان، مسافتشمار و دورسنج را به راکب نشان دهد. کاربردیترین آپشن GSX-R125؛ سیستم روشن کردن آسان است، این سیستم بهگونهای طراحی شده که یک دکمهای مانند موتورسیکلتهای بهروز روی دسته فرمان تعبیه شده و با لمس آن موتور روشن میشود. همچنین دکمه دیگری نیز روی ریموت کیلس طراحی شده که با استفاده از آن میتوان با نیز موتور را با حفظ کمترین فاصله راکب نسبتبه موتورسیکلت آن را روشن کرد. قیمت پایه برای سوزوکی GSX-R125 حدود ۴هزار و ۱۹۰ دلار است.