گران ترین خودرو در حراجی امسال: مک لارن اف۱

0

گران ترین خودرو در حراجی امسال، مک لارن اف۱ بود که با قیمت ۲۰.۵ میلیون دلار خریداری شد.

در پبل بیچ [ساحل ماسه] Pebble Beach  کالیفرنیا باز هم قدرت بازار خودروهای کلاسیک به نمایش در آمد. در این رویداد نمایشگاهی مهم شرکت حراجی گودینگ اند کامپانی Gooding & Co. موفق شد مک لارن اف۱ را که ۱۵ میلیون دلار قیمت گذاری شده بود در حراجی بین جمعیت هیجان زده به قیمت ۲۰.۵‌ میلیون دلار به فروش برساند. مک لارن اف۱ به دلیل نایاب بودن و به دلیل جایگاهی که در تاریخ صنعت خودرو دارد، به یکی از ارزشمندترین آیتم های حراجی سال تبدیل شد و عنوان «گران ترین مک لارن طول تاریخ» را به خود اختصاص داد.

فروش این مک لارن با این قیمت این حقیقت را آشکار کرد که شیوع جهانی کرونا فقط یک مکث در فروش خودروهای بسیار گران ایجاد کرده و هنوز هم فروش خودروهای ۷ و ۸ رقمی به قوت خود باقی است.

هگرتی Hagerty از شرکت های بیمه ای که در کار کلکسیون خودرو هم دست دارد می گوید: «به نظر می رسد که اشتیاق برای خودروهای گران قیمت به همان اندازه آیتم های ارزان همچنان بالا است.»

فروش در مونتری کار ویک Monterey Car Week‌ کالیفرنیا با حضور چندین حراجی نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۴ درصد رشد داشته است. بر اساس هگرتی رقم فروش حراجی به ۲۱۰ میلیون دلار رسیده است.

موتور مک لارن F1 مک لارن f1 قیمت مک لارن F1 حراج خودروهای کلاسیک حراج خودروهای گران قیمت حراج گرانترین خودروها حراج فراری در امریکا مجله ماشین دنیای خودرو

مک لارن اف۱ بدون منازعه، ستاره هفته بود، همه کلکسیونرها و حراجی ها خیره شده بودند تا نتیجه را ببینند و قیمت فروش این خودرو همچون دماسنج این بازار عمل کرد. اف۱ اولین سوپرکار مدرنی است که باعث اعتبار و احیای برند خودروهای مسابقه ای مک لارن شد. از خودروی اف۱ مک لارن فقط ۱۰۰ دستگاه تولید شده است و به همین دلیل حضور آن در حراجی ها بسیار نادر است و کلکسیونر های در دنیا همچون عقاب نظاره گر و منتظر حضور یکی از آنها در حراجی ها هستند.

این خودرو با ۱۲ سیلندر و با حجم موتور ۶ لیتر توان ۶۰۰ اسب بخار تولید می کند. حداکثر سرعت آن ۲۴۰ مایل [۳۸۰ کیلومتر] در ساعت است و آن را با عنوان «اولین خودروی فرمول ۱ که پا به خیابان ها گذاشت» توصیف می کنند.

زمانی که اولین بار مک لارن اف۱ برای فروش در اواسط دهه ۱۹۹۰ قیمت گذاری شد، بین ۸۰۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار به فروش رسید. خیلی ها آن زمان سرفه کردند و قیمت آن را بالا دیدند، حالا می بینند که نه تنها ارزش خود را حفظ کرده،‌ بلکه به یک ایتم نادر و خواستنی در بین کلکسیونرها تبدیل شده و به عنوان یکی از بهترین خودروها در حوزه عملکرد [قدرت، سرعت و شتاب] تلقی می شود.

جی لنو Jay Leno در باره خودروی اف۱ خود می گوید: «بهترین سرمایه گذاری در زندگی ام بوده است.»
مک لارنی که در حراجی گودینگ فروخته شد فقط ۲۴۱ مایل روی کیلومتر شمارش ثبت شده بود و از این جهت به آن خودروی «کپسول زمان» هم اطلاق کردند. در سال ۲۰۱۹ هم مک لارن مدل ۱۹۹۴ با ویژگی های خودروی مسابقه ای در حراجی ساثبی به قیمت ۱۹.۸ میلیون دلار فروخته شد.

برنده ای حراجی همچنان ناشناخته مانده و مشخص نیست که چه کسی آن را خریده است.

منبع: CNBC.COM

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.