ریزش دنباله دار شاخص بورس

0

بورس اوراق بهادار تهران در سالگرد ریزش تاریخی شاخص بورس در سال گذشته، این روزها نیز در مدار کاهش قرار گرفته، به گونه‌ای که امروز هم با کاهش ۲۹ هزار و ۷۴۱ واحد به رقم یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۸۴ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۸۹۳۸ واحد به رقم ۴۳۱ هزار و ۲ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۰۸ میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بییش از ۷.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۷۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۵۴۱۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از ۱۴ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان رسید، با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۱۹ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هم فراتر رفت.

نماد های عرضه اولیه بورس اخبار بورس و سهام بدترین نمادهای بورسی بهترین شرکت های بورسی تالار بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر کدام ۲ درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هموزن هم ۲ درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۹ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲.۳ درصد، کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۷ درصد عقب نشینی داشت.

نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، چادرملو، گل گهر، توسعه معادن و فلزات و سرمایه گذاری امید، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

در فرابورس ایران هم اوضاع امروز تعریف خاصی نداشت و شاخص کل با کاهش ۳۲۱ واحد به رقم ۲۱ هزار و ۱۴۶ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۷۹ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه امروز به بیش از ۳۸۴ میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از ۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۳۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۴ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد مجتمع جهان فولاد سیرجان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشته و نمادهای آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان و ذوب آهن بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

برخی کارشناسان از دلایل مهم کاهش شاخص بورس را کاهش قیمت دلار، همچنین رفتار هیجانی سهامداران خرد و شایعه آزاد شدن خرید و فروش سهام عدالت می‌دانند.

بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس همراه با ریسک و نوسان است. لذا باید از محل پس انداز و در چشم انداز بلندمدت انجام شود تا با نوسان شاخص،‌شاهد رفتارهای هیجانی باعث التهاب بازار نشویم.

بهتر است سرمایه گذاران تازه وارد از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت شروع کنند و بعد با سرمایه گذاری در صندوق‌های سهام و در نوبت آخر با خرید مستقیم سهام سرمایه‌گذاری کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.