حل مشکل روغن ریزی موتور TU5 ایران خودرو

0

بدلیل مشکلات مونتاژی، در برخی از موتورهای TU5 ایران خودرو، ایراد نشتی روغن وجود دارد. در صورت مشاهده نشتی روغن موتور TU5، قبل از هرچیزی باید از محل روغن‌ریزی اطمینان حاصل کنید و نقاط مرتبط با سیستم روغن‌کاری خودرو، از جمله موتور، گیربکس، فرمان و ترمزها، را حتما بررسی و چک کنید.

اولین علت شایع در روغن‌ریزی موتور TU5، نشتی روغن از محل قالپاق سوپاپ است. برای حل مشکل نشتی، کافی است «واشر قالپاق سوپاپ» را تعویض کنید. همچنین توجه داشته باشید که قالپاق سوپاپ و واشر آن، باید تناظر یک به یک داشته باشند؛ یعنی قالپاق سوپاپ و سازنده واشر آن، هردو باید ساخت یک شرکت (مورد تایید ایران خودرو) باشند. در غیر اینصورت، همچنان مشکل روغن‌ریزی از موتور، در آینده برای‌تان تکرار خواهد شد.

دومین علت رایج در روغن‌ریزی موتور TU5 ایران خودرو، عدم دقت مناسب در زمان نصب «اورینگ فیلتر روغن» است. این مشکل که حتی ممکن است در زمان سرویس خودرو در نمایندگی مجاز ایران خودرو نیز برای‌تان پیش بیاید، بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تر از حالت قبلی چراکه بدلیل همجواری با کاتالیست، نشتی روغن ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود.

علاوه بر این موضوع، اگر گشتاور کافی را در زمان نصب درپوش فیلتر روغن، اعمال نکنید، بازهم احتمال روغن‌ریزی موتور وجود دارد. حتی اگر گشتاوری بیش از حد مجاز، اعمال کنید، باعث ترک‌خوردن یا شکسته‌شدن آن می‌شوید. به همین دلیل، در تمامی نمایندگی‌های مجاز ایساکو، تعمیرکاران باید طبق دستورالعمل‌های فنی ایران خودرو، گشتاور پیچ‌های مربوطه در سیستم روغن‌کاری موتور TU5 را مطابق جدول زیر، رعایت کنند:

نام قطعه گشتاور لازم
پیچ در سوپاپ ۸ نیوتن متر
پیچ و مهره کارتل روغن ۸ نیوتن متر
پیچ پایه مجموعه روغن ۱۰ نیوتن متر
پیچ فیلتر روغن ۲۵ نیوتن متر
پیچ تخلیه روغن ۳۰ نیوتن متر
سنسور فشار روغن ۳۵ نیوتن متر

*اطلاعات جدول فوق، براساس دستورالعمل فنی شماره ۱۵۲۴ ایساکو است.

در پایان باید یادآوری کنیم که در صورت مشاهده روغن‌ریزی موتور، از تعمیر خودسرانه خودرو پرهیز کرده و حتما به نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.