چطور از سولفاته شدن جلوگیری کنیم؟

0

این موضوع که انتظار داشته باشیم باتری خودرو به طور کامل بدون رسوب باقی بماند و همیشه تمیز باشد، تقریبا غیر ممکن است. چراکه در بهترین حالت و نگهداری از باتری و سر باتری، مقدار اندکی از جرم و سولفاته در آن دیده می‌شود. اما با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان از شدت رسوبات سر باتری خودرو کم کرد:

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو عیب یابی خودرو دلایل خراب شدن باتری آدرس تعمیرگاه های تهران خالی شدن باتری پراید انواع باتری
۱- استفاده از درپوش سر باتری

سرپوش‌هایی در بازار وجود دارند که برای پوشاندن کامل سر باتری ماشین به کار می‌روند. این درپوش‌ها مانع از کثیف شدن باتری می‌شوند و جلوی نفوذ کثیفی و گردوغبار را به داخل آن می‌گیرند.
در پوش باتری ماشین
۲- خشک نگه داشتن باتری و سر باتری

باید به این نکته دقت کنید که همیشه باتری و سر باتری را خشک نگه دارید. خصوصا در هوای سرد یا مناطقی که رطوبت هوا بالاست، توجه به این موضوع بسیار مهم و ضروری است.
۳- استفاده از گریس در محل اتصال باتری با کابل

برخی از مهندسان مکانیک پیشنهاد می‌کنند که سر باتری خودرو را با گریس پوشش دهید. این کار به کاهش سطح رسوبات و سولفاته شدن آن کمک می‌کند.
۴- بررسی وضعیت دینام و سیستم شارژ باتری ماشین

بهتر است دینام و سیستم شارژ باتری ماشین خود را چک کنید. در صورت مشکل در دینام برای رفع مشکل اقدام کنید.
۵- خرید باتری‌های باکیفیت

هر چه کیفیت باتری خودرو بالاتر باشد، عمر مفید آن هم افزایش می‌یابد و دیرتر یا کمتر دچار شوره و سولفاته می‌شود. فروشگاه اینترنتی ایران باتری در زمینه عرضه باتری‌های باکیفیت و مرغوب بسیار مشهور است. بنابراین اگر قصد خرید باتری ماشین با کیفیت دارید و یا عمر مفید و سلامت باتری خودرو برای شما اهمیت دارد، می‌توانید ایران باتری را انتخاب کنید.
نحوه برطرف کردن شوره باتری ماشین

اگر باتری خودرو شما دچار سولفاته و شوره شده و قصد برطرفکردن سولفاتهای تشکیل شده را دارید، می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید:

۱- ابتدا همه اتصالات باتری را از آن جدا کنید. اول قطب منفی را بازکنید و سپس قطب مثبت.

۲- دقت داشته باشید که هیچ نوع شی فلزی با بدنه باتری برخورد نداشته باشد.

۳- هنگام تمیز کردن هر قطب سر باتری، از وجود درپوش روی قطب دیگر آن مطمئن شوید

۴- برای تمیز کردن رسوبات سولفاته از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید.
برطرف کردن سولفات باتری ماشین با جوش شیرین

۵- از نوشابه هم برای نرم کردن وشستن سولفات باتری می‌توانید استفاده کنید. در صورت استفاده از نوشابه باتری را بیرون از کاپوت بشویید و پس از اتمام باتری را خشک کنید.
شستن باتری ماشین با نوشابه

۵- به کمک یک مسواک یا فرچه فلزی، شروع به سابیدن سولفاته و شوره‌ها کنید.
پاک کردن سر باتری با فرچه

۶- پس از پاک کردن شوره‌ها، سر باتری تمیز را به روغن گریس آغشته کنید. زیرا این کار تا حد زیادی از سولفاته شدن سر باتری جلوگیری می‌کند.

۷- مراقب باشید که طی عملیات شست‌وشو، به هیچ عنوان آب وارد باتری ماشین نشود.

۸- مجددا اتصالات باتری را برقرار کنید. اول قطب مثبت بعد قطب منفی باتری را ببندید.
سوالات متداول:
سولفاته سر باتری چیست؟

به تشکیل رسوب‌های سفید و رنگی روی سر باتری خودرو و محل اتصال باتری ماشین و کابل اتصال در اصطلاح سولفاته یا شوره گفته می‌شود.
چرا سر باتری ماشین شوره می‌زند؟

باقی ماندن باتری به مدت طولانی در حالت شارژ کم باعث شوره زدن سر باتری می‌شود. تولید گاز هیدروژن توسط باتری و یا وجود آب و بخار آب (رطوبت) هم باعث این اتفاق می‌شود.
چه راه‌هایی برای جلوگیری از سولفاته شدن در قسمت سر باتری وجود دارد؟

استفاده از درپوش پلاستیکی سر باتری، آغشته کردن سر باتری به روغن گریس، خشک نگه‌داشتن باتری و سر باتری.
کلام آخر

هرگز نباید سولفاته کردن یا شوره زدن باتری را نادیده گرفت. با تمیزکردن و خشک نگه داشتن سرباتری ماشین میتوانید از شوره زدن باتری ماشین جلوگیری کنید. بنابراین اگر خودتان نمی‌توانید مشکل سولفاته کردن سر باتری را حل کنید، این کار را به ما بسپارید!

ایران باتری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.