۱۰ دلیل مهم فسخ معامله ماشین که بهتر است بدانید

0

فسخ معامله ماشین

وقتی می‌­خواهید خودروی دست دوم بخرید، در صورتی‌­که پول نقد نداشته باشید و بخواهید در قالب چک و یا در تاریخی دیگر مثلاً زمان سند زدن مابقی هزینه را بپردازید، لازم است مبایعه­‌نامه تنظیم کنید. همانطور که در مقاله­‌ی قولنامه ماشین توضیح دادیم، در متن مبایعه­‌نامه بهتر است شرایط فسخ معامله ماشین و هزینه فسخ را ذکر کنید.

در متن مبایعه‌­نامه اصطلاحات قانونی برای فسخ معامله وجود دارد که تحت عنوان خیارات مختلف بیان می­‌شوند. از خیار غبن تا خیار تبلیس و … . اما این خیارات به چه معنی هستند و چگونه بر اساس این خیارات معامله خودرو فسخ می‌­شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این اصطلاحات قانونی برای فسخ معامله بدانیم.

خیارات قانونی برای فسخ معامله ماشین

در متون حقوقی از لغات و اصطلاحات عربی بسیاری استفاده می‌شود که وقتی می­‌خواهید معامله­‌ای انجام دهید باید نسبت به آن­ها آگاه باشید تا متضرر نشوید.

لغت خیار که در متن قولنامه‌­ها ذکر می­‌شود به معنی اختیار است و بر طبق این اختیارات طرفین معامله در صورتی­که شرایط را داشته باشند می­‌توانند قرارداد را فسخ کنند. در صورتی­که در قولنامه ذکر شود که کلیه خیارات ساقط گردید”، به این معنی است که هیچ کدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند.

خیارات شامل مواردی می‌شود که به شرح زیر است:

  • خیار مجلس: فسخ در محل انجام معامله
  • خیار غبن: فسخ به شرط ضرر مالی
  • اختیار رویت و تخلف از وصف: فسخ به شرط توصیف دروغین
  • خیار عیب: فسخ به شرط معیوب بودن
  • خیار تدلیس: فسخ به شرط فریبکاری
  • اختیار تعذر تسلیم: فسخ به شرط عدم وجود مورد معامله
  • خیار شرط: فسخ تا مدت زمان از پیش تعیین شده
  • اختیار تخلف از شرط: فسخ به شرط عدم تعهد به شروط معامله
  • خیار تأخیر: فسخ به شرط عدم پرداخت به موقع

 

شرایط فسخ معامله خودرو

در ادامه به شرح این ۹ مورد از خیارات که در فسخ معامله ماشین از آن­ها یاد می‌­شود می‌­پردازیم.

خیار مجلس

در نظر بگیریم شما برای انجام معامله به بنگاه مراجعه کرده‌­اید تا مبایعه‌­نامه تنظیم کنید. پس از امضاء و یا حین نوشتن مبایعه‌­نامه خودرو، در حالی که هنوز در آن­جا حضور دارید، متوجه می­‌شوید که بنا به دلایلی مانند نداشتن بودجه کافی و یا توقیف خودرو و … نمی‌­توانید و یا نمی­‌خواهید معامله را انجام دهید و منصرف می‌­شوید، در این صورت می‌­توانید همان­جا فسخ معامله خودرو را انجام دهید.

مواردی که منجر به فسخ معامله خودرو می‌شود

 خیار غبن

فرض کنید شما خودرویی را می‌­خرید و بعد از خرید متوجه می­‌شوید که فروشنده خودرو را به قیمت بالاتری از ارزش واقعی آن به شما فروخته است و یا خودروی خود را می­‌فروشید و بعد متوجه می‌­شوید که ارزش آن بالاتر از چیزی است که شما معامله کردید و به اصطلاح سرتان کلاه رفته است، در این صورت چه در نقش خریدار و چه در نقش فروشنده، با آگاهی از ضرر مالی که متوجه شما شده است می‌­توانید معامله ماشین را فسخ کنید.

خیار رویت و تخلف از وصف

این شرط وقتی برقرار است که شما خودرویی را که در زمان تنظیم مبایعه‌­نامه ندیده­‌اید بر اساس گفته‌­های فروشنده خریداری می­‌کنید و یا فروشنده خودروی خود را در ازای دریافت خودروی شما می‌­فروشد یعنی تعویض می‌­کنید و فروشنده خودروی شما را ندیده است و بر حسب گفته­‌های شما معامله را انجام می­دهد. در این صورت اگر بعداً  خلاف توصیفات ثابت شود، می­توان معامله را فسخ کرد.

 خیار عیب

اگر این شرط در زمان معامله برقرار باشد و در متن مبایعه‌­نامه باشد، خریدار می‌­تواند بعد از اطلاع از معیوب بودن خودرو و به استناد این شرط، معامله را فسخ کند. مثلاً بفهمد که خودرو رنگ­‌شده بوده و یا موتور خودرو ایراد داشته است. هر چند که همانطور که در مقاله راهنمای خرید خودروی دست دوم گفتیم خریدار باید خودرو را نزد کارشناس ببرید و یا با یک فرد متخصص برای خرید مراجعه کند و به تمامی جوانب خودرو آگاهی داشته باشد، ولی در صورتی­که موقع معامله دو طرف راضی به وجود این شرط در معامله باشند، می­‌توان بعد از آگاهی از معیوب بودن خودرو، معامله را فسخ کرد.

البته بهتر است برای اینکه درچار دردسر و مشکلات هنگام خرید ماشین کارکرده نشوید، حتما از کارشناسان خودرو کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد کارشناسی خودرو به لینک زیر مراجعه کنید.

https://bimeh.com/mag/car-inspection/

خیار تدلیس

تدلیس به معنی فریب­‌دادن و پنهان­‌کردن است. در صورت برقرار بودن این شرط در قولنامه، اگر فروشنده با فریبکاری و پنهان­‌کاری بخواهد خودروی خود را بهتر از چیزی که در واقعیت هست نشان دهد و با دروغ و نیرنگ بخواهد خودروی معیوب خود را سالم جلوه دهد و آن را بفروشد، خریدار می­‌تواند بعد از اطلاع از این فریبکاری معامله را فسخ کند و از فروشنده شکایت کند.

خیار تعذر تسلیم

این شرط برای زمانی است که فروشنده نمی‌­تواند در موعد مقرر مورد معامله، یعنی خودرو را تحویل دهد. مثلاً اگر خودرو به سرقت رفته و یا آتش گرفته باشد و یا به دلایلی مشابه دیگر در دسترس نباشد، معامله فسخ می­‌شود.

خیار شرط

اگر خریدار و فروشنده با هم توافق کنند که مثلاً تا ۳ روز طرفین حق دارند معامله را باطل کنند، در این صورت هر یک از طرفین ظرف این مدت می‌توانند بنا به هر دلیلی از معامله منصرف شوند و فسخ معامله خودرو را انجام دهند.

خیار تخلف از شرط

این مورد زمانی صادق است که طرفین در زمان معامله شروطی را تعیین کرده باشند و در قولنامه به این شرایط اشاره داشته باشند ولی یکی از طرفین به این شروط عمل نکند، مثلاً مشخص کرده باشند که چه موقع برای سند زدن مراجعه کنند و یکی از طرفین در زمان مقرر در محل حضور نداشته باشد، طرف مقابل با استناد به خیار تخلف از شرط می‌­تواند معامله را باطل کند.

قوانین فسخ معامله خودرو

خیار تأخیر

در قولنامه خودرو یکی از بندهای مهم، مبلغ و چگونگی پرداخت آن است. در صورتی­که خریدار طبق زمان مشخص  در قرارداد مبلغ را نپردازد، فروشنده می‌­تواند قرارداد را فسخ کند.

 

این خیارات قانونی معمولاً شرایطی هستند که بر طبق آن­ها معامله را می‌­توان فسخ کرد. پس در حین نوشتن قولنامه یا همان مبایعه­‌نامه این شرایط را در نظر بگیرید و بر حسب توافق دو طرف در قرارداد ذکر کنید. همیشه مد نظر داشته باشید برای امضای قرارداد به اصطلاحات معامله آشنا باشید تا متضرر نشوید. فسخ معامله ماشین هم از این قائده مستثنی نیست و باید با اصطلاحات آن آشنا باشید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.